Saako teillä lapset koskea seiniin?
Käytiin viikonloppuna sukulaislapsen 9v synttäreillä ja minulla olo oli siellä ihan piinaa...
Heillä on viime kesänä valmistunut omakotitalo ja siis vain tuo yksi 9v lapsi.
Meillä on 3 lasta, joista pienemmät (2 ja 4v) on vilkkaita tapauksia. Meidän pienemmät tytöt juoksivat eteisen ja olohuoneen välistä käytävää edes-takaisin. En nähnyt siinä mitään pahaa, kun eivät sinäänsä häirinneet muita.
Synttärisankarin äiti kävi sanomassa meidän lapsille, että seiniin ei saa koskea, ettei ne likaannu! Hän kävi myös pyyhkimässä niitä eteisen seiniä kesken juhlien.
Meidän 4v lapsi piteli kiinni yhden huoneen oven kahvasta ja kun lapsi laski siitä irti oli emäntä pyyhkimässä jo sitä ovenkahvaa...
Ja ei meidän lasten näpit olleet mitenkään likaiset, kun pesin ja pyyhin niitä aina, kun lapset olivat syöneet jotain.
Emäntä myös lakaisi lattiaa kesken juhlien ja käski lapsia koko ajan syömään ja juomaan varovasti, ettei lattiat tahmaannu!
Mielestäni siivoukset siivotaan siten kun vieraat on lähteneet! Sehän on ihan varmaa, että synttäreillä tulee muruja ja vähän sotkua!
Kiitos vain syntäreistä, mutta ei tartte meitä odottaa ihan pian kylään...
Kommentit (109)
Jos 5v lapsi kipaisee esim. hakemaan jonkun tavaran, niin tuskin kukaan semmoisesta kieltää. On eri asia, jos lapsia on useanpia ja esim. 3v ja 5v alkavat juosta ynpäriinsä riehumistarkoituksessa ja esim. juuri ennen nukkumaan menoa. Silloin kyllä kiellän. Tottakai yksi taapero voi juoksennella Ei kai kukaan semmoisesta kiellä?
Mutta, kylässä ei todellakaan juosta. Meillä ainakin kylässä käyttäydytään hyvin. Kenenkään kotiin ei mennä riehumaan ja juoksemaan. Eikä meillä ole ollut asiasta ongelmia. Kiellän myös vieraita lapsia juoksemasta meillä.
Eikä nuo lapset mitenkään ylipainoisilta tai kompuroilta näytä. Mutta me ulkoillaankin paljon päivittäin ja toki päiväkodissa saavat energiaansa purettua.
Niin, että kyllä se arvon mammat vääränlaisesta ruokavaliosta edelleenkin johtuu se lasten ylipaino.
Ettekö te ulkoile tarpeeksi? Miksi teidän tarvii sisällä juosta? Ja ne sisällä juoksevat ovat niitä jotka kompuroivat kun vain tasaisella juoksevat. Meillä mennään metsäpoluille kävelemään ja juoksemaan, sisällä tehdään muuta.
"Ne juoksee, rakentaa majoja sohvan tyynyistä ja koskee seiniin ikkunoihin ja peileihinkin. Minkälaisen elämän sellainen ihminen lapsellensa antaa, joka ei anna näin tehdä? Meillä on 2,5v. ja 10kk lapset ja koti on kyllä ihan hyrskyn myrskyn suurimman osan ajasta. "
päivässä pihalla ja sisällä silti juostaan ja saa juosta. Se ei ole ulkoiluista kiinni. Leikki on lasten työtä ja juokseminen on osa sitä. Minä ainakin pidän siitä, että meillä on meteliä ja meininkiä.
Ei meilläkään mielellään. Tapetit olisivat ihan paskassa jos pienimmät niitä räpelöisivät. Onneksi monessa huoneessa on maalit ja pinnan saa pestyä. Viimeksi naapuritalon kakara oli hieronut lakritsakastiketta kämmeniinsä ja tahmaa löytyi kolmen huoneen seinistä.
Pakkoko niihin seiniin on koskea.
Pyydä vaikka näin alkuun neuvolasta esite ja tutustu aiheeseen.
päivässä pihalla ja sisällä silti juostaan ja saa juosta. Se ei ole ulkoiluista kiinni. Leikki on lasten työtä ja juokseminen on osa sitä. Minä ainakin pidän siitä, että meillä on meteliä ja meininkiä.
MUTTA meillä ei lapset ikinä juokse kylässä. Minut on kasvatettu niin ja samoin olen omat lapseni kasvattanut. Kylässä ei juosta, ei huudeta eikä muutenkaan käyttäydytä sopimattomasti.
Juu, minäkin olen yrittänyt kasvattaa lapseni niin, että kylässä ei juosta ja ravintolassa istutaan paikallaan. Olen tehnyt sitä viimeiset 8 vuotta. Mikä ihme siinä on, kun ne silti saattavat juosta ja pyöriä pöydässä?? Ja tuo esikoinen juuri eilen totesi, että äiti, sä olet kamalan tiukka.
Eli minä olen tiukkis, mutta silti ne lapset eivät osaa aina ja kaikkialla käyttäytyä. Missä vika?
MUTTA meillä ei lapset ikinä juokse kylässä. Minut on kasvatettu niin ja samoin olen omat lapseni kasvattanut. Kylässä ei juosta, ei huudeta eikä muutenkaan käyttäydytä sopimattomasti.
lapsiperheessä kannattaisi seinätkin maalata sellaisella maalilla, joka kestää pesun ja pyyhkimisen.
Heidän ympäriltä kaikkkoo kaikki vieraat ihmiset pois, niin se vain on.
Äitini oli kerran sellaisella ihmisellä kylässä ja sanoi, ettei toiste mene, eikä ole mennytkään.
Seuraavan kerran, kun pyytää kylään, niin sano ettei tulla, kun teidän hieno puhdas koti voi mennä likaiseksi.
Siivousneurootikko on minusta sellainen kuin yksi sukulaiseni, joka kutsui minut ja 2-vuotiaan rauhallisen tyttöni kylään. Keittiöön pöytään oli katettu murustavia leivonnaisia ja valkoinen pitsiliina. Lapselta sitten putosi muutama murunen pöydälle ja lattialle. Sukulaisnainen kaivoi lattianpesuämpärin ja ison mopin ja pesi koko huoneen lattian ja voivotteli suureen ääneen sitä perintöliinaansa! Jolle siis putosi muutama kuiva muru, ei kaatunut mitään tms.
Lapsi istua nökötti koko vierailun paikallaan ja sanoi neljä sanaa. Silti kuulin myöhemmin, että ko. tyyppi oli kertoillut, kuinka minun lapsillani ei ole mitään rajoja.
Se oli jo Hyacinth Bukée -meininkiä!
Hmm, on vissiin vähän katottu mallia jostain saippuaoopperasta, jossa lapset nököttävät nätisti omissa huoneissaan ja vanhemmat istuvat hienosti design-huonekaluillaan kenenkään häiritsemättä. Mikäs siinä, jos tuollaisesta elämästä tykkää. Meillä koti on koko perhettä varten.
eikä aikuisilla ole mitään omaa. Kaikkialla on lasten rojuja.
Meillä lapset pääsevät aina ulos juoksemaan, kun juosta tekee mieli. Jonkun 1,5-4v juoksentelu voi olla vielä "söpöä" aktiivisuutta, mutta anna olla kun sinulla on pari vajaa 10v ronttia, jotka leikkii "hippaa" ympäri olkkaria.
Meillä on määritelty niin, että lasten huoneessa saa leikkiä riehuleikkejä, samoin ulkona, mutta muissa tiloissa ei saa riekkua. Nimittäin kaksi jo isokokoista lasta kun "telmii", niin siinä lentelee tuolit, vaatteet ja verhotangot. Ei se ole enää söpöä, eikä hauskaa. "Joo, sori, meillä on aina kaikki paikat rikki, kun lapset saavat juosta sisällä ja me pelätään, että jos me se kielletään, niin niistä tulee ylipainoisia". Haloo?
1-2-vuotias ei vielä yleensä pääse niin hurjaa vauhtia että juoksusta olisi suurta vaaraa. 5-vuotiaan kohdalla alkaa olla jo toinen juttu.
Meillä saa juosta kotona ja joskus kylässäkin, jos kysessä on esim. pyrähdys jotain kiinnostavaa asiaa katsomaan. En ala tuollaista kieltämään. Usein myös leikitään 2-vuotiaan kanssa niin että minä kieritän pallon ja 2-vuotias kirmaa hakemaan.
Joillekin juoksu tarkoittaa ilmeisesti jotain päätöntä riehumista? Ei kai sellaista kukaan suvaitse kyläpaikassa ellei siellä sitten selvästi ole oma tilansa tällaiselle.
Vai onko tosiaan niin että vasta kävelemään oppineita taaperoitakin hillitään? Kaapataa nsyliin ja kielletään jos lapsi tepsuttaa hieman liian lujaa?
Sinuna katsoisin itse peiliin. Lapset saa todellakin juosta sisällä ja niin kuuluukin välillä tehdä. Järkyttävän kuuloinen äiti olet. Lapsesi tuskin ovat kovin onnellisia.
Ei ole ihmekkään, että nykyajan lapset on niin ilottomia.
ilo ei ole samaa kuin rajaton älämölö.
Joillekin juoksu tarkoittaa ilmeisesti jotain päätöntä riehumista? Ei kai sellaista kukaan suvaitse kyläpaikassa ellei siellä sitten selvästi ole oma tilansa tällaiselle.
Vai onko tosiaan niin että vasta kävelemään oppineita taaperoitakin hillitään? Kaapataa nsyliin ja kielletään jos lapsi tepsuttaa hieman liian lujaa?
niin kotona kuin kylässä.
Ei muakaan häiritse, jos isot lapset ottavat muutaman juoksuaskeleen tai ovat riehakkaita, mutta jos he oikeasti JUOKSEVAT esimerkiksi ajavat toisiaan takaa ympyrää olkkarissa - samalla kun yritän katsoa uutisia - niin voi juma***** että se on ÄRSYTTÄVÄÄ. Ei hassunhauskaa eikä ihkua.
Kyseessä on siis isot lapset, ei mitään taaperoita tai leikki-ikäisiä.
kaiken päivää silloinkin kun äiti on vauvan kanssa kotona. Eihän siitä mitään tulisi kun sotkisivat kaikki paikat ja JUOKSISIVAT SISÄLLÄ kun äiti ei voisi millään vahtia hoitaessaan vauvaa :-o
Voi hyvänen aika relatkaa nyt vähän!
Meillä on silti luleja joka paikassa. Ikkunat täysin sormenjäljissä. Vatateita ja askarteluja sielä sun täällä, koira ja kaksi kania. En silti pidä siitä, että lapset lähmivät ne seinät. Käsiänsä pesevät, mutta seinä't ovat ihan mustat eikä lähde kuin maalaamalla. Törkeän näköiset siis. Kaverietakin käy päivittäin ja kaikki juoksevat ylös alas käsillä seinistä kiinni pitäen. Koululaisista on kyse, ei siis pikkulapsista.