Onkohan hormonien ja masennuksen suhdetta tutkittu
[quote]
Masennus johtuu monesti just hormoneista.
[/quote]
ei kukaan ole esittänyt tällaista näkökantaa? Kukaan ei ole esittänyt että tutkittais hormonitasot, sen sijaan on kyllä tuijotettu musteläiskiä!
Kommentit (31)
Masennus johtuu monesti just hormoneista.
Hormonaalinen masennus on aika tavallista. Hormonaalinen ehkäisy esim voi aiheuttaa masennusoireita.
järjestelmiin, kuten aivojen välittäjäaineisiin, rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan yms.
Sitten mun ystävä, mies, sanoi just eilen syöneensä puoli vuotta masennuslääkkeitä. Osittain hormooneista johtuvaan masennukseen.
Ap on nyt ihan äimänä. Miksi kukaan ei koskaan missään puhu masennuksen yhteydestä hormoneihin, jos kerran hormonaalinen masennus on yleistä?
Voiko hormonitasoja jotenkin mitata? Ja jos niissä on jotain vikaa, korjata?
Ap on nyt ihan äimänä. Miksi kukaan ei koskaan missään puhu masennuksen yhteydestä hormoneihin, jos kerran hormonaalinen masennus on yleistä?
Voiko hormonitasoja jotenkin mitata? Ja jos niissä on jotain vikaa, korjata?
verikokeella selviää
ole ehdottanut että hormonitasot vois tarkistaa. Olen myös lukenut hyllymetreittäin tekstiä masennuksesta ja silti multa on kokonaan mennyt tällainen vaihtoehto ohi. En muista enää monenko psykiatrin kanssa olen puhunut oireistani, eikä YKSIKÄÄN ole maininnut hormonitasoja. ap
Tajusin sitten jossain vaiheessa itse, että tämä nyt taitaa johtua tasan tarkkaan siitä renkaasta, lopetin sen käytön ja palasin töihin oikein pirtsakkana.
Hormonikierukka teki minusta tasaisemman mutta pahensi migreeniä, joka taas vitutti.
Olen myös varsin ahdistunut ennen kuukautisia ja aina hullun hyvällä päällä aina niiden jälkeen.
Raskaana ollessa minua ei masenna eikä ahdista, mutta olen tosi itkuherkkä, kuten moni muukin.
Mä käyn melkeinpä kerran vuodessa ottamassa hormonitasot kun on kaikenlaista karvankasvuvaivaa, väsymystä, haluttomuutta jne.
verikokeella selviää
ole ehdottanut että hormonitasot vois tarkistaa. Olen myös lukenut hyllymetreittäin tekstiä masennuksesta ja silti multa on kokonaan mennyt tällainen vaihtoehto ohi. En muista enää monenko psykiatrin kanssa olen puhunut oireistani, eikä YKSIKÄÄN ole maininnut hormonitasoja. ap
Hormonien vaikutusta on tutkittu, mutta varsinaisesti kukaan ei ole selvittänyt asiaa niin yksinkertaisesti, että voitaisiin sanoa, että masennus johtuu hormoneista ja piste. Yksittäisiä "tutkimuksia" voidaan toki tehdä, kuten ap on tehnyt oireistaan, ja ne onkin hyviä. Jokainen tapaus on yksilöllinen. Oireiden kirjaamisesta voidaan päätellä paljon ja löytää myös sopiva hoitomuoto ja ehkä keskustella siitä onko kyseessä masennus vai joku muu mielialahäiriö.
menkat. Raskaaksi tulo oli helppoa. Voiko hormonitasot olla pahasti pielessä, jos menkat on ok? Teini-iässä oli kyllä aika korvat menkkakivut, jos sillä on mitään merkitystä.
Mikä lääkitys ja miten on toiminut?
Ja mistä minä voin itse tajuta, jos missän ei kerrota tästä mahdollisuudesta eikä kukaan psykiatrikaan mainitse mitään sen suuntaista?
myöskään synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ei ole olemassa päätelmää, että se johtuu hormoneista. On olemassa eri teorioita. Diagnoosi tehdään oireiden perusteella.
Mä käyn melkeinpä kerran vuodessa ottamassa hormonitasot kun on kaikenlaista karvankasvuvaivaa, väsymystä, haluttomuutta jne.
verikokeella selviää
hormoneista kohdassa elimellisiä syitä masennukselle...
Mutta toisaalta. Mieliala painuu todella syvälle säännönmukaisesti ennen menkkoja ja sitten taas nousee kuin kissan häntä. Jokuhan sen vaihtelun aiheuttaa.
ap
Mutta en ole toistaiseksi onnistunut löytämään sieltä sanallakaan mainintaa hormoneista. ap
tarpeeksi? Olen pitänyt viime aikoina kirjaa mielialoistani masennustaipumuksen takia, ja nyt vasta olen ymmärtänyt miten paljon kuukautiskierron vaiheet voi vaikuttaa mielialaan. Osaan jo ennustaa mielialojen perusteella turhuvuodotkin!! Pari päivää ennen kuukautisia olen tosi masentunut, tulee jo mieleen että voi kun vois vaan kuolla pois. Ja sitten yhtäkkiä taas mieliala ponkaisee positiiviselle. Siitä tiedän että menkat alkaa noin puolen vuorokauden sisään.
Aina puhutaan aivojen välittäjäaineista, mutta entä hormoonit? Voiko masennus olla hormoonihäiriö?