Papa-kokeesta
Voiko papa-koetta ottaa jos on raskaana? Ja mieluusti jos jollain olisi myös perusteluja miksi voi/miksei voi ottaa jos on raskaana. Voiko siitä olla vauvalle haittaa?
Kyseessä olisi siis raskaus joka on vasta ihan aluillaan...
Kommentit (3)
olin muistaakseni 19.viikolla raskaana. Mutta kun raskaus ja synnytys aiheuttaa kans käsittääkseni niitä solumuutoksia, niin se koe ei ole luotettava, tai siis näyttää muutoksia helpommin. Joten voi sen ottaa, mutta synnytyksestä 3kk:n jälkeen otetaan sitten uusi..
Tai näin siis minulla:)
myös kohdunkaulalta. Raskaanaollessa tuohon kohdunkaulaan ei mielellään saa koskea - lievä keskenmenoriski. Itse olen otattanut papa-kokeen aina kuukausi-pari ennen raskautumista eli raskausajalla ei ole ollut tarvetta kokeenottoon. Kokemuksesta tiedän, että osa gyneistä on sitä mieltä, että kokeen voi ottaa, osa taas ei ottaisi, ellei ole äärimmäinen pakko (ja silloinkin koskematta kohdunsuun/-kaulan alueelle).
ja minun äitiysneuvolan lääkäri ei halunnut ottaa papakoetta raskaana ollessa. Nyt kylläkin olen jälkikäteen tarkistanut googlettamalla papa ja raskaus ja niin englannin kuin suomenkielinenkin informaatio on, että ilman muuta voi papan ottaa raskaana ollessa. Minulla on aikanani ollut papa-muutoksia ja pitää ottaa papa kerran vuodessa. Oli aika kauheaa odotella sitten raskauden jälkeen papa-tuloksia kun papa oli jo melkein vuoden myöhässä. Sitten jälkitarkastuksessa otettu papa epäonnistui, niin kuin se usein raskauden jälkeen tapahtuu...