Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sampon vai Sammon? Armaan vai Armaksen? Osaatko taivuttaa oikein?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä eri ihmiset haluaa taivuttaa sitä eri tavalla, ja ihmisen omaa tapaa on kunnioitettva.

Miten itse taivuttaisit esim Uljas Pulkkis? Meri yleensä sukunimenä taipuu Meren, etunimenä Merin

Vierailija
2/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa katsoo, että yksittäisellä ihmisellä ei ole "oikeutta" muokata kieltä haluamakseen. Nimiä ei voi omistaa, kieli on kaikkien yhteinen.

sillä eri ihmiset haluaa taivuttaa sitä eri tavalla, ja ihmisen omaa tapaa on kunnioitettva.

Miten itse taivuttaisit esim Uljas Pulkkis? Meri yleensä sukunimenä taipuu Meren, etunimenä Merin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun työkaveri on suomenkielen guru, se on opettanut:-)

Vierailija
4/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina taivutettu Sammon, en muista olenko kuullut kenenkään taivuttavan Sampon.

Vierailija
5/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5-v poika on Sampo enkä kyllä ikinä ole kuullut sitä kenenkään taivuttavan tuossa muodossa (onneksi!). Sampo pankkia kyllä taivutan itsekin noin.

Vierailija
6/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä suomenkielssäkin voidaan kirjoittaa vaikka Iris, ja silti nimi lausutaan pitkällä I:llä, samoin Pia, Tia. Ja monesta nimestä on yleisesti käytössä kaksi hyväksyttyä muotoa. On kohteliasta käyttää samaa taivutusmuotoa, mitä ihminen itse käyttää. Mä ainakin pyrin aina tarkastamaan, jos on eri vaihtoehtoa ( samoin aksenttimerkit ne usein uupuu)

Vierailija
7/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että näin erilailla...

Toisen Sampon ;) äiti

Vierailija
8/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni liikaa suomalaisittain :D

Vierailija
9/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä pähkäiltyäni päätimme taivuttaa nimen "Sampon"

Kalevalan sampo taivutetaan "sammon", mutta tässä nimessä pidän toisen linjan.

Tosin itse olen Satu, ja kyllä kaikki taivuttaa Sadun ja Sadulle...

Kuka tekee tyylillään, vaikkei se aina niin oikeaoppista olekkaan

Vierailija
10/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satu meni väärin. en kyllä ymmärrä miksi Sampon voi taivuttaa Sampon, ja perustelu on, että "on yleistynyt taivutusmuotona Sammon rinnalla". Silti Satu-nimen kohdalla ei voi tällä yleistymisen perusteella taivuttaa "Satun".

no en kyllä tietysti kovin usein kuule, että joku tavuttaisi "satun", mutta en myöskään tiedä yhtään Satu-nimistä ihmistä :)

Vierailija
11/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en kyllä tietysti kovin usein kuule, että joku tavuttaisi "satun", mutta en myöskään tiedä yhtään Satu-nimistä ihmistä :)

Onkohan näissä murre-eroja?

Vierailija
12/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tosin tiesinkin, että osaan nimet taivuttaa. Olen täälläkin neuvonut, miten niitä taivutetaan, mutta aina on joku vänkäämässä vastaan.

Vierailija
13/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa lähipiirissä mua huvittaa kun 1 kaveri taivuttaa esim. Lotta-nimen Lottan, Lottalle...

Vierailija
14/14 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin aikanaan kuulemma vanhemmat selvittivät (ovat sellaisia pedanttisia akateemikkoja) ja kuulemma voi taivuttaa kummallakin tavalla, kun kyse on erisnimestä. He alkoivat käyttää muotoa Sampon ja niin se on aina sitten ollut. Eivät korjaa tietenkään toisten taivutuksia, mutta aina ympäristössä on sanouttu "oikein."