Lentäjien puolisoita paikalla? Millaista elämänne on?
Onko täällä AV:lla lentäjien puolisoita paikalla? Millaista elämänne ja arkenne käytännössä on?
Miten elää ja sopeutua puolison työn aikaansaamien pelkojen ja epävarmuuksien kanssa? Kuolemanvaara, mustasukkaisuus, epäsäännölliset työajat...
Ilmeisesti lentäjät ovat haluttua miesmateriaalia parisuhde- ja sinkkumarkkinoilla. Luotatteko 100%:sti puolisoonne, eli ette pelkää pettämistä, missään tilanteessa?
Kommentit (66)
Aika paljon pettämistä tolla alalla tapahtuu, tilaisuus tekee varmaan ja tuolla kun suhteet työkavereiden kanssa on ihan peruskauraa niin ei tarvi edes töissä sitä salailla. En tiedä yhtäkään lentäjää tai lentoemäntää joka ei olisi pettänyt. Ja tunnen useita ja olen juttuja kuunnellut vuosia. En suosittele.
Olen ollut itse lentäjän puoliso jo noin 20 vuotta. Miehellä, kuten monella muullakin lentäjälle finskillä, myös korkeakoulututkinto. Ihan tavallinen hyvä mies se on. Ja myös rakas. Työtään se ei pidä kovin kummoisena (enkä kyllä minäkään, kun ei se oikeasti kummoista ole)
Mustasukkaisuudesta en kärsi. Enemmän mulla olisi ihan objektiivisestikin arvioiden ottajia (+omakohtainen kokemus). En kuitenkaan ketään muuta huolisi. Rakastetaan toisiamme.
Minkälaista on olla poliisin tai palomiehen vaimo? Eikös nekin ole kovia pettämään... Niinpä niin...
Kun lentoemo pamahtaa raskaaksi, on ensimmäinen kysymys: "Kuka kapteneeista on isä"?
Tämä ei ole sattumaa. Kyllä, lentohenkilökunta pettää ja paljon. Kiinni jäämisen riski on äärettömän pieni ja vientiä riittää. Toki lentävän henkilökunnan puolison on helpompi uskotella itselleen, että ei se minun puolisoni ainakaan.
Eikä lentoemännät ole todellakaan tunnettuja pihtaamisestaan, mitä lentäjiin tulee.
Itse tunnen vain neljä lentäjää. Kolme naimisissa ja yksi avoliitossa. Jokainen pettää. Jos ei muiden kanssa satu natsamaan, niin huorilta saa aina. Parhaat huorasuositukset maailmalla olen saanut näiltä veijareilta.
Miten lentäjät nyt ovat erityisen kovapalkkaisia tai "korkean profiilin" omaavia? Kokenut liikennelentäjä lisineen tienaa sellaiset 8000 - 10 000€/kk. Se ei ole paljon, kun miettiin työtuntien kokonaismäärää ja epäsäännöllistä työaikaa. Ihan tavan keskitason manageri esim. finanssipuolella tienaa helposti 6500 - 10 000€/kk + 2kk palkan verran bonuksia per vuosi ym. pikkuetuja. Saa tehdä 9-17 päivää (ja vähän töitä kotona käsin siihen päälle), pitää lomat oikeaan aikaan jne. Erona tietysti se, että jälkimmäiseen vaaditaan se korkeakoulutus.
Arvostan kyllä lentäjien ammattia, mutta en ymmärrä siihen liittyvää kuviteltua "hohtoa". Kun kerran on ammattitutkinto suoritettu ja harvakseen päivitetään osaamista konetyypeittäin, ei se kovin vaativaa hommaa ole. Moni ihan suorittavaakin työtä tekevä joutuu jatkuvasti opettelemaan huomattavasti enemmän uusia asioita pysyäkseen relevanttina työmarkkinoilla.
Joihinkin naisiin tietysti vetoaa firman pakottamat työvaatteet. Eli halpa puku, jossa pari raitaa hihassa ;)
PS: Joku nyt kohta nillittää, että olen kateellinen tms. En ole, itse olen peruslaiska keskitason manageri ja sellaisena oikein tyytyväinen edellä mainituista syistä.
Minun lentäjäexpuolisoni oli lapsellinen kontrollifriikki, jonka kanssa elämä oli mahdotonta.
Nyt eron jälkeen lapsen asioiden hoitaminen on todella vaikeaa.
Työhön voi vedota ja vastuuta ei tarvitse kantaa.
En suosittele.
Ihmettelen kyllä lentäjien pällitestien luotettavuutta. Eksällä ei ainakaan kotioloissa nuppi paljoa sietänyt. Töissä varmaan esiintyi eri ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:28"]
Miten lentäjät nyt ovat erityisen kovapalkkaisia tai "korkean profiilin" omaavia? Kokenut liikennelentäjä lisineen tienaa sellaiset 8000 - 10 000€/kk. Se ei ole paljon, kun miettiin työtuntien kokonaismäärää ja epäsäännöllistä työaikaa. Ihan tavan keskitason manageri esim. finanssipuolella tienaa helposti 6500 - 10 000€/kk + 2kk palkan verran bonuksia per vuosi ym. pikkuetuja. Saa tehdä 9-17 päivää (ja vähän töitä kotona käsin siihen päälle), pitää lomat oikeaan aikaan jne. Erona tietysti se, että jälkimmäiseen vaaditaan se korkeakoulutus.
Arvostan kyllä lentäjien ammattia, mutta en ymmärrä siihen liittyvää kuviteltua "hohtoa". Kun kerran on ammattitutkinto suoritettu ja harvakseen päivitetään osaamista konetyypeittäin, ei se kovin vaativaa hommaa ole. Moni ihan suorittavaakin työtä tekevä joutuu jatkuvasti opettelemaan huomattavasti enemmän uusia asioita pysyäkseen relevanttina työmarkkinoilla.
Joihinkin naisiin tietysti vetoaa firman pakottamat työvaatteet. Eli halpa puku, jossa pari raitaa hihassa ;)
PS: Joku nyt kohta nillittää, että olen kateellinen tms. En ole, itse olen peruslaiska keskitason manageri ja sellaisena oikein tyytyväinen edellä mainituista syistä.
[/quote]
Onhan jo tuo 8000-10000 €/kk (+ mahd. muut työnantajan edut) todella hyvä korvaus työstä, jossa käytännössä istutaan ja painetaan muutamia nappuloita tarkasti säänneltyjen ohjeiden mukaan. Automatiikka hoitaa loput.
Eikä työasioita tarvitse sen kummemmin pohtia vapaa-ajalla: kun onnistunut standardilento on ohi, keskitytään tuleviin kiitoksiin. Ei asiakkaat soittele tai deadlinet paina, vapaa-aikana ei tarvitse tehdä töitä kun itse työvälinekin jää kentälle. Automatiikka ei niin usein kehity, että joutuisi jatkuvasti opettelemaan uusia työasioita.
Itse olen taipuvainen stressaamaan ja ajattelemaan "mitä jos" kaikesta, siksi arvostan lentäjiä. Itsestäni ei siihen hommaan olisi, pelottaa jo pelkkä ajatus lentävästä rautamöhkäleestä ja kaikesta, mikä voi pieleen mennessään tosiaankin mennä pieleen... Mitä taas lentokapteeneihin tulee, onhan se virka-asu helkkarin miehekäs ja herättää varmasti kiinnostusta, sama mies omissa arkivaatteissaan olisi latteampi näky.
Halpalentoyhtiön esim. Norwegian, perämiehen palkka voi olla reilut 2000€/kk, että se niistä rikkaista lentäjistä. Toki esim. Finnairin vanhat lentäjät ovat yhä varsin hyvätuloisia. En kylläkään pidä lentäjiä korkeastikoulutettuina, tutkinto on kolmivuotinen, epätavallisen vaativa, ammattikoulutus. Monilla lentäjistä tosin on ainakin alempi korkeakoulututkinto joltakin toiselta alalta. Pikemminkin lentäjien hillitympi käytös liittyy varmaan siihen persoonallisuuteen, jota psykologisin testein haetaan lentäjiä koulutukseen rekrytoitaessa. Lentoemänniltä toivotaan taas enemmän sellaista rempseää, iloista ja ulospäinsuuntautuvaa luonnetta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:02"]
Halpalentoyhtiön esim. Norwegian, perämiehen palkka voi olla reilut 2000€/kk, että se niistä rikkaista lentäjistä. Toki esim. Finnairin vanhat lentäjät ovat yhä varsin hyvätuloisia. En kylläkään pidä lentäjiä korkeastikoulutettuina, tutkinto on kolmivuotinen, epätavallisen vaativa, ammattikoulutus. Monilla lentäjistä tosin on ainakin alempi korkeakoulututkinto joltakin toiselta alalta. Pikemminkin lentäjien hillitympi käytös liittyy varmaan siihen persoonallisuuteen, jota psykologisin testein haetaan lentäjiä koulutukseen rekrytoitaessa. Lentoemänniltä toivotaan taas enemmän sellaista rempseää, iloista ja ulospäinsuuntautuvaa luonnetta.
[/quote]
Niin, sä puhut ilmeisesti peruspalkasta joka on vain osa lopullisesta palkasta? Kato kun siihen tulee päälle kaikki matkustamisesta ja epäsäännöllisesti työajasta syntyvät ja kertyvät lisät. Puhutaan hyvistä tuloista joista me monet AV-mammat voidaan vaan haaveilla.
Mikä hiton kuolemanvaara? Aika hiton moni ammatti on paljon vaarallisempi kuin lentäjän.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:43"]
Mikä hiton kuolemanvaara? Aika hiton moni ammatti on paljon vaarallisempi kuin lentäjän.
