Sampon vai Sammon? Armaan vai Armaksen? Osaatko taivuttaa oikein?
Kommentit (14)
Osa katsoo, että yksittäisellä ihmisellä ei ole "oikeutta" muokata kieltä haluamakseen. Nimiä ei voi omistaa, kieli on kaikkien yhteinen.
sillä eri ihmiset haluaa taivuttaa sitä eri tavalla, ja ihmisen omaa tapaa on kunnioitettva.
Miten itse taivuttaisit esim Uljas Pulkkis? Meri yleensä sukunimenä taipuu Meren, etunimenä Merin
mun työkaveri on suomenkielen guru, se on opettanut:-)
Aina taivutettu Sammon, en muista olenko kuullut kenenkään taivuttavan Sampon.
Mun 5-v poika on Sampo enkä kyllä ikinä ole kuullut sitä kenenkään taivuttavan tuossa muodossa (onneksi!). Sampo pankkia kyllä taivutan itsekin noin.
Ja kyllä suomenkielssäkin voidaan kirjoittaa vaikka Iris, ja silti nimi lausutaan pitkällä I:llä, samoin Pia, Tia. Ja monesta nimestä on yleisesti käytössä kaksi hyväksyttyä muotoa. On kohteliasta käyttää samaa taivutusmuotoa, mitä ihminen itse käyttää. Mä ainakin pyrin aina tarkastamaan, jos on eri vaihtoehtoa ( samoin aksenttimerkit ne usein uupuu)
Jännää, että näin erilailla...
Toisen Sampon ;) äiti
Ja tätä pähkäiltyäni päätimme taivuttaa nimen "Sampon"
Kalevalan sampo taivutetaan "sammon", mutta tässä nimessä pidän toisen linjan.
Tosin itse olen Satu, ja kyllä kaikki taivuttaa Sadun ja Sadulle...
Kuka tekee tyylillään, vaikkei se aina niin oikeaoppista olekkaan
Satu meni väärin. en kyllä ymmärrä miksi Sampon voi taivuttaa Sampon, ja perustelu on, että "on yleistynyt taivutusmuotona Sammon rinnalla". Silti Satu-nimen kohdalla ei voi tällä yleistymisen perusteella taivuttaa "Satun".
no en kyllä tietysti kovin usein kuule, että joku tavuttaisi "satun", mutta en myöskään tiedä yhtään Satu-nimistä ihmistä :)
no en kyllä tietysti kovin usein kuule, että joku tavuttaisi "satun", mutta en myöskään tiedä yhtään Satu-nimistä ihmistä :)
Onkohan näissä murre-eroja?
Kyllä mä tosin tiesinkin, että osaan nimet taivuttaa. Olen täälläkin neuvonut, miten niitä taivutetaan, mutta aina on joku vänkäämässä vastaan.
omassa lähipiirissä mua huvittaa kun 1 kaveri taivuttaa esim. Lotta-nimen Lottan, Lottalle...
Silloin aikanaan kuulemma vanhemmat selvittivät (ovat sellaisia pedanttisia akateemikkoja) ja kuulemma voi taivuttaa kummallakin tavalla, kun kyse on erisnimestä. He alkoivat käyttää muotoa Sampon ja niin se on aina sitten ollut. Eivät korjaa tietenkään toisten taivutuksia, mutta aina ympäristössä on sanouttu "oikein."
sillä eri ihmiset haluaa taivuttaa sitä eri tavalla, ja ihmisen omaa tapaa on kunnioitettva.
Miten itse taivuttaisit esim Uljas Pulkkis? Meri yleensä sukunimenä taipuu Meren, etunimenä Merin