Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotte 'ketä', kun pitäisi sanoa 'kuka' tai 'joita'??

Vierailija
07.04.2009 |

Anteeksi vain kun ärsyttää niin perkeleesti. Miksi ette voi kirjoittaa niinkuin suomen kielessä on opetettu, siis tuohan tarkoittaa jo eri sanaakin!?

Tätä on kuultu ihan televisiossakin joskus, kun jotkut juontavat ohjelmia. Siis juontavat. Eivätkä osaa oikein puhua.

Kai mulla on sitten köyhä elämä kun niin häiritsee, mutta kertokaa miksi sanotte niin?? Muut virheet menee sen suuremmitta huomioitta tai ärsykkeittä, mutta tämä kyllä häiritsee.

Esimerkkilause: 'Palkinto on tarjolla sille, ketä ensimmäisenä lähettää oikean vastauksen.'

Kun oikein sanottuna se kuuluisi: 'Palkinto on tarjolla sille, joka ensimmäisenä lähettää oikean vastauksen.'

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen virkkeen "suomea" tietenkin isolla alkukirjaimella :)

Vierailija
42/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta "tietynlaisen kuvan antamisesta". Mieheni on aivan "normaali" ihminen, mutta kirjoittaessaan (tekstiviesteissä, sähköposteissa, synttärikortissa, keskustelupalstoilla) käyttää aina kirjakieltä. SE antaa hänestä kovin oudon kuvan. Tulee mieleen että onko hän paskanjäykkä tosikko vai kenties asperger.

Vierailija
44/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta väärän ilmiön kautta. Joissakin osissa suomea "ketä" kuuluu murrepiirteisiin, mutta eteläiseen puheenparteen se on hiipinyt kuin varkain ja särähtää todella korvaan. Mulle tulee mieleen päiväkotilaiset: "Ketä sä oot?" :)

Itse olen kielentutkija, ja kyllähän se huono ja ruma kielenkäyttö harmittaa. Tälläkin palstalla usein tuntuu, että sillä saatetaan peitellä huonoja argumentointitaitoja tai muuten vain ohkaisia perusteluja.

Vaikka omiin murrepiirteisiin tällaisessa vapaamielisessä tekstissä turvautuisikin (itsekin käytän Helsingin seudun murretta jossain määrin), ovat tietyt ongelmat sellaisia, ettei niitä voi selittää murteen kautta: se, ettei tiedetä, miten jokin sana kirjoitetaan, eikä viitsitä tarkistaa (hierargia, agressiivinen, gynegologi, onhan näitä...); yhdyssanavirheet, verbin kongruenssi jne.

Hyvän kielen käyttäjä antaa itsestään huolellisen ja fiksun kuvan. Vaaditaan siihen toki muutakin, mutta sellaisen ihmisen mielipiteeseenkin tutustuu avoimemmin mielin, joka osaa ilmaista itseään kauniilla suomen kielellä.

Tässä vielä linkki:

http://naurunappula.com/kuvat/402952/ymmarrysta_vailla-arno_kotro.jpg

Onkohan herra Kotro vieraillut av:llä kovinkin tiuhaan?

Vierailija
45/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että "ketä"-sanan käyttäminen tilalla "joka" kuuluisi johonkin murteeseen. Mikäs se sellainen murre on, joka tuntuu kehittyneen kahdessa vuodessa?

Sanan "jota" tilalla sitä voidaan kyllä käyttää. "Ketä kiinnostaa" on oikein. "Ketä välittää" on jotain käsittämättömän kummallista.

Pääkaupunkiseudulle tuo on ehkä hiipinyt viime aikoina, mutta Länsi-Suomessa noin on puhuttu "aina". Ja kyse on todellakin murteesta, ei "väärästä" kielestä: "Ketä välittää" on ihan yhtä oikein tai väärin, kuin "Mä välitän" tai "Mie välitän".

Tässä ketä on nominatiivi, vaikka näyttääkin samalta, kuin kuka-sanan partitiivi. Ei edes mitenkään harvinaista suomen kielessä, esim. "Virtaset" voi olla nominatiivi (Virtaset asuvat tuolla.) tai akkusatiivi (Tapasin Virtaset juhlissa.)

Tietysti joillekin tuo voi olla viime aikoina :)

Vierailija
46/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että "ketä"-sanan käyttäminen tilalla "joka" kuuluisi johonkin murteeseen. Mikäs se sellainen murre on, joka tuntuu kehittyneen kahdessa vuodessa?

Sanan "jota" tilalla sitä voidaan kyllä käyttää. "Ketä kiinnostaa" on oikein. "Ketä välittää" on jotain käsittämättömän kummallista.

Pääkaupunkiseudulle tuo on ehkä hiipinyt viime aikoina, mutta Länsi-Suomessa noin on puhuttu "aina". Ja kyse on todellakin murteesta, ei "väärästä" kielestä: "Ketä välittää" on ihan yhtä oikein tai väärin, kuin "Mä välitän" tai "Mie välitän".

