Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäiti, toivotko tyttärellesi samanlaista tulevaisuutta?

Vierailija
25.03.2009 |

Ajatteletteko te kotäidit, että on hyvä, jos tyttäristännekin tulee aikuisena kotiäitejä, vai toivotteko, että he opiskelisivat ammatin ja kävisivät aikuisena töissä?

Entä ajatteletteko niin, että tytölle 'riittää' olla esim. kokki tai lähihoitaja ikään kuin vakuutukseksi, jos mies kuolee tai tulee avioero, vai toivotteko, että tyttö opiskelisi pitempään?

Nim. tätä aina ihmettelevä

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen varalle on semmoiset vakuutukset. Miten täällä yleensä yh:t elättää itsensä? En ole kuullut että Suomessa on kukaan kuollut nälkään.

Töihinhän sitä on mentävä jos mies kuolee tai jättää, ja jos ei töitä saa niin sitten kai toimeentulotukea, eikös se niin mene?

Tuota jättämistä en pidä ollenkaan todennäköisenä, en myöskään ajattele että mulla olisi taloudellinen pakko pysyä huonossa liitossa.

Vierailija
22/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityistä eläkevakuutusta ollaan maksettu mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, miksi kotiäiti ei voisi olla myös korkeasti koulutettu?

Itse olin kotona yhteensä 9v ajan. Sitä ennen olin kirjoittanut ylioppilaaksi ja opiskellut 2v sosiaali- ja terveysalaa. Nyt, kun nuorin lapsi on jo 4-vuotias, olen palannut koulun penkille, ja tarkoitus on valmistua 2v kuluessa kätilöksi. Se on unelma-ammattini ja mielestäni ei mikään vakuus millekään vaan ammatti siinä missä kaikki muutkin.

Vierailija
24/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hans Välimäellekin tuntuu "riittävän" pelkkä kokkina olo.

Vierailija
25/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rahaa jää säästöön, kun elää fiksusti. Ja täytyy tunnustaa, että tarkalleen tileillä on aika tasan 7200€ (kirjoitin siis, että lähemmäs 10 000, eli pyöristin ;) )

Ja erossa tietysti mies pitää maksaa ulos, tai se maksaa minut, tai talo myyntiin, mikä on tietysti se selvin vaihtoehto. Tuskin töissä käyvälläkään äidillä on varaa ostaa miestä ulos talosta, eli samalla viivalla siinäkin asiassa ollaan. Ei tähän tosiaan ole pakko jäädä. Kerrostaloon pienenpään asuntoon joko vuokralle tai omaan.

Ja heh, ei tosiaan Westendissä, ja velkaa todellakin on ja mies ihan tavallinen työläinen, eli ei tosiaankaan olla rikkaita rahallisesti :D. Eläkesäästäminen on hyvä juttu kotiäidille, eikä pitäisi olla enää mikkä uusi ja outo juttu ;).

Minusta olisi tyhmä dumpata lapset hoitoon vain siltä varalta että mies sattuisi lähiaikoina kuolemaan tai eroaisimme. Minun näkemyksen mukaan silloin olisi edessä joka tapuksessa samat taloudelliset haasteet, ja lisäksi lapset olisivat joutuneet olemaan hoidossa ihan turhaan.

Vierailija
26/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.

Toki toivon että hän opiskelee (olkoot se sitten ammatillisella tai yliopistotasolla) nuorena. Viettää nuoruutta vastuullisesti, omaa ja toisten elämää kunnioittaen ja selviäisi ehjänä läpi nuoruuden myrskyt.

Jos hän tapaa mukavan miehen ja menee naimisiin, niin kyllä niitä lapsenlapsia sitten alkaa odottamaan.

Lastenhoito on vanhempien asia. Olkoot tyttäreni sitten kotiäiti tai hänen miehensä koti-isä. Lapset ne siitä asiasta hyötyy.

Jos töissä käyvät niin toivoo että sitten joskus olisi lapsikohtaiset työpäivät, että saa itse valita kuinka paljon tekee töitä lasten ollessa pieniä.

Vierailija
27/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minulla olisi mitään sitäkään vastaan, että poikamme ryhtyisisivät koti-isiksi.

Vanhin tyttäremme meni viime syksynä naimisiin ja vaihtoi aikaisemmat yliopisto-opintonsa käytännöllisempään lastentarhanopettajakoulutukseen kahdesta syystä : lastentarhanopettajien työtilanne on hyvä ja koulutuksesta on hyötyä, jos hänestä tulee kotiäiti ja perhepäivähoitaja !

Luonnollisesti olemme pyrkineet kasvattamaan lapsemme niin, että he hankkivat itselleen ammatin, mutta näyttää kaikilla olevan sellainenkin ajatus, että mahdolliset lapset olisi parasta hoitaa itse l. eivät ilmeisesti ole kovasti kärsineet kotihoidosta. Jos vanhemmat hoitavat itse ne keskimääräiset 1-2 lastaan, jotka ovat syntyneet äidin 28-vuotispäivien jälkeen, niin on siinä ehditty olla töissä ennen lasten syntymää ja kumpikin ehtii työskennellä vielä vuosikymmeniä, vaikka olisivatkin yhteensä esim. 9 vuotta kotona.

Vierailija
28/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni nyt 27 avioliittovuoden ja minun 21 lähes katkeamattoman kotiäitivuoteni jälkeen päättäisi jättää minut ja 4 vielä kotona asuvaa lastamme, niin menisin töihin, joita on sairaanhoitajalle tarjolla (on itse asiassa kyseltykin, mutta en nyt vielä ehdi). Luonnollisesti myisimme talomme, muuttaisin vuokralle ja koska lapsemme ovat koululaisia, niin hoitoon heitä ei enää otettaisi.

Mieheni maksaisi (hyvätuloisena) melkoiset elatusavut ja huolehtisi lapsista virka-ajan ulkopuolella, jos olisin vuorotyössä, joten mikä ongelma ?

Vierailija
29/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko te kotäidit, että on hyvä, jos tyttäristännekin tulee aikuisena kotiäitejä, vai toivotteko, että he opiskelisivat ammatin ja kävisivät aikuisena töissä?

Entä ajatteletteko niin, että tytölle 'riittää' olla esim. kokki tai lähihoitaja ikään kuin vakuutukseksi, jos mies kuolee tai tulee avioero, vai toivotteko, että tyttö opiskelisi pitempään?

Nim. tätä aina ihmettelevä

Jos haluaa jäädä kotiin lapsia hoitamaan ja se on mahdollista, niin sehän on hienoa. Jos tuntee että lähihoitajan työ on hänen sydäntään lähellä, niin toivottavasti pääsee opiskelemaan alaa jne.

Pääasia että tyttärestäni tulee onnellinen, sitä samaa toivon myös pojalleni. Ei hänen tarvitse isänsä jalanjälkiä seurata ja ryhtyä yrittäjäksi, jos ei halua, mutta jos haluaa, niin mikäs siinä sitten, itse he valintansa tekevät.

Vierailija
30/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan pojistani toivoisin että heiltä löytyisi rohkeutta heittäytyä koti-isiksi ainakin muutamiksi vuosiksi ;)

Vierailija
31/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska te korkeasti koulutetut ymmärrätte, että kaikille se opiskelu ei ole maailman tärkein asia! Ja kun se nyt vaan on niin, että meitä tavallisia duunareitakin tarvitaan, esim lähihoitajia hoitamaan teidän muksuja...

Vierailija
32/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojasta tulee lentokapteeni ja mun tytöstä taitoluistelija. Tai sitten pojasta tulee rikas formulakuski ja tytöstä maailman kuulu Hollywood-näyttelijä :)

Siis vähintään...

Vierailija
33/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että he kaikki saavat elää juuri sellaista elämää, joka heidän mielestään on onnellista!!

Ihan sama minkä ammatin kukin tulee hankkimaan, jos se ammatti on sellainen jossa hän viihtyy...olipa se sitten vaikka kotiäiti, kansanedustaja, professori, linja-autonkuljettaja, lähihoitaja taikka vaikka presidentti!!

Itse arvostan ihmisiä ammatin perusteella vaan ihan muiden ominaisuuksien perusteella! Niinpäs voinkin vallan hyvin arvostaa esim. jotakin lähihoitaajaa paljon enmmän kuin vaikkapa lääkäriä...riippuu siis ihan siitä millainen tuo ihminen muuten on ja millaiset ovat hänen elämänarvonsa, tekonsa toisia ihmisiä kohtaan jne...

t. itse omaan elämäänsä tyytyväinen, onnellinen kotiäiti....jolla on työpaikkakin odottamassa kunhan sinne ehdin;)

Vierailija
34/34 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin toivon, ettei tyttö hanki yhtä stressaavaa ammattia. En ole kuulkaa nukkunut näin hyvin vuosiin! Miksi en tajunnut jäädä kotiin jo aiemmin. Nyt vasta iltatähden kanssa...