Imettäjät, juotteko mitään alkoholipitoista?
Meillä mies pahastuu heti jos jotain juon. Ykkösolutkin on pahasta, sitä kuluu muutama tölkki viikossa. Miten teillä muilla? Välillä tekis mieli ottaa lasillinen viiniä ihan vaan että rentoutuisin mutta miehen takia en voi...
Kommentit (33)
Jos pitää makeasta, pitää lopettaa karkinsyönti, koska paras äiti on kärsivä äiti. Sama pätee siihen viinilasilliseen.
menon) jälkeen. Totuushan asiasta on se, ettei maito oli liian alkoholipitoista vauvalle, vaikka äiti vetäisi perseet, mutta alkoholitonta linjaa suositellaan, jottei muuten vauva vaarannu.
Jos pitää makeasta, pitää lopettaa karkinsyönti, koska paras äiti on kärsivä äiti. Sama pätee siihen viinilasilliseen.
huvin vuoksi Ei saa mennä! Näistä syistä on niiiin monelle tullut ls-syyte.
Ja ihan hilkulla on, että tuleeko netissä surffailusta sama syyte. Heitteillejättö on heitteillejättö, ei se katso tekotapaa.
Ihmisillä on väärää "tietoa" alkoholista ja imettämisestä. Lukekaapa vaikkapa alkon esitteestä, miten asia oikeasti on.
Eli vaikka äiti olisi vetänyt kossupullon ja örisisi kuolemankielissä lumihangessa, voisi hän äidinmaidon alkoholipitoisuuden puolesta silti vieläkin imettää. Noin muuten ehkä kuitenkaan ei... Eli alkoholia on promillejen verran maidossa, promillehan on prosentin kymmenesosa.
roikkuu netissä eikä hoida lapsiaan. Mitkä traumat tästäkin tulee!?
Yleensä illalla kun oli pitkä tauko imetyksessä (meilä lapsi nukkui 5 h putkeen jo heti laitokselta lähtiessä).
Sinänsä maidossahan on promilleja saman verran kuin äidin veressä. Hitaasti juotu lasillinen viiniä nostaa promillet noin 0,2 (165/55 kg ihmisellä). Tämä on niin vähäinen määrä että tällaista maitoa juoneen lapsen verenkierrosta ei saada mitattua alkoholipitoisuutta imetyksen jälkeen (googlen avulla löytyy tästä lisää tietoa).
Mut kannattaa myös muistaa, että Jekovit tipoissakin on alkoholia; 0,2g puhdasta alkoholia/5 tippaa Jekovitia.
tästä viinilasillisen juomisesta vauvan ollessa pieni, että oltiin perhejuhlissa, JOIN sen lasillisen viiniä, mentiin saunaan, vauva tuli mukaan ja kun olin vauvaa pesemässä olin pudottaa sen vauvan käsistäni sinne suihkuhuoneen kaakeloidulle lattialle, kun otteet olivat sen yhden viinilasillisen jäljiltä vähän liian rempseät.
Onneksi mies oli ihan vierssä ja sai vauvan kiinni. Sen jälkeen olen ollut niponiuho, enkä ole juonut tippakaan alkoholia jos joudun samalla katsomaan lasta. Toisille kun se yksikin lasillinen kihahtaa päähän nopeammin kuin toisille.
Siinä ei olisi paljon auttanut lohduttaa, että "kuule, ei sun äidinmaidossa sitä alkoholia ole!" jos vauva olisi maannut siinä lattialla kallo halki.
Joten ihan tämän kokemuksen takia en enää juo alkoholia edes sitä yhtä lasillista, toisilla (kuten minulla) kun se kihahtaa sinne nuppiin.
Minkä takia te muuten sitten juotte sitä viiniä, jos sillä ei ole teihin mitään vaikutusta??? Mulla kyllä rentoutuu olo vähän liikaakin.
Ja toinen syy miksi nyt ei imetysaikana tee mieli viiniä on se, että vanhana tupakoitsijana minusta on suoranaista kidutusta juoda alkoholia, jos samalla ei voi polttaa. Minä kun en rentoudu pelkästä viinilasillisesta, vaan tarvitsen myös sen savukkeen siihen kaveriksi.
Minä olen kolmen lapsen äiti, yli 30-vuotias ja imettänyt viimeiset 6,5 vuotta, ts. kaikki lapseni kaksivuotiaiksi. Juon viiniä hyvällä omallatunnolla ruoan kanssa, viininmaistelu on harrastukseni.
Ei taida mummoäidillä olla kokemuksia muusta kuin kännijuomisesta, kun puhuu viinilasillisen yhteydessä "viinahampaan" kolotuksesta. Tuollaiset nipoäidit, joiden maailmankuva on ahdas ja rajoittunut, saavat minulla kyllä niskavillat nousemaan. Kahvikin on sitten pahasta.... ihan tiedoksi vaan, että suuri osa vauvoista ei kärsi äidin kahvinjuonnista.
Mutta ei mitään, hyvä jos tunnet olosi muita paremmaksi. Minä en ainakaan haluaisi tutustua sinuun enkä perheeseesi... perhe Mikkonen menee samaan kategoriaan!
Itse olen imettänyt 3 lasta vuoden ikään ja alkoholia olen käyttänyt aivan normaalisti näinä aikoina ja olen imettänyt vaikka olisin muutaman siiderin juonutkin.
Hei!
Ammattinikin puolesta voin kertoa, että äidinmaidossa on alkoholia saman verran kuin äidin veressä. Jos äiti on siis promillen humalassa (johon täytyy jo ottaa huomattavasti enemmän kuin yksi lasi viiniä) on myös äidin maidossa yksi tuhannesosa alkoholia. Siis jos vauva juo esimerkiksi 2 desilitraa rintamaitoa, juo hän samalla 0,2ml alkoholia. Tämä määrä on vähemmän kuin esimerkiksi se, mitä vauva saa d-vitamiinitipoista (mm jekovitista) tai tietyistä lääkkeistä. Imettämällä on siis todella vaikea saada lapsi humaltumaan.
Eriasia onkin sitten tietysti se, miten alkoholin vaikutuksen alaisena lastaan hoitaa. Promillen humalassa ei varmasti lastenhoito suju enää samalla tavalla, kuin selvinpäin...
"Mummo"äiti, joka juo saunan jälkeen joskus jopa kaksi siideriä ja vielä hyvillä mielin!
Nro 31:lle minun vastaukseni: toki juon sen lasillisen siksi, että se "vaikuttaa minuun" eli rentoudun hieman. Minun ratkaisuni on se, että juon sen illan viimeisen imetyksen jälkeen, kun lapsi on jo unessa. Paikalla on myös tietenkin lapsen isä (joka ei muuten juo lainkaan) ja jos vauva jostain syystä herää yhtäkkiä, ei minun tarvitse sitä käsitellä pienessä hiprakassa. Näin uskallan ottaa sen yhden oluen silloin tällöin, tyyliin kerran kolmessa viikossa.
Turha alkaa itseään tästä syyllistämään. Vastauksessani pointti oli juurikin se, että turha lähteä ketään syyllistämään; syytön heittäköön ensimmäisen kiven.
yhdellä alkoholiannoksella ei maksantoiminnaltaan terve yksilö voi mitenkään saada lapsen vereen mitattavaa määrää alkoholia. Ja tosiaan, yksi annos ja humalapäissään bilettäminen ovat kaksi aivan täydellisesti eri asiaa.
Sinä olet tehnyt upean päätöksen, ja lopettanut tupakoinnin ja välttelet muutekin päihteitä ja muita haitta-aineita niin hyvin kuin mahdollista. Erittäin upeaa. Omaan erinomaisuuteen ei nyt kuitenkaan kannata hukkua, sillä kohtuullisella yhdellä lasillisella ei todellakaan ole vaikutusta lapsen kehitykseen. Ja siitä tästä on nyt puhuttu. Ei ryyppäämisestä.