Onkohan hormonien ja masennuksen suhdetta tutkittu
[quote]
Masennus johtuu monesti just hormoneista.
[/quote]
ei kukaan ole esittänyt tällaista näkökantaa? Kukaan ei ole esittänyt että tutkittais hormonitasot, sen sijaan on kyllä tuijotettu musteläiskiä!
Kommentit (31)
Mutta en ole toistaiseksi onnistunut löytämään sieltä sanallakaan mainintaa hormoneista. ap
jo muutenkin tehnyt tosi paljon pitämällä kirjaa oireistasi. Toivottavasti lääkäri osaa niistä määrätä oikean hoidon (lääke/terapia/joku muu). Usein se on vähän hakemista.
Pari päivää ennen kuukautisia olen tosi masentunut, tulee jo mieleen että voi kun vois vaan kuolla pois. Ja sitten yhtäkkiä taas mieliala ponkaisee positiiviselle. Siitä tiedän että menkat alkaa noin puolen vuorokauden sisään
täällä toinen joka on miettinyt noita hormooneja.Lisäksi, että mielialasta huomaa kuukautisten olevan lähellä on myös muita oireita jotka kyllä todella olen huomannut haittaavan elämääni.Pari päivää ennen kuukautisia nukun huonosti ja hikiaaltojakin tulee.(ihan kuin vaihevuosioireita, itse olen 30v.)Lisäksi olen kärttyisämpi.Niin, ja mieliala todella lähtee nousuun kun "ensimmäiset veret ovat tulleet"
halua nojata toisen lääketieteen aluaan juttuihin... eli ei haluta ajatella, että esimerkiksi nyt masennuksen syy olisi biologinen.
verikokeella selviää
ole ehdottanut että hormonitasot vois tarkistaa. Olen myös lukenut hyllymetreittäin tekstiä masennuksesta ja silti multa on kokonaan mennyt tällainen vaihtoehto ohi. En muista enää monenko psykiatrin kanssa olen puhunut oireistani, eikä YKSIKÄÄN ole maininnut hormonitasoja. ap
hormoneista kohdassa elimellisiä syitä masennukselle...
Mutta toisaalta. Mieliala painuu todella syvälle säännönmukaisesti ennen menkkoja ja sitten taas nousee kuin kissan häntä. Jokuhan sen vaihtelun aiheuttaa.
ap
monelle lääkärille on helpompi hoitaa vain oireita kuin alkaa etsimään sitä oikeaa syytä, mikä voi todellakin usein olla hormonaalinen. helpompi lykätä purkki mielialalääkettä kouraan ja sanoa että kyllä se siitä.
sukupuolihormonieden nyt tiedetään hyvinkin vaikuttavan mielialaan ja esim häiriöiden ja joiden kin sopimattomen ehkäisykeinojen aiheuttavan ihan masennusta. helpoin ja kestövin tapa hoitaa oliskiin puuttua siihen syyhyn.
sokeirianeenvaihdunnan häiriöt saaavta joskus aikaan masennusoireita.
ja sitten, tämä suuri mysteeri Suomessa, todella montaa kilpirauhasen toimintahäiriöstä kärsivää halutaan diagnosoida masentuneeksi vain ja lykätä piristyspilleriä kouraan. En ymmärrä miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää että nuokin olisi oikeasti aika helposti hoidettavissa kilpirauhashormoneilla.
mutta elämä on kai.
nimim. kokemusta liian monesta besserwisser-lääkäristä jotka diagnosoivat kaiken metsään niin monta kertaa....
halua nojata toisen lääketieteen aluaan juttuihin... eli ei haluta ajatella, että esimerkiksi nyt masennuksen syy olisi biologinen.
verikokeella selviää
ole ehdottanut että hormonitasot vois tarkistaa. Olen myös lukenut hyllymetreittäin tekstiä masennuksesta ja silti multa on kokonaan mennyt tällainen vaihtoehto ohi. En muista enää monenko psykiatrin kanssa olen puhunut oireistani, eikä YKSIKÄÄN ole maininnut hormonitasoja. ap
Ei ole ollut hormoneissa kuitenkaan mitään vikaa. Olen vain parrakas, akneinen ja masennuslääkkeitä syövä nainen :D
Lihoinkin muutamassa vuodessa yli 40kg varmasti masennuksen takia ja lihominen masensi lisää. Mutta laihdutan ja syön masennuslääkkeeni. Hormonaalista ehkäisyä en käytä koska se aiheuttaa masennusta ja sitä lihomista.
Mikä lääkitys ja miten on toiminut?
Ja mistä minä voin itse tajuta, jos missän ei kerrota tästä mahdollisuudesta eikä kukaan psykiatrikaan mainitse mitään sen suuntaista?
Kyllähän jokainen (?) joka esim. syö pillereitä tietää, tai ainakin pitäisi jos on lukenut suuhunsa pistämien lääkkeiden tuoteselosteen, että ne aiheuttavat mielialaoireita.
Aivojen välittäjäaineethan vaikuttavat mm. hypotalamukseen, joka on osa hormonaalista säätelyjärjestelmää. Ihmisessä tuppaa lähes kaikki liittymään kaikkeen.
Ja voi vietävä, että harmittaa kun en edes itse tajunnut näiden kahden yhteyttä! Kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen otin kierukan, ja samoihin aikoihin alkoi vetämätön olo, syyllisyydentunteet, ei rakkautta vauvaan, paniikkikohtaukset ihmisten ilmoilla, itkeskely, unettomuus... Voi tietysti olla sattumaakin, mutta kyllä yhdistän noista suurimman osan kierukkaan. Vasta kun lapsi oli 1v, "tajusin" että kärsin masennuksesta, tässä vaiheessa oli jo vähän helpottanut. Kävin psykologilla ja keskustelimme jopa lääkityksestä. Koitin kuitenkin pärjätä ilman, ja kun kierukan otatin pois (uusi lapsi toiveissa) 1,5v jälkeen, olo parani kummasti ;). Ei enää hormonaalista ehkäisyä meille, tai ainakin tarkasti oireita seuraten...
Kannattaisi miettiä mikä se diagnoosi on? Esim. mielialan vaihteluja voi olla ilman, että on varsinaista masennusta. Mitähän siellä sanotaan mielialan ja hormonien yhteydestä?
-edelliset, 20 tai jotain..