kokemuksia Steinerkoulusta?
voiko sen aloittaa vasta 3. luokalta? millaiset ovat ryhmäkoot? maksaako se jotain?
Kommentit (11)
kristillisissä kouluissa voi ehkä näennäisesti olla rauhallisempaa, mutta henkisesti todella rankkaa (kiusaamista, suvaitsemattomuutta jne).
Helsingissä ainakin ryhmäkoot ovat isompia kuin tavallisessa koulussa, jopa 35 oppilasta ekalla luokalla! Luulisin, että voi aloittaa 3.lk, miksikäs ei. Eikä maksa mitään. Miksi harkitset tässä vaiheessa?
Ope
ei ole erityislapsi, taustalla ei mitään ilmeisesti ole mitöön sairautta tai häiriötä. kokee vain tavallisen luokan ahdistavaksi ja saa paniikkikohtauksia. osaltaan kokee myös ettei koulu ole tarpeeksi haastava, vaan liian helppo ja turhautuu tästä.
keskustelut psykologin ja opettajan kanssa ovat käynnissä tilanteen korjaamiseksi. itse olen siinä käsityksessä ettei tuollainen perusterve, koulussa akateemisessa mielessä loistavasti pärjäävä tyttö noin vain voi siirtyä erityisopetukseen :/ olen tässä koittanut kartoittaa muita mahdollisuuksia opiskella pienemmässä ryhmässä mutta mitään vaihtoehtoa ei oikein ole löytynyt..
ap
jos lapsi on akateemisesti lahjakas. Ryhmäkoko ei sinänsä ole ainoa ratkaiseve asia, vaan olennaisempaa lienee työrauha, joka voi olla isossakin ryhmässä ihan hyvä ja toisaalta pienessä ryhmässä huono. Minkälainen on ryhmähenki? Onko tytöllä kavereita luokassa? Ihan luokan vaihtokin saattaisi auttaa...
Oletko muuten tutustunut Montessori-pedagogiikkaan?
Ope
voisin niitäkin katsella...lapsella on kavereita, koulussa ja koulun ulkopuolellakin. eikä kiusaamistakaan ilmeisesti esiinny. 25 hälisevää muuta lasta on vain jotenkin liikaa lapselle, sanoo että sattuu korviin eikä voi kekittyä ja tulee vihainen olo. elii työrauha lienee se ongelma. jakotuneilla pystyy olemaan tavallisesti.
kiitos kamalasti vinkeistä! jotain ratkaisua tähän tilanteeseen pitäisi saada. lapsi on välillä melko lohduton tässä tilanteessa.
ap
tai suomalaiseesa peruskoulussa vaan työrauhassa! Opettajan olisi nyt todella tehtävä jotain asialle, vaikka rehtorin ja vanhempien avulla, istumajärjestysmuutoksilla ym. ym. Tuolle tilanteelle voi ja pitää tehdä jotain. Ei ole oikein, että tyttösi joutuu vaihtamaan koulua tuon takia.
Ope
ja lapsi uhkailee jo ties millä jos "joutuu enää koskaan sinne typerään kouluun". eihan hukassa tässä alkaa olla...
on oma osasto Steinerille. Siellä on paljon keskustelua.
Montessorissa on yksilöllisyys hiomioitu, ei massaopetusta. Välineopetuksella ja valmistellulla ympäristöllä on osansa opetuksessa, kuten moni muukin hyvä asia.
3. luokan oppilalle siirtyminen Montessoriin on kyllä aika harppaus, sillä lapselta on jäänyt tekemättä ja käyttämättä kaikkea, jota jo päiväkodin puolelta saadaan evääksi koulun puolelle. Välineopetus ja niillä tehtävien tekeminen vaatii lapselta välineiden tuntemista.
Eri osa-alueilla on omat välineensä, ja niiden näinkin myöhäinen opettelu voi olla hankalaa, kun pitäisi mennä jo asioissa eteen päin.
Päiväkotiin ei mielelään oteta esim. viisivuotiasta, koska häneltä puuttuu ne aikaisemmat "työt" joita tehdään aiemmin ja joista edetään eteenpäin. Mahdollista toki, mutta mieluimmin 2½ vuotiaasta, 3v hyvä. Vauva-Montessorissa 0-3vuotiaat jotka siirtyvät siitä eteenpäin iän myötä.
Kouluja on vain Espoossa, Iisalmessa, Riihimäellä, Salossa, Tampereella sekä Vantaalla.
Oletko ajatellut kristillistä koulua? Siellä noudatetaan normaalia ops:ia, mutta lisäksi lapisi saa vahvat eväät henkiseen kasvuun.
Toinen ope
tuntuisi kuitenkin hieman tekopyhältä, sillä olemme kuitenkin ateisteja. uskon kyllä että kristillinen koulu voisi olla rauhallisempi..
ap
Olen tuon Open kanssa samoilla linjoilla, että on lapsellesi erittäin raskasta olla tuossa luokassa mutta on väärin,että lapsi on se joka koulua vaihtaa. Ei sekään ole helppoa eikä välttämättä tuo apua ongelmaan.
Mielestäni ongelma on siinä, ettei lapsesi opettaja saa luokkaan opiskelurauhaa. Luokassa tulisi olla hiljaista ja rauhallista. Jos hänellä ei ole tähän taitoa/keinoa ehkä teidän tulisi rehtorin ja opettajan kanssa yhdessä miettiä vaihtoehtoja juurikin istumapaikkoja vaihtaen tai jopa luokkaa enemmän jakaen pienryhmiin. Jokaisella oppilaalla on vähintään oikeus opiskella rauhassa, omassa luokassaan eikä ensisijaisesti lähteä vaihtamaan koulua taikka luokkaa ei tämä ole mielestäni sinun lapsesi etu lainkaan.
Itse olen Steiner -koulusta lukenut, kiinnostuksen vuoksi, ja käsittänyt siellä olevan hyvinkin vapaata koulunkäyntiä ja näin käsitän että lapsesi ehkä tästä ainakin kärsisi enemmän.