[/quote]
Sanopa se Patrick S:lle ja hänen perheelleen... :(
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 03:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:14"]Kun lentoemo pamahtaa raskaaksi, on ensimmäinen kysymys: "Kuka kapteneeista on isä"? Tämä ei ole sattumaa. Kyllä, lentohenkilökunta pettää ja paljon. Kiinni jäämisen riski on äärettömän pieni ja vientiä riittää. Toki lentävän henkilökunnan puolison on helpompi uskotella itselleen, että ei se minun puolisoni ainakaan. Eikä lentoemännät ole todellakaan tunnettuja pihtaamisestaan, mitä lentäjiin tulee. Itse tunnen vain neljä lentäjää. Kolme naimisissa ja yksi avoliitossa. Jokainen pettää. Jos ei muiden kanssa satu natsamaan, niin huorilta saa aina. Parhaat huorasuositukset maailmalla olen saanut näiltä veijareilta. [/quote] Lentoemona allekirjoitan tuon, aluksi lentäjät olivat kyllä hienoja sekä upeita, mutta kun muutaman kanssa on peuhannut niin kaikki hohto on tiessään. En voisi enää kuvitella seurustelevani kuin korkeintaan jonkun hävittäjälentäjän kanssa, jonka työpaikalla ei parveile naisia. Business luokasta löytyy parhaat panot, kuormasta ei pitäisi syödä, mutta nykyään aikataulut on sellaiset että miesten etsimiseen ei juuri jää alkaa. Ja on ihan totta että kaikki stuertit on homoja siinä missä miespuoliset kampaajatkin.
[/quote]
Kuulostat hienolta naiselta...
Kuolemanvaara ja korkea koulutus, buaahhhhhhh!!! Kuolen nauruun täällä!!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 02:07"]
Noi pettämisjutut on ihan höpöhöpö juttuja, joita kateelliset av-muijat tahkoaa. Jokaisessa ammattiryhmässä on pettäjiä, ei lentäjät ole yhtään sillä saralla enemmän kunnostautuneet.
Toki lentoemännät yrittää vokotella kippareita, ja vapaat voi langeta. Varatut on ihan liian fiksuja tuohon.
Millaista elämä on? Ihan tavallista. Lahjat ja tuliaiset on normaalia miestä ehkä parempia. Käytän aina laatukosmetiikkaa, jota mieheni tuo. Muutoin käydään Lidhlissä, cittarissa niinkuin muutkin.
Ikinä kyllä mieheni ei ole pihi, juodaan Shamppanjaa aina ulkona käydessä (tosin harvoin käydään). Tätä piheysjuttua en siksi ymmärrä, mitä täällä puhutaan. Kaikki lentäjät joita tunnen (ja niitä on paljon) käyttää rahaa aika hövelisti, ehkä siksi kun tienaavatkin 'jotain'. Baari-illassa kaikilla kaikilla menee 500-600e helposti.
[/quote]
Mistäs nyt sitten tiedät että kukaan lentoemäntä sitä sun kuppasta ukkoa jaksaa muka yrittää? kaikki tietämäni lentäjät ovat epäviehättäviä ja tylsiä, ei paneta yhtään se ammattiryhmä. Ja saitoja. T. Lentoemäntä
Ilmavoimien lentäjät nyt ainakin on patologisia pettäjiä. Jokainen, joka tuntee, tietää. Voi olla muutama poikkeus joukossa, mutta se on todellakin sitten poikkeus.
Tai sitten olet katkeroitunut lentoemäntä, kun pakkeja on sadellut lentäjiltä ja haukut täten kaikki lentäjät. Ei niille kaikki kuule kelpaa, kuten sinäkään. Tosi AV-mamma meinikiä.
Kannattaa käyttää kondomia ja mies saattaa ottaa vapalla.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:00"]
Mä olen töissä kohteessa jossa tietyn lentoyhtiön lentäjät yöpyvät. Usein he ovat esim. 12 tuntia, jolloin nukkuvat ja syövät aamupalan.
Harva lähtee kaupungille naisia pokaileen. Sen sijaan niitä lentoemoja paneskellaan, riippuen tosin emon siviilisäädystä, ulkonäöstä (ei ne kaikki ole hoikkia ja kauniita!) jne.
Lentäjät ovat korkean koulutuksen saaneita, sen näkee heidän olemuksestaankin ja käytöstavoista. Ja monet on tosin rikkaiden perheiden vesoja, tottuneet saamaan kaiken heti kuin Manu illallisen. Näin ohi aiheen...
[/quote]
Sulla on nyt kyllä ihan 80-lukulaiset mielikuvat lentäjistä. Lentäjät eivät todellakaan ole pääosin rikkaiden perheiden vesoja vaan joukkoon mahtuu runsaasti myös ihan "tavallista tallaajaa". Lentäjät eivät myöskään missään nimessä ole korkeasti koulutettuja.
[/quote]
Sulla todennäköisesti ei ole mitään hajua lentäjän koulutuksesta! Sinä vain luulet tietävän jotain kun olet tänään jo tass juonut koko KOFF-laatikon....
[/quote]
Lentäjän koulutus kestää 2-2,5 vuotta ja se ei ole korkeakoulututkinto. Therefore, lentäjät eivät ole korkeasti koulutettuja.