Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua päättään ostetaanko turvaistuin!

Vierailija
26.03.2009 |

Täälläkin paljon keskusteltu aiheesta. Tilanne siis se että saatiin tutusta perheestä gracon turvaistuin, tällainen:

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=581&toim…

ollut kahdella lapsella ja heillä käytetty aika vähän koska lapset olivat todella pitkiä niin kavoivat istuimesta ulos. Ollut käytössä kuitehnkin sen n. 5vuotta.

Itse ajattelin että vähimmäis vaatimus on että ostetaan ainakin uudet sisävyöt istuimeen, mutta pitäisikö teidän mielestä meidän ostaa kokonaan uusi istuin. Prismassa myytävässä tuossa gracossa luvataan että lapsi menee siihen 5 vuotiaaksi asti joten kyllähän sille tulisi vielä käyttöä. Lapsi siis nyt 1v.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tosi neuroottinen noiden asioiden kanssa.. En ikinä uskaltaisi ostaa käytettyä istuinta, paitsi ehkä juuri noin joltain hyvältä ystävältä. Ja tarkkana olen juuri noista suosituksista, että ei yli 5v vanhaa käytössä ollutta käytettäisi kun siinä materiaalit on saattaneet "väsyä" eikä törmäysturvallisuus ole enää paras mahdollinen.

Minä menin kauppaan asenteella "parasta ja turvallisinta mitä on olemassa" ja vaikka tuli kalliiksi, niin eipähän tartte sitten miettiä että onko lapsi suojattu parhaalla mahdollisella tavalla..

Vierailija
2/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä autoillaan paljon, enkä halua ottaa lasten turvallisuudessa pienintäkään riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. britaxin Multitech kasvaa lapsen mukana (on paljon istuimia jotka on 1-6 vuotiaille, mutta selkänojat yms ei aina ole säädettävät). Jos ajattelen että ostat nyt 5 vuotta vanhan istuimen, niin se on liki 10 v vanha kun teidän tarve poistuu. Uudet vyöt maksaa lähes istuimen hinnan, ja toki istuimessa 5 vuoden aikana on kulunut jo päälliset ja muovikin jo hieman väsähtänyt. Istuimissa ei saa käyttää omatekoisia päällisiä ja nekin maksaa varaosina tosi paljon. Päällinen ja vyöt ainakin sen verran kuin uusi istuin. Suurimmassa osassa istuimia koko kuorma menee kuitenkin siihen muovirunkoon. Ja jos muovi ei ole ihan uuen veroista, voi mennä säpäleiksi.

Mietipä oletko kuinka usein nähnyt 10 vuotta vanhan muoviämpärin? Toki turvaistuimissa muovi on hieman paksumpaa kuin ämpäreissä.

Viimeisen 5 vuoden aikana istuinten käytettävyys on kohentunut paljon ja tosiaan on tullut markkinoille istuimia, joilla on oikeasti pitkä käyttöikä. Samoin nuo turvallisuusmääräykset on erilaisia nyt kuin 5 vuotta sitten.

Eli ostaisin parit haalarit kirpulta ja istuimen kaupasta.

Vierailija
4/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin te saitte istuimen... Onko teillä 2 autoa, jolloin voisitte laittaa tuon istuimen siihen missä lapsi istuu harvoin.

Vierailija
5/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vaan tarttee etsiä se istuin...

ja on kaksi autoa, että menee varmaan käyttöön

saa laittaa suosituksia 1v:lle sopivalle istuimelle!

ap

Vierailija
6/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksei sitä laittais istuimeen. toki tuo 5 v sääntö on kauppiaiden keksimä mut ei ainakaan ole huono juttu ostaa uutta. itse ostettiin just molempiin autoihin 1 vuotiaalle kalliit istuimet. n. 600 e meni, ostettiin brion ja gracon istuimet, molemmat pärjänneet joissain testeissä parhaiten ja toisissa huonoiten, ota niistä sitten selvää. todella epäkätsyjä ovat molemmat ainakin. ekalla oli hts besafe kid royal ja se oli kyllä kaikkista epäkäytännöllisin. oisko toi brion helppo käyttöisin muttei saa makuuasentoon.

Vierailija
7/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on säädettävä selkänoja, joten sitä saa kasvatettua lapsen kasvaessa. Britaxin tuotteet ei aina näy noissa Autoliiton yms. testeissa, mutta Britaxin sivulla on kuvia, kun Britax tekee itse niit ätestejä ja ovat kyllä turvallisuudessa aina pärjänneet. Harkitaan tuota vielä 2,5 vuotiaalle.

Se viiden vuoden sääntö ei tosiaan ole kauppiaiden keksimä myynninedistämiskikka vaan aika, jonka myyjät arvioi istuimen ominaisuuksien säilyvän riittävällä tasolla. Jos istuin testataan uutena ja se noudattaa tietyn revision määräykset, niin se istuin ei todellakaan viiden vuoden käytön jälkeen enää pääse samoihin tuloksiin. Muovi ei kovin helposti maadu, mutta hapertuu. Sidokset heikkenee, ja törmäyskestävyys alkaa merkittävästi heiketä 5 vuoden käytön jälkeen. Pitää vielä muistaa että istuin on usein kesähelteellä autossa, jossa on ihan saunalämpötilat ja sitten talvella ulkona 20-30 asteen pakkasessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan