Kuulostaako oudolta, jos tyttö (4v.)
alkaa aina yökkäilemään nähdessään jotain "yököttävää"?
Se siis voi olla joko jotain oikeasti oksettavaa, koiran kakkaa (tai pikkusiskon), tai joku paha haju (eläinpuisto tivolissa), tai sitten jotain tavallisempaa, kuten purukumi!
Pikkusisarelta putosi purkka suusta ja isompi alkaa heti yökätä ja kakostella....
Eräs kerta pikkusisarelta putosi vähän kakkaa lattialle matkalla potalle ja isompi yökkää niin kauan, että oksensi lopuksi.
Huomasin jo hänen ollessaan 2v., että kun puhalsin purkkapalloja, niin joka kerta lapsi yökkäsi nähdessään sen pallon.
On pitänyt jo pitkään kirjoittaa tästä, mutta enpä ole saanut aikaiseksi. :)
Eikä se haju tms. tee sitä välttämättä, koska vaikka vaan tv:ssä näytetty juttu voi tehdä tuon yökkäilyn...
MItä ihmettä?!
Kommentit (4)
Onkohan tämä sitten ihan normaalia, että on noin "herkkä" ? ap
Yökkäsin jos joku sylki, räkä, kakka, toisen oksennus ja monet ruuat tai jo niiden ajattelu saivat yökkäämään. Vieläkään en kestä sylkeä ja räkäklönttejä vaan saatan oksentaa.Lasteni kakkapyllyille olen jo onneksi immuuni:)
En sitten tiedä onko se "normaalia", mutta oksettavat asiat saavat minut helposti yäkkäämään tai jopa oksentamaan. Pahinta on se ajatus siitä inhottavasta asiasta. Pystyn helposti oksentamaan pelkän ajatuksen voimalla. Hajut myös käyvät nenääni ilkeästi, mutta pahinta on jos joku haju saa ajattelemaan oksettavia ajatuksia.
Eipä tästä ominaisuudesta mitään kovin suurta pulmaa ole tullut. Olen jo tottunut kääntämään ajatukseni muualle tai nielaisemaan suuhun pyrkivän oksun. Alle kymmenen kertaa muistan kun olen oksentanut epäsopivassa tilanteessa, kuten koulussa (raskausaikoja lukuunottamatta, niinä oksentelin ihan jatkuvasti). Anopin pöperöt on kerran tullut oksennettua keittiön lattialle ;) .
Arvatkaa vaan onko tätä kirjoittaessa oksennus kurkussa kun ajattelen oksentamista. :)
Meillä tyttö samanlainen, tosin koiran kakka ei ällötä, mutta pikkusiskon vauvapulautukset tai jos räkää tulee nenästä. Meidän tytöllä nämä liittyvät selvästi ihmisen eritteisiin ja ennenkaikkea juuri pikkusiskon.