Vauva 10-kuisena päiväkotiin - kaverin käytös hämmästyttää
Tämä nyt on varmaan täällä loppuun kaluttu aihe, mutta mä jaksan hämmästellä tätä ystäväni suunnitelmaa. Lapsi on kuukauden ja hän jo miettii, mihin ryhmään hän tämän vauvan ja neljävuotiaan saa loppuvuodesta. Neljävuotias itkee päiväkodissa, kun on ikävä kotiin, kun äiti on vauvan kanssa kotona. Isäkin vietti kolme viikkoa kotona äidin ja vauvan kanssa ja tietenkin nelivuotias oli täyden päivän tarhassa. Olis kuulemma ollut muuten sellaista hulinaa.
Mä en jaksa ymmärtää, miten hyvin koulutettu ja hyvin varakas perhe ei näe, miten pieleen menee. Onko kyse siitä, ettei nelikymppiset vanhemmat enää jaksa hoitaa pieniä lapsiaan vai mistä on kyse. Onko ihan pakko lisääntyä, jos niitä lapsia ei kuitenkaan jaksa itse hoitaa? Sitä vaan tarvii olla kaks lasta ja sillä sipuli!
Kommentit (26)
Naapurin mamma surffailee netissä päivät pitkät ja lapset ovat keskenään pihalla ja pitkin metsiä. Mielestäni hänen lapsensa olisivat paremmassa hoidossa päiväkodissa. Itsekään en ole mikään huippu hyvä äiti, joten ei olisi vara arvostella.
Maailmassa on tosiaan paljon kaltoinkohdeltuja, laiminlyötyjä ja hyväksikäytettyjä lapsia joilla on asiat oikeasti todella huonosti. Lapsia jotka näkevät nälkää, elävät kadulla, eivät voi käydä kouluja, kärsivät vanhempien päihteiden käytöstä jne. Ja täällä jaksetaan vouhata siitä, että tavallisen suomalaisen perheen vanhemmat vievät lapsensa päivähoitoon. Niin kuin se olisi jokin heitteillejättö. Jos vanhemmat antavat lapselleen rakkautta, huolehtivat hänen perustarpeistaan jne., en usko että päivähoitoon vieminen saa kenenkään elämää raiteiltaan. Kunpa pistäisitte saman määrän energiaa näiden oikeasti hädänalaisten lasten asioiden miettimiseen, niin maailma olisi varmasti hitusen parempi paikka. Onhan se ikävää ja valitettavaa, että 10-kuinen joutuu päivähoitoon tai että perheen voimavarat eivät riitä huolehtia 4-vuotiaasta kotona samaan aikaan kuin pienemmästä lapsesta, mutta ei se tosiaan mikään maailmanloppu ole enkä usko että lasten elämä on peruuttamattomasti pilalla.
yhdenlainen, oikea äiti. Hyvä äiti. Täällä keksi-Euroopassa myös äiti joka käy töissä ja jonka lapset ovat hoidossa on ihan yhtä hyvä äiti kuin kotiäitikin. Riittää, kun rakastaa lapsiaan, kasvattaa, pitää heistä hyvää huolta, leikkii ja hulluttelee heidän kanssaan. Eikö sellainen ole hyvä äiti?
Miksei jotkut siellä tajuta, että ihmiset ovat erilaisia ja se, että joku luonne jaksaa olla kotona lasten kanssa monta vuotta tekemättä muuta on ihan hienoa, mutta sitten on yhtä paljon myös niitä äitejä, jotka tarvitsevat kodin pyörityksen lisäksi myös muuta ajateltavaa ja muunlaista elämää, työssä käyntiä (rahallisesti sekä aivollisesti).
Miksi se on muka niin väärin? Toiset todellakin masentuvat siitä, että pyörittävät pyykkiä, kotia ja lapsia päivät pitkät, viikot, kuukaudet, vuodet. Onko silloin sairastumisenkin uhalla vaan oltava väkipakolla kotona, syödä masennuslääkkeitä jotta jaksaa kotona oloa täysjärkisenä? Toisten on vaan pakko, Suomessakin, viedä se 10 kk vanha vauva hoitoon kun työelämään on pakko mennä jotta perhe pärjäisi rahallisesti tai sitten ihan vaan äidin oman mielenterveyden kannalta.
Muualla Euroopassa äitiyslomat ovat todella lyhyet, 2-6kk vauvan syntymästä. Sen ikäiset viedään siis jo hoitoon, kaikki on niin suhteellista. Kuitenkaan keski-Eurooppalaiset lapset eivät ole sen onnettomampia kuin Suomalaisetkaan, eli kodin ulkopuoliseen hoitoon (johon totutaan pian kuten koululaisetkin tottuvat suomessa kouluun tai 4-vuotiaat tarhaan) ei "kuole".
Live and let live.
ja ollut vauvan kanssa kotona. Nyt en enää niin tekisi, mutta olin silloin asiasta eri mieltä. Kuulin tässä, että yksi tuttu pitää 3- ja 1,5-vuotiaitaan tarhassa 8-tuntisia päiviä viisi päivää viikossa ja on itse vauvan kanssa kotona, kun ei kuulemma pää kestäisi millään muuten. En kommentoinut, mutta ihmettelin vähän.
Mutta en myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka tilittävät ns ystäviensä asioita täällä.
naapurin mamman lastenhoitojärjestelyistä oikein koko palstan voimalla! Uskomatonta! Näistä nousee aina isompi kohu kuin esim. netissä itselleen saaliita metsästävistä pedifiileista.
ps. itse kylläkin olen lapseni hoitanut 3-vuotiaiksi kotona mutta ei se nyt elämää kauheampaa ole jos joku pistää pikkuisensa päivähoitoon jo aiemmin.