Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidoton ruokavalio?

Vierailija
06.04.2009 |

Mitä käytätte voileipärasvana, te joilla täysin maidoton dieetti (joko itsellä tai lapsella)?

Testaamme (lääkärin valvonnassa) lapsemme allergioita ja nyt on vuorossa maidoton vaihe. Kaikkiin mahdollisiin olen yrittänyt keksiä maidottomat vaihtoehdot, mutta vaikeata on.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakin kuin tuosta rasvasta.

Vierailija
2/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen Keiju sopii maidottomalle, se on ns. kasvirasvalevite 70%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaikeinta oli aluksi juuston korvike kuorrutettaviin ruokiin, esim. pizza, lasagne, lämpimät voileivät... Siis sopii Cheezly-valmiste, mikä tosin kylmänä maistuu pahalta mutta lämmitettynä ihan ok. Muita tuotemerkkejä, jotka ovat maidottomia on esim. Oatly, Go Green, Alpro

Vierailija
4/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki margariinit ole maidottomia!

Ja ap:lle, Keijulla on ainakin maidoton vaihtoehto.

Vierailija
5/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut olemaan täysin maidottomalla ruokavaliolla ja tiedän, että se vaatii kärsivällisyyttä. Tuoteselosteet kannattaa lukea tarkasti ja ottaa selvää millä kaikilla nimillä maitoa voi sinne piilottaa. Maito- ja heraproteiini ovat vielä selkeitä, mutta muitakin maidon ainesosien nimityksiä on. Maidottomia valmisruokia on miltei mahdotonta löytää ja myös leikkelemakkaroiden paketit kannattaa lukea kunnolla.

Keijun sininen on täysin maidoton ja käy myös leivontaan. Soija-, riisi- ja kaurapohjaisia maidon korvikkeita löytyy jo aika mukavasti kaupoista. Maun puolesta suosin itse kaurapohjaisia valmisteita. Kauramaito menee esim. murojen kanssa ihan mukavasti, soijamaito maistuu sen verran erikoiselle, että itse käytin sitä lähinnä ruuanvalmistuksessa.

Pikkuhiljaa sitä oppii: monet laatikkoruuat voi tehdä lihaliemeen maidon sijaan (esim. kinkkukiusaus), kastike suurustuu jauhoilla tai sitten suosiolla tomaattikastike tms. Jäätelön sijaan mehujäätä, jugurteille löytyy korvikkeita.

Välillä toimii helpommin, kun ei edes ajattele etsivänsä maidolle korviketta vaan suosiolla täysin maidottomia ruokia ja jälkkäreitä.

Tsemppiä!

Vierailija
7/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keiju leivän päälle

Sunnuntai juokseva rasva esim. leivontaan (pullat, lätyt ym onnistuu hyvin ilman maitoa)

Soija-ja kauravalmisteet maidon korvikkeena nestemäisenä, jugurttina, vanukkaina jne.

Myös riisimaitoa on myynnissä

Vaasan leipomon lähes kaikki leivät ovat maidottomia (heillä on hyvät nettisivut muuten, joista voi tuoteselosteet katsoa)

Kekseistä Muumit, Vanajan vohvelit, Miina ja manu keksit esim. maidottomia

Vaasan viipaloitu pullapitko

Citymarket ainakin myy myös RYS riisijäätelöä, vaikka jäätelöä löytyy myös kyllä soija (Tofu) tai kaurajäätelönä (Oatly) myös

Tsemppiä ruokavaliomuutokseen!

Pelkän maidon välttäminen onnistuu kuitenkin vielä suht helposti!

Vierailija
8/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaliemikuutioita?

Vierailija
9/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän lihaliemikuutiopakoissa lukee "saattaa sisältää maitoa....".

Enpä siis itse ole ainakaan käyttänyt maidottoman dieetin aikana mitään sellaistakaan, joka saattaa sisältää... Kukin toki tavallaan. :)

Vierailija
10/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös aloitetaan maidoton ruokavalio lapselle ja ihania nuo tuotemerkkivinkit! Kova homma olis tutkia kaikki tuoteselosteet, niin tosi ihana saada suoria vinkkejä :) Kiitos!

Vierailija
11/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma kokemus on että maidottoman ruokavalion noudattaminen on helppoa. Muistat vaan aina tarkistaa tuoteselosteet ja pidät huolen mitä tuttavat tms tarjoavat.

Pääsiäisvinkkinä muistutan että useampikin kotimainen suklaatehdas tekee tummasta suklaasta täysin maidottomia yllätysmunia ja hahmoja ja onhan esim. Mignon-munakin maidoton.

Suurimman osan leipomisista voi tehdä maidon sijasta joko veteen tai mehuun tai käyttää todellakin kauramaitoa joka sopii erittäin hyvin leivontaan.

Tarkkuutta vaan!

Vierailija
12/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän lihaliemikuutiopakoissa lukee "saattaa sisältää maitoa....".

Enpä siis itse ole ainakaan käyttänyt maidottoman dieetin aikana mitään sellaistakaan, joka saattaa sisältää... Kukin toki tavallaan. :)

-kaikissa ei ole tuota mainintaa..

Vierailija
13/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en vain viitsinyt niihin kummemmin perehtyä. Kun ei tuo lihaliemivalmiste ole mitenkään ehdoton ruokaa laittaessamme. Maustehan se vaan on ja voi käyttää tilalla muita mausteita.

Muistakaa muuten, että joissakin maustesekoituksissakin voi olla maitoa...

Vierailija
14/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikista vinkeistä!!!!

Eipä kai se maidon välttäminen mitenkään vaikeaa olekaan. Kiva kuitenkin saada vinkkejä tuotemerkeistä, ettei tarvitse jokaista tuotepakettia suurennuslasilla syynätä.

ap

Vierailija
15/15 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta margariinia käytetään (maidotonta) toki leivänpäällä. Meillä ongelmana lehmänmaitoproteiini, joten esim. vuohenjuusto käy oikein hyvin ja olen sitä ruokiin lisännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi