*TAMMIvauvat 2009* vk14
3xäippä74 34v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Amelie p01/09, Oulu
Basilika5 33v, lapset t-4/03, t-4/05, p-4/05, p-1/09 Etelä-Suomi
Curious 34 v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82, 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Hömppä82 26v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32 v, tytöt -02, -05 ja 01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t 01/09, Kanta-Häme
Jepsis 34v, t 10/06 ja t 01/09, Pirkanmaa
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 34v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09 Pirkanmaa
Kotiäityli 37v, t(08/99), t(05/02), t(02/09), Espoo
Lila82 27v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v. p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Marlene 27v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik, 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minnikki, 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau, 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Pantsa 31v t04/04, p01/09 Etelä-Suomi
Ronjakasperi, 33v, t01/09, Oulu
Siina 24v, p02/06, p01/09, Kajaani
Stiina 32v, p01/06, t01/09, Helsinki
UlMa 21v p01/09 Vantaa
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=162530&_…
Kommentit (65)
Ihanaa sen takia että sain vihdoin NUKKUA! Viime yö meni tosi hienosti. Pikkuinen nukahti klo 22 ja heräs puoli kolmelta syömään. Nukkui taas ja kuudelta söi. Lopullisesti heräs joskus kasin jälkeen. Ja nyt nukkuu ulkona vaunuissa.
Katjalah: kyllä sä ehdit rotarokotteen vielä ottaa tai varmaan neuvolasta kerrottiinkin. 12 viikkoa on raja sen jälkeen ei voi enää aloittaa. Meillä se annetaam 3kk käynnillä. Mäkin pelkää rotaa ihan hulluna. Ja varsinkin keväällä on epidemioita.
Emmuli: Kyllä mä luulen että voit jälkitarkastukseen mennä. Mutta jos mietityttää niin soita sinne.
Munkin pitäis huomenna muistaa soittaa neuvolaan kun lääkäri ei puhunut mitään tuosta korvatulehduksen jälkitarkastuksesta. Esikoisen kanssa ainakin käytiin noin kk tulehduksesta. Oisko käytännöt sitten muuttunut?
Mäkin yritin kuumeisesti keksiä jotain pilaa miehelle, mutta en sitten keksinyt. Toi raskaanolo ois kyllä aika hyvä, muttei meillä ainakaan minkäännäköistä mahdollisuutta siihen. Mies kyllä jo mainitsi, kun tulin jälkitarkastuksesta että nyt sitten voi ruveta touhuilemaan. Oon huijannut sitä, että ei ennen jälkitarkastusta saa sekstailla ;-)
Jepsis ja vauva
Tuosta sekstailusta.. Mulle sanoi jo laitoksella lääkäri kotiinlähtötarkistuksessa, että kannattaa sitä homaa kokeilla jo ennen jälkitarkistusta (siis oikein suositteli! =O), koska jos on jotain ongelmia, niin voi niitä sit jälkitarkastuksessa keskustella. Olin vaan ihan, että "just..", mielessäni kyllä ajattelin, että "tuo on hullu".. Mulla kun ei ole pienintäkään intoa seksiin, jos vuodan vähääkään punaista, ja tosiaan mulla ainakin on vielä jälkitarkastuksessa ollut niukkaa punaista/rusehtavaa vuotoa/tuhrua. Ja toisaalta muistelen neuvolasta/nlalääkäriltä kuulleeni, että seksiä vasta jälkitarkastuksen jälkeen, jälkivuotohan on myös tosi "likaista". Niin, ja Emmulille vielä sanoisin, että mielestäni on hyvä vaan, että pääset jälkitarkastukseen, koska jos vuoto pitkittyy, niin voihan siihen olla jokin syykin, lääkäri sitten osaa auttaa! =)
Neiti nukkunut taas ulkona jo 3h, aina tunnin välein pienet kitinät, mutta sitten hiljenee taas. Joo, ja viime yön nukkui n.21-08!! Joten ei valittamista. Vielä kun tämä viikon kestänyt päänsärky lakkaisi, yksityisellä eilen kävin, mutta en paljon apua saanut.. Jotain lihaksia rentouttavaa olis määrännyt, mutta ei sitten löytänyt yhtään merkkiä, mikä olis ollut turvallista käyttää imetyksen aikana. Pitää varata aika neurologille (kuullostaa hurjalta, ei mitään kokemusta..), jos ei nyt pian mene ohi tai pahenee vielä. Onneksi aurinko paistaa! Pitäisköhän mennä pihalle siistimään oksasaksilla omenapuita ennen kun neiti herää..
JB72: Mulla on vasen rinta se "vaikeampi" rinta. :) Siinä on ollu molemmat tulehdukset ja se on muutenkin herkkis.
Minäkin soitan huomenna neuvolaan ja pyydän, että voisko sen rotareseptin laittaa apteekkiin suoraan. Miten ku eikö niitä oo kaks niitä rokotteita, rotarix ja rotateg??? Rotateggiä annetaan kolme annosta. Meille annettin neuvolasta esite rotategistä. Sitäkin mietin, että voi ku ois hokannu 2kk neuvolassa jo ottaa sen , ku nythän annetaan muitakin rokotteita, niin jos kaikista tullee jottain oireita, niin huh,huh. No, tuleepahan kärsittyä kaikki samaan syssyyn, sekä Kallen että minun. Onko teidän lapsille tullu muista rokotuksista oireita??????????? Meidän käskettiin neuvolasta ostaa kuumelääkettä varalta kotiin, jos nousee kuume vauvalle.
Joo, nyt meen syömään miehen tekemää pannukakkua! :) HARVINAISTA! (tai oikeestaan eka kerta ku mies leipoo yhtään mitään)
Me aprillattiin appivanhempia, että meille tulee toinen lapsi. Anoppi oli vaan mielissään ja oli kuulemma ajatellutkin ku taloa haaveillaan. :) Mut täydestä meni pila. :D
Amelie ja Kalle
Kakkonen sai silloin sen rotarix rokotteen ja ei tullut mitään oireita. ja tosiaan se laitettiin 16 viikon ikäisenä,kun siinä rokotteessa molemmat pitää olla annettuna ennen 24 viikon ikää ja 4 viikkoa pitää annioksilla olla väliä. Rotarixia annettiin siis 2 annosta.
Jälkivuodosta, että mulla esikoisen jälkitarkastuksessa (5 vkoa synnytyksestä) ja tässä kolmannessa, joka oli eilen niin on tullut vielä vähän vuotoa,mutta sitäkin tulee lähinnä imetyksen aikaan ja aika vähän. Eikä ole haitannut asiaa. Mekin ollaan sitten peittoja heiluteltu ja sehän sujui oikein hyvin =) Esikoisen kohdalla seksiä ei harrastettu ennen jälkitarkastusta,mutta eipä paljon tehnyt mielikään niihin ekoihin 5 viikkoon... kakkosen kohdalla paraneminen oli nopeampaa ja peittoja heiluteltiin hyvinkin ennen jälkitarkastusta, se mulla oli vasta 12 viikkoa synnytyksestä, että mitäpä sitä turhaan odottamaan jos kerran haluja ja jaksamista on. Meilläkin on suositeltu aloittaa heti kun siltä tuntuu =)
Maanantaina meeillä 2kk neuvola ja saadaan silloin se rotarokote resepti. Mielenkiinnolla odotan paljonko vauva on kasvanut, tuntuu että kasvaa silmissä =) 56cm vaatteet laitoin pois, jotkut housut menee vielä,mutta 62cm alkaa olla sopivia.. niin se aika vaan menee...
mehiz ja poika huomenna 8 viikkoa.
Ykskätisenä kirjoitan, joten pahoittelen kirjotusvirheitä...
Just ensimmäistä kertaa 7vuoden yhdesssäolon aikanna pyysin mietä tulemaan aikasemmin kotiin. Lupasi yrittää että jos pääsisi huomenna. Tarkottaisi ens viikolla enemmän töitä ja pitäisi mennäkäymään muualla hommissa, mutta just nyt en sitä jaksa murehtia. Aino ei taas koko viikolla ole nukkunu päivällä ku lyhyitä pätkiä. Yöllä kyllä nukkuu tosi hyvin, mutta valvrillaoloaikaa on kuitenkin 8-21.30. Kaikki yrittää lohduttaa sillä että nukkuu yöt hyvin, mutta ei paljon mieltä lohduta. Ja tänään on kakannu sata kertaa ja sitä huutanu kun pyllyä polttaa ja mahaa vääntää. Hiljaa on vaan tissi suussa. En tosiaankaan kuvitellu olevani yksin vauvan kanssa. Viikonloppusin maanantai kummittelee jo mielessä, kun taas jään yksin vauvan kanssa.
Anoppi soitti äsken ja sanoi huomenna tulevansa käymään ja hoitamaan ainoa että voin käydä vaikak kaupassa. Teki mieli sanoa etten halua sitä tänne. Kumminkin vaan taaas kokoajan neuvoo ja arvostelee. Ja tunkee sitä tuttia väkisin. Mietin jo, että mihin menis päiväksi, ettei se voi tulla. Lässyttää, hössöttää ja arvostelee. On tosiaankin tullu jo selväksi että sen mielestä olen paska äiti, niin pitää vielä tulla kyttäämään. Otti lomaakin että voi hoitaa Ainoa. En tosiaankaan halua ja minä' olen sitä varten lomalla. Ei se ennen Ainon syntymää ollu tuommonen.
Aino kattoo silmät suurina kun itken tässä.Onneksi aina vähän helpottaa kun saa itkettyä ja purettua pahaa oloa. Ja tunnin päästä pääsee nukkumaan. jos saa unta. Eilen en saanu.
Anteeksi omanapaisuus. Kommentoin huomenna.
Pitää TAAS lähteä vaihtamaan vaippa.
Hömppä ja Aino reilu 2kk
Minä olisin kyllä tyytyväinen, jos anoppi tarjoutuisi auttamaan.. Tai edes oma äitini. Äitini on ollut aina läheinen minulle, esikoisen vauva-aikana poikkesi päivittäin, ja hänestä olikin suuri apu, mutta tuntuu että muksujen lisääntymisen myötä on hänen(kin) vierailut vähentyneet. =( Ja ehkä yksi (osa)syy on hänen "uusi" (no, ainakin "uudehko") miesystävä. Esikoisen vauva-aikaan vielä sinnittelivät vanhempani yhdessä.. Minä kun en osaa apua keneltäkään pyytää, vaan ilmeisesti kuvittelen kaikkien osaavan lukea ajatukseni, kun en vaan saa suutani auki. On se vaan kurjaa (vielä tälläkin iällä, en osaa kuvitella miten kamalaa olisi ollut esim. 10v aiemmin..), kun omat vanhemmat eroaa. Tai toisaalta, parempi sitten lopulta sekin, kuin jatkuva naljailu, kina yms.. Toivottavasti meidän lasten ei tarvitse ikinä kokea vanhempiensa eroa, kaikkeni teen, että elämä jatkaisi kulkuaan näillä raiteillaan. (En tosiaan halua mitenkään syyllistää ketään, siis jos on joutunut eroamaan lapsen isästä, kaikella on tarkoituksensa!) Tulipa sekavaa tekstiä! Harkitsen jo vakavasti tekstin pyyhkimistä, mutta menkööt.
Onnea muuten minunkin puolestani palstan uusimmalle Rouvalle! =D Olen minäkin (taas) alkanut haaveilla avioliitosta ja häistä, mutta meillä on yksi este/hidastava tekijä.. ikävä kyllä raha. En uskalla loppuun asti kuvitellakaan, että paljonko häihin saisi rahaa uppoamaan, mutta minä vaan haluan "kunnon" häät. Eli tietty prinsessamekko - sekä minulle, että tytöillemme. Miehelle ja pojille samanlaiset puvut. Kunnon ruoka, kaikilla lisukkeilla + suuri hääkakku ynnä muut makeat ja suolaiset, ja tietty "asianmukaiset" juomat joka makuun. Kukkia ja kynttilöitä yllinkyllin, mielellään joku livebändi, paikalla ystävät, sukulaiset, tuttavat.. Joku muu saisi kyllä hoitaa käytännön järjestelyt.. Ohho, pääsinpä vauhtiin! Anteeksi vain, että joudutte lukemaan jaarituksiani. =)
Tyttö nukahti n. klo 21 (no jaa, ähinä kuuluu taas..). Jännään, että miten yö menee - neiti nimittäin päästi klo 18 erikoiset kakat.. Vettä, joukossa kyllä ryynejä, eli nyt kauhulla odotan, että alkaako joku ripuli, vai menikö kerralla ohi ( *toivottavasti!* ). Alkoi heti kaduttaa kun ei otettu sitä rotavirus -rokotetta, jos tää onkin sitä!? Vai voiko se alkaa näin "hitaasti"? Kun ei sen klo 18 jälkeen enää kakannut (ja päivällä tuli kiinteämmät kakat).. No, ei auta kun seurata, ja toivoa sormet ja varpaat ristissä, että yö menee hyvin, ja neiti on terve!! Ainiin, mun piti jo lopettaa jaaritukseni, sori vaan. ;)
Jospa sitä taas muutaman rivin yrittäisi saada kirjoitettua...
Meillä oli tänään painokontrollineuvola,kun viimeeksi painoa oli tullut kovin niukanlaisesti tytöllä.No nyt oli ollut tämä viikko taas oikein pyrähdysviikko,paino oli noussut viikossa reilu 200g eli painoa nyt 2kk:n iässä 4.6kg.Tuttelia olen antanut imetyksen lisäksi 1-2x/vrk,välillä ei tyttö sitä huoli ollenkaan,välillä syö ahnaasti lähemmäs 100ml.
Me mentiin viime kesänä naimisiin 11 yhdessäolovuoden jälkeen. Ja nyt tuntui niin mukavalta,kun maistraatista tuli se paperi vauvasta,niin siinä luki "avioliitossa syntynyt lapsi",kun aiemmin on meidänkin täytynyt se isyys käydä tunnustamassa. Heh,pienet on kotiäidillä ilot!!!
Ja eihän se parisuhde todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista meilläkään,ehei! Välillä menee paremmin,välillä taas kaikki asiat toisessa ärsyttää.Ja varsinkin taas nyt,kun perheessä on pieni vauva;on väsymystä ja ärtyisyyttä meissä molemmissa,niin tulee todella sanottua asioita,joita ei todellakaan oikeasti tarkoita...No,onneksi sitä tuntee toisen niin hyvin,että tietää,ettei se tuota oikeasti tarkoittanut vaikka sanoikin noin...Hyvä isähän tuo mies loppujen lopuksi on;touhuilee paljon keskimmäisen kanssa ja nyt ottaa jo enemmän vastuuta vauvastakin,kun on tuo itkuisuus vähän vauvalla vähentynyt (olin muuten tänä iltana just viimeeksi YKSIN Hulluilla Päivillä,poissa kotoa2h!).
Täytyy kyllä nostaa hattua teille,jotka tahtomattanne tai omasta tahdostanne olette yksin vauvan kanssa!!Olen monesti miettinyt,että oiskohan musta sellaiseen ollenkaan!?Huh huh!!
Mistähän muusta täällä nyt olikaan tällä viikolla keskusteltu??Ei millään taas muista,ei!
No,meillä nyt ristiäiset siis sunnuntaina,taidetaan olla melkeinpä viimeiset tässä porukassa.Ja meidän tytöllähän silloin ikää jo 9 vkoa.No,minkäs teet,kun aiemmin ei ollut vapaana haluamamme pappi eikä seurakuntatila.Mutta parempi myöhään,vai miten se nyt menikään...
Taidanpa tästä siirtyä nyt valtaisaa pyykkivuorta silittelemään ja katsastamaan,tulisiko telkasta samalla jotain katottavaa...
Ihania,aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!!
T:kotiäityli ja tyttönen,tänään tasan 2kk.
p.s. Meillä on nykyään niin hymyileväinen tyttö että välillä naama loistaa kilpaa tuon kevätauringon kanssa.Ja on se vaan niin,että oman vauvan hymy on kyllä äidille sitä parasta "huumetta".Tuskin maltan taas aamuun odottaa,että tyttö hymyilee ja jokeltelee vieressä....
Ja heti alkuun, toivottavasti saitte kaikki nukuttua hyvin ja levättyä... Täällä viimeyönä taas 4-v kutisija valvottanut ja nyt on pää kipeänä...
Toivottavasti Minnikin tyttö ei sairastunut. Rota ei varmaan ainakaan ole kyseessä, nimittäin siihen tautiin liittyy korkea kuume (siksi kuivattaakin niin tehokkaasti) ja lisäksi siinä on mukana aivan omalaatuinen pistävä haju niissä tuotoksissa (yök, mutta annettaneen anteeksi tämä inhorealismi...)
Tuolta makkarin puolelta kuuluu sipinää ja supinaa, kakkonen ja kolmonnen heränneet, joten pitää mennä...
Minunkin pitäis vissiin silittää pyykkiä, ku minun puhtaiden silitystä odottavien pino kasvaa uhkaavasti ja se pino on hoitopöydän vieressä. No, Kalle on jo kahtena aamuna mukavasti tähdännyt sihtinsä siinä ilmakylvyn aikana juuri siihen minun pyykkipinoon. Mukavaa pestä kahteen kertaan niitä. :D
Jotain väsymyksen syvyydestä kertoo (nukuttiin kyllä yö ihan hyvin, eka pätkä jopa 6 tuntia Kallella!) se, että aamulla tassuttelin keittiöön, muumimotti kaapista, teepussi sinne ja kaadoin teenkeittimestä sinne veden ja istahdin nauttimaan aamuteestä....mutta ois voinu olla parempaa, jos oisin tajunnu laittaa sen teenkeittimen päälle ja vesi olisi täten ollu kiehuvaa. :DDD Nolo!
Mukavaa keskiviikkoa...eiku torstaihan nyt on....(viikkopöllö maitoaivo)....hyvää torstaipäivää siis kaikille!
Amelie ja Kalle
*Emulle* onnittelut minunkin puolesta!! Meille tulee ens kuussa 10 v hääpäivä, niin mä olinkin aika nuori kun naimisiin mentiin, 22 v silloin. Vaikka hyvältä ajalta tuntui se naimisiinmeno silloin ja on tuntunut siitä lähtien oikein mukavalta olla Rouva!! En kyllä kertaakaan ole katunut, hyvä mieshän mulla on vaikka onhan niitä vaikeita hetkiä varmaan kaikilla. Ja kyllä meilläkin parisuhde joka lapsen jälkeen on ollut vuoden vähän vähemmällä huomiolla... niin kai se kuuluu mennäkin.
*Emmuli* ei tullut meidän neidistä Ainoa, eikä Helgaa :-) Mutta oon vähän tarkka tästä yksityisyydestä, tälle porukalle mielelläni nimen kertoisin, mutta en tällä julkisella foorumilla sitä kuitenkaan kerro vaikka mieli tekisi! Ihana on tuo teidän "Mauno"
*Hömppä* jaksamisia sinne! Tietysti en tiedä sitä tilannetta anoppisi kanssa, mutta mitäpä jos juttelisit hänelle ihan suoraan että miltä sinusta tuntuu. Jospa hän kuitenkin tarkoittaa pelkkää hyvää ja haluaisi oikeasti olla avuksi, ettei sun tarvis olla niin paljon yksin. Sitä monesti vasta synnyttänyt nainen on vähän herkässä tilassa ja ottaa ehkä turhaankin itseensä toisten kommentteja ym. ja varsinkin uusi äiti voi kokea hyväätarkoittavan neuvonnan arvosteluna. Mutta jospa tosiaan anoppisi vilpittömästi haluaisikin vaan auttaa? Meillä on muuten tämä samana päivänä syntynyt "aino", jolla kanssa on noita nukahtamistilanteisiin liittyviä huutokohtauksia, joista kirjoittelin. Eilenkin huusi puoli tuntia, kun ei halunnut mennä sänkyynsä!
Meillä oli tytön 2 kk neuvolalääkäri ja oma jälkitarkastus. Kaikki on ok! Tytöllä jalat tosin vielä lastan jäljiltä sammakkoasennossa. Painoa nyt 4950 g ja pituus (eka mittaus sitten syntymän!!) 56 cm. Rotavirus rokotereseptin sain.
Ehkäisykapselit ajattelin laitattaa kunhan hormonitoiminta palautuu.
Eilen kävin ekaa kertaa jumpassa ja tuntu tosi hyvälle, olin kyllä ihan puhki! Vaikka onhan tässä talvella hiihdetty ja kävelty, mutta on se jumppa vaan ihan eri asia.
Jaa.. piti kommentoida vaikka ja mitä, mutta nyt taas en muista että mitä.
Mukavaa loppuviikkoa kuitenkin
T. Jaffa ja tytöt
Kuukautiset alko...siis minulla ollut kauhee stressi siitä että jos olisinkin ollut raskaana taas...mutta onnex ne alko tänään. Hassua että sellasestakin asiasta voi olla onnellinen.
Meillä tyttö veti eilen ennätys unet nukku klo 18-23.15 ei oo ikinä nukkunut noin kauan ja kun heräs niin oli ihan kamala nälkä söi 150ml ja jatko unia...kerran sen jälkeen heräsi ja sit klo 6.00 nousin ylös...Onneksi koska löysin ukon viellä sängystä ja hänen piti olla töissä jo klo 6. Pikkasen nukku pommin.
Meillä kaikki aika räkäsiä ja pojat herää moneen otteeseen yöllä kun on niin tukossa, aamulla kun nousin niin sängyssä olikin ruuhkaa kun pojat oli tullut viereen yöllä.
Tuo AURINKO piristää niin :) siis mä en oo pimeän ajan ihminen. On niin energinen olo jotenkin...Ihanaa kun viikonloppu ja ukko kotona. Parin viikon päästä hän lähtee saksaan työmatkalle ja se ahistaa jo valmiiksi kun oon 4 pv lasten kanssa yksin, silloin tiedossa kiukuttelua urakalla...noh toivottavasti aurinko paistaa silloin niin jaksan kiukuttelut ihan eri tavalla.
Mun tekis kauheesti mieli mennä ikeaan shoppailemaan kaikkee kivaa....
Nyt aamupalalle!
Oikein aurinkoista perjantaita kaikille
T;L&A
Mullakin oli sellainen tuntemus, että menkat alkaa, mut ei ne sitten alkaneetkaan... mies jo säikäytti pohtimalla, että nythän mä varmaan tulisi heti uudelleen raskaaksi, jos ei käyttäisi ehkäisyä.... apuaa... ei silti ettenkö saattaisi haluta vielä yhtä vauvaa, mut että nyt heti, niin kiitos ei!
Joku kysyi aiemmin ehkäisykapselista ja menkoista. Mulla kierto piteni ja vuoto muuttui niukemmaksi, mutta menkat eivät kadonneet kokonaan. Toisin kuin minipillereillä, joilla saattoivat olla monta kuukautta poissa.
*Raskauskiloista* oli puhetta. Mulla ne lähti kolmessa viikossa, oli taas vissiin suurimmaksi osaksi nestettä. Vatsa on hieman pömppö, mutta osa entisistä housuista mahtuu jo.
Meillä *rotarokotteesta* ei tullut onneksi kovin pahoja oireita. Vähän vissiin masu kuitenkin oli Idalla kipeä, koska päiväunet olivat eiliseen saakka sellaisia alle tunnin pätkiä. Vai liekö vaikuttanut sitten sekin, että taisi olla se tiheän ruokailun vaihe samaan aikaan. Huomenna ois tarkoitus lähteä messuille, saa nähdä miten neiti jaksaa ja malttaako nukkua automatkat.
Eipä tosiaan ole *KainoElvistä* kuulunut. Toivottavasti en ole kysynyt liian monta tyhmää kysymystä ja säikäyttänyt pois. ;-)
Osa oli käynyt jo 2 kk neuvolassa, meiltä tuo jää kokonaan pois, menemme vasta 3 kk neuvolaan. Pitää vissiin kalapuntarilla neitiä punnita, jotta tietää miten kasvaa. :D Taitaa olla mun ennätyslohi jo ohitettu. :D
Curious
Vaikka nukkumassa pitäis ittenikin jo olla.. No, toivottavasti neiti nukkuu kuten viimeyön - kellonympäri (21-09) kertaakaan heräämättä!! =D
Meilläkään ei ollut 2kk nla, vaan seuraava on 3kk nla (tai no aika liki 3kk, tulee täyteen 12.4. nla on 20.4.). Tuo nla päivä onkin syyskuussa menehtyneen mummuni syntymäpäivä, neiti sai tokaksi ja kolmanneksi nimeksi mummuni etu- ja tokanimen. =)
Ihana kun on kevät, sais vaan loputkin lumet/jäät sulata pois ja maa kuivua (ei nytkään enää paljoa lunta/jäätä ole, mut järkky kurakeli!).
Mitäs muuten sanotte tästä: Meidän "fiksu" kuntamme kun vuoden alussa liittyi tuohon kaupunkiin, ja niin kuin oli luvattu vaikka mitä hyvää, niin lopputulos on suoraan-sieltä-ja-syvältä! Viimeisin veto (mm. kaikkien kyläkoulujen lopettamisen jälkeen) on, että ne hullut meinaa tosissaan laittaa koululaiset, ja jo eskarilaiset pienet lapset kulkemaan yksin tonne helkkarin pikatien varteen!!!! Siis ihan kunnon rekkatie (joka toinen autojonossa on täyslastirekka), jossa 80 rajoitus (mutta usein mennään lujempaakin), ja kun rekka porhaltaa ohi, niin on aikuisellakin vaikeuksia pysyä kävellen (saati polkupyörällä!) pystyssä, on sen verran raju puhallus/imu! Niin, eikä puhettakaan edes pyörätiestä!! Että voitteko kuvitella! Ei ole yli 5km matkaa kouluun (jotain 4km on!), joten ei kuljetusta. Arvatkaa onko sydän kurkussa ja itku herkässä. En tasan laita muksujani sinne, ikinä! Ja sitä paitsi, yksi tilanne siinä jo oli (siis lähiaikoina, varmasti löytyy useampiakin tilanteita, mutta tämä nyt tuore). Poika (10v) ajoi ko tiellä polkupyörällään, takaa tuli auto ja ajoi päälle! Onni onnettomuudessa, poika selvisi, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eikä hänelläkään helppoa ole ollut, hoitoja ja leikkauksia on tehty, ja tehdään jatkossakin vielä.
Jep. Nukkumaan mun piti mennä, mutta nyt kiehuu taas päässä, joten menen sänkyyn ja vedään syvään henkeä.. Öitä!
siis toi mitä Minnikki kerto. Kaikki luvataa, vaiks kuuki taivaalt, kunha asiat saadaa menemää niiku päättäjät haluu. Sitte ku ihmiset on antanu suostumuksensa moisii liitoksii ni voidaaki tehä mitä lystätää, just lopettaa koului ym. Meil tääl suunnitellaa terveyskeskuksen yhdistämistä naapurikaupungin kans samaa ja sinne se sitte siirtyiski. Eihä se onneton oo nyttekää auki ku ma-pe 8-16, päivystyksest ei oo ollu tietoo enää monii vuosii. ei silti, ei me sitä käytetäkkää ku tota yksityist asemaa, mut kyl se pistää muitten puolest v*ituttaa.
No joo, vauva-palsta tää tais tosiaa olla. Mut tääl o ain hyvä prohtaa kaik asiat :) Meil o mukava porukka! Harmi ku ollaa nii ympäri Suomen maata, ettei saada varmaa mitenkää mitää järkevää tapaamista :( ?
Ei mul mitää asiaa ollu, kunha tulin poikkeemaa. Missäs kaikki on? Vettäki sataa, ainaki tääl. Pidettii hiuka siivouspäivä ettei huome tarvi ku luvattii kaunist ilmaa. Sitte voiski pestä autot ja terassin puulaatat :)
Mää leiposin mustikkapiirakkaa ja tein kiisselei isommal. Se on ihan hulluna niihi. Maitokiisselii al ja hedelmää pääl. Isäntä meni kaiken siivouksen pääl viä salil rehkimää, mä keskityn tän vatsan seudun kohentamisee täs koneel suklaan kans ;)
Eniwei, hyvää viikonlopun jatkoa kaikille! *smack*
Marlene kera poikansa
*Minnikille:* Mun muistin mukaan 0-2lk koulukuljetukset on jos koulumatka ylittää 3km, eskareilla taitaa olla 2km. Voin olla väärässäkin, korjatkaa ? Myös vaarallisen koulumatkan takia voidaan ottaa kuljetukseen, sitä voi kai hakea. Ne omavastuut eivät myöskään valtavan suuria ole päivää kohti joten kannattaa kysyä ellei pääse kunnalliseen kuljetukseen...
Tänne ei mitään erikoista kai kuulu. Vauva täytti tänään 2kk, täytyis kaivaa kamera jostain kun pariin viikkoon en ole kuvan kuvaa näpännyt... Vähän meinaa tämä mamma väsähtää, miehestä ei oikein koko viikolla ole ollut mitään apua kotona ja kaikenmaailman ylimääräisiä menojakin on ollut. Ihan mukavasti on kuitenkin nukuttu, yleensä vain yhdellä syötöllä yöaikaan. Tämä jatkuva tukka putkella meno vaan meinaa väsyttää.
Jotain mielekästä tekemistä olen pyrkinyt joka päivälle järjestämään, tällä hetkellä "in" ovat kestovaippojen ompelu tai ompelu ylipäätään, toisena leipominen... Molemmat ovat jossain määrin luovaa toimintaa tämän kaiken arjen pakkopullan vastapainona. Hoksasin että tuo meidän pian 3v neitikin menee ihan hyvin kestoillen sen yhden yövaipan mihin pikkuliru yön aikana tulee. Pääsi loppumaan kertisvaipat niin oli pakko kokeilla yksi ilta ;) enkä enää viitsi ostaa isoa paketillista niitä kertavaippoja, kun toiveissa on pikapuoliin päästä niistä eroon kokonaan.
Talvi on todella kääntynyt kevääksi tämän viikon aikana, kamalat kura- ja sohjokelit! Lapset olisi voinut painepesurilla suhaista ulkoilun jälkeen...
No, jospa pääsisi vaikka yksin saunaan tänä iltana, taitaa tosin isommat lapset seurata mukana ja vauvallakin olisi tankkausaika, joten vähän liikaa toiveita yhden saunakäynnin kohdalle :S
eikkuli ja vauva 2kk
Kaikki taitaa olla viikonloppua viettämässä kun on niin hiljaista. Ei mullakaan mitään ihmeempää asiaa ollut, mut piti tulla vähän turisemaan ja palstaa nostamaan :)
Mulla on ollut viimeiset kolme päivää päänsärkyä. Panadol ei auta ja migreenilääkettä ei voi ottaa kun sit ei sais imettää 24h.. Tosin ei mulla ole yhtään migreenilääkettä kotonakaan kun ovat loppu ja reseptikin mennyt vanhaksi..
Meidän neiti on alkanut olemaan itsepäinen :D Kovasti itkeskelee ennen nukkumaan menoa ja sitten kun pitäisi alkaa syömään niin alkaa itkemään kun laitan häntä vaaka-asentoon rinnan eteen. Välillä joutuu kolme kertaakin ottaa rinnalle ja ylös edestakaisin ennen kuin alkaa syömään. Kovasti kannattaa päätään ja punkee päätä ylös sylissä ollessa.
Öisin syö 3kertaa...saisi jo pikku hiljaa pidentyä nuo yösyöttöjen välit niin saisi itsekin nukuttua paremmin. Nyt en muista nikkiä mut jonkun vauva nukkuu upeasti 12h yöunet!! Onnea sinne :)
Kiitos mammat tutti ja tuttipullo vinkeistä. Ostin aventin pullon ja ajattelin kokeilla sitä ensikerralla. Sit vois sitä tommy tippee :) vai mikäs sen nimi oli niin kokeilla.
Mä olen nyt kahtena päivänä käynyt ihan YKSIN kaupoilla neidin päiväunien aikaan kun mummi oli täällä vahtimassa sen aikaan. Ensimmäisellä kerralla kävin melko nopeasti vaikka tiesin että neiti nukkuu 3-4h päikkärit. Tänään osasin olla jo rennommin. Harmi vaan kun mummi asuu niin kaukana ettei pääse useammin itse lähtemään kaupoille.
Naimisissa olemisesta olette keskustelleet. Ai niin, onnea Emulle!! Me ollaan kanssa menossa naimisiin tänä kesänä. Pitäisi pikku hiljaa alkaa väsäämään kutsukortteja yms... saa nähdä mitä siitäkin tulee kun on tuo pikkuinen keksimässä äidille omaa ohjelmaa =)
Rotavirusrokotteesta kirjoittelitte myös. Me otettiin neidille rotarix. Ensimmäisen annoksen sai viime käynnillä ja en huomannut et olis tullut mitään oireita siitä rokotteesta. Sinä yönä meni nukkumaan normaalisti yhdeksältä, mutta ei olis vielä ennen kolmeakaan herännyt syömään ellen olis herättänyt... Normaalisti syö 3-4h välein yöllä. Okei nyt kaikki miettii että miks tuo akka herättää vauvaansa syömään kun just on valittanut että voisi neiti jo pidentää syöttövälejä pikku hiljaa. Mulla oli alkava rintatulehdus ja sen takia maito oli tosi vähissä rinnoissa....sen takia halusin syöttää yöllä.
Noh mä taidan mennä potemaan tätä päänsärkyä taustalle. Mukavaa viikonlopun jatkoa!
Lila82 ja neiti 2kk 1vko
Eipä mullakaan mitään ihmeitä ole. Mies on viikonlopun "pilkkireissulla". Minusta on ihana ollu olla poikien kans ja viettää laatuaikaa. Miestäkin on kyllä ikävä.
Poju edelleen nukkuu ne 5-6h päikkärit putkeen. Sisällä nukkuu huonosti. Yöllä syö yhdesti. Syötön jälkeen saattaa alkaa puklailut ja kakan ähellys. Aamúyö onkin monesti aika vilkasta...Vaihatteko te vaipan yöllä? Entä röyhtäytättekö? Vaihatteko vaipan ennen vai jälkeen syönnin?
Minä oon talvi-ihminen ja en pidä yhtään kesästä. Jopa saattaa masentaa se kesän tulo...Nyt kuitenkin on ihana kesä edessä kun on vauva!
