Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävän touhut huolestuttavat...

Vierailija
23.03.2009 |

Eli ystäväni tuli äidiksi varsin nuorena (kuten minä itsekkin tosin). Kun hän nyt vuosi sitten erosi lapsensa isästä, on homma lähtenyt täysin ns.hanskasta.. Lapsi on joka ikinen viikonloppu hoidossa joko isällään (joka on täysi retku, mikä oli yksi syy eroon) tai isovanhemmillaan. Ja ystäväni "dokaamassa"...Joulut, pääsiäiset ym. perhejuhlatkin hän viettää mielummin baareissa kuin lapsensa kanssa. Tuntuu että ystäväni on täysin välinpitämätön lastaan kohtaan. Lisäksi lasta pompotellaan ympäriinsä paikasta toiseen.. Ja vielä sokerina pohjalla, lapsi joutuu katsomaan äitinsä alati vaihtuvia "miesystäviä" kotonaan. Lapsi on 4-vuotias, mutta äitinsä mielestä "ei tuon ikäinen muista eikä välitä".

Olen niin turhautunut ja pahoillani lapsen puolesta. Enkä tiedä kuinka h***tissä saisin taottua ystäväni päähän jotain järkeä?

Ja en ole mikään jeesustelija. Käyn minä itsekkin joskus baareissa, mutta hoidan myös lapseni asianmukaisesti..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tee se vielä tänään!

Vierailija
2/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on kaksi lasta ja ero tullut lasten isän kanssa. Nyt tämä äiti viipottaa baareissa kaikki viikonloppu-illat ja lapset ovat vaihtuvilla hoitajilla.

Isä ei juurikaan hoida lapsia, koska viihtyy itsekin paremmin baareissa. Nämä ihmiset eivät edes ole mitään erityisen nuoria, vaan kolmekymppisiä. Sääliksi käy pienet lapset. Miksi pitää yleensä tehdä lapsia, jos haluaa elää kuin sinkku?

Olen itsekin ollut yh, mutta minulle lapset olivat tärkeintä ja kävin ulkona ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, kun lapset olivat turvallisessa ja tutussa mummolassa (isä ei hoitanut). Ikinä en pyytänyt lapsille tuntematonta ihmistä heitä hoitamaan,jotta pääsisin baariin. Tosin sain itsekin esikoiseni vasta 26-vuotiaana, joten olin ehtinyt baareissa riekkua ihan riittävästi siihen mennessä. Ja tulipa tuo uusi, ihana aviomies löydettyä myös vähemmillä baarikäynneillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia "todisteita" siihen lastensuojeluilmoitukseen vaaditaan? Sillä niitähän minulla ei varsinaisesti ole. Ja onhan lapsi sentäs hoidossa eikä kotona kun äiti dokaa... Muutenkin näen sen vasta viimeisenä vaihtoehtona. Haluaisin saada sille naiselle jotain järkeä päähän. Omasta mielestään ei tee mitään väärin. Muut vaan ovat hurskastelijoita.

Vierailija
4/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä mitään todisteita tarvitse, kerrot saman kuin tännekin.

Vierailija
5/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet herätti vasta lastensuojeluilmoitus. Mutta toisaalta tässä tapauksessa siihen oli aihetta, koska äiti todellakin jätti lapsensa piiitkiksi ajoiksi (viikoiksi) mummolaan kertomatta kellekään, milloin tulee lasta hakemaan, jos tulee.

Ap:n tuttavan tapauksessa ei kaiketi ole mitään niin pahaa, että voisi viranomaisia vaivata. :/ Ei auta kuin nostaa kissa pöydälle ja toivoa että se tehoaa.

Vierailija
6/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella kuitenkin on aina hoitaja. vai onko muuten lapsen hoidossa puutteita?

Vierailija
7/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämänkin äiti sitten herää asiaan tai sitten ei, mutta ainakin olet yrittänyt jotain.

Vierailija
8/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko puhua esim. lapsen isovanhempien kanssa? Mitä mieltä he ovat tilaantesta? Entä lapsen isä? Tietävätkö lapsen hoitajat missä äiti on ja mitä tekee? Jos mahdollista niin puhu ensin lasta hoitaneiden ihmisten kanssa ja kysy heidän mielipiteitään, miettikää yhdessä miten saisitte tilanteen korjattua. Mikäli tuntuu ettei asiaa ilman viranomaisia selvitettyä niin ottakaa heihin yhteys. Ystäväsi on aikuinen ihminen jonka täytyy kestää tekojensa seuraukset, ajattele lapsen parasta ja tee ilmoitus jos on aihetta.

Vierailija
9/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä on melkoinen hulttio, mutta pystyy olemaan ryyppäämättä kun lapsi on hänellä hoidossa (n.1krt/kk), sillä onhan hänellä arkipäivätkin juopotteluaikaa kun työttömänä on...

Ystäväni vanhemmat tietävät kyllä tämän touhut, mutta eivät kait uskalla puuttua. Sillä ystäväni on heidän ainokaisensa jota eivät tahdo suututtaa. Hoitavat lasta mielellään, kun omia on siiunaantunut vain tuo yksi.

Isän puolen vanhemmat ovat (sairas?)eläkkeellä ilmeisesti mielenterveysongelmien takia. Ja vähän viinaan meneviä hekin käsittääkseni. Mutta ovat juomatta kun lapsi hoidossa, tai näin olen ainakin käsittänyt.

Uskon siis kyllä että kaikki tietävät, mutta eivät pidä tätä ongelmana. Ja lisään vielä että lapsi on päivät tarhassa 8-17 vaikka äiti olisi vapaallakin. Sillä äiti kaipaa omaa aikaa...

Vierailija
10/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulu sulle!!!

Vierailija
11/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä elää vain omaa elämääsi. Siinäkin voi olla jotain parannettavaa..

Vierailija
12/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sekin asianomaisten oma asia jos hakkaavat lapsiaan? Eikö siihenkään saa esim. naapuri puuttua?

Aikamoista itsekkyyttä. Mutta onneksi kaikki eivät ajattele näin.

Vierailija
13/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOska osta se meno ei parane. Olen seurannut tällaista tapausta sivusta ja tein ilmoituksen. Eipä paljoa auttanut, kunnes meno meni niin rankaksi, että lapset jouduttiin ottamaan kiireesti huostaan. Oli jättänyt lapset kotia ja ite päivätolkulla baarissa.

Surullista:( Ainoa, mitä voit tehdä, on että teet ilmoituksen, ehkä hybvällä tuurilla sossun vierailu jo auttaa tuttavaasi ymmärtämään tilanteen. Jos ei auta, ainakin sossulla on tiedossa, missä mennään.

Vierailija
14/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuo vertaus tarkoittaa sitä, että tee ilmoitus mutta jää sitten seurailemaan tilannetta, älä puutu ellei lapsella ole todellista hätää. Jos menet itse sovittelemaan ja selvittelemään, olet sinä se syyllinen kaikkien muiden mielestä, kun tulet hajoittamaan perheen, viemään suvun ainoan sijoitukseen jne. Sinä saat nenillesi siinä pahiten.

Eli tee ilmoitus, kerro mitä olet kertonut täällä, mutta älä puutu itse perheen elämään, ellei ole hätä.

Vierailija
15/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tarjotaan aina lastensuojeluilmoitusta ensimmäisenä auttamiskeinona. Mitäpä jos tarjoaisitkin ihan käytännönapua, pyytäisit ystäväsi lapsineen tekemään jotain mukavaa sinun ja lastesi kanssa tai kävisit ystäväsi kanssa vaikka leffassa, lenkillä, syömässä... Joskus pienikin kädenojennus voi olla suuri.

Vierailija
16/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huolettaa tää nykymeininki, että "ei kuulu sulle"-ajattelu! Mihin katosi se koko kylä kasvattaa, jossa vastuu lapsista ja kaikista oli kaikilla!?!? Ei ihme, että Suomessa voidaan niin huonosti nykyään, koska kukaan ei ota vastuuta puuttuakseen ja vaikuttaakseen tilanteeseen!! Joskus ihminen vain kaipaa herätystä voidakseen tehdä tilanteelle jotain! Ja toiset jopa toivovat, että joku puuttuisi tilanteeseen, koska eivät itse jaksa/kehtaa pyytää apua!

Mutta sulle ap: Tee ilmoitus! Siihen ei tarvita perusteluja, pelkkä huoli riittää! Vaihtuvat hoitajat ovat myös suuri riski lapselle, lapsi tarvii vakautta, säännöllisyyttö tunteakseen olonsa turvalliseksi!!

Mutta puhu myös ystävällesi, kerro että olet huolissani ja aiot ilmoituksen tehdä! Ehkä tämäkin jo herättäisi häntä!

Vierailija
17/17 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä varmaan se SUOJELU on väärä sana? Vai mikä kumma?

Jos lähtökohta on että lapsi voi hyvin kotona, niin miksi sitä tarttee ajatella että huonoa on vasta kun nähdään väkivaltaa tai nautintoaineet karkaa käsistä.

Huolihan on siitä miten lapsen arki muodostuu! Joka viikonloppu ei kenenkään tartte käydä dokaamassa. Jokatoinenkin on aika reippaasti. Jos siis äiti käy joka kerta kun lapsi on isällään (ja oikeus lapsella on isään vaikka tämä oliskin hulttio) ja lisänä omat viikonloput. Vaikka lapsella olisi hoitaja aina sama mummo niin kyllä pitkällinen viinan käyttö joka viikko on huolestuttava asia.

Minä itse soittaisin ja kysyisin vaikka niiltä mielipidettä!

Suhteet kaatuu joskus, sille ei voi mitään mutta jos juominen ei ollenkaan taukoa niin olisko viina ongelma?