*TAMMIvauvat 2009* vk14
3xäippä74 34v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Amelie p01/09, Oulu
Basilika5 33v, lapset t-4/03, t-4/05, p-4/05, p-1/09 Etelä-Suomi
Curious 34 v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82, 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Hömppä82 26v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32 v, tytöt -02, -05 ja 01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t 01/09, Kanta-Häme
Jepsis 34v, t 10/06 ja t 01/09, Pirkanmaa
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 34v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09 Pirkanmaa
Kotiäityli 37v, t(08/99), t(05/02), t(02/09), Espoo
Lila82 27v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v. p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Marlene 27v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik, 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minnikki, 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau, 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Pantsa 31v t04/04, p01/09 Etelä-Suomi
Ronjakasperi, 33v, t01/09, Oulu
Siina 24v, p02/06, p01/09, Kajaani
Stiina 32v, p01/06, t01/09, Helsinki
UlMa 21v p01/09 Vantaa
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=162530&_…
Kommentit (65)
unohtui aikaisemmasta viestistäni. Ja onnea muuten häiden johdosta Emulle. :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=ebb236ae-1db3-11de-8b74-…!
Molemmat tytöt possottivat tänään unta palloon puol ysiin asti :) Itse kylläkin valvoin taas klo 4-6 ja kasilta heräsin. Onko muilla äideillä tälläistä yökukkuilua? Mä en ymmärrä miksi en saa aina unta. Viime yönäkin Emma tosiaan heräsi ekan kerran neljältä syömään ja en vaan saanut nukahdettua vaikka kuinka väsytti! Aattelin jo herättää miehenkin et lyö mua kaulimella päähän, jotta vaan saan nukahdettua ;)
Lila kyseli ainakin raskauskiloista. Täälläkin on tosi tiukassa. Nelisen kiloa taitaa vielä ainakin olla. Mä vielä liikun joka päivä oman mielenterveyteni takia, mutta kyllähän tuo ruokakin maistuu :) Kauhea nälkä ja jano koko ajan! Mutta mulle kyllä onneksi mahtuu ihan kaikki vanhat vaatteet päälle, kokeilin jo kesävaatteetkin läpi kun sinne Gran ganarialle lähdetään ja hyvin mahtuivat.
Lila kyseli myös äipän menoista. Meillähän ei Emma huoli tuttipulloa eikä kyllä tuttiakaan. Eli mun menoni rajoittuu max kahden tunnin poissaoloon. Siinä ajassa ehtii tehdä vaikka ja mitä ;) Samalla kaavalla mentiin aikoinaan esikoisenkin kanssa, kun ei Idakaan pulloa huolinut. Jos susta tuntuu että vauva syö iltaisin tiheämpään etkä siksi uskalla lähteä niin aattele vaan ettei se vauva nälkään kahdessa tunnissa kuole, eikä isikään siihen hyssyttelemiseen ;) Mä olen nyt tosiaan pari kertaa illalla ollut lenttisreeneissä ja ihan kivasti noilla on täällä mennyt, ehkä nyt sunnuntaina viimeiset 30min Emma oli huutanut. Niin ja lauantaina kun olin 1,5h kotoa pois keilaamassa niin senkin ajan Emma oli itkenyt vaan, mutta ei se ole onneksi maailman loppu :)
Jepsiksen typyllä jo eka korvatulehdus :( Voi toista. Oliko ensin flunssaa?
Hömppä, meillä Emma tykkää kylvystä, Jadmiraksen Oonan tavoin huutaa kun nostaa sieltä ammeesta pois. Eilen ekaa kertaa neiti kävi suihkussa ja se oli kaamea homma hänen mielestä :)
Hmmm, mitäs vielä...
Emulle onnittelut rouvuudesta (miten tuo sana taipuu :D) :)
Emma tuossa vähän jo torkkuu sitterissä, joten taidan alkaa laittamaan häntä ulos nukkumaan. Ulkona on aivan mahtava auringon paiste :)
MiaMik ja Emma 9vkoa
Emulle ekaksi onnittelut naimisiin menosta! Silloin kun minä menin naimisiin, yksi iso syy oli se, että ku haluttiin jo lapsia ja minulle oli tärkeää että vauva syntyy avioliittoon, ettei tarvi isän käydä vakuuttamassa maistraatissa, että "joo, ei mun vaimo oo mua pettäny, vaan mun muksu se on". Mun mielestä ihan hullua hommaa tuo isyyden tunnustaminen.... Eli ymmärrän, että se on sinulle iso asia. Me saatiin sillon vähä perustella joillekkin miksi halutaan niin nuorena naimisiin...mää olin sillon 20vuotta ja mun mies 21vuotta. Naimisiin meno on hieno juttu nykypäivänä! En toki tuomitse avoliitossa eläviäkään....jokaisen oma asia.
