Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä lapset koskea seiniin?

Vierailija
31.03.2009 |

Käytiin viikonloppuna sukulaislapsen 9v synttäreillä ja minulla olo oli siellä ihan piinaa...

Heillä on viime kesänä valmistunut omakotitalo ja siis vain tuo yksi 9v lapsi.

Meillä on 3 lasta, joista pienemmät (2 ja 4v) on vilkkaita tapauksia. Meidän pienemmät tytöt juoksivat eteisen ja olohuoneen välistä käytävää edes-takaisin. En nähnyt siinä mitään pahaa, kun eivät sinäänsä häirinneet muita.

Synttärisankarin äiti kävi sanomassa meidän lapsille, että seiniin ei saa koskea, ettei ne likaannu! Hän kävi myös pyyhkimässä niitä eteisen seiniä kesken juhlien.

Meidän 4v lapsi piteli kiinni yhden huoneen oven kahvasta ja kun lapsi laski siitä irti oli emäntä pyyhkimässä jo sitä ovenkahvaa...

Ja ei meidän lasten näpit olleet mitenkään likaiset, kun pesin ja pyyhin niitä aina, kun lapset olivat syöneet jotain.

Emäntä myös lakaisi lattiaa kesken juhlien ja käski lapsia koko ajan syömään ja juomaan varovasti, ettei lattiat tahmaannu!

Mielestäni siivoukset siivotaan siten kun vieraat on lähteneet! Sehän on ihan varmaa, että synttäreillä tulee muruja ja vähän sotkua!

Kiitos vain syntäreistä, mutta ei tartte meitä odottaa ihan pian kylään...

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kädet pestään/pyyhitään _aina_ kun on tehty jotain vähänki sottaavampaa, seiniä ei saa hakata eikä niihin saa piirtää, paperit on piirtämistä varten.

Juosta saa kunhan ei tee sitä koko ajan. Itse olen todennut että lapsella nyt vaan on energiaa eikä se meillä ketään haittaa jos _kotona_ vähän kirmailee, yleensä se rauhoittaa kun sa ahetken sitä energiaansa purkaa. Meillä ei edes ole mikään mahtilukaali (75 neliötä), mutta pari hyvää juoksusuoraa on tarhaikäiselle. Kun vieriana on ollut samanikäisiä 1-2 kpl olen antanut jopa vieraiden lasten juosta hetken! Ei sitä kauaa ole kestänyt, sitten ovat leikkineet tosi pitkään tosi nätisti ja riitelemättä. Mutta ymmärrän toki ettei kaikki halua että heillä juostaan, joten kylässä tai kaupassa ei meidänkään lapsi tietenkään juokse. Ja motorisesti lapsi on ihan normaalisti kehittynyt ;)

Vierailija
82/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen ei taas tarkoita rajatonta riehumista. Meillä lapset saa olla kotona aivan vapaasti ja leikkiä missä haluavat, silti kukaan ei ole valittanut heidän käytöksestään tai edes paheksunut.

Itse tykkään olla olohuoneessa ja on ihana katsella, kun lapsi leikkii siinä vieressä.

Jotenkin vain säälittää tällaisten tiukkisten lapset. Itse olen kiinnittänyt paljon huomiota siihen, että miksei nykyajan lapset naura.

Meillä pojat on iloisia päivittäin ja siitä tullut paljon palautetta päiväkodistakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oma teoria: Juokseva lapsi on iloinen. Jee.

Vierailija
84/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se oma tapa tuntuu "normaalilta" ja muitten tavat on joku hillitöntä hillumista tai ääretöntä nipotusta...

Meillä "normaalia" on se, että lapsilla (4v ja 1,5v) on oma huone, lähinnä nukkumista varten mutta olohuone-aulatilasta osa on lapsille varattua tilaa, jossa mm. lelu- ja kirjahylly, lattialla liikennematto jne. Tästä tilasta suora näköyhteys keittiöön ja vars. olohuoneeseen, jotta valvominen onnistuu. Leluja saa vapaasti levitellä ja käyttää, illalla kerätään ennen nukkumaanmenoa. Olohuoneessa myös (valvotusti) piirretään ym., koska en reilun vuoden ikäistä päästä terävien kynien kanssa yksin hillumaan lastenhuoneeseen.

Meillä ei ole sallittua juosta sisällä; meillä on paljon lasiovia, terävät pöydännurkat, liukkaat parketit ym. Toki muutaman juoksuaskeleen saa ottaa ja toki molemmat lapset etenee sellaisella puolijuoksulla mutta varsinaisia juoksu- ja rymyleikkejä ei sisällä sallita. Pihat on sitten hippaa, palloleikkejä ym. varten. Järki pitää olla päässä kaikissa touhuissa. Toisia ihmisiä, eläimiä tai myöskään huonekaluja, seiniä, leluja ym. ei tahallaan saa vahingoittaa tai sotkea.

Itse en taas ymmärrä niitä vieraita, joiden mielestä on ihan normaalia antaa lasten levittää kaikki mahdollinen mihin tahansa, esim. muovailuvahat liiskata mattoon, levittää kaikki muistipelikortit ja palapelit sekaisin pitkin lattioita, heitellä metallisia pikkuautoja ja hakata niitä parkettiin, hakata akvaarionlaseja, juosta hikipäässä ympäri taloa välittämättä siitä, että pienemmät jää jalkoihin ja vahinkoja tulee. Ja vanhemmat istuu tyytyväisinä pölöttämässä sohvalla älämölön keskellä puuttumatta mitenkään, lähinnä joko hymistelee tai sitten vähän närkästyy, jos lapsia jotenkin rajoittaa. Ja minä kyllä otan oikeudeksi rajoittaa, meillä ollaan meidän tavoilla ja sillä sipuli, kotonansa voivat sitten hillua kuten parhaaksi näkevät (heillä talo on pari vuotta vanha ja esim. tummat parketit on jo niin naarmuilla, ettei tummasta voi paljon enää puhua, seinissä tapetit repsottaa, kylppäreissä lattioilla epämääräisiä kasoja likaista pyykkiä ja märkiä pyyhkeitä, tenavilla vähän väliä otsassa tikit tai käsi kipsissä... ) Mutta kotonaan ovat kuten haluavat.

Vierailija
85/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on olohuone aikuisten omaa tilaa, työhuone samaten.

Aattele. Kamalaa.

Vierailija
86/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, on vissiin vähän katottu mallia jostain saippuaoopperasta, jossa lapset nököttävät nätisti omissa huoneissaan ja vanhemmat istuvat hienosti design-huonekaluillaan kenenkään häiritsemättä. Mikäs siinä, jos tuollaisesta elämästä tykkää. Meillä koti on koko perhettä varten.

eikä aikuisilla ole mitään omaa. Kaikkialla on lasten rojuja.

Siis että aikuisilla pitäisi olla oma salonki tai muuten mitä? Muuttuu lapseksi? Lähinnä tuntuu tuollainen "olla oma huone aikuisille" ettei ole päästy ihan murrosiästä ;)

Vierailija
87/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on fiksua että kun mennään lasten kanssa kylään, on heidän osattava käyttäytyä siellä. Ei tarvitse juoksennella ympäriinsä ja tutkia joka paikkaa. Itse olen aika tarkka siisteyden suhteen ja en pidä siitä, jos meillä käy lapsia joita ei yhtään komenneta. Ruokailun jälkeen kädet ovat usein likaiset eikä todellakaan ole mukavaa jos uudet tapetit sotkeentuvat lasten koskettelusta!

Vierailija
88/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kyseessä on isommat kouluikäiset lapset tämän juoksemisen kanssa, mutta minusta leikki-ikäisten lasten saa juosta sisällä. Tietysti turvallisuuden rajoissa. Oletteko te juoksemisen rajoittavat vanhemmat jatkuvasti sanomassa EI lapsellenne, jos hän esim. juoksee hakemaan kirjan kirjahyllystä jne.? Riehuminen on ihan eri asia kuin juokseminen sisällä. Meidän perheessä jahdataan toisiamme (aikuiset mukana), mutta jos se näyttäisi vaaralliselta tietysti rajoittaisimme toimintaa.

Ja mitä tulee niihin seiniin koskemisiin. Eikö tullut mieleen lapsia hankittaessa, että ne eivät niitä maailman puhtaimpia otuksia ole. Ja jos joku tulee minulle opettamaan kasvatuksesta niin voi kyllä myös katsoa omaan napaansa asiassa. Minusta on suoraan sanoen väärin kieltää pienten lasten juoksu sisällä. Tietenkin kunnioitan kyläillessä talon tapoja, mutta meidän koti hankittiin alun perinkin lapsia ajatellen, eli meillä saa vieraatkin lapset juosta.

T. Se äiti jolla 10kk ja 2,5v. 2-3 kertaa päivässä ulkona käyvät

Vierailija
89/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani on samantapaista, liukas parketti, paljon huonekalujen kulmia jne. eikä lapsi siellä saakaan juosta (vanhempani ovat sanoneet että muuten kyllä kävisi, syy siis sisustus).

Ja meillä ollaan tosi tiukkoja tuon omaisuuden tahallaan vahingoittamisen suhteen, jos jotain meinaa rikkoa tai käsittelee liian kovakouraisesti eikä usko kieltoa niin se tavara lähtee kyllä nopeasti pois lapselta. Onneksi aika harvoin mitään sellaista yrittääkään, minun on tosi vaikea ymmärtää lapsia jotka haluavat rikkoa tavaroita - ja vielä vaikeampi ymmärtää vanhempia joista se nyt vaan kuuluu asiaan että lapset rikkovat sitä sun tätä :P

-olinkohan 87

Meillä ei ole sallittua juosta sisällä; meillä on paljon lasiovia, terävät pöydännurkat, liukkaat parketit ym. Toki muutaman juoksuaskeleen saa ottaa ja toki molemmat lapset etenee sellaisella puolijuoksulla mutta varsinaisia juoksu- ja rymyleikkejä ei sisällä sallita. Pihat on sitten hippaa, palloleikkejä ym. varten. Järki pitää olla päässä kaikissa touhuissa. Toisia ihmisiä, eläimiä tai myöskään huonekaluja, seiniä, leluja ym. ei tahallaan saa vahingoittaa tai sotkea.

Vierailija
90/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kanssasi!

Vierailija
91/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa ei saa juosta sisällä, ulkona tietenkin.

Minäkään en tykkää kun lapset meuhkaavat ja juoksevat sisällä, vahinkoja voi sattua helpommin.

Vierailija
92/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yhden työkaverini luona kylässä ensimmäistä kertaa. Oltiin juotu jo kahvit ja istuttiin sen jälkeen olohuoneessa sohvassa. Minä huomaamattani nojasin päätäni hieman taaksepäin niin, että pääsi osui sohvan takana olevaan seinään. Emäntä pyysi minua kohottamaan päätäni, ettei hiuksista jää jälkeä tapetiin.

Olin aikas lailla ihmeissäni, mutta tein kuten emäntä pyysi.

Luojan kiitos lapset ei ollut mukana. Mitähän olisi tapahtunut, jos heiltä olisi vaikka kaatunut mehulasi.

Vierailija
93/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapsi ei saisi juosta hakemaan kirjaa?

Vierailija
94/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sieltä ne kulkeutuvat päivän mittaan toisiin huoneisiin. Siinähän kulkeutuvat, meillä saa juosta, hyppiä ei kuitenkaan sängyillä,pöydillä eikä sohvilla. meillä saa pienet lapset piirellä lattialla, jos kynää menee lattiaan ni ei voi mitään. pyyhitään sitten pois.

Seiniin saa koskea, ei kuitenkaan hakata pysyviä jälkiä eikä kyllä asioikseen paukutella, eikä pattereihin saa hakkailla. Mutta minä kyllä opetan lapseni pesemään kädet ettei sormenjälkiä sitten jää. Seiniin on jäänyt jälkiä ja näkyi tuossa eteisen seinässä olevan pääjalkainenkin, ei se mitään. Minä osaan sen pyyhkiä pois ilman stressiä.

meillä saa lapset leikkiä, he osaavat siivota jälkensä. meillä saa kaveritkin tulla leikkimään ja piirtämään. Ja hui meillä vaippaikäinen saa olla ilman vaippaa ja kyllähän niitä vahinkoja sattuu... pissat pyyhitään pois.

Elämästä saa just niin hankalan ku haluaa ja vatsahaavan kaupan päälle!

Vierailija
95/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta niissä on ero, ainakin meillä lapsi usein kipaisee innoissaan juosten hakemaan jotain eikä se minusta ole riehumista. Joskus jos juoksentelee edestakaisin, niin ei siihenkään liity mitään mekkalointia, taharoiden heittelyä, tönimistä ym.

Vierailija
96/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta per ryhmä, ja siihen vielä 4 aikuista, joten juokseminen on hieman eri asia kuin kotona, jossa yleensä on kaksi aikuista ja keskimäärin 1,7 lasta ( jos Suomen tilastoihin on uskominen).

Päiväkodeissa ei saa juosta sisällä, ulkona tietenkin.

Minäkään en tykkää kun lapset meuhkaavat ja juoksevat sisällä, vahinkoja voi sattua helpommin.

Vierailija
97/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapsi ei saisi juosta hakemaan kirjaa?

Miksi ei? Lapsihan on innoissaan ja iloissan jostain kirjasta = hieno juttu! ja aikuinen tosikkoäiti pilaa impulsiivisen ilon toteamalla, ei tartte juosta, kyllä ehdit sen hakea kävelemälläkin! Plääh. Tämä ketju on muutenkin taas niin MUSTA/VALKOINEN. Nipottajat tai ei-mitään väliä-tyypit tasoa! Voi mammat, relatkaa ja eläkää! Älkää viekö lapsuudeniloja pieniltänne omilla ahdistuksilla ja ongelmillanne. Hiukan outo ja surullinenkin ketju tämä on... Toisaalta ei täällä av:lla juuri muunlaisia näekään.

Vierailija
98/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sisällä juosta. Se on helppo sääntö, joka sitten pätee kyläpaikkoihin, ravintoloihin, kauppoihin, päiväkotiin, kouluun jne.

Kaikkialla sama ihmissääntö.

Vierailija
99/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kutsuu lapsiperheitä kylään, jos siisteys on kaikki kaikessa? Itse käsittelisin taloni seinät siten, että ne on helppo pyyhkäistä, vaikka jälkiä olisi miten...:) Aika huvittavaa tuollainen touhu..

Vierailija
100/109 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei saa juosta vaikka lapsia olisi vaan hoidossa 1 (esim. illalla ryhmiksessä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme