Hääjuhlien erilainen menuu?? Komentoikaas=)
Hääjuhlat lähestyy ja vieraita 130hlöä , Auttakaa mua päättämään maksanko itteni köyhäks pitopalvelusta vai teenkö itse menuun 2=)
pitopalvelun kanssa on suunniteltu seuraava menu hintaan 24€/hlö
VAihtoehto 1
Kreikkalainen salaatti
vihreä salaatti
Lohta (joko graavattuna tai lämmin/kylmäsavulohi)
leipää ja levitettä
Porsaan ulkofilettä
punaviinikastike
Perunat (ei vielä tiedä missä muodossa)
Hääkakku ja kahvit
Menu 2 noin 7€/hlö tulisi olemaan alla olevaan tyyliin
Ruokaisa salaatti ja leipälounasateria..???Idea tässä olisi että kaikki ruuat olisi kylmiä jolloin ne saa hääpäivänä vain nostaa pöytää ja antaaa ihmisten nauttia=) Yhden tarjoilijan palkkaisin kuitenkin koko illaksi hoitamaan tarjoiluja!!
Kreikkalainen salaatti
makaroni-kinkkusalaatti
paahtopaistisalaatti
Eri vaihtoehtoja leipää suoraan leipomosta
Juustoja
Leikkeleitä
Broilerin fileitä
porsaan paistia
graavilohta
Hedelmäcocktail
Paussin jälkeen
Kakkukahvit (kakku tilattaisiin leipomosta)
Illalla olisi kokkaritarjoilu eli koktailtikkujen päähän erinlaisia herkkuja esim.viinirypäle-juusto
nakit ja lihapullat
voileipäkakun voi myös laittaa paloiksi ja tikun päähän...
(tätä en ole vielä suunnitellut tarkemmin..
Kertokaapas nyt kommenteja...
Kumman menuun söisitte mielummin??? Otan mielelläni myös uusia ideoita vastaan=)
Kommentit (46)
ne on vielä yllättävän kalliita. Itsekin olen alan ammattilainen ja 130 hengen ruuat ei ole mitenkään hetkessä tehty.
Ammattilaiselle tiedoksi, kakku ei ole kuiva vaan kahvikakku.
Kokeile tehdä esim 30 hengelle ruokaa, tosiasia on että se vie sitten jopa 4 kertaa enemmän aikaa. Ihmisillä tuntuu olevan tosi hatara käsitys 130 hengen ruokailuista.
Ja ruokien pois keräily ja pöytien tyhjentäminen.
Häät ovat kuitenkin niin tärkeät juhlat, että pyytäisin miettimään pariin otteeseen kannattaako säästää siinä ja tässä. Jos joku asia menee pieleen ja sitten se vaikuttaa toiseen, voi häistä jäädä tosi ikävä maku.
Serkkuni häistä loppui ruoka kesken ja kaikki muistaa sen aina. Lisäksi paikan omistaja itse hoiti ruuat, sanoi vaan jälkikäteen vieraat olivat kovia syömään.
Ruoka ei saa loppua kesken !!!
Ikeasta saa varmasti halvalla mutta ensin menisi 120€ bensoihin;)
T:AP
oletko aivan varma, että saat apujoukkoja tarjoiluita toteuttamaan? Tuossa on paljon sellaista, mitä ei voi etukäteen tehdä, joten se tietää työtä hääpäivän aamuksi aika paljon. 130 ihmistä syö paljon.
Niistä on kyllä jo melkein 13 vuotta, joten muistikuvat on hataria.
Perhepiiriin kuului niihin aikoihin leipomo, joten hommat hoidettiin enimmäkseen sitä kautta. Ruoka oli "kylmää", mutta nälkä lähti hyvin. Pöydässä oli ainakin:
-vihreää salaattia
-makaronisalaattia
-sienisalaattia
-monensorttisia leipiä (+ herkullisia leivitteitä) ja pikkuleipiä
-cocktailpiirakoita munavoin kanssa (tai meillä oli sellaista tuorejuustosysteemiä)
-tuulihatturullia (eli tuulihattutaikinasta levy, väliin sitten esim. savuporo/kala-kermaviilitahnaa - loistava, helppo ja herkullinen!)
- kranssia, kahvikakkuja (jotka eivät olleet yhtään kuivia)
- UPEA HÄÄKAKKU
Oli ilo huomata, että suunnitelmissasi oli mainittu leipomon tekemä hääkakku, sitä en nimittäin antaisi parhaankaan pitopalvelun tehtäväksi, hyväkään emäntä ei nimittäin ole lähelläkään kondiittoria. Olen muutamissa pitopalveluhäissä (joissa on muuten ollut oikein hyvät ruuat ja tarjoilut) nähnyt todella surkean hääkakun - ja senhän pitäisi olla koko juhlatarjoilun kruunu!
pitopalvelu tekee ehkä leivät itse samoin kakun ja ne sisältyy paketin hintaan.
Jos teet tuon kakkosvaihtoehdon oletko huomioinut raaka-aineksustannukset tarkkaan mitä siitä syntyy + kun ostat leivät leipomosta sekä hääkakun mitä ne kustantaa.
Hääkakut ovat konditorioissa ja leipomoissa kaikista kalleimpia ja osa todella hinnakkaita joten selvitä kustannus. Jos leipälaatuja on paljon se nostaa hintaa melkoisesti jos niitä kaikkia laatuja lasketaan ajatuksella että kaikki maistaa kaikkia.
Itse päätyisin kenties patonkiin joka sopii salaattien kanssa ja lisäksi tummaleipä ja hapankorput. Halutessa joku rouheleipätyyppinen lisäksi ei kuitenkaan mitään jättivalikoimaa.
130 ihmistä ja hääjuhlat & suklaafundue (ehkä tarkoitit suklaafondue)
ei todellakaan toimi.
Fondue on pienen ryhmän illanistujaistarjottava niin että ryhmä on saman kipon ääressä max 6 henkilöä.
Suklaafondue ei ole kiitollinen tarjottava koska sotkemista tapahtuu ja häissä on lisäksi pikkuväkeä ja kaikki juhlatamineissaan.
Vaatii kolme vähintään koska noutopöytää on täydennettävä ja siivottavakin, yleensä jotain tippuu aina liinalle, juomia kaatuu jne.
Suuri ongelma on pöytien siisteys, siis ne pöydät joissa juhlavieraat ovat. Pöydistä täytyy tyhjentää likaiset astiat ruokailun jälkeen, jos on juomia niitä kaataa tai jos kannut on pöydissä kannuja täydentää.
Ota huomioon että ennen kahvitusta on kaikki ruokailuun liittyvä astiat+aterimet+lasit kerättävä pois. Jonkun on kahvikin keitettävä ja 130 ihmistä juo kahvia aika paljon ja tietty teet, sekä lapsille tarkoitettu juoma.
Olin tekemässä ruokaa tilaisuudessa jossa oli 100 vierasta ja siellä oli kolme ihmistä jotka huolehti tuosta mitä mainitsin paitsi kahvin keitosta ja he olivat kyllä täystyöllistettyjä.
Kustannusarvion olen laskenut tarkasti, enkä ole tyhmä tajuan kyllä että 130 henkeä on paljon.. Joku epäili etten tietäisi mitä leipomon tuotteet kustantavat.. Kakku maksaa 1,40€/hlö Meillä on ammattikeitiö jossa ruuat valmistaa, keittiötä ei voi vaan käyttää hääpäivänä!! Olen itse ollut myös eri keittiöllä töissä ja hyvin pitkälle kaikki ruuat juhliin tehdään kyllä ed.päivänä .. JA kaikki ainakin esivalmistellaan hyvin valmiiksi!!!
Monet vastaajista ei lue koko ketjua, turha päivitellä esim. tarjoilijoiden määrää enään jos olen jo aikaisemmin ilmoittanut että tarjoilijoita tulee 2-3=)
YST.AP
SUURKIITOS=)
Häissämme tarjoillaan menu 2 teidän ohjeiden mukaisesti ja koska melkein jokainen sitä söisi mielellänsä .. :D
t:ap
niitä kahvikakkuja ei todella juuri kukaan syö, joten ne on turhia. Mieluummin konvehteja ja pikkuleipiä hääkakun kanssa. Mä kannattaisin kanssa niitä suolaisia piiraita! Cocktail-tikut kannattaa todellakin unohtaa! (Ne ei edes ole mitenkään trendikkäitä :))
Se tuulihatturulla, mitä joku ehdotti, kuulosti tosi hyvälle!
Mutta suosittelen tarkkaan miettimään pystytkö todella itse nuo tekemään. Kuten tässä on jo todettukin, 130 hlölle tekeminen on iso urakka. Saisitko ehkä jonkun ammattilaisen tekemään näitä, korvausta vastaan tietysti? Oletko jo kysynyt kaasoiltasi että suostuvat kyökkipiioiksi? Kaason varsinaiset hommat jää kyllä tekemättä jos joutuvat ruokia valmistamaan, ja minusta se on vähän heidän hyväksikäyttöä.. Tarjoilijoita pitäisi olla 2-3 tuon kokoiselle porukalle. Ei se niin käy että heität tarjoilut pöytään ja sitten lopuksi pois. Välissä täytyy lisätä ja täydentää, sekä tietysti astioiden pois korjaus, tiskaus, kakkukahvien ja kuppien esillelaitto ym. Hääparin, kaason ja bestmanin tai lähipiirin (tai muidenkaan vieraiden) paikka ei juhlan aikana ole keittiössä hääräämässä.
Meillä oli pienet häät, 60hlöä. Menu oli samantyyppinen eli salaatteja (Waldorf, joku välimerellinen ja viher), paahtopaistia, kylmiä kaloja, leipää ja levitettä, en nyt muista tarkempaa. Sitten oli kakkukahvit (hääkakku, kranssi ja pikkuleivät itsetehtyjä myös). Lapsille oli erillinen lasten pöytä jossa oli lihapullaa, nakkia, karjalanpiirakkaa, melonia tm. Juomat tietysti päälle, meillä oli viiniä, vettä, mehua. Mieheni on keittiömestari ja teki itse tarjoilut kahden kokkiystävänsä kanssa. Nämä kokit olivat myös juhlassa hoitamassa tarjoilun. Oli todella kova työ heiltä että kaikki saatiin tehtyä ja itse juhlassa todella oli tarpeen olla 2 tarjoilijaa. Itse ruokien lisäksi on paljon työtä kahvikuppien ja viinilasien ym laitossa, sekä sitten tosiaan tiskaus ja ruokien poislaitto.
Minusta myös tuo vaihtoehto 2 kuulostaa erittäin hyvältä.
Minusta kannattaa harkita sitä, jos säästää ison pennin tekemällä itse.
Tarjoilijoiden määrä minullekin tuli mieleen, mutta senhän olitkin jo päättänyt nostaa. Itse olen ollut samankokoisissa häissä töissä talkoopohjalta (martta kuin martta :) ) ja meitä oli paikalla 5. Ruuan laittoa ei ollut muuta kuin perunoiden keitto. Silti piti aika vipinää pitää pöydässä kupit täysinä, tosin mehän emme olleet kukaan mitään ammattilaisia. Ammattilaiset voivat selvitä pienemmälläkin porukalla. Kannattaa muuten huomioida tarpeeksi vaihtoastioita, jotta uudet salaatit jne voidaan keittiössä laittaa astioihin ja vaihtaa vain astia. Näissä häissä ei ollut yhtään ylimääräistä tarjoiluastiaa ja kyllähän se hidastaa kun pitää vähäksi aikaa viedä pöydästä koko kuppi. Samoin kannattaa joko varata reilusti porukkaa tai runsas väliaika ruuan ja kahvin väliin. Ennen kuin viimeiset ovat syöneet, ruuat ja astiat korjattu, kahvipöytä kuppeineen laitettu ja kahvi tuolle määrälle keitetty niin aikaa ehtii vierähtää tovi! Jos väliin pitää vielä mahtua tiskauskin niin huh!
Itse olin jälkikäteen tyytyväinen että otimme omiin häihimme pitopalvelun ja niinpä viimeisille päiville jäi vain juhlapaikan ja auton koristelu. Saimme rauhassa nauttia tulevasta päivästä eikä tarvinut huhkia hiki hatussa keittiössä ja stressata riittääkö ruoka. Tämä sopi paremmin meille, mutta jos sinä nautit enemmän itse tekemisestä ja selkeästikin olet harkinnut ja laskenut asiaa, niin ei kun hommiin.
Ja varmaan olikin? :)
Itse olen ollut juhlissa joissa oli 140 vierasta ja kaksi chocolate fountainia. Ne olivat ihan "seisovapöytälinjastossa" jälkiruokaosiossa ja niitä ennen oli hedelmiä ja tikkuja. Jokainen otti itse hedelmiä tikkuihin - veti ne fountainin läpi ja lautaselle. Hedelmät syötiin pöydässä.
Ja tällaisen tyylisistä fountaineista oli kyse. Ei ole moni sitten tainnut niistä täällä kuulla???
http://premiumchocolatefountains.net/images/chocolate_fountain.jpg
http://www.cakesandpastries.us/choc-fountain.jpg
Jokainen saa valita omat hedelmät ja sitten dipata ne suklaaseen. Nam! Tai sitten jos haluaa voi tehdä valmiiksi hedelmävartaita. Tosin 130 hengelle se voi olla työlästä eli pelkät hedelmät ja tikut on varmaan parempi idea. Täähän on just tarkoitettu isoille porukoille.
EDELLEEN PALKKAAN 2-3TARJOILIJAA HOITAAMAAN TARJOILUJEN KULUN!!! JA KAASOT AUTTAVAT MINUA MIELELLÄNSÄ, ITSE AUTAN HEITÄ AINA VASTAPALKAKSI!!=)
Kakkonen (tai mikä olinkaan) kiittää ja pokkaa. :)
Meidän häissä ruljanssi pyöräytti tehokas Marttatätijoukko. Siis he eivät laittaneet ruokia, mutta häärivät sitten keittiössä ja hoitivat homman juhlapäivänä erittäin sopuhintaan.
jos teet ruoat itse, niin missä aiot tehdä ne? Missä säilyttää? Kuka ne leikkaa ja laittaa esille?
Jos sinulla on sukulaisten tai tuttujen armada, jotka palkatta sinua auttavat, niin ehkä sitten... Jos haluat, että kaikki saavat juhlia, niin...
skumppalaseja, ja voit myydä ne sitten huutiksessa eteenpäin toiselle juhlien järjestäjälle.