Useampi lapsisten äidit: miten saatte huushollin pysymään siistinä?
Siis oikeasti apua. Meillä on usein aika hirveän näköistä: leluja, kirjoja, lehtiä, vaatteita riivin raavin. Jossain välissä ehdin jonkun paikan siivoamaan, niin toisessa päässä taloa on sotku taas Nyt olen ollut kaksi päivää flunssassa ja talo ratkeaa liitoksissaan. Nuorimmainen on levittänyt kaikki puhtaat pyyhkeet olkkarin lattialle, keskimmäinen etsiessään barbin mekkoa sekoitti oman huoneensa täysin ja vanhin on sitten vain kuljetellut kaikki lelunsa ympäri taloa. Lisäksi siellä seassa kulkee niitä pyykkejä...
Nyt kaikki hyvät vippaskonstit pinoon, että miten talo pidetään edes jotenkuten siistinä.
Kiitos!
Kommentit (33)
Taaperoakin voi opettaa nostaan lelut koppaan.
Miten se oli saanu puhtaat pyyhkeet käsiinsä? Ettei nyt ole syyllinen siinä koneella? Älä syytä lasta, jos jätät tavarat niin että saa käsiinsä mitä ei pitäisi saada.
Vaatteet viedään joko omaan huoneeseen odottamaan tuolille seuraavaa päivää, tai pyykkikoriin. Huon: lapsi osaa itse kävellä ja kantaa roinansa!
Jos illalla valitaan puhtaat vaatteet seuraavalle päivälle niin vanhat riisutaan suoraan koriin. Turhaan niitä pyörittää huoneissa!
Ei lapsia tartte hyysätä! Lelujen kerääminen tehdään ihan rutiinisti, ei sitä tartte erikseen edes palkita. Tosin, kannattaa kannustaa ja kiittää kun tulee hyvää jälkeä.
Jos lapset sekottaa pakan keskenään niin jakakaa vaikka tehtävät: Maija kerää nuket ja muut ponit, Matti kerää legot ja Mervi nostaa unilelut sänkyihin.
Itse en ala siivoamaan lapsieni sotkuja päivittäin, sulaa hulluutta.
Tiskit koneeseeen heti, pyykit koneeseen ja kaappeihin heti kuivuttuaan. Lapset 5 ja 7 petavat sänkynsä, vievät likapyykkinsä iltaisin ja raivaavat tarvittaessa huoneensa. Kuopus 6kk oppii nuo samat kasvaessaan. Lapset eivät myöskään myllää liinavaatekaappeja ym. Imurointi päivittäin tai vähintään joka toinen päivä , etenkin karvanlähtöaikaan ja kurasäillä(koiria), lattianpesu tarvittaessa. Nyt on aikaa siivota enemmän, kun on kuopuksen kanssa kotona. Aiemmin tämä tehtiin töitten jälkeen.
Mulla on vaan 3 lasta mutta vastasin silti :)
Kerran viikossa pyyhitään pölyt ja pestään vessat. Imurointi 3-5krt/vko.
Lelut korjataan ennen päiväunia ja ennen yöunia, sekä jos lähdetään ulos. Uusi leikki on mukavampi aloittaa, kun entiset on korjattu alta pois.
Lapset vievät itse vaatteensa pyykkikoriin ja siivoavat omaa huonettaan itse. Leluille on omat laatikot ja paikkansa, jolloin ne on helppo siivota.
Meiltä löytyy tällä hetkellä joitain leluja ja kirjoja olohuoneesta ja eteisen lipaston päältä. Pyydän lapsia sopivassa kohtaa korjaamaan omansa pois.
Levitetyistä pyyhkeistä: meillä on paikkoja, joinne ei mennä ilman asiaa. En näe mitään syytä, miksi lapsemme levittelisivät pyyhkeitä. Ymmärrän, että kaappien sisältö kiinnostaa tietyssä iässä, mutta kyllä komentaisin lopettamaan, jos lapseni tyhjentäisivät kaappeja.
Lapseni 8, 5 ja 1v
vinkeistä, sekä myös niistä, joista en henk. koht. pitänytkään.
Niille muutamalle, jotka ihmettelivät, että 2-vuotiaani levitteli puhtaita pyyhkeitä lattialle: hän ihan itse osasi avata liinavaatekaapin oven ja ottaa ne pyyhkeet. Minä olin sängyssä peiton alla lepäämässä flunssaani. En nähnyt/ kuullut mitä hän teki ennenkuin oli liian myöhäistä. Ja kyllä meilläkin tällainen peli kielletään, mutta ihan vielä se ei ole tuon 2-vuotiaan päähän mennyt. Kun kysyin, miksi olet levitellyt ne, hän vastasi tyynesti, että tässä on uimaranta.
Josko siis olisikin ihan syytä vähän relata ja antaa lasten leikkiä. Ystävättäreni, joka on ammatiltaan lasten psykologi ja tutkii päivät pitkät ongelmalapsia, neuvoo aina näin: " Se ei ole kenenkään elämästä pois, jos talossa on sekaista, mutta se on, jos äiti ei ole läsnä, kun on lastensa kanssa. Ja painotus sanalla läsnä." KAipa mä kerkiän siivoamaan sittenkin, kun lapset on isoja?
Meillä 4 poikaa 5v - 12v. Nykyään tavarat palautuu jo aika hyvin paikoilleen.
Emme myöskään ole koskaan ostaneet paljoa leluja lapsille ja muutakaan turhaa roinaa ei ole. Niin ja jos leluja tuo huoneestaan pois, niin ne viedään leikin jälkeen takaisin huoneeseensa ja tästä säännöstä ei lipsuta. Harvemmin kyllä enää tuon ikäiset raaha kamoja ympäri kämppää.
Meillä on jokaisella omassa huoneessa pyykkikori, jonka sisällön sitten huolehdin pesuun. Ei onnistunut se, että jokainen veisi vaatteensa kylppärin pyykkikoriin vain osa vaatteista päätyy sinne. Kyllästyin keräämään niitä pitkin lasten huoneita.
EI meillä ole likaista eikä sotkuista, tavaroille on omat paikkansa.
T. aiemmin vastannut viiden lapsen äiti
Illalla raivataan yhdessä lapsen kanssa lelut. Toinen lapsi ei vielä sotke, ikää vasta puoli vuotta. Tämä ensimmäinen on 2,5v.
Meillä ei kertakaikkiaan auttanut muu kuin että hain ison pahvilaatikon ja keräsin lelut siihen ja vein varastoon. Lapset saivat valita itselleen 10 lelua ja taaperolle valitsin itse 10 lelua joilla eniten leikkii. Parin kuukauden välein saavat vaihtaa leluja laatikosta, mutta usein lisää on kertynyt sukulaisten ostamina joten silloin lelut myös lasketaan uudestaan. Yllättävintä oli kuinka mulla itellä oli vaikeuksia laittaa niitä leluja laatikkoon, helposti ajattelin että toihan nyt on ihan pieni ei kai siitä ole haittaa jne. Nyt olen jo kunnostautunut ja myynyt leluja joita ei enää kaivata kirppikselläkin.
Nyt muuten lapset oikeasti leikkii leluilla. Ennen ne lähinnä levittävät lelut ympäriinsä ja lähtivät seuraavaan paikkaan.
ja syitäkin osaan sanoa:
en jaksa ihan koko aikaa siivota vaikka pitäs. joku imuroi ja teki vaikka mitä 15 minuutissa, mulla menee kyllä kauemmin eteisen imurointiin ja lelujen keräämiseen.
tavaroille ei ole kaikille omaa paikkaa- säilytystiloja on liian vähän enkä ole saanut aikaiseksi heittää kaikkea ylimääräistä pois.
lapset ehtii silti sotkea koko ajan, kun toisesta päästä aloittaa toisessa on jo sotku.
ja meillä lapsia 3, 1v,3vja 5v sekä iso koira karvoittamassa ja 2 kissaa.
mutta pakko on silti jotain siivota ja yrittää kun muuten ois täys kaaos ja tiskit pitää kyllä heti ottaa pois koneesta muuten on keittiössä kaaos. mutta siistiä meillä ei ole, epämääräinen kaaos ja jos siivotaan kunnolla niin hetken siistiä.
Siivooja käy joka toinen vko, väliajalla yritän pitää jonkinlaista puhtautta yllä. Iltaisin raivataan suurin osa leluista ym. laatikoihin ja siistitään keittiö.