Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun OPETTAJAT!! Pari kysymystä valvontaan liittyen...

Vierailija
25.03.2009 |

Miksi on niin vaikeaa saapua sinne luokkaan parin minuutin viiveellä kellojen soitosta? Miksi aina on jotain muuta, joka saa teidät viipymään jopa 10 min. poissa luokasta? Te vaaditte ja haluatte vanhempia yhteistyöhön koulukiusaamisen ehkäisemiseksi mutta ette itse voi tehdä niin simppeliä asiaa kuin aloittaa oppitunnin silloin, kun sen kuuluu. Suurin osa kiusaamisista tapahtuu luokassa ennen tunnin alkua.



Ja toinen asia. Eikös olisi parempi, että välitunnilla olisi aina kaksi valvojaa? Ainakin meidän parin sadan oppilaan koulussa on ainoastaan yksi valvoja ja piha on suhteellisen avara. Eikös olisi mukavampi opettajalle itselleenkin sen, että siellä olisi toinen aikuinen samaan aikaan?



Jos oikeasti te opettajat haluatte hieman parantaa lasten kouluviihtyvyyttä, ovat nämä simppelimmät mutta aikamoisen tärkeät keinot!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aivan samanlaisia kokemuksia kahden alakoululaisen äitinä. Lapsi sanoo aamulla myöhään kouluun lähtiessään, että hänellä ei ole mitään kiirettä, koska ope tulee kuitenkin myöhässä. Ja sen kerran kun lapsi on oikeasti lähtenyt myöhässä kouluun (lähti 2-3 min. ennen kellon soittoa pyöräilemään 2km matkaa), hän ei kuulemma myöhästynyt koska ope tuli vielä myöhemmin(openhan on täytynyt tulla ainakin 10 min. myöhässä)! Miten tällaisella systeemillä opetettaessa voin edes yrittää opettaa lapsilleni sitä, että kouluun (ja töihin) on mentävä oikeaan aikaan?



Ja lasten kertoman mukaan sama toistuu lähes joka tunnilla, aina lapset odottavat opettajaa useita minuutteja. Näin kahdessa eri koulussa, eri opettajien kohdalla. Miksi? Pienessä koulussa syy ei voi olla se, että open täytyy odottaa ruuhkan selviämistä käytävillä (isossa koulussa ehkä sen ymmärrän...) tai että open huoneesta on pitkä matka kävellä luokkaan... Ja jos kerran niitä monisteita täytyy kopioida, niin eikö niitä oikeasti voisi kopioida ed. päivänä? Tai tulla aamulla 10 minuuttia aikaisemmin? Samaan asiaan liittyy se, että aamuisin kun joskus joudun soittamaan koululle lapsen sairaspoissaolosta, niin on enemmän sääntö kuin poikeus, että 5 minuuttia tunnin alkua ennen opettaja ei ole vielä tullut kouluun? Eikö opettajilla ole samaa velvollisuutta kuin muilla työntekijöillä; ehtiä ajoissa työpaikalle?



Olen itsekin ammatiltani opettaja, ja silloin kun olen opettajan työtä tehnyt, ei mieleenikään tullut, että tunnin aloitus menisi myöhäiseksi minun vuokseni!

Vierailija
2/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välitunnilla, ei päästä lapsia ulos ilman että tulee itse mukaan. Lapsilla on vain kaksi välituntia päivän aikaan. Hoitaa muut hommat joko ennen koulun alkua tai sen jälkeen. Ulkona on myös muita valvojia. Koulua on yhtenäiskoulu ( 1-9, yläkoululaisten välitunti eri aikaan), noin 400 oppilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut opettajat tyrmäävät ap:n ongelman, että ei tuollaista olekaan tai että myöhästymisille ei mahda mitään.



Minäkin olen ollut opettajana, ja aika harvoin piti monistaa välitunnilla. Yleensä monistamiset ovat tiedossa tunteja suunniteltaessa, ja homman pystyi tekemään edellisenä päivänä. Meillä opet ehtivät tunneille parissa minuutissa kellonsoiton jälkeen.



Ei kaikilla aloilla ole noin, että kritiikkiä on mahdoton ottaa vastaan. Eikä tietenkään kaikilla opettajillakaan. Joissain yhteisöissä ja joillain ihmisillä vain näyttää olevan niin, että kun tulee kielteistä palautetta, se torjutaan kiireesti ja ruvetaan etsimään syytä kritiikin esittäjästä. Tosi huonot lähtökohdat ruveta mitään korjaamaan. Jokainen kuitenkin tekee työssään joskus virheitä, tietenkin. Ja voi olla vääriä tapoja ja asenteita.



Nykyiselle työpaikalleni (en ole enää ope) tulee sekä kehuvia ja arvostelevia puheluita, aiheesta ja aiheetta. (joskus kehuviakin aiheetta..). Tehtyjä virheitä pahoitellaan ja ne oikaistaan, aiheettomista valittajien kanssa keskustellaan, eikä niitä kyllä jäädä märehtimään, eikä sitä, jos joku soittaa illalla tai vapaapäivänä tietämättä, että työntekijä on vapaalla. Rentoa, ja on mukava työilmapiiri.

Vierailija
4/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksen, etten oo paikalla. Syy: olen jo mennyt luokkaan tai työtilaan.



Olen töissä isossa koulussa ja vuosien varrelta muistan, että vain pari kertaa kollega on myöhästynyt (molemmilla oli auto hajonnut, tulivat taksilla). Itse olen kerran lapsen päiväkodilla tapahtuneen hämmingin vuoksi saapunut kouluun juuri silloin kun tunti alkoi ja jouduin siis menemään suoraan luokkaan viemättä takkia opehuoneeseen. (Ja tästä on jo pari vuotta aikaa, mutta silti muistan sen tuskanhien, minkä melkein myöhästyminen aiheutti.) Että enpä tosiaan ymmärrä, miten voi tulla ajatus, että opet olisi "aina myöhässä".



No, on tietysti keskellä päiviä niitä juttuja, että vanhempi ei tajua edes suoraan sanomalla, että puhelu on lopetettava tai kiusaamistapausta ei voi jättää käsistään, vaikka kello on paljon. Mutta näitä on kuitenkin harvoin.



Mutta miksi lääkärillä joutuu säännöllisesti odottamaan ainakin viisi minuuttia, kun on varannut aamun ensimmäisen ajan? Kun on itse minuuttiaikataululla menossa töihin (siis sinne kouluun...), on tosi harmittavaa, että lääkäri ottaa vastaan 8.10, kun aika on ollut 8.00. (Näin käyttämälläni yksityisellä lääkäriasemalla.) Myöskään kampaajalleni edes puolentunnin myöhästyminen ei ole juttu eikä mikään, kyselee vain, että ottaisitsä kahvia, tossa on noita lehtiä...

Vierailija
5/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikin tullut mukavasti keskustelua.



Kuten aiemminkin kirjoitin, ymmärrän satunnaiset viivästykset ym. mutta meidän koulussa nyt näyttää kuitenkin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus olla aika paljon myöhässä tunnin aloituksesta. Ymmärrän senkin, että opettaja ei pääse heti tauolle tai hoitamaan muita asioita, kun kellot soivat välitunnille.



Mutta edelleen peräänkuulutan sitä vastuuta, joka koululla on oppilaistaan. Miten voidaan jättää lapsia "heitteille" useamman kerran päivässä? Luotetaan sokeasti siihen, että "kun ovat jo koululaisia, niin pärjäävät kyllä". Jos ja kun joskus tapahtuu jotain todella kamalaa ennen oppitunnin alkua, niin kuka ottaa siitä vastuun? Kyseinen opettaja, rehtori vai vahinkoa aiheuttaneen lapsen vanhemmat? Ja eikö koko työskentelyrauhan vuoksi olisi opettajan parempi olla luokassa heti tunnin alettua? Ei menisi sitten puolta tuntia niiden asioiden setvimiseen, jotka tapahtuivat ennen kuin opettaja tuli luokkaan??



Aion ottaa jotenkin tämän asian esille meidän koulussa mutta en tiedä miten ja mitä kautta?

Vierailija
6/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain siitä syystä, ettei ole aiemmin ehtinyt. Ja monistettavaa on nykyisin aiempaa enemmän, koska esim. työkirjoista säästetään. Useat vanhemmat eivät myös ymmärrä edes suoraa puhetta siitä, että puhelu täytyy lopettaa kun tunti alkaa - luuria en sentään viitsi korvaan lyödä. Päivittäin tulee tilanteissa, joissa joutuu selvittelemään oppilaiden välisiä tilanteita (kiusaamisia, riitoja, loukkaantumisia) - siinä tilanteessa ei asiaa aina voi jättää kesken vaan asia selvitettävä siinä ja nyt, ainakin aloittaa se selvittäminen.



Minuakaan ei saa kiinni opehuoneesta 5min ennen koulun alkua - olen siellä monistamossa, varastossa tai sitten luokassa laittamassa materiaalia valmiiksi.



Ja kyllä, on myös olemassa kouluja, joissa opettajat notkuvat viimeiseen asti kahvikuppi kädessään - onneksi vastaavia kouluja ei ole paljon. Muutaman poikkeuksen takia ei saisi leimata koko ammattikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... koulussamme pyritään lähtemään tunneille heti kellon soiton jälkeen (klo soi pari minuutia ennen tunnin alkua), mutta monesti huomaan hölkkääväni luokkaan muutaman minuutin myöhässä. Jaa miksi?



No, koska noiden välituntien aikana siivoilen ensin luokan ja vien välineet varastoon. Otan seuraavan tunnin välineet sieltä mukaan (ole ne usein pakannut kyllä jo valmiiksi, jos niitä välineitä on niin paljon, että siitä voi varastoida itselleen jonnekin) ja vien ne luokkaan.



Kiiruhdan opehuoneeseen (saatan jopa kaapa kupin pohjalle kahvia) merkitsemään poissaolijat yms. merkinnät koneelle. Välitunneilla myös hoitelen "pikkupalaverit" muiden opettajien/rehtorin/kanslistin/terkkarin/kuraattorin/erityisopen... kanssa eli keskustelen oppilaiden asioista ja niiden hoitamisesta.



Välillä odottaa soittopyyntö jonnekin ja välillä ihan itse pitää soittaan jonnekin virka-aikana toimivaan paikkaan.



Oppilaita pitää puhuttaa kaikesta mahdollisesta (kiusaamisesta, poissaoloista, myöhästymisistä,jne. ja niitä puhuttamisia on vaikea siirtää omien oppituntien jälkeiseen aikaa (oppilailla on melkoisesti erilainen aikataulu kuin minulla)



Eilen naputtelin välitunneilla koteihin jaettavan tiedotteen, pidin pikapalaverin eräästä kiusaamisjutusta ja otin kopiota useampaan otteeseen. Kopiointi tässä kiireessä ei johtunut minun huonosta valmistelustani vaan siitä, että nykylapset kadottavat jaetuista papereista noin 30%. Otin siis jo kertaalleen kopioimiani monisteita uudelleen.



Lisäksi minulla on viikossa 6 välituntivalvontaa ja lisäksi kaksi ruokailuvalvontaa...



En valita, pidän työstäni ja se hektisyydestä, mutta näistä syistä olen aina välillä myöhässä. Anteeksi.



Ai niin, yhtä asiaa kadehdin "oikeissa töissä" olevilta. Ruokatunti olisi kova sana. Tässä jaksossa minulla ei ole viikossa kuin yhden kerran se puolen tunnin tauko. Muuten huitastaan banaani ja kahvia vartin tauon aikana. Olisi mahtavaa mennä lounaalle jonnekin rauhalliseen ympäristöön joka päivä.

Vierailija
8/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on viikossa kaksi 30 min ruokataukoa, mutta syön aina oppilaiden kanssa ja valvon heitä syödessäni. Loput ruokatauot ovatkin ruhtinaalliset 15min, silloinkin syön oppilaiden kanssa. Olisi ihanaa jos edes kerran viikossa olisi sellainen 30min ruokatauko, jolloin ei olisi valvontavastuuta ja pöytäseurana olisi aikuisia ilman ruokalan hälinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että lapsesi luokalla on kiusaamista? Vai mikä on syynä siihen, että haluat puuttua asiaan? Se jäi mulle vieläkin epäselväksi.



Siksi olisin halunnut tietää, että jos tiedät, että luokassa on kiusaamista, niin olisi todella asiallista ilmoittaa asiasta koululle, eikä vain puhua täällä selän takana aidanseipäästä.



Ja toinen kommentti mulla tuohon ennen koulun alkua paikalla oloon. Opettajalle ei makseta mitään päivystyspalkkaa siitä, että on paikalla ennen koulun alkua. Itse valmistelen tunnit edellisenä päivänä, joten en tule paikalle aamulla haahuilemaan ihan vain huvin vuoksi. Kun työt alkaa kasilta, niin minä tulen paikalle kasiksi, mutta mun ei tarvi olla paikalla ennen kahdeksaa, vaikka joku vanhempi asian niin näkisikin.

Vierailija
10/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana vastaan kelloihin ja puheluihin myös taukojen aikana. Lisäksi vaeltavat potilaat seuraavat ruokailutilaan.

itselläni on viikossa kaksi 30 min ruokataukoa, mutta syön aina oppilaiden kanssa ja valvon heitä syödessäni. Loput ruokatauot ovatkin ruhtinaalliset 15min, silloinkin syön oppilaiden kanssa. Olisi ihanaa jos edes kerran viikossa olisi sellainen 30min ruokatauko, jolloin ei olisi valvontavastuuta ja pöytäseurana olisi aikuisia ilman ruokalan hälinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen erityisopena yhtenäisessä peruskoulussa, jossa sekä ala- että yläkoulun puolella on tapana lähteä tunnille heti, kun kello soi. Silloin on luokan ovella, kun oppilaat siihen saapuvat. Välitunnilla on aina 2 opettajaa ja yksi avustaja (oppilaita pihalla hieman reilu 200).



Meillä tosin välitunteja on vain kymmenen ja kahdentoista tienoilla puoli tuntia. Siinä ajassa kerkeää tehdä yllättäviä tehtäviä, joita ei ole älynnyt tai ehtinyt edellisenä iltapäivänä. Itselleni erityisluokassa tulee jatkuvasti päivän aikana tilanteita, ettei suunnitelmat menekään kuten olin ajatellut, vaan pitää kesken päivän monistella ym.



Joskus tulee myöhästyttyä tunnilta ja sen kyllä tuntee nahoissaan. Aina on jokin härdelli pystyssä.



Säännöllistä myöhästelyä tunneilta en käsitä, mutta ihan varmasti välillä noita myöhästelyjä sattuu. Mulla kuitenkin jyskyttää koko ajan takaraivossa se, että olen vastuussa oppilaista ja mun tuurilla ne tappaa toisensa ihan varmasti, jos en ole paikalla vahtaamassa. On siis ihan oman edun mukaista olla paikalla ajallaan, jos haluaa hommansa kunnialla hoitaa.



Ota ap yhteyttä rehtoriin. Olisi ehkä paikallaan koulussa käydä keskustelua aiheesta. Kyllä meilläkin välillä asiasta on keskusteltu ja kaikki ovat tietenkin sitä mieltä, että ajoissa on oltava.

Vierailija
12/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia lapsiani on joko kiusattu tai ovat tunteneet turvattomuutta ennenkuin opettaja on tullut luokkaan. Tietenkin kaikki kiusaamisjutut on selvitetty opettajan kanssa! Tämä aloitukseni liittyi laajemmin tähän koko kiusaamiskeskusteluun, jota viime vuodet on julkisuudessakin käyty. Kyllä opettajat varmasti sydämessään tietävät, että liki kaikki kiusaaminen tapahtuu nimenomaan poissa silmistä eli silloin, kun ei ole aikuisia paikalla. Ja mitkä tilanteet ne koulussa ovat? Välitunnit, kun opettaja on toisaalla sekä ne minuutit luokissa ennen opettajan tuloa.



Opettajien työaikaa pitäisikin mielestäni jotenkin uudistaa siten, että heidän olisi mahdollista olla valvomassa oppilaitaan.



Enkä missään viestissä ole vaatinut, että opettajien olisi oltava koululla ennen kuin oma työaika alkaa. Mutta onko se hurjan paljon vaadittu, että olisi luokassa kun kellot soivat myös ensimmäisen oppitunnin kohdalla? Eihän missään työpaikassa tulla töihin samalla minuutilla kun vuoro/kokous tms. alkaa, jos on jotain tehtävää sitä ennen. Päiväkodissakin kun oma vuoro alkaa, on oltava silloin valmis ottamaan vastuu lapsista eikä riisumassa päällysvaatteitaan tai juoksemassa vessassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kello soi pari minuuttia ennen tunnin alkua, ja opettajat pääsääntöisesti kyllä menevät tunneilleen heti, kun oppilaat ovat päässeet sisälle. Jos joku norkoilee liian pitkään, on rehtorimme mulkoilemassa ovella merkitsevästi. Saattaa olla, että teidän lasten koulussa on vain tuollainen tapa, josta on varmasti vaikea päästä eroon.



Meillä on kaksi välituntivalvojaa (oppilaita noin 250), ja lumipalloaikana kolmas lisävalvoja.

Vierailija
14/33 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se kommentti oli kommentti tähän ketjuun, ei nimenomaan sinulle.



Ja kyllä opettajat sen tietävät erittäin hyvin, että kiusaaminen tapahtuu muualla kuin opettajan silmien alla. Mutta kun siinä kiusaamisen estämisessa opettaja saa tuntea itsensä voimattomaksi hyvinkin jatkuvasti, niin sitten se voimattomuus voi levitä käytäntöihin asti. Ja itsestään selväähän on, ettei opettaja pysty valvomaan oppilaitaan joka sekunti. Silti se ei tietenkään ole syy järjestää luokalle ehdoin tahdoin niitä tilanteita, joissa ei ole valvojaa.



Itse joskus sijaisuuksia tehdessäni huomasin, että kouluissa on hyvin erilaisia ilmapiirejä. Ja sijaisena sen huomaa hyvin, kun aina on kyseltävä neuvoa kaikessa. Toisissa kouluissa se kysyminen on helppoa, kun ilmapiiri on auttavainen. Ja toisissa kouluissa saa vastauksesti suunnilleen murahduksen, ja sen jälkeen onkin vaikeampi kysellä lisää neuvoja. Eli tuo tunneille menokin varmasti vaihtelee kouluittain, sillä se ilmapiiri vaikuttaa siihekin. Ja yksi tärkeä ilmapiirin luoja on rehtori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on ekaluokalla pienryhmäluokassa, jossa 10 erityislasta, suurin osa poikia. Tunnilla kaikki menee ihan ok, siellä on kouluavustaja myös open kanssa mukana, mutta välitunnilla nämä pikku-Eemelit päästetään täysin omilleen sinne isolle pihalle kaikkien muiden sekaan ilman että kukaan viitsii erityistä huomiota heihin kiinnittää - sillä seurauksella, että välitunnilla sitten sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. (oman lapsen kohdalla mm. seuraavanlaista: lapseni heitti koulun takaisessa metsässä kivellä toista lasta, ei ihan osunut päähän. Toinen lapsi rökitti oman lapseni siellä samaisessa metsässä koulun takana (koulun piha ja valvoja ovat siellä koulun toisella puolella). PIkkupojat löysivät samaisesta metsiköstä pornolehden jne.

Yritin kerran kysyä opelta, että miksi ihmeessä ei näihin pieniin erityislapsien valvontaan panosteta välitunnilla, kun ongelma nimenomaan aika monilla näistä on se, että he eivät hallitse (vielä) sosiaalisia tilanteita ja isoja ihmisjoukkoja, ja tämä ilmenee nimenomaan häiriökäyttäytymisenä. Ei luulisi olevan iso juttu järjestää näille pienille vaikka jotain ohjattua liikunnallista aktiviteettia välitunneilla? Mutta kovasti näyttää olevan koululaitokselle mahdoton ajatus.

Kateellisena luin vuosaarelaisesta koulusta, jossa välitunneilla opiskelijat käyvät vetämässä liikunnallisia ohjattuja tuokioita kaikille alakoulun oppilaille.

Vierailija
16/33 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä siellävälitunnilla sitä hoitaisi? Se oma opettaja ei millään voi olla jokaista välituntia luokkansa kanssa jo aiemmin mainittujen seikkojen johdosta - joskus täytyy tehdä hommia...



Pitäisi ottaa käytäntöön tapa Eglannista - saattaa olla muuallakin - vanhemmat ja isovanhemmat ovat vapaaehtoisina välituntivalvojina kouluissa! pari vapaaehtoista jokaisella välitunnilla, se tuntuu toimivan hyvin. Kuka ilmoittautuu ensimmäisenä?

Vierailija
17/33 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyisi viisaita, lapsista oikeasti välittäviä päättäjiä. Esim. kouluun voisi palkata nimenomaan välituntivalvojia vaikka eläkeläisistä/pitkäaikaistyöttömistä/opiskelijoista/jotka sitten voisivat siellä koulussa kenties tehdä jotain muutakin hommaa välituntien välissä - vaikka auttaa keittiössä/siivouksessa/luokassa/missä vaan, mielikuvitusta vaan käyttämään. MIkään ei ole mahdotonta.

Vierailija
18/33 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulisi, että voisi joskus olla tauolla silloin kun lapset ovat opettajansa kanssa tunnilla. Tosin avustajalla ei taida olla samanlaista vastuuta välitunnilla valvontatilanteessa eli siellä pihalla pitäisi silti olla se varsinainen valvojakin, mutta avustaja nimenomaan näiden omien avustettaviensa perään katsomassa.



Etkö ole ottanut asiaa esille vanhempainillassa, hojks-palaverissa tai muussa yhteydenpidossa? Jos olet, mitä on vastattu?

Vierailija
19/33 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on välitunnilla 2 opettajaa ja 1 avustaja valvomassa. Muuten välitunnit kuluvat seuraavaa tuntia valmistelle, sähköpostin/puhelimen ääressä, monistamassa ja muita juoksevia asioita hoitaen. Näillä oppilailla on tosi paljon hoidettavia asioita, eikä välitunnit millään riitä. Usein en ehdi käydä vessassa päivän aikana. Yhteisiä kahvihetkiä työkavereiden kanssa on harvoin, vaikka ne olisivat tärkeitä myös oppilasasioiden hoitamisen kannalta.

Vierailija
20/33 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat eivät valmistele tuntejaan viimeistään edellisenä päivänä. Jos kysytään täälläkin opettajan työpäivästä he ovat muka töissä klo 16 saakka. Oppitunnit loppuu viimeistään klo 15, monesti jo 13 tai 14.



Lisäksi ei ole tavatonta että oppilas lähetetään kopioimaan kesken oppitunnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme