Sovittaisiinko pari sääntöä virpomiseen....?
virpojille tehdään kunnon vitsat ja naamioituvat kunnolla. JA opetetaan lapset kiittämään!
Kommentit (48)
Sori vaan, mutta kyllä minä vaan täällä keskisuomessa toivon, että jos tullaan virpomaan ollaan pukeuduttu trulliksi, pääsiäistipuksi tai -pupuksi tms. Jotenkin sellainen farkut ja toppatakki ei vaan sovi.
Ja meiltä ei ainakaan saa virpomispalkkaa jos virpomisvitsana on koivunoksa jossa yksi höyhen... (näitä yrityksiä joskus pojat koittaneet...) Eli voisi vanhemmatkin vähän katsoa millaisten risujen kanssa lapsensa päästävät virpomaan.
Sori vaan, mutta kyllä minä vaan täällä keskisuomessa toivon, että jos tullaan virpomaan ollaan pukeuduttu trulliksi, pääsiäistipuksi tai -pupuksi tms. Jotenkin sellainen farkut ja toppatakki ei vaan sovi.
Tämä on ihan totinen kulttuuriero. Ei lähialueelle muuttanut perhe VOI tietää, mitä juuri SINÄ vaadit virpojalta. Trulleiksi pukeutuneet virpojat ovat nykyajan yhdistynyt perinne, oikeastaan aivan nurinkurinen, kun ajattelee tapojen historiaa. Virpominen ja onnentoivotus vitsalla on muistutus palmusunnuntain tapahtumista ja pohjaa siten vahvasti kristilliseen perinteeseen. Mietipä, miten hyvin siihen sopivat noidat? Aivan, eivät lainkaan. Trulliperinne tuleekin Pohjanmaalta ja on eri perua virpomisen kanssa. Minusta on noloa vaatia alkuperäisen virpomistavan noudattajilta jotain myöhemmin perinteeseen päälleliimattua (trulliksi pukeutumista), jos he haluavat pitää kiinni vanhasta tavasta.
Sen sijaan olen sitä mieltä, että virpojien on syytä valmistella vitsansa huolella, osata virpomisluku, käyttäytyä kohteliaasti ja kauniisti ja kiittää kaikesta saamastaan, vaikkei se aina miellyttäisikään. Eikä virpomassa käydä umpivieraiden luona, vaan edes näöltä tutuissa naapureissa. Eikä virpominen ole mielestäni syy vanhemmille lähteä autoilemaan ympäri kylää - virpojat kulkevat jalan, jollei tarkoitus ole mennä pitkien taipaleiden taa sukuloimaan.
Ja vielä, kirkkoaikana ei perinteisesti ole ollut sopivaa mennä rinkuttelemaan ovikelloja, tämän opetti jo äitini aikanaan. Emme koskaan saaneet mennä virpomaan ennen puoltapäivää.
t. Kirkkoon kuulumaton agnostikko, joka silti on tyytyväinen siitä, että tuntee kristillisen tapaperinteen
meillä Etelä-Pohjanmaalla virvotaan vasta lankalauantaina (11.4.), joten ehkä 9 aikaan aamusta lähdetään eikä pilata kenenkään pyhää. Ja itse kierrän lasten kanssa, nuorin virpoja on 2v rattaissa istuja ja muut kävelee, joten kovin pitkää lenkkiä ei kierrellä. Illalla katsotaan kokkoja, niitä kun meilläpäin näkee joka kylässä.
.Pohjanmaan pääsiäisperinteitä on ollut lasten piiskaaminen pitkäperjantaina Jeesuksen kärsimysten muistoksi.
Ei voi joo lähialueen perhe tietää mitä minä VAADIN virpojalta. HALOO. Kirjoitin että TOIVON että ollaan pukeuduttu muuhun kuin toppatakkiin ja farkkuihin. Ei tartte olla trulli, tossa nyt oli pupu ja tipu minulta jo esimerkkinä. Se vaan kuuluu meillä perinteeseen. Kai minä saan TOIVOA että meille tulevat virpojat olisivat meidän perinteen mukaisesti pukeutuneita?
Ja harvassa luulen olevan niiden lapsien, jotka kristillisellä mielellä virpovat. Eiköhän suurin osa virvo siksi, että se on kiva perinne ja sillä tavoin saa namuja ja rahaa.
Tämä on ihan totinen kulttuuriero. Ei lähialueelle muuttanut perhe VOI tietää, mitä juuri SINÄ vaadit virpojalta. Trulleiksi pukeutuneet virpojat ovat nykyajan yhdistynyt perinne, oikeastaan aivan nurinkurinen, kun ajattelee tapojen historiaa. Virpominen ja onnentoivotus vitsalla on muistutus palmusunnuntain tapahtumista ja pohjaa siten vahvasti kristilliseen perinteeseen. Mietipä, miten hyvin siihen sopivat noidat? Aivan, eivät lainkaan. Trulliperinne tuleekin Pohjanmaalta ja on eri perua virpomisen kanssa. Minusta on noloa vaatia alkuperäisen virpomistavan noudattajilta jotain myöhemmin perinteeseen päälleliimattua (trulliksi pukeutumista), jos he haluavat pitää kiinni vanhasta tavasta.
Sen sijaan olen sitä mieltä, että virpojien on syytä valmistella vitsansa huolella, osata virpomisluku, käyttäytyä kohteliaasti ja kauniisti ja kiittää kaikesta saamastaan, vaikkei se aina miellyttäisikään. Eikä virpomassa käydä umpivieraiden luona, vaan edes näöltä tutuissa naapureissa. Eikä virpominen ole mielestäni syy vanhemmille lähteä autoilemaan ympäri kylää - virpojat kulkevat jalan, jollei tarkoitus ole mennä pitkien taipaleiden taa sukuloimaan.
meille saa kyllä tulla virpomaan,mutta oksa olisi ihan kiva kun olisi kunnolla tehty :)