meidän yhteenlasketut tulot 47 000 vuodessa.
velat 20 000. veronpalautuksia tuli himppasen vajaa tonni \o/
mites teillä muilla?
Kommentit (28)
Pk-seutulaisilla tuntuu olevan jokin omituinen kuvitelma siitä, että muualla eläminen olisi jostain kumman syystä halvempaa kuin Helsingin ympäristössä. Niin kyllä totta puhuakseni taisi olla minullakin silloin kun vielä siellä asuimme...
Mutta nyt pikkukaupungissa asuessa olen huomannut, että oikeasti elinkustannukset ovat täällä huimasti enemmän kuin pk-seudulla. Lähes kaikki tarvitsevat 2 autoa, koska mikään ei ole lähellä. Matkoihin tosiaan kuluu bensaa paljon ja pienen paikan pienissä kaupoissa on tietenkin aina kalliimpi hintataso kun kilpailua ei ole.
Ja todellakin taitaa olla niin, että kaikki asuvat yleensä niin hulppeasti kun "on varaa". Eli jos perheellä on varaa ottaa 200000e asuntolainaa, niin sen verran otetaan. Ja riippuen asuinpaikasta sillä saa joko kerrostalokolmion tai hienon omakotitalon. Mutta siis lainamäärä on suunnilleen vakio kuitenkin.
Tulot on 4150e/kk ja suurin piirtein saman verran. Verottaja vie ensin päältä 30% + Tyelit joten käteen jää vajaa 3000/aikuinen eli yht n 5500e/kk meidän perheelle.
Siitä maksetaan asuntolaina 1000e/kk.
Lasten päiväkotimaksut vie n 500e/kk.
Autolainan lyhennys 500e/kk.
Ruokaan n 500e/kk
Työpaikkaruokailuun minulla n 160e/kk
työpaikkaruokailu miehellä n 100e/kk
Vakuutukset (kahdesta autosta, mökistä, kodista, kahden lapsen sairaskuluvak, oma henkivak, miehen henkivak ym) sähkölaskut, internet, puhelin, vesi, sanomalehti ym laskut sanotaan vaikka yht n 500e/kk.
Sitten minun junalippu 160e/kk
miehen bensakulut 60e/kk
Sitten minä säästön eläkevakuutusta 100e/kk
Mies säästää 100e/kk
molemmille lapsille laitetaan säästöön 50e/kk
Rahaa on siis palanut lähes 4000e/kk.
Sitten minun ja miehen ja lasten vaatetus n 250e/kk.
Nyt ollaan siis tuhlattu n 4000e/kk.
Kuukausittain säästöön jäävästä summasta (n 1500e/kk) maksetaan perheen lomamatkat ym ja tulos on se, että muutama tonni jää säästöön vuodessa.
Kivasti tullaan toimeen eikä tarvitse penniä laskea, mutta en todellakaan tunne meitä mitenkään rikkaiksi.
Yhteenlasketut tulot 12.000e vuodessa
Virallisia velkoja ei ole, mutta jos vaikka pyykkikone hajoaa, niin on lainattava sukulaisilta rahaa. Ja maksamme tietysti mahdollisimman pian takaisin. Veronpalautuksia tulossa yhteensä 250e.
ja meillä on kymmenen lasta . velkaa 36000e ja autosta 16000e. itse olen kotona ja vuositulot n 3000e. emmekä pärjää. tarvimme toimeentulotukea sun muuta tukea että pystymme elää. elämä ja päivät on yhtä kituuttamista. kun rahaa vaan ei ole.
Ikinä aiemmin ei oo tulot ylittäneet 15000€ vuodessa. Olen yhden lapsen yh ja taskussa tuore työsopimus vakityöhön kunnan palveluksessa. Omistusasunnossa asutaan yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, kerrostalossa tosin. Ja omalla autolla ajellaan. Mut kyllä melkein kaikki menee, mitä tuleekin. Säästössä muutama tonni "hätävarana".
jotain 30 000 euroa vuodessa, miehellä jotain 24 000 euroa vuodessa. Kumma juttu, mutta kaikki menee mikä tuleekin. Omakotitalosta velkaa 90 000 euroa, autoista velkaa 12 000 euroa, kulutusluottoja jotain 10 000 eurolla useisiin eri paikkoihin. Mielestäni emme ole edes keskituloisia.
Tänä vuonna on suunnilleen 82 000 € yhteensä (mulla 12 000, miehellä 70 000). Opiskelen ja teen samassa ajoittain töitä. Asuntolainaa meillä n. 100 000 €.
Nimittäin pk-seudulla on tosiaan ELÄMINEN huomattavasti edullisempaa kuin maaseudulla/perähikiällä.
Pk-seudulla ei tarvita kahta autoa, ei autoa välttämättä ollenkaan. Pk-seudulla työmatkakustannukset ovat minimaaliset, meillä molemmilla esim. työpaikat 40km päässä - eri suunnissa.
Ruoka ja harrastukset maksavat saman verran pk-seudulla ja täällä perähikiällä. Ainoastaan joku kampaamo ym. hinnat voivat olla hitusen halvempia. Toisaalta täällä ei halpisvaatekauppoja (H&M, Seppälä, Lindex..) ole ollenkaan, joten vaatteista pulitetaan täällä enemmän kuin pk-seudulla.
Asunnot ovat toki halvempia, mutta silti yleensä ihmiset ostavat varojensa mukaan mitä voivat. Esimerkiksi me myimme pk-seudulta kerrostalokolmion ja lähes TUPLASIMME asuntolainamme kun ostimme täältä omakotitalon. Toisaalta me olisimme tuplanneet lainan joka tapauksessa lähivuosina, koska olisimme ostaneet Espoosta neliön kerrostalosta tai rivarista. Muuhun eivät rahkeet olisi siellä riittäneet, täällä riittivät hulppeaan ok-taloon (jonka arvo Espoossa olisi varmaan 400-500 000e).
Eli sinänsä asuminen "maalla" ei useinkaan tule yhtään sen halvemmaksi kuin pk-seudullakaan. Ero on lähinnä puitteissa (vanha kerrostalokämppä vs. omakotitalo).
Me muutimme tänne perähikiälle 2,5 vuotta sitten ja kyllä meillä eläminen täällä on tullut huomattavasti kalliimmaksi juuri kahden auton tarpeen sekä työmatkakustannusten (ja vapaa-ajan-) vuoksi. Lainataakka olisi varmaa yhtä iso Espoossakin.