Kuinka ainutlaatuinen lapsesi nimi on? Onko tusinatavaraa vai ainoa Suomessa
Kommentit (39)
Ja se harvinaisuushan ei muuten ollut tuossa ollenkaan se pointti.
Meitä on 42...
Ja meitä on sitten vain 8. ;)
Mutta tosiaan sehän ei ollut se pointti.
ei oo tosiaan pointti, Virtaset vaan oli heitetty kehiin. No meitin nimi on aika kosmopoliitti, joten ei sukupuuttoon onneks kuolla...Hih, nimikeskustelu on jotenkin hauskaa ja tunteita herättävää... Vai löytysko 2 nimee jäljellä???
nimet ovat ihan kalenterissa olevia nimiä, eivät kumminkaan muotinimiä. Ja yhdessä sukunimen kanssa ovat harvinaisia, kuopuksen täysnimikaimoja ei ole Suomessa lainkaan.
Minulla on muotinimi ja se on minusta ollut aina kamalaa. Aina oli vähintään kaksi muuta, samannimistä luokalla ja siksi meitä kutsuttiin pian sukunimillä kuin armeijassa ikään...
Toisaalta väkisin väännetyt ja omakeksityt nimetkin ovat ongelmallisia siksi, että aina saat niitä tavata ja silti saat postisi väärällä nimellä.
Mutta onneksi ihan tavallisia nimiäkin on kalenterissa runsaasti sellaisia, joita ei kävele tarhan pihalla vastaan tusinatolkulla.
ja on kyllä todella kaunis nimi, Elena
Minun oma nimi on ja samoin lapsieni. Sukunimi on pieni ja suljettu!
Eli edes nimeä Virtanen ei voi ottaa sukunimeksi tuosta vaan.
tiedä, mitä vastaan tuossa väität.
Mutta tosi on, että nykyään ei enää ole ns. suljettuja sukunimiä. KAIKKI sukunimet ovat periaatteessa suljettuja, eli et voi vaihtaa sukunimeäsi Virtaseksi ilman selkeää perustelua/lupaa (esim. syyksi käy, jos olet nainut Virtasen tai jos isoisäsi oli Virtanen ja haluat ottaa suvussa kulkeneen nimen uudestaan omaksesi).
ÄLÄ höpötä!!
i]
Ei tosiaan mitään sukunimeä voi enää tuosta vaan ottaa käyttöönsä. Pitää olla jonkinlainen sukuyhteys siihen sukunimeen mihin aikoo vaihtaa (kolmanteen polveen ylöspäin hyväksytään eli isovanhempien vanhempiin asti). Tuosta vaan ei voi päättää että minäpä nyt muutan sukunimeni Niemiseksi tai Virtaseksi.
Ihan on valittu mieltymysten mukaan ja suvusta tulee myös toisen nimi. Ei sen mukaan, että olisi suosittuja nimiä.
Ei suinkaan tarkoita aina mitään epätoivoisia omia nimiviritelmiä. Meidän pojalla ainakin on nimipäivä, mikä oli myös peruskriteeri nimeä valitessa. Tusinatavaraakaan emme silti halunneet!
Terv 1400 kautta aikain/6tänä vuonna
koska itse olen ainoa laatuani koko maailmassa! Ja vihaan sitä!
Onneksi yksi nimistäni on normaali, joten käytän sitä!
En TODELLAKAAN olisi halunnut antaa lapsilleni jotain keksittyä muka-näppärää-nimiväännöstä!
Esikoisen nimi oli ensimmäinen Suomessa, nyt niitä on muitakin jo muutama. Kuopuksen nimi on myös alle kymmenellä.
eli ei ole yleinen. Tyttöä ei kylläkään ole kastettu mut kastetuilla tarkotit varmaan ihan nimen antamista.
ja minulla, miehelläni ja lapsilla nimet, joita ei muilla ja tässä perusteet sukunimeen, jos sillä mitään merkitysta, mutta kuten ap kysyi, niin sukunimen kanssa ei ole muita! Siis ainuttakaan.
Suojatut nimet ja tunnukset
Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, jonka yleisesti tiedetään vakiintuneen määrätyn kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi, ellei tähän ole olemassa erityistä syytä.
Ilman erityistä syytä ei uudeksi sukunimeksi voida hyväksyä nimeä, joka on samaistettavissa
1) säätiön, yhdistyksen tai muun yhteisön nimeen;
2) rekisteröityyn toiminimeen tai tavaramerkkiin taikka muuhun elinkeinotoiminnassa käytettyyn suojattuun tunnukseen; tai
3) yleisesti tunnettuun taiteilijanimeen tai nimimerkkiin.
Ihan on lakia...
Kuopuksen nimea vuosina 2000-08, 474 kpl ja yhteensa kaikenkaikkiaan 3746 kpl (huippuvuosina 1920-39 heita reksiteroitiin 1130 kpl).
Esikoisen toista nimea yhteensa 1429 kpl ja kuopuksen toista nimea yhteensa 12 kpl.
Sukunimeamme rekisteroity nykyisena nimena alle 5 kpl ( no, meidan perheessa on 4 henkiloa) joten taidamme olla ainoat taman nimen kantajat Suomessa! Koska sivuilla lukee nain: "Yksityisyydensuojan turvaamiseksi palvelussa ei näytetä sukunimien tarkkaa lukumäärää eriteltynä, jos nimiä on vähän."
toinen nimi yhteensä:
111054
ja toinen:
45443
mutta hän ei todellakaan ole mitään tusinatavaraa. AP:n viesti oli aika vahvasti sävyttynyt, omilla lapsillasi taitaa olla ihan itse keksityt nimet kun kutsut suosikkinimen omaavia lapsia tusinatavaraksi...
Itselleni on aivan sama onko lapsen nimi yleinen vai harvinainen kunhan se on lapseni oloinen ja sopii kohtuullisesti sukunimen kanssa.
Copy-pastea:
Suljettu tai oikeammin suojattu sukunimi -käytäntö liittyy aikaan, jolloin ei ollut väestötietojärjestelmää. Silloin esimerkiksi jotkut suvut halusivat suojata nimensä, ja esimerkiksi avioerotilanteessa mies saattoi kieltää eronneelta puolisoltaan oman sukunimensä käytön. Nykyisen avioliittolain mukaan tällainen ei olisi edes mahdollista.
Nykyään erityistä suojattu sukunimi -käytäntöä ei enää ole samassa mielessä, sillä kaikki väestötietojärjestelmässä esiintyvät sukunimet ovat suojattuja. Myös Suomen yleisimmät sukunimet Virtanen ja Korhonen ovat suojattuja sukunimiä, jotka saa itselleen vain avioliiton kautta tai jos tällainen nimi on ollut käytössä vanhemmalla tai isovanhemmalla. Jos on kysymys neljännen tai sitäkin kaukaisemman polven sukulaisesta, nimen käyttöönottoon tarvitaan nimilautakunnan lausunto. Viidettä sukupolvea kaukaisemman sukunimen myöntäminen on jo tuiki harvinaista, sillä se vaatii melkoista sukututkimusta.
oli sellainen nimihirvitys kuin Telle-Tia Lumisirkku ja sukunimi oli ihan tavis, eli luokkaa Möttönen...Aivan karsea mun mielestäni, mä en käsitä miksi pitää olla niin erikoisuudentvaoittelija, että lapsiparoille kaikenlaisia Pippureita nimiksi laitetaan...
en nyt sitä tarkoittanutkaan, siis mitenkään Virtasia mollaten. Virtanen on HIENO, suomalainen nimi. Tässä kuitenkin vähän lisää faktaa, jos esim. nimeä haluaa muuttaa (ei onnistu Virtasenkaan kohdalla). Tämähän ei ollut ap:n asiayhteys... Siis yhä edelleen meidän koko perheellä nimet, joita ei muilla, sitä lähinnä tarkoitin... mutta lisää faktaa;
Erityiset syyt uuden sukunimen hyväksymiselle
Uusi sukunimi, joka ei täytä 11 §:n 2 momentin 1 kohdassa asetettua vaatimusta, voidaan hyväksyä, jos hakijalla on vierasperäinen sukunimi ja uuden nimen käyttöönottoa on esitettyyn selvitykseen nähden pidettävä tarkoituksenmukaisena.
Uusi sukunimi, joka ei vastaa 11 §:n 2 momentissa tai 12 §:ssä asetettuja vaatimuksia, voidaan hyväksyä,
1) jos hakija osoittaa, että hän tai hänen esivanhempansa ovat aikaisemmin laillisesti käyttäneet hakijan uudeksi sukunimeksi esittämää nimeä;
2) jos hakijan esittämän uuden sukunimen ottamista on perhesuhteissa tapahtuneiden muutosten tai niihin rinnastettavien seikkojen johdosta pidettävä perusteltuna; tai
3) jos hakijalla on kansalaisuutensa, avioliittonsa tai muun erityisen seikan perusteella yhteys vieraaseen valtioon ja hakijan esittämä uusi sukunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä.
Hei vaan kaikille ja ollaan ylpeitä virtasia, af jotain, möttösiä, ...heimeja, whatever... Ihmisen persoonan tekee mielestäni suurimmaksi osaksi etunimi!
t. se harvinaisen suvun edustaja.
Ihan väkisinväännettyjä munkin mielestä ja tosi vaikeita ääntää suomeksi.