Lapsi ajaa pyörällä ilman kypärää. Mika vanhempia viiraa??
Kevät tulee ja pyöräilijät lisääntyy.
Tänään ulkoillessa tuli neljä 3-6v. lasta vastaan pyöräillen, ilman kypärää, vanhemman seurassa.
Ihan kiukuttaa tuommoinen touhu! Selitä siinä sitten omalle lapselle, että miksi sitä kypärää pitää käyttää, aina.
Ollaanko sitten liene tiukkiksia, mutta meillä lapset ei tule pyöräilemään ilman kypärää. Jos toisin toimii, niin pyörä lähtee varastoon joksiki aikaa.
Isompana on sitten eri asia, kun ei voi aina valvoa.
Kommentit (16)
Poliisilta voi tulla huomautus (ei kai sakkoa?) jos kypärä puuttuu. Kaikki ei tätä tiedä. Kannattaa vihjaista vanhemmille.
Juu, laki määrää ja VAKUUTUS EI KORVAA, jos ei ole ollut kypärää päässä!!!!
Meillä on kaikilla vanhemmilla sekä lapsilla pyöräilykypärät sekä laskettelukypärät ja löytyy vielä luisteluunkin jääkiekkokypärät!!!!
En ymmärrä vanhempia jotka eivät vaadi lapsiltaa kypärää... eri asia sit kun lapset on teini-iässä, niin sit ehkä vaikeaa...
Koko talven tuossa meidän luisteluradalla kävi yks Helluntalainen perhe ja kellään lapsista ei ollut kypärää (3 lasta kaikki alle kouluikäisiä) ja monesti isä JÄTTI NE SINNE RADALLE KESKENÄÄN!!!! Voi tsiisus... no, kyllä Herra huolen pitää omistaan..... jep jep.
Lapset ovat 3v ja 5v. Pelastuslaitoksella ovat molemmat vanhemmat töissä, luulis tajuavan jotain!
ja kyllä meidän 5 v. aina käyttääkin luistellessa/pyöräillessä. Tämä on ihan ehdoton juttu nykyaikana. Mutta ajatelkaapa omaa lapsuuttanne... ei silloin kukaan mitään kypäriä käyttänyt. Kuinka ihmeessä me ollaan näin runsaslukuisina hengissä?
vaan kun sitä on niin vaikea laittaa päähän, jos pojan kaikki muut 12-vuotiaat kaverit ajavat ilman. Erottuminen joukosta on tuossa iässä vaikeaa, emmekä voi olla päiväsaikaan vahtimassakaan. Vinkkejä?
joka ajaa pyörällä pieni lapsi kyydissä turvaistuimessa ja molemmat ilman kypärää!
Se ettei meidän lapsuudessa ollut kypärää ei tarkoita että se olisi ollut viisasta.
Tosin ihan sama koskee heijastinta, sitä ei osata käyttää. Nykyään kun saa vaikka joka takkiin erilaisen, ei tartte kulkea missään mainosheijastimessa jos se ei tyyliin sovi :)
Oma tai lapsen henki on kai liian halpa jotta sitä viitsittäisiin suojella.
HUlluin oli vuosi sitten yleisöosastolla ollut kirjoitus, jossa joku keski-ikäinen (muistaakseni nainen) marmatti, että miksi pitää olla pyöräilykypäränkäyttöpakko?
Että hän ymmärtää sen kyllä lapsille ja muille edesvastuuttomille. Mutta HÄN itse suuruudessaan itsestään vastaa, jos ei käytä kypärää.
Haloo :-O Kukahan ne terveyskeskushoidot maksaa jos hänelle jotain sattuu kypärällä tai ilman? Entä jos hänen loistava pyöräilytaituruutensa ei autakaan, vaan tulee vaikka joku edesvastuuton ja ajaa hänen päälleen. Tietty jos ei ole kypärää voi kuolla vaikka heti. Ei jää kitumaan eikä katumaan..
Kaikkeen sitä oikeasti voi törmätä.
Asia jossa ainoastaan sallin lasten sanovan "ompas tyhmä -kun ei käytä kypärää!!" Kun tuumaavat niin pyörätiellä kovaan ääneen jonkun ajaessa ohi :)
ilman kypärää.
väitän että jos lapset aina pienenä käyttää kypärää ja vanhemmat kanssa malliksi, ei ne isonakaan pulliokoi vastaan vaan ymmärtävät sen edun.
Kypärääkin kun on joka lähtöön nykyään ja takuulla löytää just niin coolin kuin tarvitsee.
Meillä ainakin koululainenkin käyttää kypärää tai ei fillari liiku senttiäkään.
Jopa niin tunnollisesti, että eilen jäi kypärä vahingossa kotiin, kun lumitöistä aamulla innostui, enkä huomannut muistuttaa hakemaan sitä muiden lasten kanssa sisälle menoa puuhatessa.
Koululainen soitti hädissään, että oli kesken matkan unohtanut kypärän.
Sovittiin että ei hätää, taluttaa pyörän ja samalla muistaa kypärän jatkossa paremmin.
mutta kerron kuitenkin. Vuosi sitten asuimme Pohjois-Pohjanmaalla omakotitalo alueella, jossa paljon suuria perheitä lähinnä vl. Ja yllätys, yllätys kenelläkään lapsella ei ollut käytössä pyöräilykypärää. Omia lapsiamme kiusattiin usein "vauvoiksi", heillä kun oli aina kypärät päässä pyöräillessä.
Meillä kans asuu täällä tosi paljon lestadiolaisia ja muitakin.... ja ei niiden lapsia nämä säännöt koske.... talvellakin juoksevat ulkona puolialasti sisävaatteissa.... etttä kannattaa tosiaan tehdä niin monta lasta kuin Jumala suo, kun ei ehdi niiden perään katsoa ja niitä hoitamaan....
Naapurin poika piti pyöräilykypärää koko ala-asteen ajan, mutta kun meni yläkouluun, niin siihen loppui. Itki äidille, että en mä voi mennä kouluun kypärä päässä, kun kaikki kiusaa, että pliis äiti anna mun mennä ilman kypärää.
Surullista.
Miksi ei pyöräilykypärästäkin voisi tulla yhtä cool muoti-ilmio, niin kuin laskettelukypärästä?? Ei kukaan snoukkaaja yms. "cool" laskettelija laskettele ilman kypärää. Laskettelukeskuksissa JUNTIT laskettelee ilman kypärää ja kaikki katsoo kieroon ja pitkään, että hullu, toi laskettelee ilman kypärää...... kunpa sama saataisiin pyöräilykypärä kulttuuriinkin.
Teinit toki saattavat ottaa päästä ois kun silmä välttää mutta jos jäävät kiinni ilman kypärää ajosta niin ei tartte vähään aikaan ajella. Samoin mopoll ajaessa kypärä päässä ja myös ratsastaessa ja luistellesa aina kypärät päässä.
koska ovat itse saaneet tällin päähänsä kun eivät käyttäneet kypärää.
Tottakai pitää olla kypärä!
Mulle on aivan sama mitä poliisi asiaan sanoo, ottaakoon fillarin pois sitten. Koskaan en myöskään ole ollut tilanteessa, jossa kypärää olisi tarvittu, mutta se nyt ei ole varsinaisesti syy miksen ole hankkinut kypärää.
Veikkaan syyksi, että eivät vaan viitsi patistaa.
"Enpä ole ennenkään tarvinnut". Autolla ajaessa ei tarvitse katsoa oikealle, koska "ei sieltä koskaan ketään tule"
"Juu, uskovaiset ovatkin asia erikseen, kun Herra kyllä huolen pitää...."
Mä olen kasvanut Helluntalaisessa perheessä ja kyllä meillä oli kypäräpakko niin luistellessa kuin pyöräillessäkin.. Yläasteelle mennessä sai itse päättää pitääkö vai ei. Olen opetellut kypärän käytön pyöräillessä nyt uudelleen kun omat lapset on pieniä. Aina on kypärät päässä kun lähdetään pyöräilemään.
Nyt kuuli uutisista Lian Neesonin vaimon kuolesmasta ja oli sitä mieltä ( vielä ainakin), että on tyhmää mennä ilman kypärää rinteeseen.