Uskotko, että sikiö kestää todella monenlaisia kolhuja, töyssyjä, yhdyntöjä ja ruoka-aineita,
jos on kestääkseen? Ja tulee pois jos on heikompaa ainesta?
Kommentit (10)
uskon että kertää kaiken laista, mutta sen on sitten ihan sattumaa, eikä mitenkään heikkoutta, että mitä se sikiö lopulta ei kestäkään. AIna on mahdollista, että on yksi töyssy liikaa ja väärässä paikassa, täysin riippumatta siitä, miten vahva tai heikko se sikiö on.
...normaaliraskaudessa kylla kestaa ainakin kolhuja/toyssyja/yhdyntoja, mutta ainakin omista lapsista kaksi viimeista olisi varmasti syntynyt erittain ennenaikaisina/mennyt kesken jos en olisi noudattanut laakarin ohjeita ja vaan maannut kyljellani kuukausikaupalla. Ja ihan terveita lapsia siis ovat, eivat "heikompaa ainesta" ;-) - meilla vaan sattuu olemaan aidin kroppa joka on heikompaa ainesta...
Mutta kovat iskut ovat asia erikseen. Tervekin sikiö saattaa menehtyä ablaation seurauksena.
-joillakin tippuu kyydistä vaikka vaan makais. Aika usein nää lapsettomuushoidetut ei meinaa pysyä...
Jos ongelmia ei ole kiinnittymisessä, niin ihan yhtä lailla kyydissä pysyvät.
Olen kerran saanut keskenmenon (rv 9 kehitys pysähtynyt sikiöllä), mutta myös kolme tervettä lasta. Ja ei olla seksin tai normaalin elämän suhteen oltu mitenkään hysteerisiä. Ratsastuksen lopetin alkuvaiheessa raskautta mutta vain sen takia, että siinä on riski pudota hevosen selästä, jos hevonen vauhkoontuu jostain, ja sehän kyllä voi aiheuttaa keskenmenon jos täydessä laukassa lennät mahallesi kovaan maahan. Itse ratsastus liikuntamuotona ei sitä tee, eikä pyöräily tai muu vastaava liikunta, seksi tms. pomppiva tai töyssähtelevä liike/liikunta. Ihan loppuraskaudesta ei varmaan tunnu kivalta mikään vauhtiaerobic joten se jää silloin.
Lapsivesi suojaa sikiötä, se vaimentaa kolhuja ja pomppivia liikkeitä.
Olen kerran saanut keskenmenon (rv 9 kehitys pysähtynyt sikiöllä), mutta myös kolme tervettä lasta. Ja ei olla seksin tai normaalin elämän suhteen oltu mitenkään hysteerisiä. Ratsastuksen lopetin alkuvaiheessa raskautta mutta vain sen takia, että siinä on riski pudota hevosen selästä, jos hevonen vauhkoontuu jostain, ja sehän kyllä voi aiheuttaa keskenmenon jos täydessä laukassa lennät mahallesi kovaan maahan. Itse ratsastus liikuntamuotona ei sitä tee, eikä pyöräily tai muu vastaava liikunta, seksi tms. pomppiva tai töyssähtelevä liike/liikunta. Ihan loppuraskaudesta ei varmaan tunnu kivalta mikään vauhtiaerobic joten se jää silloin.
Lapsivesi suojaa sikiötä, se vaimentaa kolhuja ja pomppivia liikkeitä.
Ainakin itse ymmarsin ap:n kysymyksen paljon laajemmin, ei rajattuna varhaiseen keskenmenoon. Suurin osa varhaisista keskenmenoista liittyy tutkitusti sikion kehityshairioihin, eli sikali ap on oikeassa.
Mutta esim. niilla jotka karsivat kohdunkaulan heikkoudesta yhdynnat, ja monesti jopa pelkka seisoma/istuma-asento, voi aiheuttaa myohaisen keskenmenon tai varhaisen keskosuuden. Siina ei sikiossa ole mitaan vikaa, vaan aidissa, eika tavallinen elama tosiaankaan ole mahdollista raskaana.
T: viitonen
Lääkärini sanoi keskenmenon jälkeen, että ei äiti voi normaalilla elämisellä ja harrastamisella saamaan keskenmenoa aikaiseksi. Minunkin tapauksessa alkion kasvu oli pysähtynyt noin rv 5 ja km tuli rv 9.
Vaikka toisaalta elämässä kaikki on sattuman kauppaa. Jos on tullakseen, tulee pois. Jos ei niin ei.
Ajatelkaapa, että e-pillerit tulivat yleiseen käyttöön alle 50 vuotta sitten. Sitä ennen (ja vielä tänäänkin) ei-toivottu raskaus on ollut arkipäivää naisille ympäri maailman. Ja epätoivoiset naiset ovat kokeilleet kaikki mahdolliset konstit päästäkseen ei-toivotusta raskaudesta eroon: alkoholi, kuumat kylvyt, kova fyysinen rääkki, iskut vatsaan, ratsastaminen, jopa kohdunkaulan mekaaninen "ronkkiminen" jne. Ja silti ei-toivottuja lapsia on syntynyt maailman sivu ja syntyy edelleen. En siis usko että keskenmenoa voi itse helposti aiheuttaa.
Toisaalta, vaikka makaisi kyljellään hedelmöittymishetkestä alkaen ja söisi pelkkää kaurapuuroa, ei ole sen kummempia takuita terveestä täysiaikaisesta lapsesta.
Elämä on.
-joillakin tippuu kyydistä vaikka vaan makais. Aika usein nää lapsettomuushoidetut ei meinaa pysyä...