Raskauskilot mulla humpsahti heti pois...ja 4kg ylimääräistä. Sitte sanoi neuvolantäti, että ei saa tippua noin nopeaa. Nytpä en ookkaan mitenkään erityisesti yrittäny pyrkiä eroon niistä 4kg mitkä vielä on painoindeksin mukaan ylipainoisen puolella. Ehtii myöhemminkin...kunhan kesä tulee.
Meillä Kalle nauttii kylvystä. Mut minä en....en löydä itse hyvää asentoa kylvettää, siis sillai, ettei oma selkä tuu kipeäksi tai hartiat. Niinpä me suositaankin suihkua. Kalle tykkää kerta siitäkin ja saan siinä pestyä paljon tarkemmin kun ei tarvi itse olla huonossa asennossa. Pestään sillai, että Kalle on toisen sylissä ja toinen sitte auttelee siinä. Pakko sitte kylvettää ammeessa, ku mies lähtee takas reissuhommiin.
AIJOTTEKO MENNÄ VAUVAUINTIIN? Me täällä ollaan suunniteltu. Kuulemma 3kk paras aika aloittaa, niin siksi vähän ooteltu. Pitäis tiedustella vähä uimahallilta siitä... Täällä on niinku avoimia ne vauvauinti ryhmät, että sinne ei tarvi sillai ilmottautua erikseen.
Tuttipullosta Kalle huolii maitoa ihan hyvin...ei toki niin hyvin kuin tissiä. Mut appivanhemmatkin saanet syötettyä ihan hyvin. Aventin pullo 2tutilla meillä ollu paras ja sitte Nukin. Muutki pullot käy hätätilassa...
joo, lyhyestä virsi kaunis. :)
Amelie ja Kalle
Vitsit kun sain ton viestin tonne etusivulle.. kaikki menee nyt pieleen :(
No tässä tulee tänne..
Moi vaan.
Meillä ollaan kipeitä, kurjaa :( Esikoinen flunssassa sekä myös vauva, voi versus.. Ristiäiset ois lauantaina, kunhan siihen parantuis!!!!! (Ja ite ei tulis kipeeks!!!)
Nukkunut oon huonosti, kun en oo malttanut ajoissa mennä ja nyt vie vauva kipee, ei onneks kauheesti uniin vaikuttanut.. hiukan tissittely hankalaa tukkoisen nenän takia :( Mut mua väsyttää :/
Jaffa: Mikä tuli tytön nimeks? Onkos se Aino, eikös se ollut nyt kutsumanimi syntymän jälkeen..?
Ja onnittelut nimistä kaikille pienokaisille :)
Emulle onnea rouviintumisesta!
Nyt ei tuu muuta, kun oon jotenkin poikki ja pitää mennä syöttöpuuhiin, jos sais pienen vaikka nukkuun.. Harmittaa, kun ollaan kipeenä.. Pitääköhän noi ristiäiset siirtää.. hohhoijaa :(
Emmuli ja Mauno 1,5 kk
Kipeenä on tosi kurjaa, varsinkin jos vauvan lisäksi on itsekin. :/ Mulla oli pari päivää ristiäisiä aivan tajuton flunssa, jossa nenän tukkoisuus kesti taas sen kaksi päivää, niinkuin aikasemminkin, mutta Oona on vieläkin vähän nuhassa. Onneksi ei vaikuta yöuniin. Ristiäisiä en kuitenkaan siirtänyt, vaikka hieman kipeitä oltiinkin.
Vauvauinnista: Niin kovasti tahtoisin mennä, mutta lähin uimahalli olis Nummelassa ja siellä ei ainakaan ole vauvauintia. Seuraava olis sit Lohjalla, enkä tiiä yhtään onko sielläkään vauvauintia, mutta en sinne kyllä millään pääsisikään..:/ Mieskin saa kyllä ajokortin kuukauden sisällä, mutta vauvauinnit tuskin on ilta-aikaan? Päivisin kun on puoli neljään asti töissä.
Mutta niin kovasti tahtoisin päästä.
Täällä Karkkilassa oli joskus äänestys, että tehäänkö tänne uimahalli vai valot johonkin kävelyladuille, niin kaikki vanhukset halusi ne valot..:(( Joten valot tuli, uimahallia ei. >:( Uimahallille olis ollut niin paljon käyttöä täällä.
Luinpa tuossa äsken noita meidän vanhoja keskusteluja lokakuulta, hassua ajatella miten aika on mennyt niin nopeasti. Kohta odotuspuolelle tulee jo uudet tammimasut. :)
Naimisiinmenosta: Itse olen nyt 20v, mies täyttää tänä vuonna 19v, naimisiin en tosiaankaan halua vielä pitkään aikaan. Tämä meidän suhde on muutenkin mennyt vähän huonompaan suuntaan, että mietityttää, että kestääkö tämä enään edes kauaa..Toisaalta tekisi vain mieli lähteä suhteesta ja aloittaa uusi elämä kaksin Oonan kanssa, mutta kuitenkin rakastan miestäni..tosiaan kun me riidelläänkin melkein joka päivä, millon mistäkin pienistä asioista..
Omanapaista vain taas, anteeksi..
Jadmiras ja Oona 2kk13pv
Emmulin kirjoitus oli kuin minun näppiksiltä. Lapsilla nuhat ja yskät,myös vauvalla.. Esikoinen kerhosta sen toi. Mulla ja miehellä vähän kurkut kipeät,mitta vielä ei muuta. Väsyttää niiin paljon risaisten öiden vuoksi ja päivällä lapset ovat kiukkuisia...tietty kun ovat kipeitä. huoh. jospa nää tästä. nyt ei kykene enempää..jaksamista kaikille.
mehiz ja poika 1,5kk
*Emulle paljon onnea naimisiinmenon johdosta!* Eihän se naimisiinmeno varmasti ulkoisesti muuta kuin nimen (jos sitäkään), mutta onhan se tosi iso asia. Ja varmasti tuntuu! :) Meillä ei vielä semmosia suunnitelmia ole.. Enkä ole kyllä halunnutkaan naimisiin, mutta nyt on alkanu tuntumaan, että ehkä voiskin.. Ärsyttää suunnattomasti, että meillä on Ainon kanssa eri sukunimi.. Ja tietenkin siinä sivussa miehen kanssa. Ollaan me sovittu, että mennään ennen 50 päivää naimisiin, että saa leskeneläkkeen. :D
*Jadmiras* ikävää, että teillä suhde mennyt huonompaan suuntaan. Eikö niin sanota, että vauva-aika on parisuhteelle raskainta? Ja pikkulasten vanhemmat eroaa eniten. Kyllähän se elämä niin radikaalisti muuttuu, etten toisaalta ihmettele.
Meillä tuota kahdenkeskeistä aikaa on nykyään lähinnä silloin ku Aino nukkuu tai käydään taloasioita hoitamassa kylillä. Mies viikot pois, niin ei sitten viikonloppuna edes haluta jättää Ainoa että saavat olla mahdollisimman paljon keskenään.
Ja joillakin lapset sairastaa. Pikaista paranemista! Myös mammoille, jotka sairaana ovat. Ei tosiaan helpota väsymystä jos itekki sairastaa.
Tuota tuttia oon tosiaan miettiny, että opettaakko vai ei. Jostain luin, että puolivuotiaana kannattais jo vierottaa, koska sen jälkeen sillä on vaan se huvimerkitys. Ja hampaat voi kasvaa vinoon. Toisaalta mulla ärsyttää, kun anoppi sano että mulla on pakko opettaa jne. Ja sitten eilenkin hän tuttia työnsi Ainon suuhun, niin sinnilläkään sen takia en ole opettanu. Sanoin kyllä *taas* jälleen kerran, etten halua että sitä syötetään. Mikähän siinä on, ettei mun sanalla ole hänen mielestään merkitystä. Minun tyttärestähän on kysymys. Aargh! Pitää kattoa ostanko tuon Minnikin mainitseman vehkeen. Sitä mä vaan ihmettelen, että jos se on niin tarpeellinen, niin miksi nimi on huvitutti?
Oona oli tosiaan pitkät unet nukkunu! Ja nätti nimikin on :) Ne on *Jadmiras* näköjään nuo anopit joskus vähän erikoisia. Minä yritän toisesta korvasta puskea omani puheet pihalle tai sitten valitan niistä miehelle.
Tuli nuista ristiäisjutuista mieleen, kun meillä pappi jäi syömään, kun ruoka oli tehty. Veteli ihan kunnolla evästä ja voileipäkakkua ja täytekakkua ym. muita tarjottavia. Mitään kiirettä ei ollu ja varmasti jokaista sorttia söi ja joitakin useampaan otteeseen. Viipyi monta tuntia. Aiko sitten seuraavan päivän paastota, kun niin tankkas! :D Meillä oli jo eläkkeellä oleva pappi ja meidän isovanhemmat oli intona, kun samaa ikäluokkaa ja tuttu oli.
Hei te, jotka *suihkussa* olette vauvaa käyttäneet, niin onko hankalaa? Kun mulla mietityttää siinä, että voiko vauva luiskahtaa käsistä? Miten taipeet, kainalot ym saa pestyä kun vauva sylissä? Vai peseekö toinen? Me on kylvetetty Aino nyt vaan kerran viikossa, kun ei kellään haluta sitä huutoa. Iltapesut on on kyllä ihan perusteelliset, että taipeet ym tulee joka päivä kunnolla kumminkin pestyä.
Kiinnostaa vielä tuo *passi vauvalle* että otetaanko siis ihan tavallinen passikuva? Saako vaan vuoden passin, kun eihän enää 5 vuoden päästä voi tunnistaa vauvakuvasta? Äitin kans ollaan suunniteltu, että lähettäs kesällä ulkomaille. Ehkä äiti, isä, minä ja Aino ja mies jos pääsee. Ja ehkä mun siskon eskariin menevä poika.
Saatiin samantapanen härpäke, kun Jadmiraksella on. Aino sätki siinä alla niin, että lopulta oli poikittain vehkeen alla.
Joo.. Taisi taas tulla romaaninpoikanen. On tosiaan tässä vajaan vuoden aikana varmaan sen verran tänne tullu kirjotettuakin! :D
Me lähdetään kylään kattomaan toista pikkuvauvaa :)
Hömppä ja Aino 9(?) viikkoa ja risat.
Meidän Veikko nukkui toissa yönä 6,5h putkeen!!! Heräsi vasta neljältä (olin tosin itse niin houreissani etten tiedä oliko kymmentä vaille vai 20 yli neljä... mies ei oikein voinut ymmärtää kuinka niin "erilaiset" kellonajat voi muistaa :P ) Ikävä kyllä en itse nukkunut illasta alkaen vaan netin ääressä roikuin ym. pari tuntia. Mutta kumminkin! Viime yönä meni 5 tuntia joten ihan hyvältä tahdilta tuntuu. Toisen pätkän ottaa 2-3h siihen perään ja sitten alkaa yleensä mahaa möyriä. Toivottavasti tämä nyt tästä. Rinnat tosin oli niin tukossa kun vauva ei sitten kuitenkaan syönyt kuin toisen, joten toisen syöminen menee liki aamuun.,.,
Minä olen ajoittanut asiointini kodin ulkopuolella vauvan päikkäreihin. Joskus olen jättänyt hereillä miehelle, mutta parhaiten menee vaunuissa nukkuen, mies sitten työntelee niitä pitkin poikin jos vauva itkee. On kyllä sitä mieltä, että äidillä on joku "magic touch" kun minun kotona ollessani vauva voi nukkua kolmekin tuntia, miehen vahtivuorolla kuulemma kitisee jatkuvasti :D Tuttia eikä tuttipulloa meillä huolita, olen lopettanut tyrkyttämästäkin. Maitoa en ole pumppaillut säilöön, laiska kun olen ja siitä pumpusta saanut tarpeekseni ekan lapsen kohdalla. Tietysti jos kauemmin joutuisin olla pois niin sitten, mutta toivottavasti näin ei tarvitse käydä.
Torstaina on minullakin viimein jälkitarkastus. En aio varmaan pyytää mitään ehkäisyä, kun hormonit eivät tule kyseeseen. Kumilla & ajoituksella mennään (kuukautisten alettua). Inhottaa vaan mennä sinne, kun siellä on nuori mieslääkäri joka on kyllä tosi mukava, mutta jotenkin vielä inhottavampaa kun se on niin mukava. Sen kanssa sitten pitäisi jutella ehkäisystä ym. On varmaan minua nuorempikin vielä!!! En vielä tiedä miten hoidan koko jälkitarkastushomman, mies kun on töissä päivällä enkä kaikkia lapsia aio todellakaan sinne viedä. Varmaan kysyn sukulaistädille isompia ja vauvan otan mukaan.
JOssain välissä kun siitä imetyksestä julkisella paikalla puhuttiin, niin minä olen kyllä imettänyt silloin kun tarve vaatii. Pari imetyspaitaa omistan mutta harvemmin niitä edes pidän, maripaita on mun vakipaita :) Lähinnä tällä hetkellä kauhistuksen aihe on että jos vauva puklaa meidät molemmat ihan märiksi...
Häistä vielä sen verran, meillä on 5v avioliittoa takana ja yhteensä 15 v yhteisoloa. Hääseremonian jläkeen kirkon eteisessä molemmat tuumasivat yhteen ääneen, että miksi me ei tehty tätä jo aikaisemmin :) Kyllä se on aivan eri asia olla naimisissa ja jonkun aviopuoliso, sanovat mitä tahansa :)
Nyt Veikkoa hoitamaan, huikkii vaunuista...
eikkuli ja Veikko 7vk6pv
Kyllä vauvallekin saa tuon 5 vuoden passin. Meillä esikoisella on sellainen. Hankittiin, kun hän oli nelikuinen. Ja ihan oikea passikuvakin tarvittiin. Istui mun sylissä ja meidän välissä oli sellainen kangas. Sit piti pitää vauvaa suorassa ja silmät ei saanut mennä kiinni. Hiukan haastavaa, mutta onnistui :) Eli ei kannata uniaikaan käydä kuvassa. Kuvaaja sanoi, että myös selällään makaavan vauvan voi kuvata jos sylissä ei onnistu. En kyllä tiedä miksei onnistuisi.
Meillä huudettiin vielä viime yönä puoli kolmeen, mutta hiukan vaisummin jo. Nyt nukkuu pihalla. Toivottavasti ei enää ens yönä tarvitsis valvoa.
Umalle onnea meiltäkin!
Jepsis ja vauva 2kk
Jadmirakselle: Vauvauintia tuskin on iltaisin, ku täälläkin se on 8.30 sen takia, että ei ole muita uimahallissa silloin vielä. Tietenkin vois olla iltaisin jossain isossa hallissa, missä ois mahdollisuus olla silti erikseen siellä altaassa.
Meidänkin suhde on kyllä koetuksella tän vauva-ajan kans, mut sinnillä vaan yli tän hankalan ajan niin kyllä se siitä... Me tapellaan kans ihan pikkuasioista. Ollaan nyt puhuttu ja yritetty, että tapeltais "järkevästi". Ei huudettais, ei naljailtais ja muistettais myös riitelytilanteessa kunnioittaa toisia...ei oo kyllä aina helppoo... Väsyneenä ku napsahtaa niin helposti. Meillä tieten myös taloudellinen tilanne kiristää välejä, ku mies lomautettuna ja tällä hetkellä ei tiiä kuinka kauan.... Kyllä minä silti miestäni rakastan valtavasti ja ku naimisiin mentiin, niin luvattiin, että ollaan yhdessä kunnes kuolema meidät erottaa. Kaikkemme tehdään suhteen eteen. Itse olen avioerolapsi, enkä ikinä haluais sitä Kallelle.
Niin, ku käyn Kallen kaa suihkussa, minä istun saunanpenkillä ja ihan tosi tukevasti se tuntuu siinä sylissä olevan,ku mun polvien päällä ja kädet vielä ympärillä. Ja sitte mies siinä suihkuttelee vettä ja auttaa...tai toisin päin. Mielummin toiste päin ku Kallea vähä hämää olla alasti mun kaa, ku on ruoka siinä vähä turhan hollilla. :D (niinku oon siis itsekkin alasti...käyn sitte yleensä itsekkin suihkussa sen jälkeen. mies hoitelee Kaltsun sitte kuivaksi yms.)
Hei, vielä siitä rotarokotteesta...aijotteko ottaa sitä, te jotka ette oo vielä ottanu?
Mua niin mietityttää vielä se.....että ottaako vai eikö....
Amelie ja Kalle
Esikoine rakentaa pehmopaloi olkkari lattial ja vähis syö täs sylis. Mites mä saisin sen ottamaa nää iltapäivätorkut tuol omas sängys?? Ku ei suostu ku sitteris niit koisimaa ja se taitaa olla hiukan huono nukkumisee ku muutenki siin hengailee hereil ollessaa...
*Lila* meil ollaa täysin korvikkeel mut niistä pulloista kysyit... Meilon käytös MaM Ultivent pullot ja muita ei oikee tykkää ottaa. Esikon vanhat pullot ja ku aikanaa hänki siirty nokkamukii, ni sit taas ei kelvannu ku Aventin pullot. Niis on se nokka sellane pehmee... Tutist kelpaa vaa se malli mis on se rengas, nupilliset e maistu.
*Jepsiksen* vauvalle paranemisii ekaan kurjimukseen. Ja tervehtymisii kaikil muilleki sairastavil vauvoil ja vanhemmil!!
*Hömppä* siitä kylpemisestä kyseli. Meil oli pari eka kertaa huutoo mut sit alko tottumaa ja nyt naureskelee oikee makeesti ain ammees :) Suihkun allaki on kävässy, eikä ollu siitä moksiskaa. Tosin, kuten joku muuki sano, ni asento ei ittel aina oo iha parhain.
*Emulle* PALJO ONNEE!!!! Kyl se vaa tuntuu vaik jotkut muuta väittää. Mul on ainaki enempi sellane "meidän perhe" -olo jotenki. 3 vuotta tuli uutena vuotena täytee tahtomisen jälkeistä aikaa. Ja ollaa jo enne naimisii menemist päätetty, et ihan helpost ei periks anneta vaik kui ois vaikeeta. Ja oliha meil sitä ku eka lapsi oli viä pieni, mut sit yks ilta vaa puhuttii asiat ja seuraavana päivänä oli taas jotenki vastarakastunu-olo :)
*Amelie* pohti vauva-uintii. Mä oo sitä samaa miettiny, et meniskö. Isomman kaa jäi joskus menemät rs-viruksen takii mut jos nyt... Tääl meil o yleens lauantai-aamusi ne vuorot ja miettisinki, et saak sin men koko perhee voimi, et toine vanhemmist vois pulikoida isomman kaa? Pitänee soittaa ja kysyy.
Nyt tää vähis tirsaa mun olkapääl ku nukahti röyhyn jälkee... meen koittaa jos sen sais jotenki laitettuu tonne sänkyynsä...
Ai nii... kuka mietti anoppia joka pakko syöttää vauvalle tuttia? Sano sille, et koittaa ite nassuttaa muovinpalaa väkisi suussaan tai et milt siit tuntuis jos sä koittaisit pakkosyöttää sitä. Must on iha hiano jollei totu tuttii, ei o sit kova vierottaminenka.
Nyt mä lähen viemää tätä jätkää enneko mu niskat o iha jumis.
Aurinkoista päivänjatkoo!!
Marle ja vähis 9vk2pv
en ottanu. Ei oo toinenkaa ikin saanu eikä silti oo sairastunu siihe. Toivotaa yht hyvää tuurii täl nuoremmalleki. Oisin mä sen kyl varmaa sit ottanu jos se ois jo kuulunu rokotus-ohjelmaa... ei sen hinnan takia mut en ois jaksanu alkaa sellasii sit enää erittelemää et mitä joo ja mitä ei.
Nyt vähis jäi tonne pinniksee :) katotaa kui kaua viihtyy. JaJuu, mitäs puette isommil lapsil yleens päälle tälläsel ilmal? Meil on 3v aivan hiestä märkänä aina ku ei ohkasemmat pipot yllä kunnol korvil ja se kypärämyssy on paksumpi. Lunta on siäl tääl ja loskaa, ni varpaat hikoo ku on CoreTexit jalas, kumppareis vois ehkä palentuu. Ja ku tuulee ni on jotenki kalsee vaik muute o lämmi ni sit joka toine tunti tuntuu et toppapuku o liikaa ja välil sopiva... vaikeeta!!
jätän vähä muilleki nyt tilaa :)
Kyllä se saattaa koetella vauva-aika parisuhdetta. Mulla kävi esikoisen isän kans niin, että huomasin raskausaikana etten rakasta exää. Panin hormoonien piikkiin, mutta huomasin miehessä sellaisia pirteitä joista en pitäny ja jos en nyt minäkään täydellinen ole niin ei ollut hänkään. Hyvä isä, muttei siitä parisuhteeseen ollut. Melkein 3v sinnittelin ja sitten yks tiistai minä luovutin ja kerroin, että haluan erota.. Helppoa se ei ollut erottaa pojan perhe, mutta kyllä se vaan pakko oli. Nyt ollaan exän kans todella hyvissä väleissä, mutta ei meistä olis ikinä mitään tullut eikä hän ole ollenkaan minulle tarkoitettu enkä minä hälle.. Minä oon koko ikäni seurustellu ja on pitkiä suhteita takana. Nyt mulla on MIES :). Meihin ei vauvan tulo ole negatiivisesti vaikuttanut. Mies on hyvä isä ja isäpuoli.
Niin vauvapalstahan tämä on:).. No vauvasta sen verran, että nukkui klo13-18.30 valvoi pari tuntia ja nukkuu taas.
Rotaa ei oteta. Vauva uintia ei ole. Ja, no kaikin puolin hieno vauva :D .
Tuosta rotasta (siis viruksesta) piti tulla vain höpisemään... jäi nyt ottamatta rokete, vaikka ensin ajattelin että otettaisiin... Vai ehtiiköhän tuon vielä, kun ikää on jo 10 viikkoa?Se on aivan hirveä tauti! Esikoinen sairasti tuon melko pian yksi täyettyään ja sairaalahoitoon joutui. Jotain kertonee se, että kun käytin 1-v neuvolassa, poika painoi vähän yli 10kg, reilua viikkoa myöhemmin oltiin sairaalassa ja painoksi punnittiin nippa nappa 8kg! Se, että paino tippuu tuon painoisella niin paljon merkitsee jo sitä että liki kaikki nesteet on poissa kehosta. Eikä johdu meidän laiminlyönneistä että tuo pääsi tapahtumaan, nimittäin, kun tauti tuli käytin parin päivän päästä pojan paikallisessa terveyskekuksessa ja silloin lääkäri oli sitä mieltä ettei mitään hätää vaan pitää vain tuputtaa nesteetä. Ja sitähän yritettiin antaa - mutta tuli pihalle molemmista päistä... Pari päivää myöhemmin oltiin taas samassa paikassa ja ei kuin lähete sairaalaan - poika muistutti jo kuvaa kehitysmaiden nälkiintyneistä, kuivuneista lapsista. Sairaalaan kun pääsimme, istuimme odottelemaan vuoroamme ja pojalta oli jo taju menossa, kun ohikulkenut sairaanhoitaja vilkaisi lasta ja palasi pian juosten lääkärin kanssa... Poika sai kanyylin päähän ja joutui melkein viikoksi nesteytykseen. Koko ajan valvoin sairaalasängyn vierellä... loppujen lopuksi toipui, mutta kamala kokemus tuo oli. Koskaan aiemmin en ollut sellaista pelkoa kokenut, hieman verrattavissa tunteeseen, jonka koin muutamia vuosia myöhemmin, kun toinen poika makasi keskoskaapissa... Eli hieman harmittaa, jos tuo rokote jäi nyt huolimattomuuttani väliin, sillä minä oikeasti pelkään rotavirusta, vaikka onneksi muilla lapsilla tuo ei ole iskenytkään.
Rotarix-rokote annetaan kahtena annoksena vähintään neljän viikon välein. Lapsen tulisi olla rokotusten aikaan 6-24 viikon ikäinen (esimerkiksi 2 ja 4 kuukautta tai 3 ja 5 kuukautta).
Pitkästä aikaa en oel mukamas tännekkään ehtinyt kun niin kiire..
Neuvolassa käytiin 25.3 ja tyttö painoi silloin 4500g ja pituutta 53cm pipo 38,1. Vertasin poikien kortteihin ja on se tyttö niin pieni. Isoveljet oli 2kk 6005g ja 58,5 cm pipo41,3 ja 5570g 58,2cm pipo 41cm. Mutta pääasia että kasvaa ja syö. MEillä on myös ollut flunssaa oikeestaan koko aika ja tytöllä myös nenu ihan tukossa ja sen takia ollaan valvottu aika paljon. Aada nukkuu parhaiten sitterissä eli oon yöksikin laittanut siihen nukkumaan ja sit sitterin pinnikseen mun viereen.
Meillä on myös aina ollut kähinää kun lapset olleet pieniä...ja niin on nytkin.Molemmat riitelee väsyneenä ja ei sitä kaikkee tarkoitakkaan mitä sanoo... Kohta meillä on 5v hääpäivä ja toivottavasti saadaan lapset hoitoon et päästään nauttimaan toisistamme...iltasin ollaan molemmat niin väsy ettei mistään tuu mitään..
Emulle onnea!
Minä en oo päässyt iltasella mihinkään ilman lapsia kun ukko yleensä niin pitkään töissä ja sit ku pääsisin niin en jätä aadaa ukon kanssa kun on "kuulema niin hankalaa " olla kolmen lapsen kaa sanoo mun mies..välillä kyl on tullut sellanen fiilis et oon täs jutus ihan yksin, siis ku ukko paljo töissä ja sit ku on vapaalla nii on lapset kuitenki aina mun kaa. Ukko menee omii polkuja...Sorry valitus myt välillä tää on ihan perseestä. Kolmen pienen lapsen äidillä ei oo aina niin helppoa mut en kyl vaihtais mihinkään muuhun vanhemmuutta.
Aada herää pari kertaa yössä syömään ja sit välillä ei suostu syömään vaan tuttia haluaa, voih kun oppis niinkun isoveli että 3kk kun täytti niin nukku täydet yöt ilman pullo ilman tuttii...
Aamulla oli kunnon perhe peti pikku ukot oli tullut mun kainaloon nukkuun ja Aada nukkua posotti omassa pedissä..
Hyvää keskiviikkoa kaikille ihanille vauvoille ja äideille
T:Lootuskukkanen ja Aada + pojat
Mutta tuossa ylhäällä on tuo aikaväli jolloin rotarix rokote annetaan.Kakkosen kohdalla me herättiin tuohon rota asiaan vähän myöhemmin ja meidän kakkoselle se annettiin 16 viikon iässä ja toinen 20 viikon iässä. 4 viikkoa niillä pitää olla väliä. Nyt kun ollaan oltu räkätaudissa niin todellakin otetaan tuo rotarokote vauvalle.. kun pelkkä nuha yskäkin on jo uuvuttavaa hoitaa,saati sitten ripuloivaa/oksentelevaa vauvaa. Esikoinen kuitenkin käy kerhossa ja mieskin asiakaspalvelutyössä,että jo niiden mukana pöpö voi tulla, toivon ettei kuitenkaan tule. Kallis rokote kyllä on,mutta ei se halvaksi tule jos sairaalahoitoon joutuu,vaikka on vakuutuksetkin.
aurinko paistaa kivasti ja eieln tais tulla uudelleen talvi tänne, niin luminen maisema ulkona oli.
