Nyt kerrotte mulle kumman valitsen: TRADENOMI vai SOSIONOMI?
Tulen hulluksi kun en osaa päättää, molemmissa omat hyvät puolensa, eikä ammatinvalintatestit auta tuon taivaallista!
Kommentit (16)
Itse olen lukenut tradenomiksi pari vuotta sitten. Nyt mietin tosissani hakua sosionomiksi ja haenkin, mutta yllätin itseni ja hain myös yliopistoon :) vaikka siis ei ole kovin hyvät paperit mulla tosiaankaan.
Mutta sinä et taida voida vielä edes hakea yliopistoon, jos olet lähihoitaja...sitähän ei suoriteta ammattikorkeassa, eihän...
Mietin että kyllähän sosionomina voi tehdä niin paljon muutakin, olla sosiaalihuollossa päivätöissä yms..
Tradenmin työssäni ole tehnyt (siis jo ennen koulutusta 6v sihteerin töitä) mutta ei se palkka tässäkään kovin hyvä ole 2000-2400€/kk ja puolet luokkatoveriesta jolla siis ei ollut työkokemusta (aikuisopiskelijoita) on edelleen työttömänä. Paljon on kaupakassoilla ja R-kioskeilla ym. paskahommissa tekemässä töitä..
Itse olin tyytyväinen juuri tuohon päivätyöhöin, mutta tuntuu että tekee töitä turhaa (no saahan siitä rahaa vähän) mutta se itse syy puuttuu, siis se ei niin sanotusti näy missään, eikä siitä oikein saa mitään tyydytystä,. jaksaa noin 5v mutta sitten alkaa kaipaamaan jo jotain sisältöä työhön. Tai sitten ole johtajien orjapiiskuri, jotka eivät pidä sinua minään, muuta kuin tyhmänä "sihteerinä" toimistotyöntekijänä....
Kyllä sosionominakin voi ihan hyvin ansaita, jos onnistaa työpaikan suhteen, järjestössä mulle maksettiin päivätyöstä hyvää palkkaa
Hae jollekin miesten alalle, jos haluat rahaa saada. Jos ei ole matikkapäätä insinööriksi, niin ala vaikka putkimieheksi tai siis -naiseksi.
Muutenkin suosittelisin melkein mitä tahansa muuta alaa, jos motivaationa on saada rahaa asuntolainaan.
varmemmin töitä sosiaalialalla, ja vaihtoehdot lukemattoman monipuoliset
mutta alathan on niin erilaisia, että kai sua enemmän jompi kumpi vetää puoeensa?
vaativuuteen (henkisesti) nähden, tradenomilla ihan hyvin (olettaen että pääsee koulutustaan vastaaviin töihin). sosiaalialalla ainakin tällä hetkellä hyvin töitä, tradenomeista en niin tiedä.
jos tunnet kutsumusta auttaa toisia niin valitse silloin sosiaaliala. sosiaaliala on kyllä rankka ala varsinkin jollei tunne kutsumusta.
itse olen kyllä viihtynyt.
Eli jos sen alan valitset, varaudu veriseen kilpailuun työpaikoista!
Sen sijaan sosiaali- ja hoitoalalla töitä pitäisi riittää.
Sosiaalialasta on kokemusta, tällä hetkellä olen lähioitaja.
Sosionomi tosiaan houkuttelee aika paljon, mutta se PALKKA(!) ei kauheasti motivoi jos tienaan saman verran sosionomina päivätyössä, kun nyt lähihoitajana vuorotyössä.. se on se IIIIISO miinus sosionomissa!
Tradenomi kiinnostaa ehkä juuri palkan takia ja toisaalta tykkäisin tehdä varmasti kaikenlaisia sihteerin töitä tai sitten markkinointia tms.
VAIKEETA!!! Ihan oikeesti tuntuu että vatsahaavaa pukkaa kohta kun en osaa päättää!
-ap
t. tradenomi, joka miettii miksei valinnut toisin
jonkinlainen kutsumus olisi hyvä olla..
Kummallakin alalla tulee olemaan aika paska palkka. Sinuna kouluttautuisin pidemmälle/paremmin - trade- ja sosionomeja mahtuu kolmetoista tusinaan.
sosiaaliala on varmasti se tulevaisuuden ala, MUTTA edelleen jaksan nurista palkasta! Se on niin suorkea työn kuormittavuuteen nähden :(
Enemmän sosiaalipuoli olisi varmasti minun alani kuin kaupallinen, mutta joskus haluaisin saada sen ihanan omakotitalonkin.. se tuskin sosionomin palkoilla onnistuu.. Voi v#%&U!!! Miten tää voi olla näin vaikeeta!!
ap
KTM:t ainakin toistaiseksi tienaavat varsin mukavasti noin keskimäärin. Tosin en kyllä suosittelisin pelkän rahan perusteella alaa valitsemaan, pidemmän päälle pelkästään se tuskin motivoi.
Taidanpa päätyä tuohon sosionomiin kaikesta huolimatta, ehkä se jonain päivänä palkitsee vaikka palkka paska onkin :D
Kiitos teille avusta!
ap
Meillä on uudehko omakotitalo ja minä vasta aloitin sosionomin opinnot. Ihan lähihoitajan palkalla ostin oman puolikkaani :)