Miksi meidän talossa hengittäminen sattuu
nenään? Aamuisin olen aina tukkoinen. Ylipäänsä milloin tahansa saattaa iskeä tukkoisuuskohtaus. Yritän vielä psyykata itseäni että jospa ei olisi hometta, mutta kai se on. Olin pois kotoa muutamia päiviä ja oireet helpottivat.
Kierrettiin jo miehen kanssa etsimässä hometta. Miten sen löytää?
Kommentit (8)
jos asut lähellä voin tulla haistelemaan onko hometta? itse olen hometalossa asunut ja voin haistaa ja joskus myös paikallistaakin homeen. Olen kuin homekoira. Jos käyn homeisessa talossa niin mulle jää kitalakeen/hengitysteihin sellainen tunne jolloin tiedän onko hometta. Kyllä tuo nyt valitettavasti homeelta vaikuttaa tai sitten vääränlaiset rakennusmateriaalit TAI vääränlainen ilmanvaihto, eli onko tarpeeksi raikasilmaventtileitä ettei vedä rakenteista paskoja sisään taloon? vai onko ylipäätään minkäänlaista ilmanvaihtoa?
yhtä tyhjän kanssa pintamittareineen. naurettavaa touhua! meidänkään talossa ei edes haistanut homeen hajua vaikka vaatteetkin haisi OIKEASTI jo tosi kauas homeelle. Samaa olen kuullut olevan muissa kaupungeissa. Me otettiiin homekoira, pintanäytteitä, rakennenäytteitä (tehtiin reikä seinään ja sitä kautta). home on yksi pahimmista vitsauksista josta hyvin vaikea päästä eroon muutakuin polttamalla koko talo.
jos asut lähellä voin tulla haistelemaan onko hometta? itse olen hometalossa asunut ja voin haistaa ja joskus myös paikallistaakin homeen. Olen kuin homekoira. Jos käyn homeisessa talossa niin mulle jää kitalakeen/hengitysteihin sellainen tunne jolloin tiedän onko hometta. Kyllä tuo nyt valitettavasti homeelta vaikuttaa tai sitten vääränlaiset rakennusmateriaalit TAI vääränlainen ilmanvaihto, eli onko tarpeeksi raikasilmaventtileitä ettei vedä rakenteista paskoja sisään taloon? vai onko ylipäätään minkäänlaista ilmanvaihtoa?
Toi voi olla kyllä ihan totta että meillä ei ole tarpeeksi raikasilmaventtiilejä ja ilmanvaihto on ihan takuulla *huono*. Että sitä pitäisi ruveta seuraavaksi säätämään. Meillä on voimakas pistävä haju, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vanhemmat kävi haistelemassa ja sanoivat ettei täällä miltään homeelta ainakaan haise. Kavereilla haistatin vaatteita kun minusta ne haisee tunkkaiselle ja sanoivat että vaatteet haisevat sellaiselta kuin taloissa joissa ei ole ilmanvaihtoa. Että maakellarin hajua täällä ei ole, mutta joku outo lemu. Mieskin suostui viimein sen myöntämään kun oltiin kerrankin koko viikonloppu pois kotoa. Mies palasi kotiin ensimmäisenä ja haju oli ollut todella voimakas ja pistävä :(. ap
kolme vuotta ystävän lapsilla käytössä ollut lastenpöytä ja tuolit. Se on puuta ja levyä ja jokin niissä levyissä aiheuttaa oireet, mutta ei home kuitenkaan. Olen myös homeallerginen ja tunnistan hometalon. Onko teille hankittu uusia huonekaluja esim? Nyt alkaa jo kevätpölykin meillä vaivaamaan, kun asfaltti kuivuu...
