Millä saisin itsestäni kitupiikin/ innostuisin säästämään?
Kadehsin näitä "me säästetään joka kuussa satoja/tuhansia euroja, ollaan aina eletty säästeliäästi eikä muuta osata"
Itsekin olen saanut vähintään pihin kasvatuksen, mutta nyt kun itsellä on kohtuulliset tulot, niin kaikelle löytyy käyttöä..... Taloa rempataan, puutarhaan saisi rahaa uppoamaan vaikka kuinka, sisustusta voisi täydentää, matkustaminen on kivaa, olisi kivaa käydä shoppailemassa -laukut ja kirjat ovat heikkouteni-, olisi ihanaa käyttää kosmetogin tai hierojan palveluja useamminkin jne Säästöön menee surkea 70€/kk....
Millä saatte itsenne säästämään "kaiken" ylimääräisen?
Kommentit (14)
Meillä kaikki raha menee matkoihin, mutta niihin haluankin tuhlata.
Olen huomannut, että yksi parhaita rahansäästökeinoja on kertakaikkiaan pysyä poissa kaupoista. Aina, kun menen kaupungille, ostan jotakin. Vähintäänkin käyn syömässä tai kahvilla.
Töihin vien nykyään omat eväät ja kaupassa emme käy joka päivä. Käyttötilillä on vain vähän rahaa, loput säästötilillä eri pankissa. Harmi, että luottokortti on olemassa. Ostan aivan liian usein sillä, joskin maksan aina kaiken seuraavassa laskussa ilman korkoja.
minä olen ehkä jonkin sortin pedanttipersoona ja "säästäjäsiiri". Teen joka kuukaudelle tulo/menoarvion, ihan on vihko keittön kaapissa... Ja siten tiedän mihin rahat menee. Säästöön jää meillä n. tonni kuussa ja se sitten kyllä käytetään yleensä jossain vaiheessa. Siis ei säästetä "liikaa", vaikka pahanpäivänvara löytyykin... Siis reissataan, sisustetaan, ikinä ei osteta osamaksulla ja luotolla vaan ulkomailla jne. Hautaanhan sitä rahaa ei saa ja muksut kyllä osaa itsensä elättää... En tiedä oliko apuja, siis ihan perushankinnoissa säästetään; ruoka, vaatteet jne.
Silloin harvoin kun pääsen shoppailemaan, nautin siitä :( Vaatteet ostan kirppareilta ainakin osittain mutta varsinkin kirjoja tilaan ihan liian helposti.
pitäisi elvyttää ja meillä olisi sitä, mitä elvytetään. Mutta rahaa jää säästöön. Kun menen shoppailemaan, niin aina mietin TARVITSENKO minä todella tätä. Suurimman osan ajasta huomaan, etten todellakaan tarvitse. Enkä halua ostaa mitään kaappiin pölyttymään.
Kertokaa lisää vinkkejä/ keinoja jolla itse saatte itsenne motivoitumaan "kituuttamiseen"?
Älä osta tavaraa vaan palveluita: kampaaja, hieronta, kosmetologi, elokuvat, kotisiivooja, kylpyläloma jne... Mä kyllä keksisin vaikka mitä ihanaa jos olisi ylimääräistä rahaa.
Siis hyvä niin tietysti ja teidän tulot on varmasti paljon suuremmat kuin meillä ja aina niille rahoille joskus tarvetta löytyy.. :)
Kaduttaa paljon nyt, kun en aiemmin säästänyt yhtään, vaikka olisin pystynyt. Nyt olen äitiyslomalla ja yllättäen kodinkoneet ovat sanoneet sopimuksensa irti (3v vanhoja laatukoneita piti olla), autoon on mennyt tonni korjauksiin.. Jos joskus olisin laittanut edes satasen säästöön, ei nuo summat nyt tuntuisi missään.
Mun keino kuluttaa vähemmän, on se, että ostan ainoastaan käteisellä.. Nostan kerran viikossa tietyn summan ja se on riitettävä piste.
Millä saatte itsenne säästämään "kaiken" ylimääräisen?
Säästämisinto vaatii tavoitetta, jota varten säästää. En minä ainakaan pysty säästämään ihan vaan säästämisen ilosta. Silloin säästäminen oli minulle helppoa kun etsimme omaa asuntoa. Talonkuva silmissä laitoimme joka kuussa säästöön 1500 e miehen kanssa (yhteiset bruttotulot 5000 e). Nuo rahat oli mukava nostaa kun oma koti vihdoin vuosien etsinnän jälkeen löytyi.
Nyt sitten pitäisi varmaankin säästää lapsille perintöä ja itselle eläkerahoja. Tavoite ei kuitenkaan ole niin selkeä. Ja onhan se tavallaan säästämistä kun lyhennämme asuntolainaa enemmän kuin pakollista olisi (n. 1000 e/kk ylimääräistä, bruttotulot 6000 e/kk ) . Olemme siis oppineet elämään niin vähällä, että ylimääräistä rahaa jää vaikka "törsäämmekin" nykyään mielestäni verrattuna aiempaan.
mutta... Inhoan ylimääräistä tavaraa, roinaa!! Meillä on kaapeissa ja varastossa tilaa. Rahaa säästyy (ei kyllä tuhansia kk:ssa) kun ostan vain tarpeeseen. Ruoassa en pihistele, mutta siinäkin huomaan että ensin syödään kaapit tyhjiksi ja sitten vasta käyn kaupassa.
Matkoilla käydään n kerta vuodessa, kesämökki on, samoin kaksi autoa ym, joten en ole varsinaisesti pihi, kama vaan ahdistaa!!!
Nyt sitten pitäisi varmaankin säästää lapsille perintöä
Jollain tapaa ymmärrän ajatuksen "jotta heillä sitten aikanaan olisi helpompaa" mutta kun he sitten säästävät taas omille lapsilleen jne. jolloin ne perinnöt ei koskaan ole kenenkään käytössä...
jonne siirrän tietyn summan aina tilipäivänä. Sille tilille ei sitten ole ainuttakaan korttia tms. eli sieltä ei saa rahoja pois kovin helposti eikä ainakaan hetken mielijohteesta. Puolitoista vuotta tällä periaatteella on jo kartuttanut tuota tilia kymppitonnin verran. Kun pääsee alkuun, tulee säästämiseenkin tietynlainen himo ja sitä alkaa haastaa itseään. Alunperin olin esim. aikonut hemmotella itseäni veronpalautuksilla, mutta kun aika koitti, laitoinkin rahat mieluummin tuonne säästötilille! ;) Asiaa tietysti auttaa se, jos keksit vieläpä hyvän kohteen, johon säästää. Meillä se on tuleva rakennusprojekti.
Toinen vinkkini on se, että aina kun tekee mieli ostaa jotain, mitä et oikeasti tarvitse, palauta mieleesi kuinka paljon tarpeetonta roinaa sinulla jo muutenkin on kaapeissa. Mun kohdalla toimii esim. se, että ajattelen meidän kaoottista vaatehuonetta ja sitä, että sinne hyllyntukkeeksi kaikki turhukkeet aikoinaan päätyvät. Tällä metodilla olen saanut jätettyä ostamatta esim. joulu- ja pääsiäiskoristeet viime aikoina. Niitähän on muutenkin liikaa, vaikka aina tekisikin mieli jotain uutta.
pitäisi elvyttää ja meillä olisi sitä, mitä elvytetään. Mutta rahaa jää säästöön. Kun menen shoppailemaan, niin aina mietin TARVITSENKO minä todella tätä. Suurimman osan ajasta huomaan, etten todellakaan tarvitse. Enkä halua ostaa mitään kaappiin pölyttymään.
Hanki kotiin siivooja tai tilaa vähintään ikkunanpesu. Käy kampaajalla ja ota mies ja lapsetkin mukaan. Biffaa miehelle ja itsellesi kokovartalohieronta. Syökää ulkona. Ei kerry rojua kaappeihin, mutta saat rahasi kiertoon.
turhan shoppaamisen ihan lopettamalla kaupoissa pyörimisen. Ostan vain tarpeeseen, siinä se.