Millaista on VIITTOMAKIELEN TULKIN TYÖ? Entäpä palkkaus? Millaisia
Kommentit (25)
kiitos että kertoilit omia kokemuksiasi. Mietityttää se, että kuinka vammaisten ihmisten kanssa tulkki yleensä työskentelee? (tätähän ei av:lla pitäisi ääneen sanoa) En ole kiinnostunut vammaistyöstä, siis tietenkin kuulovamma on kehitysvamma, tarkoitan kuitenkin pahempia kehitysvammoja.
terveisin ap joka odottaa kivitystä
vaan aistivamma. ;) Ja koko "vamma" sanaakin karsastetaan ko. piireissä, mieluummin kuurot ajattelee kuuroja kielivähemmistönä. Vaikka tosiasiahan se silti on että kuulovamma on vamma.
Kuurojen sakkiin mahtuu monenlaisia, ihan niinkuin muihinkin ryhmiin, mut ei "peruskuurolla" mitään kehitysvammaa ole, ihan ne on samanlaisia perustallaajia kun kaikki muutkin. Osalla tietty yleistieto heikompaa kun ei esim. uutisia ole niin paljon tarjolla kuin kuuleville. Osalla on tosi huono suomen kielen taito, sillon ei uutisten lukemisesta ole kauheesti hyötyä vaan ne tiedot pitäis saada viitottuna.
Erikseen sitten on kuurosokeat, monivammaiset yms. Mutta niihin erikoistutaan koulutuksen aikana eikä keikkoja ole pakko ottaa vastaan jos ei halua.
Mutta jos nyt ihan kauheasti vammaisia pelkäät niin kehotan kyllä miettimään alaa uudestaan...
Terv. 3 (vai mikä se nyt oli...) eli viittomakielen tulkki amk
jos yleispiirre on sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus, niin mietin että itse en kuitenkaan ehkä ole kovinkaan yltiösosiaalinen niin onko siitä haittaa tai tuleeko ongelmia? olen kuitenkin hakenut jo alalle tänä keväänä, tosin viimeisellä sijalla..
Mun mielestä tulkin tulee osata vetäytyä taka-alalle tarvittaessa. Tulkki ei ole se päähenkilö, vaan tulkattava. Hienotunteisuutta siis tarvitaan. Ja pitää osata avustaa tarvittaessa muussakin kuin kommunikaatiossa.
t. se epäpätevä
palkka 13-15 euroa tunnilta, tosin olen epäpätevä
Haluaisin kuulla myös siitä, minkä verran tulkkausta kysytään eli jos tulkille maksetaan tuntien mukaan, pystyykö työtä tekemään päätoimisesti (=suomeksi elääkö sillä)? Minua on pitkään kiinnostanut viittomakielen tulkkaus ja jos lapset eivät olisi näin pieniä, voisin tehdä sitä satunnaisina tuntitöinä päätyöni lisäksi(eikä palkkaus olisi niin tärkeä juttu), mutta nyt en halua kakkostyötä.
Millaista palkkaa saa siis koulutettu tulkki? Toimivatko tulkit yrittäjinä vai työntekijöinä jossakin organisaatiossa?
Hei epäpätevä!
Tulkin tehtäviin kuuluu vain ja ainoastaan tulkkaus, hän ei ole avustaja. Viittomakielenohjaaja on henkilö joka voi myös avustaa!
Kun nyt joku tämän keskustelun on nostanut, niin kommentoidaan vielä sen verran, että tulkiksi kouluttautuminen kestää 4 vuotta eikä sitä pysty opiskella esimerkiksi iltaisin parissa kuukaudessa.
sekä aac taitoisia henkilöitä. Töitä on.
Olen 3 vuotta töitä tehnyt tuntipalkkalainen tulkki.
Palkkani vaihtelee yleensä bruttona noin 3000-5000 euron välissä. Päälle sit vielä kilsat.
En tee töitä täyttä viikkoa lähes koskaan.
Vammaistulkkina tienaa riippuen työn määrästä ja työnantajasta jopa yli 3000€. Kelan vammaisasiointitulkkina keikkatyöpainotteista ja paljon liikkumista paikasta toiseen.
Koulutuksessa opetellaan perus viittomakieli mutta myös apuvälineillä tulkkaus kuten kirjaintaululla ja kuvasymboleilla
Työ on ihanaa, työkaverit on ihania, tuntipalkka on hyvä, MUTTA.
Et voi itse juuri yhtään vaikuttaa työtuntien määrään. Siihen ei vaikuta myöskään se, oletko taitava työssäsi. Tilauksia tulee kalenteriin kun tulee. Lisää töitä ei saa olemalla hyvä, ahkera, lisäkouluttautunut tms, koska tilausten välitysprosessissa tuollaisia ei katsota. Se vähän syö työmotivaatiota, kun omat teot ei vaikuta työn määrään tai laatuun.
Tuntipalkkani on noin 25e, työtunteja VIIKOSSA 2-20. Jos on koko kuussa vaikka 10 tuntia töitä, niin ei se 25e tuntipalkka enää niin hyvältä tunnu.
Työ on silti ihanaa. Realistisesti töitä ei ole kaikille ja todella todella moni meistä nostaa sekä palkkaa että tukia, kun pelkkä palkka voi olla vain muutamia satasia.
Ei kai täysin kuuroja enää juuri edes ole. Tulevaisuus voi olla tulkilla ankea.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on. Minne he muka katoaisivat?
Vierailija kirjoitti:
Et voi itse juuri yhtään vaikuttaa työtuntien määrään. Siihen ei vaikuta myöskään se, oletko taitava työssäsi. Tilauksia tulee kalenteriin kun tulee. Lisää töitä ei saa olemalla hyvä, ahkera, lisäkouluttautunut tms, koska tilausten välitysprosessissa tuollaisia ei katsota. Se vähän syö työmotivaatiota, kun omat teot ei vaikuta työn määrään tai laatuun.
Tuntipalkkani on noin 25e, työtunteja VIIKOSSA 2-20. Jos on koko kuussa vaikka 10 tuntia töitä, niin ei se 25e tuntipalkka enää niin hyvältä tunnu.Työ on silti ihanaa. Realistisesti töitä ei ole kaikille ja todella todella moni meistä nostaa sekä palkkaa että tukia, kun pelkkä palkka voi olla vain muutamia satasia.
Ymmärtääkseni tulkkia tarvitsevalla on mahdollisuus ilmoittaa Kelalle tulkkilistalle niitä tulkkeja, joita hän toivoo tulkkaajikseen, ja tilausta tarjotaan ensisijaisesti asiakkaan tulkkilistalla olevalle tulkille. Tällä tavalla keikat hyvin hoitavalla tulkilla on mahdollisuus saada enemmän töitä, jos asiakkaat toivovat häntä tulkkilistalleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulkit lisäkouluttautuu. Yhä harvempi tulkkaa vain kuuroille. Nyt ollaan moniosaajia... suomalaisen viittomakielen tulkki, kuurosokeiden tulkkaus, puhevammaisten tulkkaus, kirjoitustulkkaus, perheopetukset, kommunikaatio-ohjaukset... työ voi koostua aika monesta. Ja lisäks omaa osaamista voi myydä koulutuspaketteina.
Mutta ei tällä alalla rikastu kukaan. Ja moni on tosiaan samalla tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkkani on noin 25e, työtunteja VIIKOSSA 2-20. Jos on koko kuussa vaikka 10 tuntia töitä, niin ei se 25e tuntipalkka enää niin hyvältä tunnu.Työ on silti ihanaa. Realistisesti töitä ei ole kaikille ja todella todella moni meistä nostaa sekä palkkaa että tukia, kun pelkkä palkka voi olla vain muutamia satasia.
Ymmärtääkseni tulkkia tarvitsevalla on mahdollisuus ilmoittaa Kelalle tulkkilistalle niitä tulkkeja, joita hän toivoo tulkkaajikseen, ja tilausta tarjotaan ensisijaisesti asiakkaan tulkkilistalla olevalle tulkille. Tällä tavalla keikat hyvin hoitavalla tulkilla on mahdollisuus saada enemmän töitä, jos asiakkaat toivovat häntä tulkkilistalleen.
Kyllä ja ei. Ideaalitilanteessa tuolla tavalla saa lisää töitä. Käytännössä listat jopa vähentävät töitä. Koko päivän hyväpalkkainen tilaus poistetaan, jos joku listalla oleva tarvitsee 10 minuutin puhelintulkkauksen keskellä päivää. Koska lista ohittaa kaikki muut, jo sovitutkin, työt.
Ja mistä saa lista-asiakkaita, jos alunperinkään töitä ei ole? Moni asiakas ei myöskään halua todellakaan tehdä listaa.
Paljon enemmän on kiinni puhtaasti tuurista ja työnantajan sen hetkisestä sijoittumisesta kilpailutuskaudella, kuin omista taidoista. Paljon paljon enemmän. Mutta ei tämä ole ainoa ala, jolla taidoilla ei loppujen lopuksi ole ratkaiseva merkitys elannon saamisen suhteen. Mutta motivoivampaa olisi jos tilanne oisi toisin.
Hei yrittäkääpä hakea muilta aloilta töitä sen jälkeen kun tulkkaustyöt kuivuu kasaan. Ha ha ha. Ihan kokemuksesta kerron, että jos työkokemus on "kesätyöt kaupan kassalla nuorena ja 4 vuotta viittomakielen tulkkausta" niin tilanne on vahvasti paluu alkuruutuun. Ei sillä kokemuksella voi keulia ja ketään ei kiinnosta palkata.
Turhauttavaa. Kouluttaudun uudelle alalle, jolla on enemmän työllistymismahdollisuuksia.
Sen kyllä allekirjoitan että tulkin työ on ihanaa.
Vk tulkiksi kannattaa kouluttautua jos on joku toinenkin ammatti jo alla, tai jos haluaa myöhemmin opiskella vielä jotain muuta alaa. En suosittelisi että kukaan suunnittelee tästä sitä yhtä ja ainoaa, jota sitten paahtaa eläkkeelle asti. Työt ei siihen riitä ja tulot vaihtelee hurjasti eri kausina.
ja kuukausipalkka n. 2000€. Olen siis amk-tutkinnon suorittanut tulkki, eli tällä hetkellä pätevimmän koulutuksen saanut. Oon toiminu aikasemmin myös freelancerina, sillon tuntipalkka n. 20€, mutta käytännössä aktiivisia tulkkaustunteja tuli päivässä n. 2-8h, kesäkuukausina vähemmän. Kyllä friikkunakin siis voi itsensä elättää, ainakin isommissa kaupungeissa.
Työtilanne vaihtelee kuitenkin tosi paljon eri kuntien välillä. Ja osa kunnista ei osta palveluja ollenkaan friikuilta vaan pitää olla joko oma toiminimi tai sit jonkin firman työntekijänä. Kaikilla alueilla on oma yhteyshenkilö johon kannattaa olla yhteyksissä jos haluaa lisätietoja tarkemmin omasta alueestaan.
Tulkkeina on ihan kaikenlaisia ihmisiä, mut ehkä yks yleispiirre (jos nyt haluaa yleistää) on sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus. Oon itse saanu ihan mielettömän hyviä ja hauskoja ystäviä ja tuttuja sekä koulusta että työelämässä.
Lisätieoa Suomen Viittomakielen tulkit ry:n nettisivuilta, www.tulkit.net