No, mutta tähänpä tämä nyt loppu
:D
Mulla selkä ihan paskana, ollu nyt pari viikkoa jo kipee, mutta eilen olikin yllättäen sitten niin kipeä, etten edes Oonaa saa nostettua sängystä. En voi kunnolla edes istua kun sattuu, sellasia oikein voimakkaita vihlasuja aina, kun vaihtaa asentoa, nostaa jotain tai kumartuu eteenpäin. Maanantaina menen kyllä lääkäriin. Mietein vaan, että saakohan mies olla pois töistä mun selän takia, koska ite en pysty tekemään Oonalle mitään, syöttääkin vaan, jos joku ensin nostaa sen mun syliin..:(
Tokat menkatki alkoi muuten toka päivä, täysin samana päivänä kun ekatkin. :D Nyt sitten niitä pillereitä aloin syömään, niin menkat kestääkin sitten 4 viikkoa sen takia..se noiden pillereiden aloitulsessa onkin ihan peestä..:/
Emu: Yöksi sammutan joka ikisen valon täältä, ja kun Oona herää syömään, en puhu sille, en katso silmiin, laitan vain maidon valmiiksi ja istun koneelle siksi aikaa kun neiti syö, röyhtäytän ja vien takaisin nukkumaan. En siis vaihda vaippaa yöllä, jottei se piristyisi. Ja käytän liberon 3 koon vaippoja, ne pitää koko yön, eikä läpivuotoja tule. Mikään muu merkki ei noin hyvin pidä. Ja aamulla sitten kun neiti herää lopullisesti 07.30, niin vaihdan vaipan ihan ensimmäiseksi.
Päivällä vaihdan vaipan joko ennen tai jälkeen syömisen, riippuu siitä haluaako Oona syödä heti herättyään, vai haluaako vain istuskella sitterissään. :) Yleensä haluaa vain istuskella puolisen tuntia ennen kuin nälkä iskee. :D
Koiraa olen taas suunnitellut syksyksi, meillä on aina ollut koiria perheessämme (sillon kun asuin vielä äitini luona), niin tuntuu jotenkin kauhean tyhjältä ilman. Ja ikävä niitä pitkiä kävelylenkkejä, rapsutteluja sun muuta.<3 Vanhaenglanninlammaskoira olisi näillä näkymin suunnitelmissa, sellanen karvakasa. :D Eikä ne ole pihakoiria ulkonäöstään huolimatta. http://www.vanhaenglanninlammaskoirat.fi/kuvat/historia.jpg Niin suloisia. :)
Hyvin liittyy mun puheet taas vauvaan. :D
Eipä mulla kai muuta nyt tähän hätään, aijoo, hiustenpidennykset meen ens lauantaina ottamaan. :D Mulle kun tulee joku päähänpisto, niin se on aina pakko toteuttaa. ^^
Jadmiras ja Oona 11vko
Mulla on kahtena päivänä ollu tuntemuksia, että menkat alkas. Oon jopa rätin tunkenu housuun kun oon ollu varma, että NYT, mutta ei.. Esikoisen aikoihin meni 6kk ennen kun alkoi.
Jadmiras: Meillä on valkoinen tiibetinterrieri ja on ihan vähän saman näköinen kun tuo vanhaenglanninlammaskoira. Ihanat kelit tulossa ja valkoinen karva on kyllä aika ihana kun tahtoopi näkyä kaikki kelit :). Siihen on tottunu kun koira on jo 8v.
Minä oon kampaaja (tutut, hei :) ) ja pidennykset mulla on itellä 1-2kertaa vuodessa. Ne on niiiin ihanat! Ite olen myös tehny pidennyksiä paaaaaljon. Itseasiassa mulla täytyy tänään tehä yhdelle toiselle kampaajalle.
Hitto mulla ärsyttää tuo meidän yöllinen tuttiralli.. Jos ei vauvi syö niin sitä pitää olla panemassa suuhun. Meilläkin on yöllä huone pimeä ja välillä vaihdan sen vaipan kun on haiseva kakka. Se tulee yleensä aamuyöstä. Meillä tuo vauva onneksi alkaa heti nukkuun kun sänkyyn laittaa. Oon joku yö joutunu pesemäänkin ukon kun on kakat selässä ja nukkumaan alko. Ei vaan aina röyhtäse ja sitten puklaa.
Nyt hei :)
Emu ja poju en tiiä montako viikkoa...
Ois pitänyt teille tehdä joku pila, mut ei nyt tähän hätään tullut mitään... ehkä ois voinu jonkun vauvan reilun koon heittää.. joo oon hauska, vai en.. EN ;D
Miehelle oisin halunnut jonkun pilan tehä, ei välttämättä muista aprillipäivää, mut en keksi.. ideoita?? Ois nyt pois kotoo, et jotain mitä voisin viestittää esim.. et oon raskaana :D :D Eipä ois kyl kauheesti mahkua, et nyt tarvis keksiä jotain muuta.. ja toi ois jo aika radikaalia tähän vaiheeseen ;)
Piti kysyä *kymysys* : Voiko jälkitarkastukseen mennä, jos tulee vielä jälkivuotoa? Välillä tuhrua, mut välillä edelleen kunnon verta.. outoa!?? Ja synnytyksestä 6,5 vkoa. Eli voinko mennä pe vai soitanko huomenna neuvolaan ja kysyn sitä??
Eipä kait muuta, pitää mennä heijaan väsynyttä kipeää pientä poitsua :(
Emmuli kera Maunon, joka saa sen oikean nimen lauantaina :) ..kun siihen mennessä parannuttais!