Paljonko kipua on "normaalia"? Sappirakon poistosta viikko.
Help, tietääkö kukaan tai onko kokemusta miten tästä olisi tarkoitus toipua? Toki jokaisen kipukokemus on erilainen, mutta alkaa jo huolettaa.
Eli tähystysleikkauksesta tulee huomisaamuna kuluneeksi viikko. Panadolia ja buranaa olen syönyt tähän asti maksimi vrkannokset mutta silti tuntuu, että kipu vain pahenee. Vai onko tämä normaalia??? Minua sattuu ylävatsan alueelle kaikki tärinä ja hengityskin, kovin syvään en voi hengittää. Kipua myös yläselän puolella, lienee säteilee vatsan puolelta? Aivastaminen ja yskiminen on täysin mahdotonta, tuntuu, että vatsa repeää.
Onko joku ollut kyseisessä operaatiossa? Miten toivuit?
Kommentit (11)
Hyvä että selvisi ja olet kunnossa.
Olet fiksu, kun kirjoitit. Monet täällä aloittavat kirjoitukset ja sitten eivät kerro, miten kävi.
Kiitos, kun kerroit.
Itsekin olen sairastanut nyt raskausaikana ja suosittelen että jos kipuilet niin soitat vielä teratologiseen tietopalveluun josta saa tietoa raskaus- ja imetysajan sopivista lääkityksistä. Kipulääkkeitä on luultavasti muitakin kun mitä sulle on tarjottu.
Ja tosiaan - mielenkiintoista kuulla myös ketjun päätös :)
6
ettei ole kyseessä tulehdus tai joku leikkauskomplikaatio
Tuo ei ole normaalia, itse kävin kyseisessä tähystysleikkauksessa enkä yhtään lääkettä syöny leikkauksen jälkeen (muuta kuin se jonka sairaalassa antoivat) koska kipuja ei ollut. Tuo sinulla kuullostaa hiukan sisäiseltä verenvuodolta tai muulta komlikaatiolta, ota yhteyttä osastolle jossa leikattiin, sen numeron pitäisi olla kotiohjelapussa.
Ylävatsa oli täynnä ilmaa ja yksi haavoista vielä vähän tulehtui...että onkai normaalia. Ei mulla kyllä selkään sattunut ja raskauden takia oli melko miedot lääkkeet.
Mutta voisitko, pliis, kertoa, mitä oireita sulla oli ennen leikkausta!
Mä söin pari päivää maksimiannoksen lääkkeitä, koska en halunnut olla kipeä vauvan kanssa. Sitten jätin kerralla pois, eikä tehnyt tiukkaa.
Ja vaikka en ole ap, niin vastaan, että sappivaivat on ihan sanoinkuvaamattomia! Siis niin hel-ve-til-li-set vatsakivut, jotka heijastuu yläselkään, että toivot kuolevasi. Lievemmät tuntuu närästykseltä, mut kunnon kipukohtauksesta et voi erehtyä.
siskoni oli muutama viikko samassa operaatiossa ja toipui nopsaan ilman kipuja.
Sisko kertoi kuitenkin että on mahdollista että niitä kiviä jää tiehyeihin joissain tapauksissa jotka aiheuttaa ongelmaa ja joudutaan operoimaan uudelleen.
No, olihan sitä vikaa! Soitin sunnuntaina illalla hoitaneelle osastolle ja sain pikana passituksen ensiapuun. Keskussairaalassa tutkittiin verinäytteet, joissa vain vähän maksa-arvo koholla. Ultrassa ei näkynyt mitään mutta magneettikuvassa nähtiin pieni "lätäkkö" nestettä sappirakon paikalla. Klipsi siis päässyt vuotamaan.
Asia korjattiin vatsan tähystyksellä, joska en tosin muista mitään kun sain aikamoisen tällin rauhoittavaa operaatioon. Pääsin viime yönä kotiin ja olo on kuin jyrän alle jääneellä. Vieläkin särkee joka paikkaa mutta ehkäpä aavistuksen vähemmän kuin aamulla. Olen nukkunut koko päivän, kiitos perhetyöntekijän joka riensi pikana apuun täksi päiväksi. Kaipa tämä toipuminen nyt alkaa -ellei sitten osu kohdalle se 5% mahdollisuus, että tulee tuon tähystyksen seurauksena haimatulehdus tai sisäinen verenvuoto... heh.
Yksi syy näihin kipuihin myös kaiketi se, että en ole imetyksestä johtuen voinut ottaa lainkaan noita kovempia opiaattipohjaisia särkylääkkeitä joita tarjottiin. Saisin siis niillä itseni kivuttomaksi kuulemma mutta sitten ei voisi imettää. Täytyy siis vähän kärsiä vielä jotta imetys saa jatkoa, pikkunaisemme ei näet korviketta huoli ollenkaan.
Kiitos teille vastanneille, olitte oikeassa, että tuollainen kipuilu ei ole normaalia.
Terkuin väsynyt ap