Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muovi muuttuu oranssiksi APK:ssa?

Vierailija
08.04.2009 |

Valkoiset leikkuulaudat ja pakastepurkit kansineen muuttuvat usein pesussa oransseiksi. Sitten taas vaalenevat kunnes taas joku kerta koneesta otettaessa ovat taas värjääntyneet. Miksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut epäilemään että syy on vedessä. Meillä on koira ja sen ruokakuppiin tulee helposti oranssi rantu jos koira ei ole kotona ja vesi on unohtunut seisomaan kuppiin. Samoin pistin myös merkille että kylpyhuoneessa on suihkun kohdalla silikoonit likaantuvat oranssiin töhnään. Itse ajattelin viedä vedestä näytteen paikalliseen vesilaitokseen.

Onko joku tietoinen voiko esim. kupari putket aiheuttaa tällaista?

Vierailija
2/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä on ketsuppia sekä Finish-pesuainetta, se missä punainen pallo keskellä. Täytyypä tarkkailla, kumpi vois sen aiheuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

apk. Apukoulu?

Vierailija
4/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kallistun ketsupin puoleen. Meillä käytettin ennen ketsuppia (jätettiin pois, syy ei olennainen tähän keskusteluun) ja silloin ennen oli siis tämä ongelma. Nyt ei ole vaikka tuoretta tomaattia syödäänkin ja paljon, samoin chiliä ja paprikaa. Tiedä häntä, mut näin olettaisin olleen... Ei siis tieteellisen tutkimuksen tulos vaan ihan oma mutu-tutkimus.

Vierailija
5/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

apk. Apukoulu?

kun "aina pätemis tarpeisia kuulolla"...

Vierailija
6/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea asut? Meillä tämä sama ongelma, muoviastiat värjäytyy tiskikoneessa ja kylppärin kaakeleiden saumat ovat muuttuneet vedestä oranssiksi. Asutaan Turussa ja taloomme on tehty putkiremontti (kaikki putket vaihdettu, ei sukittamalla) 3 vuotta sitten. Vesi on huonolaatuista.

Vierailija
7/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä värjäytyy kanssa muoviset säilytysrasiat! Eikä johdu mistää ketsupista tms. koska ne on miehen eväsrasioita, joissa siis yleensä sisällä vain leipiä. Ja huuhtelen muut astiat ennen kuin laitan koneeseen. 

Vierailija
8/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama vika. Ällöttää ne oranssit astiat.

Niin ja meillä kans kylppärin saumat on äkkiä oranssit.

Vierailija
9/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa vedessä, mä epäilen sitä. Kahvinkeitin ja vedenkeitinkin tulee ruskeiksi/oransseiksi ajan myötä. Keittimen pohjaa kun pyyhkäisee, niin paperi tulee ihan ruosteen väriseksi.

Vierailija
10/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä johtuu paprikamausteesta.

Vierailija
11/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konehan pyörittää sitä samaa vettä koko ohjelman ajan. Riittää siis, että koneessa on yksi ketsuppinen/paprikainen/marinadinen astia.

Vierailija
12/29 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan tapahtunut tuollaista, vaikka meillä on ollut tiskikone 30 vuotta!  Ja kaksi valkoista muovikippoa ovat todella vanhoja. Toinen, Sarviksen valmistama, taitaa olla melkein yhtä vanha kuin tiskikonekin.

Olisiko jokin yhdistelmä eli vesi, pesuaine ja värjäävä ruoka-aine?

Vierailija
13/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsuppi ja esim. tomaattikastikkeet värjäävät.

Vierailija
14/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttuu valkoläiskäisiksi siis ne värittömät purnukat.

Vierailija
15/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vastaavaa kokemusta. Tomaattia, tomaattipyreetä, chiliä, paprikaa, punasipulia ja muita voimakkaanpunaisia ruoka-aineita käytetään paljon. Ketsuppia meillä ei talossa ole. Voisiko se olla syy, niinkuin tuossa ehdotettiin? Pesuaine? Joku veden ominaisuus? Pesulämpötila? Ovatko laudat ja purkit jo vanhoja, naarmuuntuneita/ kuluneita?

Vierailija
16/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole keksinyt mikä voisi sen aiheuttaa. Muovin kunto ei vaikuta asiaan, pesuaine aina sama, kuten vesi ja lämpötilakin. Ainoaksi muuttujaksi jää ruoka-aineet mitä tiskeissä on. Ehkä kerran kuussa joku värjäytyy ja ehkä 5 pesun jälkeen sävy alkaa olla pois. Ja värjäytymä on tosi voimakas ja tasainen, ei siis mitään haaleita laikkuja. Eikö siis kellään muulla tapahdu tällaista?

Vierailija
17/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meillä tekevät tuota, erityisesti ketsuppi. En tavallisesti huuhdo "normaalilikaisia" lautasia ennen pesukoneeseen laittoa, pahimmat kököt kylläkin. Ehkä huuhtominen poistaisi tuota värjäytymisongelmaa... Joskus harmittaa, kun uudet kipot, leikkuulaudat ym. heti ottavat väriä.

Vierailija
18/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä tullut ajatelleeksi!

Meillä kun on paljon oransseja astioita, lautasia ja muoviastioita ja mulla on kans kaikki leikkuulaudat värjäytyneet oransseiksi. Ja minä olen ajatellut että se johtuu noista oransseista astioista. Kuvittelin että niistä liukenee väriä tiskiveteen. Oikeastaan aivan looginen asia tuo ruoan väri!

Vierailija
19/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma. Ilmeisesti pastakastike meillä värjää.

Vierailija
20/29 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä säilytetään aina juurikin pastakastiketta eli olen päätellyt, että juurikin se tomaatti sen saa aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän