Ääniongelmaiset opet ja muut puhetyöläiset
Oletteko saaneet apua jostakin äänen käheyteen ja pettämiseen? Onko teidän pitänyt vaihtaa ammattia tai työtehtäviä äänivaikeuksien takia?
Kommentit (10)
Itse kävin jo vähäisten ongelmien myötä puheterapeutilla ääniterapiassa ja koin, että siitä oli apua. Lisäksi opin sen, että en viitsi oppilaideni takia vaivautua ja korottaa ääntäni ja kärsiä sen takia monta päivään, vaan jos täytyy korottaa ääntä, otan huomioni kolauttamalla kirjaa pöytää ja sanon asian vasta kun luokassa on hiljasta.
Tuntuu, että lima jää äänihuuliin asumaan. Opitko jotenkin uuden tavan tuottaa ääntä vai juuri ääntä säästävä toimintatapoja? En oikein tiedä miten käheäksi käynyttä ääntä voisi "kuntouttaa".
äänihuulet kyhmyjen varalta, eikä niitä onneksi ollut. Äänihuulet olivat muuten vaan ärtyneet. Lääkäri epäili refluksitautia (mikä tuntui oudolta, sillä minua ei ikinä ollut närästänyt - tosin lääkäri sanoi sen voivan tapahtua myös nukkuessa). Lisäksi ääneni oli suurella rasituksella työni ja harrastusteni takia (molemmissa käytetään paljon ääntä). Sain närästykseen lääkkeet ja lisäksi seuraavia ohjeita:
- Vähennä kahvinjuontia, vältä voimakkaan mausteista ruokaa
- Käytä vesippiipua.
- Vältä virkayskää - juo mieluummin vettä, kun tekisi mieli yskäistä
- Puheen korkeutta voi yrittää nostaa, jos ääni nariseva ja matala
- Sängynpääty vähän koholle (etteivät vatsahapot pääse niin helposti äänihuulin asti)
- Käytä työssä mikrofonia
- Älä koskaan huuda melun yli
Minun ääneni parani. Uskon, että juuri nuo käytännön ohjeet auttoivat, ei niinkäänlääkitys (sillä en edelleenkään suostu uskomaan, että kyseessä oli refluksitauti). Lopetinkin lääkkeet muutaman kuukauden jälkeen, sillä tulin raskaaksi. Ääni on toiminut edelleen.
Ehkä minullakin edessä, mutta on jotenkin vaikea keksiä mitä sitä rupeaisi opiskelemman. Olisi kiva välillä saada palkkaakin.
Samanlaisia ohjeita sain kuin 5. Lisäksi sain kaikenlaisia ääniharjoituksia, joista koin olevan oikeasti hyötyä. Harjoitusten tarkoitus oli oppia uusi rennompi äänentuottamistapa.
Oli kuin puukolla olisi isketty kurkkuun joka hengenvedolla. Nykyään vaiva on enää satunnaista, mutta jos rasitan ääntäni paljon, se iskee heti. Alkuoireina oli narinaa ja äänen painumista.
Se, joka yrittää keksiä uutta ammattia
Miksi nuo em. keinot tepsii toisille mutta ei kaikille?
Katsokaa järjestetäänkö paikkakunnallanne joku taho kyseistä koulutusta kuten Kesäyliopisto tms. kouluttajataho.
Oikeasti siitä voi saada avun, jotkut oopperalaulajatkin ovat tästä hyötyneet
Luultavasti en koskaan enää voi palata opettajan työhön. Ääniterapiassa olen käynyt pari vuotta, normaalielämä sujuu jo, mutta ammatinvaihto on edessä. Väliaikaratkaisuna toimin perhepäivähoitajana, mutta en ole vielä keksinyt, mitä oikeasti alkaisin työkseni tehdä.