Jos eläkkeellä oleva pappi tulee kastamaan, niin pitäiskö maksaa palkkaa?
seurakunta kun ei ilmeisesti eläkkeellä olevalla mitään maksa, vaan papit tekee sen hyvää hyvyyttään.
Mietin vaan että pitäiskö maksaa jotain tai mikäköhän on käytäntö?
Kommentit (4)
että minusta on ihan ok pyytää sellaista tuttua pappia suorittamaan toimitus, joka on niin tuttu että kutsuisitte hänet juhlaan kuitenkin. Silloin on syytä tietenkin yleensä kutsua koko papin perhe.
Jos kuitenkin pappi kutsutaan juhlaan vain siksi, että hän on tuttu pappi, niin kannattaa pitää mielessä, että näitä kutsuja saattaa joillekin tulla todella paljon ja pappi joutuu tekemään homman vapaa-ajallaan ja omalla kustannuksellaan (matkat).
Itse en ainakaan tykkää siitä, että miestäni pyydetään ties keiden entisten rippikoululaisten tms. kekkereihin joka halvatun viikonloppu. Vapaa-aika on perhettä, ei työtä varten - myös papeilla!
Pahin oli kerran entinen työpaikka, josta yksi mieheni vihkimä pari (jota hän ei tuntenut mistään muusta yhteydestä) oli pyytänyt samaa pappia kastamaan lapsensa. Mieheni ei ollut ollut kyseisessä paikassa töissä enää pariin vuoteen ja asuimme jo toisella puolella Suomea. Siitä huolimatta seurakunnasta annettiin pariskunnalle mieheni henkilökohtaisen kännytkän numero ja kehotettiin kysymään papilta itseltään. Mieheni oli vielä niin kiltti, että meni soittamaan seurakuntaan ja kysymään, maksavatko toimituspalkkion ja matkakorvaukset jos tulee - eivät olisi maksaneet! Törkeää hyväksikäyttöä minusta!
t. 2
olen muistanut tuttua pappia lahjalla jälkeenpäin (häntä kiinnostavalla kirjalla). juttelin papin kanssa tällöin juuri tästä eläkeasiasta - hän kertoi kieltäytyvänsä nyt eläkkeellä kastamisista, koska toivoo lapsiperheiden tutustuvan oman alueensa pappiin ja mahdollisesti tapaamaan tätä myöhemminkin esim. kerhojen ja koulun yhteydessä. perhetuttuna hän kuitenkin suostui vielä siunaamaan isäni, mistä olen kiitollinen.
Eli palkkaa ei voi maksaa (tai ei voi vastaanottaa), mutta matkat olisi kiva tarjoutua kyllä maksamaan. Minä saatan kyllä sitä reippaasti pyytääkin.
Kastan, vihin ja hautaan todella mielelläni, varsinkin kun en ole nyt seurakuntavirassa. Mutta minä esim. edellytän, että toimituskeskustelua varten perhe matkustaa luokseni tapaamiseen. Lasten kanssa, kun minulle se on helpompi. Olen myös joskus joutunut kieltäytymään, kun ei ole sopinut. Sellaista on elämä. Kyllä pappi useissa tilanteissa osaa myös itse kertoa, mikä on hyvä ja kohtuullista. Mikä toiselle sopii, se on toiselle vaiva.
Kilometrikorvaukset voit maksaa ja halutessasi antaa jonkun lahjan, mutta palkan ottaminen seurakuntalaiselta on kielletty.
Seurakunta voi halutessaan maksaa papille toimituspalkkion hinnaston mukaan, mutta valitettavan harva seurakunta näin tekee. Siksi kehottaisinkin käyttämään harkintaa siinä, ketä pyytää papiksi, moni kun ei kehtaa kieltäytyä.