mielestä meillä ei haisuu maakellari mut siis homeiden hajuja on miljoonia erilaisia, hedelmäisiä, kumimaisia, pistäviä, maakellaria, ihan mitä vaan. kyllä uskon että teillä on hometta. ilmanvaihdosta ei ainakaan tule tuollaista hajua, voimakasta ja pistävää ellei siis ole niin kova alipaine että vetää rakenteista liat sisään. en kuitenkaan usko että teillä on niin voimakasta alipainetta vaan kyse en siitä homeesta. En tiedä mikä on E-P alue eli ei varmaan täällä päin ainakaan, muuten olisin voinut tulle suunnilleen bensakorvauksilla haistelemaan. (Ei olis eka kerta..). parhaiten tiedät kun ootte jollain pienelläkin reissulla, avaat matkalaukun ja jos vaatteet ei haise raikkalle on jotain pahasti pielessä, ilmanvaihdon puuttuminen ei tuo niihin tarttuvaa hajua, ainoastaan home. Olen niin paljon homeita tutkinut että olen kuin asiantuntija vaikken virallisesti olekaan.
ilmanvaihdosta ei ainakaan tule tuollaista hajua, voimakasta ja pistävää ellei siis ole niin kova alipaine että vetää rakenteista liat sisään.
- Tätä alipainejuttua olen myös miettinyt. Meillä on kyllä alipaine selvästi, tai niin olen päätellyt eteisen oven käytöksestä. Kuistille vievää ovea ei tahdo saada kiinni, kun se heti napsahtaa auki kun sisäoven sulkee. Ovet ovat kyllä lähellä toisiaan, että tiedä sitten. Meillä on myös kylppärissä kosteutta haisteleva imuri joka vetää kosteudet pihalle jos käydään suihkussa. Ja käytännössä tuo sama reikä jossa tuuletin on, on tällä hetkellä ainoa raikasilmaventtiili :o. Sieltä kyllä pukkaa ilmaan jonkin verran sisään, mutta ei riitä? Esim. makkareissa ei ole mitään raikasilmaventtiilejä. Takkahormi myös on, josta menee ulospäin vaikka pelti on kiinni?
En tiedä mikä on E-P alue eli ei varmaan täällä päin ainakaan, muuten olisin voinut tulle suunnilleen bensakorvauksilla haistelemaan. (Ei olis eka kerta..).
- Etelä-Pohjanmaa. Jos olet jossain täälläpäin niin voitais sopia jotain. Miehellä on myös työkaverina kaltaisesi "homekoira", ollaan mietitty myös jos hänet pyytäisi käymään.
parhaiten tiedät kun ootte jollain pienelläkin reissulla, avaat matkalaukun ja jos vaatteet ei haise raikkalle on jotain pahasti pielessä, ilmanvaihdon puuttuminen ei tuo niihin tarttuvaa hajua, ainoastaan home.
- Tästä se epäilyni oikeastaan lähtikin! Kun mentiin vaikkapa mummolaan kylään, pyykit haisi ihan suoraan homeelta. Pesukoneen vaihto paransi tilannetta, mutta kyllä vaatteet haisee edelleen todella tunkkaisilta. Ei ehkä enää samalla lailla homeelta, mutta silti mua häiritsee.
eikä vain jossain suihkussa. Kuulostaa tosi oudolta että samasta reiästä, josta kosteus menee sisään, tulee tuloilma. Itseasiasiassa minä tutkituttaisin sen hormin ekana. Jos siellä on jotain kosteuden synnyttämää kasvustoa nniin sehän tulee sitten koko asuntoon, jos se on ainoa paikka mistä ilma tulee sisään.
Miten ilman poisto - onko se koneellinen?
Ainakin kun sytytytät takan/laitat liesituulettimen päälle niin avaa ikkuna, nehän vetää hirveästi korvausilmaa - ja jos se hormi on homeessa niin a vot.
Vika voi siis olla ihan paikallinen ja helposti korjattavissa, älä hätäänny. Ei koko talo ole välttämättä pilalla ja pakko polttaa, niin kuin joku sanoi.
Minä vuonna talo on rakennettu?
t yksi, joka on joutunut asian kanssa paljon tekemisiin
että meillä kävi jo terveystarkastajakin mittaamassa kosteuksia. Mitään ei löytynyt, mutta silti epäilen homeita. Seuraavaksi pitäisi ottaa pintanäytteitä, mutta ne sitten jo maksavatkin.