Itä-helsinkiläiset
Mietin tässä, onko tämä alue hyvä paikka lapsen kasvaa. Asumme pienten lasten kanssa täällä ja viihdymme nyt hyvin, mutta mietin mitä vaikkapa kouluikäiset (jotka jo kulkevat yksin) tekevät iltaisin ja viikonloppuisin?? Aika paljon näen esim. tallinnanaukiolla lapsia iltaisin ja mietityttää, että sielläkö ne omatkin sitten kohta pyörivät : ( Kokemuksia?
Kommentit (30)
Ihan niin hieno juttu se merinäköala ei ole, että asuisin sen takia lähiön kupeessa.
t. ihan tyytyväinen vuosaarelainen
Itä-Helsingissä on monta merellistä asuinaluetta ja asuntojen hinnat sen mukaisia. Asuisin paljon mieluummin vaikka Aurinkolahdessa kuin missään Haagassa, Pakilassa tai Oulunkylässä, eihän siellä ole merta lähelläkään.
Itä Helsingissä on monia kauniita, hyvä tasosia alueita kuten marjaniemi & aurinkolahti , mutta sitten löytyy taas täysin vastakkaisia paikkoja kuten kontula & meri-rastila , jossa Suomen alimmat tulotasot ja suurimmat työttömyys % . En suosittele lapsi perheitä näille alueille, jossa rikollisuus on jokapäiväistä. Ylä-aste ikäinen nuori samaistuu kavereihnsa helposti, pahimmissa tapauksissa varhais aikuisiässä tulee huumekokeilut yms..
Useimmat nuoret lopettavat nykyään ylä-asteen jälkeen kokonaan koulunkäynnin, eikä useimmilla nuorilla tietyillä alueilla ole edes unelmia. Olen asunut 13 vuotta Itä Helsingissä, koko nuoruuteni, ja tiedän millaista se on. Omaa lastani en kasvattaisi kyseisellä alueella.
Mietin ihan samaa! Aivan tajuttoman huonoa suomea!!!
Vai että oikein kaveripiirit sekoittuu, onpas kamalaa! Siis mistä ihmeestä vedätte tuon, että jotkut ihmiset jotenkin automaattisesti olisivat jotain alempaa tasoa ja näin ollen huonoa seuraa teidän kullannupuille? Tai että Itä-Helsingissä kasvaneilla menis jotenkin automaattisesti elämässä huonommin, kun taas joku Lauttasaari on avain menestykseen ja onnelliseen elämään?
Minäkin olen asunut nuoruuteni Itä-Helsingissä ja kaikista sen aikaisista kavereistani on tullut täysin normaaleja ihmisiä. On kääntäjä, useita opettajia, fysioterapeutti, pari insinööriä, DI, sairaanhoitaja, tradenomi, kätilö, KM, graafikko, tutkija, apteekkityöntekijä, lähihoitaja, lääkäri... suurimmalla osalla on perhettä, kaikki vaikuttavat tyytyväiseltä elämäänsä. Ja todella moni on muuten halunnut palata Itä-Helsinkiin perhettään kasvattamaan. Osan lapsuudestani asuin myös Espoossa ja sen aikaisista kavereista yksi sekoitti päänsä huumeilla niin pahasti, ettei ikinä tullut kuntoon, todella surullista. Kaksi muuta eivät ole ikinä sen hienon eliittilukoin jälkeen menneet mihinkään jatko-opintoihin. Elävät pätkähommilla ja yhteiskunnan tuilla. Toki siitäkin porukasta löytyy niitä, joilla on mennyt hyvin, en siis ala tässäkään suhteessa yleistämään.
Sinä joka kirjoitit, että useimmat nuoret lopettavat nykyään ylä-asteen jälkeen koulunkäynnin kokonaan (ilmeisesti tarkoitit että nimenomaan Itä-Helsingissä?), sulla on varmaan jotain tutkimustuloksia tai muuta faktatietoa väitteesi tueksi?
Terv. Eräs joka KASVATTAA LASTAAN KYSYESELLÄ ALUEELLA, hui.
eikä ole ollut vaikeuksia. Esikoinen on "jo" 15-vuotias, mutta ei se missään Tallinnanaukiolla pyöri.
Meillä on lapsille selvät rajat, joita on laajennettu lapsen kasvaessa, mutta aina tiedetään missä lapset ovat ja kenen kanssa ja kotiintuloajat ovat tiukat.
Esikoinen harrastaa niin tiiviisti, että sillä ei yksinkertaisesti ole aikaa pyöriä pahoilla teillä.
Mä melkein sanoisin, että rajoja on turha alkaa lapselle laittaa 15-vuotiaana, jos se on sitä ennen saanut mennä ja tulla mielensä mukaan.
Eikä tää on pelkästään mikään Itä-Helsingin ongelma, joutilasta nuorisoa pyörii myös Kampissa.
itse olen Kontulan kasvatti ja ihminen minustakin tuli. Koulukavereista tuli lääkäreitä, diplomi-insinöörejä, opettajia etc. Mutta toisaalta ajatkin ehkä olivat erilaiset.
Nyt asumme jälleen Itä-Helsingissä, Vartiokylässä. Olen ajatellut tuota, että ovatko ne ajat niin erilaiset... Mutta toistaalta täällä on paljon fiksuja ihmisiä ja kyllähän heilläkin on lapsia! Täytyy toivoa, että omat lapset löytävät ne fiksut lapset kavereiksi. Ja mikäli oikein alkaa pelottamaan, niin sitten lapset pitää työntää johonkin "eliittikouluun", jotta kaveripiiri pääsee muuttuman.
Joka tapauksessa, ongelmia on kaikkialla. Varakkailla alueilla ongelma on se, että nuorilla on rahaa käyttää, myös paheisiin. Ja kyllä ne maallekin ongelmat pesiytyvät. Maailmanlaajuisten kartoitusten mukaan kaikki kouluampumiset ovat tapahtuneet pienillä paikkakunnilla, ei koskaan lähiöissä.
Esim. siihen luetaan yleensä Kulosaari, Herttoniemi, Herttoniemenranta, Tammisalo, Laajasalo (Jollas), Marjaniemi, Puotila, Vartiokylä, Puotinharju, Itäkeskus, Mellunmäki, Vesala, Kontula, Myllypuro, Kurkimäki, Vuosaari (jossa Aurinkolahti, Rastilan omakotialue, Meri-Rastila, Kallahti, Vanha Vuosaari). Kaikki omanlaisiaan alueita, suuri osa merellisiä kaupunginosia.
En osaa vastata mutta samoja juttuja mietin. Asun Aurinkolahdessa 3v ikäisen kanssa. Kaunistahan täällä on ja vielä tällä hetkellä kivaa mutta mitäs kun lapsi menee yläkouluun (vaikea muuten puhua yläkoulusta kun itse on käynyt yläastetta ;))? Kaveriporukat sekoittuvat jne. Ihan aidosti mietin tarvetta muuttaa vaikkapa Lauttasaareen jotta saisi pitää edes jonkinlaisen merinäköalan (nyt meillä on meri tässä ihan ikkunoiden alla).
vaikuttaa siihen, millaisissa porukoissa lapsi sitten yläasteikäisenä pyörii. Se vaatii paljon puhumista ja perusteluja.
t. kolmen raittiin teinin äiti
Itä Helsingissä on monia kauniita, hyvä tasosia alueita kuten marjaniemi & aurinkolahti , mutta sitten löytyy taas täysin vastakkaisia paikkoja kuten kontula & meri-rastila , jossa Suomen alimmat tulotasot ja suurimmat työttömyys % . En suosittele lapsi perheitä näille alueille, jossa rikollisuus on jokapäiväistä. Ylä-aste ikäinen nuori samaistuu kavereihnsa helposti, pahimmissa tapauksissa varhais aikuisiässä tulee huumekokeilut yms..
Useimmat nuoret lopettavat nykyään ylä-asteen jälkeen kokonaan koulunkäynnin, eikä useimmilla nuorilla tietyillä alueilla ole edes unelmia. Olen asunut 13 vuotta Itä Helsingissä, koko nuoruuteni, ja tiedän millaista se on. Omaa lastani en kasvattaisi kyseisellä alueella.