Taitaa olla kevättä rinnassa täällä, heräsin nimittäin 5:30!!!! ja aivan pirteänä...herätin jopa pikkuisen syömään :D Sitten viikkasin pyykit ja laitoin uusia koneeseen, kävin suihkussa ja siivosin keittiön (ihanan energistä). Ilmeisesti tuolla auringolla on jotain vaikutusta, nyt on mukavaa sitten nauttia kahvista.
Meinaa taas tulla rintatulehdus...Onko teillä muilla toinen rinta herkempi kuin toinen???? (pöljä kysymys) Mulla on oikea tosi herkkä, se sillai kutisee (eikä kyseessä ole mikään pieni kutina) kun tiehyet tukkeutuu ja auta armias jos vähänkään menen pihalle ilman takkia tai olen vedossa niin heti on kipeä. Onneksi olen sen kotikonstein saanut pidettyä aisoissa, etten ole vielä kuuria tarvinnut. Täytyisi kutoa sellainen "rinnan lämmitin" :D
Pikkuneiti on muutaman päivän nukkunut, eli herää vain syömään...ja sen kyllä huomaa, posket ovat levinneet ja pituutta tullut ainaskin "metri" ;) Joku joskus sanoi että vauvat kasvavat nukkuessaan. Toisaalta hyvä tuo koska tällähetkellä pikkukolmonen on kipeänä ja kaipaa syliä sekä hellittelyä...
Jaahas taidan mennä katsomaan söisikö potilas mitään.
Mukavaa päivää kaikille...nauttikaa auringosta
JB72 & Ruttu kohta 2kk
soittelinkin tuossa jo neuvolaan ja kysyin sitä rotarokotetta, saan reseptin apteekkiin ja käyn hakemassa...
Eli kastepäivä oli ja meni, 14.3 niitä juhlittiin ja samalla meidät vihittiin. Moni sanoo ettei se naimisiin meno mitään muuta tai ettei se miltään tunnu, mutta minusta se nimenomaa tuntuu! Se tunne, että on naimisissa oman ihanan miehen kans ja olla hänen vaimo. Minusta se on hienoa... Anoppi oli vauvan kans sen illan ja yön kun me oltiin miehen kans hotellissa. Tuttipullosta söi minun pakastamaani maitoa tavallisesta tuttipullosta. Hyvin oli menny.
Tutin ihanuudesta sen verran, että meidän pojulla on kova imemisen tarve ja se, että se oppi tutin tässä joki viikko sitten on helpottanut kovasti ja toimii se myös lohtuna.
Peittoja on heiluteltu kera kumiukon... Ehkäisyrengasta minäkin kokeilen kunhan imetys loppuu. Siinä se hormooni tulee tasaisesti niin ei pitäis niin mielialaan vaikuttaa (sen kun näkis). Tosin se pitää ottaa vielä selville, että kannattaako mulla hormooniehkäisyä käyttää kun on tuo rintasyöpäriski..
Meillä on muutama yö menty yhdellä syötöllä. Päivät onkin sitten aika "ihmeellisiä". Poju herää yöunilta klo9-10 valvoo tunnin, nukahtaa tunnin, valvoo tunnin tai kaks ja noin klo13 alkaa pitkät päikkärit ulkona, 6h! Eli klo19 täytyy joskus herätellä. Valvotaan pari tuntia ja niin mennään yöunille. Eli käytännössä poju nukkuu koko päivän. Eilenkin kun nukkui niin siivosin koko talon, vaunuttelin tunnin, panin pojun pihalle parkkiin, vein esikoisen "tanhuun", kävin kaupassa (isi oli tietty kotona vauvaa kuuntelemassa), netissä oloa... Tuntuu vaan niin hurjalta..
Joku kertoi ettei vauvi ihmeemmin perusta kylvystä. Meillä oli ihan sama ja käytinkin pojun suihkussa muutamia kertoja ja hiukan tykkäs!! Nyt toissailtana kokeilin kylpyä ja ei itkeny yhtää vaan ehkä jopa nautti.
Tässäpä nämä taisi ollakkin
:D
Emu ja poju (käy laskemassa kalenterista...) 11vkoa(ko?)