Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kätilöä tarvitaan?

Vierailija
12.12.2008 |

Mikäli kiinnosta niin tutustu Akttivisen Synnytyksen sivustoon :)

http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/etusivu.php

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletetaan, että synnyttäjän lantio on ok ja raskaus edennyt normaalisti, mihin kätilöä tarvitaan? Eikö ihmisnainen pysty synnyttämään yksin kuten muut nisäkkäät?

Itse tunnen suorastaan kammoa sitä ajatusta kohtaan, että joku minulle tuntematon ihminen sorkkisi alapäätäni samalla kun itse kärvistelen tuskissani. Jo asian ajatteleminen nostattaa todella väkivaltaisia ajatuksia kätilöä kohtaan.

Mitä riskejä on siis siinä, jos synnyttää ilman kätilöä yksin kotonaan? Asun ihan sairaalan vieressä joten hätäapu on lähellä.

Vierailija
2/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lantio olisi ok moni asia voi mennä pieleen synnytyksessä.

esim.

lapsen sydänäänet laskevat

napanuora on kaulan ympärillä

istukka irtoaa liian aikaisin

lapsi on perätilassa tai väärässä tarjonnassa

synnytys ei etene

repeät pahasti

supistukset loppuvat

Ennen vanhaan äiti- ja lapsikuolleisuus oli huomattavasti nykyistä suurempaa. Silloinkin äitiä auttoi yleensä kokenut lapsenpäästäjä, mutta ei ollut mahdollisuutta seurantaan tain hätäsektioon.

Itse tunnen suorastaan kammoa sitä ajatusta kohtaan, että joku minulle tuntematon ihminen sorkkisi alapäätäni samalla kun itse kärvistelen tuskissani. Jo asian ajatteleminen nostattaa todella väkivaltaisia ajatuksia kätilöä kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule olet tuskissas kuin tapettava eläin ja silloin sulle kelpaa avuksi vaikka naapurin alkkis Pera auttaan lapsi maailmaan. Yllä on lueteltu syyt ja todellakin jätä lasten hankkiminen selväpäisille.

Vierailija
4/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestani teette arvokasta tyota.

Vierailija
5/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka raskaus ja lantio ok (niinkuin minulla)suosittelen kätilöä.

Siinä menee kivusta aika sekaisin etkä vältämättä itse tajua mitä pitää tehdä. Tajukin voi lähteä ja kätilöhän on siellä sinua varten auttamassa että synnytys menisi kaikin tavoin hyvin ja helposti. Ammattitaitoinen kätilö on korvaamaton apu synnytyksessä!

Vierailija
6/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lantiosi tarpeeksi iso. Ei se valitettavasti näy ulospäin, eikä lääkäritkään pysty sitä aina toteamaan.

n. 6 lääkäriä on raskausaikoinani kertoneet että hyvin mahtuu, mutta niinpä on vaan 2 sektiota takana, kun ei mahdu. Se on järki pois kipua kun yrität saada lasta maailmaan vaikkei se mahdu tulemaan.

Vierailija
7/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä oikeasti, että kymmenen tunnin punnertamisen ja tuskan jälkeen hilpaiset paitasillasi naapurisairaalaan, jos tunnet siihen tarvetta, vaikkapa keisarinleikkaukseen...jooh, ihan varmasti

Vierailija
8/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan intiaanitkin aikoinaan menneet "synnytysmajaan" ja hoitaneet homman siellä itse. Mikähän prosentti siinä on ollu että majasta on tullut ulos terve äiti ja terve lapsi..................

Vierailija
9/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen itsekin jossain vaiheessa huomaa, mutta se voi olla jo liian myöhäistä.

Vierailija
10/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsittääkseni täysin mahdollista löytää kätilö, joka avustaa kotona. Yksin synnyttäminen on aivan älyvapaata omalla ja lapsen hengellä leikkimistä. Eihän sitä sitäpaitsi ennenkään ole yksin synnytetty: on ollut lapsenpäästäjää tai vähintään anoppia apuna.

Vierailija
11/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä, että hyväksytkö mielummin sen, että joku sorkkii auttamistarkoituksessa sun alapäätäsi vai sen, että lapsesi vammautuu tai kuolee äitinsä herkkähipiäisyyden johdosta.

Tuota olisi varmaan kannattanut miettiä jo ennen kuin hankkiutuu raskaaksi.

Vierailija
12/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini synnytti luomuna isosiskoni kotona vuonna 1970 joku hippikaveri apurina.

Mutta synnytys kesti ja kesti ja äidiltä loppuikin yllätys yllätys voimat.

kun siskoni loppujen loppuksi saatiin ulos olihän ollut ilman happea liian kauan ja on tänäpäivänä livevästi kehitysvammainen noin 12v tasolla vaikka on 38v.

Tarvitsenko vielä kertoa että me muut sisarukset ovat synnytty sairaalassa.

Vierailija
13/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistaa tilanteen tarvittaessa ja auttaa lapsen ulos. Ja ainakin meidän sairaalassa on mahdollisuus kodinomaiseen synnytykseen eli huone on kuin makuuhuone ja kätilöt eivät tee ylimääräisiä tarkistuksia. Kuitenkin ammattilaiset ovat lähellä ja lapselle tehohoito mikäli tarpeen.

Vierailija
14/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin tarvitsin kätilöä vetämään lapsen ulos, kun se jäi hartioistaan jumiin. Siinä olis ollut yksin aika pulassa.

Vierailija
15/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alapään sorkkimisesta ahdistaa, niin siitä voi kyllä käydä etukäteen keskustelemassa, ja sopia, etä esim. alatutkimukset jätetään ihan minimiin. Mun kohdalla näin ehtiin siitä syystä, kun mulla oli limakalvot niin tohjona esikoisen raskausaikana, enkä oikein kärsinyt mitään kosketusta alueella.

Muutenkin jos sulla on ihan oikesti tuollaisia ajatuksia, niin kannattaa oikeasti jutella niistä ajatuksista neuvolassa/synnytysvalmennuksissa jne.

Vierailija
16/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lantion rakenteessa ja sikiöiden koossa. Pystyasento tekee vaikeammaksi. Ja kyllä monet lehmätkin olis olleet aika pulassa jos eläinlääkäri ei olis auttamassa.

Vierailija
17/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule olet tuskissas kuin tapettava eläin ja silloin sulle kelpaa avuksi vaikka naapurin alkkis Pera auttaan lapsi maailmaan. Yllä on lueteltu syyt ja todellakin jätä lasten hankkiminen selväpäisille.

Vierailija
18/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) kiinnittänyt sydänäänien kuuntelulaitteen mahaan

2) Käynyt koppaamassa syntyvän vauvan kiinni.

Eli niihin sitä varmaan tarvitaan.

t. viidettä odottava.

Vierailija
19/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen viime aikoina itsekin raskaana olevan huomannut sen, että jos joku täällä kirjoittaa jotain synnytykseen liittyvästä ahdistuksesta tms., niin jo on monta kommentoijaa irvimässä

- miksi teet lapsia jos noin vaikeeta (joskus ne pelot tai ongelmat hei iskee vasta raskausaikana...)

- jätä lasten teko selväpäisille

- et ole ihan terve kun tuommoista mietit

ym. ym. tosi törkeetä ja asiatonta.

Voisi VÄHÄN miettiä, että ensinnä raskaana oleva on aika herkkä, ja jos kaipaa asiallisia vastauksia niin ei mielialaa ylennä tuo irvailu. Vaikka tää av onkin, niin käytöstapoja ei tartte unohtaa.

Toivottavasti ne on vaan ne muutama sama mamma jotka noin vastaa, pelottaa ajatella että Suomi ois täynnä tuollaisia äitejä!

- - - -- - -

Ja asiaan:

- kätilön ei ole pakko tehdä juurikaan niitä tutkimuksia, siitä voi esittää toiveen että tehdään mahd. vähän

- lasten sydänäänten seuranta on kuitenkin olennaista turvallisuuden kannalta (tehdään normaalisti vatsan päältä joten alapäätä ei välttämättä sorkita)

- lapsen ulostulovaiheessa on hyvä että kätilö on paikalla: hän voi tukea välilihaasi kun pää tulee ulos (tämä ei enää tunnu sorkkimiselta siinä vaiheessa), ja auttaa lapsen ulos jos esim. napanuora kiertynyt kaulan ympäri, ja lisäksi hän osaa ohjata sinua sanomalla "ponnista nyt lujaa", "nyt älä ponnista" - kokemuksellaan hän näkee oikeat vaiheet, niin et repeä pahasti. (Itse voisi ponnistaa turhan voimalla sittenkin kun pitäisi jo vähän hidastella.)

Mm. näistä syistä kätilö on ihan hyvä olla olemassa. :-)

Itsekin kyllä olen laittanut toivelistaan, että kaipaan omaa rauhaa - eli ei sitä kätilöä tartte siellä synnytyshuoneessa koko ajan kattella, ja ainakin meidän sairaalassa ne voi sydänäänetkin seurata etänä omasta kopistaan, eli saa olla yksinkin jos tahtoo.

Ja kun se lapsi on tullut ulos, niin on kiva kun joku tsekkaa että istukka tulee hyvin ulos ja on kokonainen, ja sitten onkin kiva saada sitä sairaalan paapomista ja huolenpitoa osakseen. :-)

Vierailija
20/21 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kätilöä mihinkään tarvita,synnytys on kuin iso pieru,päästät ilmoille vaan niin hyvä homma...ei sen kummempaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi