pahoinvointia 24h
Oiskohan kenelläkään minkäänlaista kokemusta? Olen seitsemännellä viikolla raskaana ja nyt on tätä pahoinvointia jatkunut toista viikkoa. Esikoista odottaessa oli aamuisin pahoinvointia joka loppui siihen kun rupesin aamuisin syömään banaanin ennen kun nousin sängystä.
Nyt asia on niin että vaikka juon vettä ja syön sit ihan mitä vaan, olen kokeillut banaania, suolakeksiä, digestiveä.... Ei mikään auta.
Jäävesi on semmoinen joka auttaa aina hetkellisesti, aina muutaman minuutin.
Tämä pahoinvointi on tosiaan semmoinen että se on kokopäiväistä. Ainut aika vuorokaudesta kun on hyvä olla on yöllä kun nukun.
Oksentaa ei ole vielä tarvinnut mutta kokoajan tuntuu siltä että kohta tulee..
Oisko jollain minkäänlaisia ideoita miten sais tämän edes vähän helpottamaan!!??
Kommentit (12)
Mulla kesti 24/7 pahoinvointi (sis. ainakin yhden oksennuksen/vrk) lähes 42 viikkoa.
Pahoinvointi alkoi viikkoa ennen kuin kuukautisten piti alkaa ja loppui synnytykseen. Arvatkaapa tuleeko meille toista lasta?
Pahempaakin voisi olla. Mulla oli kanssa 24h eikä helpottanut nukkuessakaan yhtään, lisäksi oksensin todella usein ja tätä jatkui 9kk. Mikään ei auttanut. Voimia sulle!
ensimmäisessä raskaudessa. Sitten vähän helpotti, mutta etova olo oli silti välillä. Toisessa raskaudessa en kärsinyt pahoinvoinnista juuri ollenkaan. :) (Ensimmäinen tyttö, toinen poika)
Olen raskaana viikolla 19+5 ja edelleen kärsin pahoinvoinnista lähestulkoon koko vuorokauden. Esikoisen kanssa pääsin pelkällä aamupahoinvoinnilla, joka loppui joskus viikon 14 kieppeillä.
Itsellä on auttanut hieman ruisleipä ja kylmä vesi. En laita leivän päälle mitään. Ei se mitään ihmeitä tee, mutta jonkin verran helpottaa. Lisäksi sellainen hidastakin hitaampi käpsyttely ulkona - eli juuri sen verran kuin kestää oksentamatta - auttaa pitemmän päälle, kun vain saa itsensä ulos. Parin päivän päästä alkoi helpottamaan, kun vain sitkeästi ulkoili.
Lisäksi olen siirtänyt rautalääkkeiden ottamisen iltaan juuri ennen nukkumaan menoa. Ei ainakaan ne sitten lisää pahoinvointia entisestään.
Mulla onneksi loppui siinä viikolla 11+, tai sen lopulla. :) Että noin kuukauden kesti, vain. En osaa sanoa mikä auttaisi. Mulla vähän helpotti runsas juominen, hedelmien jatkuva syöminen, ne suolakeksit. mehujääpuikot, niitä on pakkasessa. Eka kanssa eskimot, mutta sitten ne alkoi ällöttää. Koko päivän kesti, yölläkin herätessä kuvotti.
Mutta nyt se on vain ihan ajoittaista, ei lainkaan kokopäiväistä. Ei ole oikeastaan koskaan ihan normaaliolo, mutta ei läheskään niin kammottavakaan.
Joitakin auttaa ne sea band-rannekkeet, joita saa apteekista, eikä ne ihan kamalan kalliit ole, että ehkä niitä vois koittaa?
virva, 13+2
helpottaa sillon ku nukahdan mutta heti jos herään yölläkin ni oksettaa jo taas.
Joo miulla oli ensimmäinen tyttö ja sitä oottaessa ei ollut pahaa pahoinvointia mutta nyt on...
Mulle on opetettu että matkapahoinvointia voi helpottaa puristamalla napaa kiinni eli ottaa sormilla navan molemmin puolin ja puristaa napakuopan umpeen. Itse en tätä raskaana ollessa tiennyt joten en ole raskauspahoinvointiin tuota kokeillut.
Nukkuessa hyvä olo, muuten kauhea. Pari kertaa jouduin oksentamaan koko aikana eli suhteellisen vähän. Itse saatoin syödä tuolloin viiliä ja piimää. Joskus juotava jugurttikin meni. Salmiakkia imeskelin (vaikka sitä ei suositellakaan) ja sitruunaviipaleita.
Sitten kun huono olo hävisi, ruokahalu palasi entistä suurempana ja nautin ruuasta loppuraskauden ajan täysin rinnoin.
Eli sairaalasta saa pahoinvointi lääkkeitä, mikäli menet oikein huonoon kuntoon, etkä saa syödyksi mitään.
Yleensä joutuu myös tiputukseen.
Tämä tarkoittaa sitä että ymmärrät hakea apua. (Eli seuraat mikäli painosi tippuu liikaa) Ja olet yhteydessä neuvolaan.
Kokemuksella voin sanoa, että joskus oksentaminen auttaa. Eli sen jälkeen voi jotakin syödä.
Minulla auttaa tällä kertaa omenat.
Minullakin rajuin pahoinvointi kerta oli ensimmäistä odottaessani, ja paino tippui pari kiloa. Se loppui kuitenkin puoleenväliin, ja sen jälkeen ruoka maistui.
Seuraavien raskauksien kanssa on esiintynyt pahoinvointia vaihtelevasti.
Ei se ensimäinen kerta aina kaikkea kerro...
Mulla ei pahoinvointiin auttaneet lääkeet, syönti, oksentaminen, ulkoilu, nukkuminen - ei niin mikään. Ainoa, joka auttoi, oli synnytys. Onneksi lievempään pahoinvointiin kai kuitenkin jotain keinoja on. Mä neuvoisin vaan lepäämään mahdollisimman paljon ja syömääb aina kun siltä tuntuu ja juuri sitä, mitä haluat.
T. Pahoinvointia ja oksentamista 24/7/9kk
jos samanlaista raskautta pelkäät. Tosin ei välttämättä samanlaista ole jos toinen tulee. Mutta uskaltaako ottaa riskin? en tiedä