Ärsyttää, kun viranomaiset aina vähättelevät. Nyt vähätellään lasinsiruongelmaa.
Tyyliin: ei mitään vaaraa Suomessa. Ei tarvetta toimiin. Ei liity ruotsin tapauksiin mitenkään. Eli viranomaisilla on täysi työ aina vaan vähätellä ja rauhoitella, jotta ei tule paniikkia.
Myös lintuinfluenssaa vähätellään. Ollaan olevinaan niin, että tilanne on hallinnassa. Varaudutaan paljon lievempään lintuinfluenssaan, kuin mitä nykyiset tapaukset edellyttäisivät.
Sairaalabakteeria vähätellään. Muka ei vaaraa terveelle. No onpa vaaraa. Jos saat sairaalabakteerin osaksi normaaliflooraasi, niin sitten kun saat haavan tai sut leikataan, niin siihen iskee se oma sairaalabakteeri.
Ärsyttääkö teitä viranomaisten vähättely? Ei minustakaan ole järkeä paniikissa, mutta kyllä asiat pitäisi kertoa faktapitoisesti. Tavalliseen tapaan, ei vähätellen alvariinsa.
Kommentit (57)
Näin sanottiin aamu-tv:ssä. Olin luullut, että ruoan käsittely on todella hygienistä hommaa.
Minulla oli kerran eräästä tavaratalosta ostetussa perunamuusissa golfpallon kokoinen kivi. Vein sen sinne. He sanoivat, että se on varmaan tullut perunoiden mukana ja mennyt automaation saattelemana muusiin asti.
Mukavaa on lukea kirjoituksianne. Luen mielellään lisääkin.
ap
Kuitenkin tarkoitin kirjoituksellani sitä, että viranomaisten pitäisi kertoa tiedossa olevat faktat ja kertoa, aiotaanko tehdä jotain. Ärsyttää, jos pääsanomana on se ,että älkää nyt vaan säikähtäkö. Siinä tiedotuksen pääaihe.
ap
että suomalaisille tyypillisesti tsunamionnettomuuden yhteydessäkin heti ensiksi kiiruhdettiin ilmoittamaan ettei suomalaisilla ole mitään hätää. Siis yhtään asiaan perehtymättä.
nyt vaan niistä kirjoitellaan lehdissä! Ennen niistä on vaan ilmoiteltu valmistajalle, ja kuluttaja saanut siitä jonkun hyvityksen. Ei tässä ole sen kummemmasta kyse!
Oletteko te syntyneet eilen?
Joo ruokien valmistus on erittäin hygieenistä hommaa juu. SILTI raaka-aineiden mukana voi tulla vieraita esineitä. Kuten hedelmien ja marjojen seassa.
Taannoin ostin puolukkahillon jossa oli rautalangan pätkä.
Mikäs siinä itsekkin olen työskennellyt elintarviketeollisuudessa ja se on vaan fakta ettei kaikkia vieraita esineitä saada tuotantoketjusta pois. Vai olisitteko valmiita maksamaan ruuasta tuhansia euroja kilo, kun koko tuotanto on tehty käsin ja desin tarkkuudella?
Suurin osa vieraista esineistä on peräisin kotikeittiöistä. Siellä kotona tai työpaikalla menee vahingossa ruokaan vierasta tavaraa.
Miksi ilmoituksia on niin paljon niin kynnys ottaa viranomaisiin yhteyttä on laskenut. Nyt on muotia löytää kaikkea oravaa pienempää roinaa sapuskasta.
Jotain kohtuutta taas hysteriaan.
Meidän lapselle tuli tänään kutsu lintu-influenssarokotteen tutkimusryhmään osallistumiseen ;).
Siellä oli eviran johtaja haastateltavana.
ap
se on jotain psykosomaattista että niitä lasinsiruja nyt muka löytyy joka puolelta.
Mutta, joku kysyi että miten muka voisi olla sipulin sisällä lasinsiru. Annas kun selitän. Jos sipuli tai joku muu maassa kasvava kasvi, esim. porkkana tai peruna, sattuu kasvamaan mullassa lasinsirun vieressä, niin se siru voi ihan hyvin "kasvaa" sinne sipulin tms. sisälle.
Se on joskus selitetty tiedotusvälineissä.
Ekaksi kaikki syytti tuontisoijaa, vaikka evirakin tiesi, että Raision tehtaalla on tehty jo vuosia salmonellalöytöjä. Tiesiväthän he sitten, että on myös mahdollista, että ihan suomalaisen tuotantolaitoksen välineet voivat olla saastuneita.
salmonellaongelmaa ollu jo vuosien ajan ja asiaan ei ole vakavasti puututtu viranomaisten taholta. Mielelläni boikotoisin jos vaan tietäisin missä kaikkialla näitä Raision saastuneita rehuja on käytetty.
ei niillä ole alkuvaiheessa itselläkään tietoa, miten pitäisi menetellä. Ärsyttävää minustakin.
Suomessa ne lasinsirut ovat löytyneet kaikki eri tuotteista. Pitäisikö sanoa että joo vaaraa on. Mitä tuotteita sitten kielletään? Käytännössä pitäisi kieltää kaiken ruuan myynti. Mitä sitten syötäisiin?
Siis vain todeta seuraavansa tilannetta ja kertoa, että eivät pysty tässä vaiheessa antamaan kuluttajille minkäänlaisia ohjeita, koska lasia on löytynyt niin monenlaisista tuotteista. Kehottaa ehkä ihmisiä olemaan varuillaan syödessään valmisruokia. Kertoa itsestään selvä totuus, että itse valmistamalla on vähimmässä riskissä, mikäli haluaa toimia varman päälle.
Vähättely on ärsyttävää.
Lisään vielä, että itse kyllä syön myös valmisruokaa. Tosin en ehdoin tahdoin ruotsalaista, jos muutakin on saatavilla. Katson kyllä hieman tarkemmin syödessäni.
ap
tästä kiusantekokonseptista. Ei enempää huomiota kuin on pakko. Jokainen järjellä varustettu ihminen varmasti ymmärtää itsekin olla varuillaan syödessään valmisruokia. En minä siihen ainakaan Eviraa tarvi. Sitäpaitsi esim. Lapualta löytyneet lasinpalat eivät olisi olleet syötyinä edes vaarallisia ihmiselle. Se lihapulla-annoksen lasinpala kyllä näytti kamalalta, mutta toisaalta sitä tuskin oli vaaraa olla huomaamatta.
Eli jos porukka pelästyy, ne alkavat sitten soitella hätääntyneenä eviraan.
Mutta kertokaapa, ihanko todella uskallatte lapsillenne syöttää ruokaa tavalliseen tapaan?
Itse olen suosinut viimepäivät syksyllä pakasteeseen laitettuja aineksia (joita ikävä kyllä en jaksa yleensä suosia, vaan ostan aika pitkälle valmiiksi tehtyjä)