Tässä ketä on nominatiivi, vaikka näyttääkin samalta, kuin kuka-sanan partitiivi. Ei edes mitenkään harvinaista suomen kielessä, esim. "Virtaset" voi olla nominatiivi (Virtaset asuvat tuolla.) tai akkusatiivi (Tapasin Virtaset juhlissa.)

Vierailija
47/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin yhdyssanavirheet, joita itsekin välillä teen :)

Minä, jota myös kummastutta ketä sanan käyttö silloin kun pitäisi olla jota tai joita. Ketä tosiaan kiinnostaa?

Vierailija
48/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin vain arvailla mistä ihmeen kahdesta vuodesta joku tuolla puhui :)

T: 51

Vierailija
49/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sit vaa o levinny muualle Suameen, ku kaik haluaa olla niinku turkulaiset.

;)

Ja alkuperäiseen, minä turkulaisena käytän sanaa "ketä". Virallisissa yhteyksissä kirjoitan tosin "kuka", mutta puhuessani en kiinnitä mitään huomiota ketä-sanan käyttöön.

Ei se tee kenestäkään tyhmempää tai vähemmän koulutettua tai mitään muuta typerää, jos puhuu omaa murrettaan. Jos tuo ketä-sana vaivaa noin paljon, niin ehkä kannattaa muuttaa jonnekin erämaamökkiin ilman muita ihmisiä, radioita, telkkaria ja tietokonetta.

Vierailija
50/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ehkä. Tällaisen nelikymppisen pohjoisen asukin korvaan tuo ketä- sanan ärsyttävä käyttö on kantautunut vasta viime vuosina. Okei, jos se sitten on murretta, pitänee yrittää tottua. Ja mää kirjotan kyllä murteella itekki.

Vierailija
51/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava esimerkki..

Vierailija
52/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.ap, ketä kiinnostaa...???

Vierailija
53/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että tuo mummi/mummo/mumma -kommenttini oli asiaton, ei sillä ollutkaan mitään tekemistä tämän asian kanssa. Provosoiduin vain kun olin eilen niin ärsyyntyneellä tuulella. Joten siitä siis anteeksipyyntöni.

Se, että sanon tuota 'ketä' -sanan käyttöä vääräksi (vaikka kuinka olisi murretta), johtuu siitä, että se todellakin muuttaa lauseen merkitystä. Se, joka ei tätä ole vielä huomannut, on varmaankin vähän hidasälyinen.

Ei minua haittaa tuo sana, kuten jo sanoin, niin kauheasti puhekielessä käytettynä, mutta lehdissä, televisiossa ja muissa 'virallisissa yhteyksissä' puhuttaessa se saa raivon partaalle!! Eikö kukaan oikeasti ymmärrä tätä mun pointtia..?

Olen huolissani suomen kielestä, mihin se joutuu, kun tällaista tapahtuu tuollaisilla tahoilla!? Suomi on kaunis kieli, mutta ei enää pian ole, jos tähän suuntaan mennään.

Se, että lehtiin ja televisioon palkataan toimittajia, jotka eivät suomen kieltä oikeaoppisesti osaa, on ihan sama, kuin autonkuljettajiksi palkattaisiin ihmisiä jotka eivät osaa ajaa autoa!

Ja minä en missään yhteydessä sanonut, että itse olisin täydellinen tässä tekstissäni jota tänne kirjoitan, en ole tähän paneutunut niin tarkasti kuin mitä paneutuisin esimerkiksi työhakemusta kirjoittaessani, saati että olisin televisiossa juontajana tai lehdessä toimittajana (mitä en siis ole).

Eikö kukaan ymmärrä?

Ap

Vierailija
54/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jo etusivulla oli käytetty tuota ketä-sanaa väärin. >:( En nyt muista mikä se sivusto oli, joku käsityö-wiki tai muu sellainen.

Vierailija
55/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenköhän olen itseni pussiin puhunut? En käsitä..

On täällä tyhmemmistäkin aiheista ollut aloituksia..

Ap

Vierailija
56/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisesti lause on "Palkinto on tarjolla sille, kuka ensimmäisenä lähettää oikean vastauksen"

Esimerkkilause: 'Palkinto on tarjolla sille, ketä ensimmäisenä lähettää oikean vastauksen.'

Kun oikein sanottuna se kuuluisi: 'Palkinto on tarjolla sille, joka ensimmäisenä lähettää oikean vastauksen.'

Vierailija
57/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvin yleinen nimitys isoäidille vaikka on suora laina ruotsista ja siellä tarkoittaa äitiä. Eli täysin väärää nimitys jos oikeasti halutaan saivarrella.

Vierailija
58/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuule on ihan oikein kummalla sanalla tahansa: joka/kuka. Otapa asioista selvää.

Vierailija
59/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen täysin samaa mieltä. Tämä nyt vaan on väärä foorumi, kun "eihän sillä ole mitään väliä, miten kirjoitetaan, kun ihmiset kuitenkin ymmärtää". Av-taso on aina av-taso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi