Minä menen töihin, koska olen ahne :(
Ajattelin hakea työpaikkaa viiden kotonaolovuoden jälkeen ja vain ja ainoastaan sen takia, että haluan rahaa :(
Vähän taustaa. Lapsemme ovat nyt 4- ja 5-vuotiaita. Hoidin heitä kotona samalla hieman ilta- ja lomatöitä tehden alkuvuoteen asti, nyt palkkasimme heille kotiin hoitajan ja minä teen (kotona) töitä n. 25 h viikossa. Tai tekisin, jos niitä töitä olisi... Olen ehdottomasti sitä mieltä, että molemmille lapsillemme olisi hyväksi olla kotihoidossa eskariin asti, eli että olisin täysin kotona vielä kaksi vuotta, mutta ikävä kyllä ilman rahaa ei tule toimeen; siksi tämä hoitajajärjestely. (En nyt lähde erittelemään niitä miljoonaa syytä, miksi päiväkoti olisi näiden meidän lasten suhteen huono idea.) Ja moni sanoisi, että tämä on ihan unelmajuttu: rahaa tulee, joustavat työajat, lapsia näkee päivälläkin... Lapsetkin tykkäävät, kun äiti on saapuvilla, vaikka hoitajan kanssa ovatkin.
Mutta mutta. Olen tosi kyllästynyt köyhäilyyn! Nyt rahaa on taas ihan vähän enemmän kuin vielä viime vuoden lopulla, mutta olen kyllästynyt laskemaan euroja ja metsästämään vaatetta kirppareilta ja jättämään väliin matkailun, uudet av-laitteet, ravintolassa syömiset, kampaajareissut, uudet vaatteet, huvipuistot, kylpylät ja muut. Jos menisin töihin, niin rahaa olisi enemmän, ei olisi koko ajan stressiä siitä, että mistä se seuraava lainanlyhennys revitään, voisin ostaa lapsille kauniita vaatteita ja kivoja leluja, voisin ostaa itsellenikin kauniita vaatteita ja kivoja "leluja", voisimme ostaa tarvitsemamme huonekalut ja telkkarin ja matot hajonneiden ja pilalle menneiden tilalle...
Olen kamalan pinnallinen, mutta tunnustan, että haluan rahaa. Ja se on se ainoa syy, miksi menen töihin. Lapsille nykyjärjestely olisi parempi, mutta saavathan he hoitajansa pitää ja pihakaverinsa, eivät vain näkisi minua päivisin ja hoitopäivät olisivat pidempiä. No, ainakaan en perustele töihinmenoani "lapsen edulla" tai millään muullakaan soopalla, raha se on mikä ratkaisee ja AHNEUS, koska vähemmälläkin todistetusti tulemme toimeen. :(
Kommentit (11)
Mielestäni olet oikein hyvin lapsesi hoitanut kotona, älä nyt ota turhaan stressiä siitä, että olet normaali ihminen, joka haluaa tienata. Ja voit edelleen olla hyvä äiti.
vähän helpottaa. Siis *onhan* se totta, että nuo lapset ovat jo jonninverran isojakin, ja ymmärtävät.
Tuntuu vain niin tyhmältä hakea typerää, stressaavaa työtä pelkän rahan takia. Pääh. Siis todellakaan työ itsessään ei kiinnosta, vain se raha :(
täyttä bullshittiä että tässä maassa joku äiti tekisi töitä siksi että nauttii siitä!!! Rahan takia kaikki työskentelee. Turhaan olet nolo.
ja vasta 1v 3kk ja olen kotona ainakin siihen asti kun lapsi on 2,5 vuotias. Elämme juuri tuota kuvailemaasi elämää, itselleni en osta mitään, lapsi saa käytettyjä vaatteita joita ilmaiseksi saamme ja laitamme toki käytön jälkeen takaisin kiertoon. Kampaajalla ei ole varaa käydä, itselleni en osta vaatteita, syömme samoja halpoja ruokia viikosta toiseen, pelkäämme mitä yllättäviä menoja huominen tuo tullessaan, missään emme käy (paitsi ilmaisessa asukaspuistossa lapsen kanssa). Siis voisi kiteyttää elämämme näin, että meillä ei ole varaa tehdä mitään, ei ostaa mitään, ei käydä missään. Hävettää kulkea talvet kesät samassa ulkoilutakissa (talvella enemmän paitoja alla) mutta kun ei oo rahaa niin ei oo.
Tämä siis meidän elämää. Olen kuitenkin ajatellut, että tämä on vain väliaikaista ja lapsi on niin pieni että nyt sitten vain annetaan lapselle kotona aikaa ja rakkautta. Muuta emme voi antaa (tietysti perustarpeet pystymme tyydyttämään). Mutta en herranjumala alkaisi tällaista elämää viettämään seuraavaa 5 vuotta!!!!! Vaikka kuinka lapsen parasta ajattelen niin kyllä vaan se raha tuo edes hitusen helpotusta ja lapsellekkin uusia elämyksiä elämään. Joten minullakin , kun työelämään takaisin menen, niin motiivina on vain ja ainoastaan se RAHA. Ja jos se on ahneutta niin sitten se on ahneutta. Minä ainakin haluan tarjota lapselleni elämässään myös jotakin muuta kuin kotipihan ja kodin.
Ei tätä nyt ihan koko 5 vuotta ole jatkunut, olihan meillä alussa säästöjä ja niin päin pois; oikeastaan tästä ajasta ehkä puolet on ollut varsinaista köyhäilyä, osa silloin ja osa tällöin, työtilanteesta riippuen.
ap
niin että siis kirjoitukseni pointti oli vain tuoda ilmi, että älä ole yhtään nolona siitä että haluat rahaa....voisin vaikka vannoa että suurimmalla osalla työssä käyvissä pienten lasten äideistä motiivina on raha. En minäkään töihin menisi jos rahaa olisi ilmankin.
Että ei kun tienaamaan vaan, varsinkin kun lapsesi eivät ole ihan taaperoita enään ;)
onko työssäkäyntiin joku muu syy olemassa kuin raha?
siis ehkä johonkin osapäivätyöhön voi olla syynä se, että suomessa kuuluu mennä töihin ku nuorin on 3v, joten nekin menevät joilla mies yrittäjä ja tienaa paljon, mutta kokopäivätöihin kai kaikki menevät plekästään rahan takia.?
tarvitseeko oikeasti rahaa v. haluaako sitä vain enemmän.
t. ap, miettien elämäänsä uudestaan ja uudestaan
No nyt se on sit varmaa. Aloitan ensi kuun alusta. Toivottavasti lapset pärjäävät...
Tunnustan että olen vielä kamalampi kuin ap, koska teen töitä pääasiassa siksi että nautin siitä. Ei minun pientä palkkaani välttämättä tarvita, asunto on maksettu ja miehellä iso palkka, jolla pärjättäisiin kyllä. Minusta lastenhoito on niin raskasta että kaipaan töihin lepäämään. Töissä voi olla yksin hiljaisuudessa ja mietiskellä. Miten voikin introvertille tulla tosi vilkkaat ja äänekkäät lapset! Olen siis töissä yliopistolla tutkijana. Mielestäni rakastan lapsiani, mutta arvaan että jonkun mielestä olen niin huono äiti etten ansaitse lapsia.
täyttä bullshittiä että tässä maassa joku äiti tekisi töitä siksi että nauttii siitä!!! Rahan takia kaikki työskentelee. Turhaan olet nolo.
On se vaan kivaa kun tilille tulee rahaa joka kuukausi. Ja minusta lapsille pitää näyttää esimerkkiä siinä, että aikuisen ihmisen pitää tehdä töitä ja elättää itsensä ja perheensä sillä tavalla, ei vapaamatkustaa muiden verotuloilla.
Ja ap, minusta teidän hoitajasysteemi kuulostaa tosi hyvältä!