~~~HEINÄHATUT VKO 13~~~
Huomenta päivää =)
Mulla läppäri hajos ja oon ollu ihan pimennossa useamman päivän :( Tuli jo ihan vierotusoireita... Oon myös auttamattoman ulkona kuulumisista. Täytyy yrittää kahlailla kuulumiset läpi. Mies lomalla tällä viikolla, joten nyt pääsin työläppäriltä lievittämään tuskaani ;)
4D kuulumisia oli jollain ollut, kuulosti kyllä ihanalta. Ei kyllä olla mekään menossa, vaikka kovasti tekis mieli päästä taas kurkkimaan mitä masuun kuuluu. Hullulta tuntuu, et seuraavan kerran vauvan näkee sit ku hän suvaitsee syntyä. Esikoisesta pääsin kurkkaamaan äitipolilla vielä masuun myöhemmillä viikoilla, kun RR oli koholla.... Saa nähdä kuin nyt käy.
Omassa navassa kaikki kunnossa. Yks yö vauva kääntyi pääalaspäin, kovan mylläyksen päätteeks. Ah, et olikin helpompi nukkua sen jälkeen, ei kukaan monotellut virtsarakkoon jne. Mut sitä onnea ei kestänyt kauaa, seuraavana päivänä oltiin taas tutussa asennossa puristelemassa ja puskemassa tuolla alhaalla.
Sokerirasituksesta olisin viel kysyny, et milläs viikoilla siel piti käydä? Th laitto mulle lähetteen koneelle viime neuvolassa, mut ei sit ollu puhetta, mille viikoille se piti varata? No, voin toki viel soittaa th:lle, mut jos täältä tulis apu nopeemmin...
Nyt hetkeks sohvalle lepäämään, kyn typy nukkuu =)
Hepe rv 23+6 (muistaakseni)
Kommentit (30)
14.7...Suzan73...............73/75.....1..........................K-S KS
14.7...Hepeliini...............79/78.....2.(07)..................KOS
14.7...e69........................39/42.....3..........................Tays
15.7...Isosmurffi.............83/81.....1..........................Naistenklinikka
15.7...Agnetha................27/26.....2.(p07)................Lohjan sairaala
15.7...Niina.....................74/71.....3.(03,06).............K-S KS
15.7...Athina...................................3.(01, 03)
16.7...Nennuski.............79/84......2.........................LKS
16.7...Keiju07.................76/72......2.........................NKL
16.7...upuna...................33/32......3.........................TAYS
16.7...Miinnu...................82/79......3.(t00,p02).......TAYS
16.7...annukka-72.........72/61......4.(p90,p95,p07).TAYS
16.7...Evinia..................27/28.....1....................Kätilöopisto
17.7...Nasqu...................27/29......2.........................Kätilöopisto
17.7...RituRanska..........28/28.....1.
17.7...Anita......................33/35......2.(1.yht).............Raahe
18.7...Rosina..................36/31.....3.(1.yht)..............TYKS
18.7...Pulputtaja.............................1........................PHKS
19.7...armasäiti.............................2.
19.7...Suska74...............34/42.....2.(07)..................Tyks
19.7...mamu77...............31/31.....2.(07)..................Irlanti/Suomi
19.7...Jonsku85..............23/25.....2.(t07)................Oys
19.7...pikkukakkonenko...............2.(07)..................NKL
20.7...Jempula................29/31....3...........................Kätilöopisto
20.7...-Veruska83-.........25/26.....2.(07)..................OYS
20.7...Piitu-Miina............29/33.....5...........................Naistenklinikka tai Lohja
21.7...Bejpi......................86/85.....2...........................K-HKS
22.7...nimba...................................3.(t04,t05)
25.7...Elomasu..............76/63......3.(1.yht)
25.7...skriikka.................75/86.....5.(1.yht) ..............Salon sairaala
25.7...Pixelina.................31/32.....6...........................Hyvinkää
26.7...Weera85..............23/24.....1...........................OYS
27.7...Rachella..............35/34......2.(05)
27.7...vee-lan.................30/32.....1............................Ruotsi
27.7...riitu78...................78/71.....1............................OYS
28.7...Indifani.................77/77.....2.
29.7...Ikonka..................77/71.....3............................KYS
29.7...Misti74.................74/74.....2.(05)....................NKL
29.7...Mariia_09............77/77.....1............................NKL/Kättäri
30.7...astaliini................87/82.....1...........................Seinäjoki
30.7...Pötkö....................81/78.....2.(t05)..................Kätilöopisto
31.7...miranna..................89/86.....1.
Kirsikkasuklaa...............80/76.....2.
Puddin............................................1.
Ainoanis..........................80/82.....1...........................TAYS
28.6...tanni84..................84/84.....1............................LUS
28.6...Misti.......................74/71......6.(14v-1v4kk).....Tays
1.7.....Emmi 75...............................2.(04)
1.7.....Frankie..................32/42......3.(2xt05).............Saksa
1.7.....Nanni79................79/79......2.(07)..................Kätilöopisto
1.7.....Kamom1lla...........28/26.....1..........................SATKS
1.7.....Lenni75.................75/78......2..........................Vaasan KS
1.7.....sasa79..................79/80......7.(02,03,04,05,06;08)..OYS
1.7.....Emmi69................38/39......2.(07)
1.7.....Taateliz..................81/79.....1.
2.7.....Miksuliinu.............32/34......4..........................K-S KS
2.7.....Äiti-76....................32/33......2.(1.yht)..............SAS/TYKS
2.7.....Palle72..................72/65.....3..........................Tays
3.7.....Helga 07...............................2.
3.7.....miina1980............80/75.....3.(t06,t07)..........TYKS
3.7.....amelia_82............25/26.....2.(05)
3.7.....Helga07................32/32.....2.(07)..................SAS
3.7.....liinu75...................75/75.....3.(p04,t05)..........PKKS
3.7.....Amanda81............27/30.....2.(t06).................P-KKS
4.7.....anskur...................84/82.....3.(06, 08)...........VAS
4.7.....Puunukke..............81/79....1...........................PHKS
4.7.....tiituli08...................26/28.....3..........................SatKs
4.7.....Milli76....................76/76.....3.(98,03).............tyks
4.7.....Vatsansisäinen...79/78.....1..........................TYKS
4.7.....tikru85...................85/84.....1...........................LPKS
4.7.....Jeevi......................77/74.....2...........................Sas tai Tyks
4.7.....Mirella_73............................2.
5.7.....Katja.......................27/34....3...........................SatKs
5.7.....Angie83.................25/25.....1..........................Kätilöopisto
5.7.....Suffeliisa...............................4.(1.yht)
6.7.....Aatuliina.................25/33.....2.(06).................Oulaskangas
6.7.....mp73......................73/72.....3.(91,94)............K-PKS
7.7.....La80ku..................80/83......1..........................K-HKS
7-8.7..Jenniliini...............80/76......1..........................KOKS
8.7.....Emppu 74.............................3.
8.7.....näppis84...............84/82.....4.(02,03,06)......TAYS
8.7.....NapNap................27/26......2.(t06).................Kos
8-9.7...Miiza76................................4.
9.7.....Tai.........................79/79......3.(01,02)............Jorvi
9.7.....empunmami.......26/32......2.(03)..................HYKS
10.7...AW_83..................83/79.....1...........................NKL/kättäri
10.7...Ritu79...................29/28.....1...........................TAYS
11.7...Lokamamma......................4.(p97,p99,p02).Naisten klinikka
11.7...satu.......................85/82.....1.
11.7...Tatar......................29/28.....1..........................TAYS
12.7...Munmuru..............78/78.....3..........................Kätilöopisto
12.7...Vivi81.....................83/84.....2.........................Ekks
12.7...vapsula.................................3.........................NKL
13.7...merimus...............80/84.....2.(t06)................Pkks
Täällä tulee lunta kuin saavista kaatamalla, ei kiva :'(
En laittanut tuohon listaan mitään päivityksiä, kun kopioin sen suoraan tuolta vanhasta viikosta. Tallensin sen nyt omalle koneelle, niin jos vaikka sitä päivittelisi joskus itsekin =)
Tänne ei mitään uutta, neulomiset sujuu hyvin, nyt on valmiina housujen lisäksi yhdet töppöset ja lapaset, työn alla vähän hienommat töppöset. Tuskinoa paljon muuta tulee neulottuakaan, toisaalta joku pieni torkkupeitto olisi kiva, saapi nähdä.
Torstaina on meidän kolmas ultra, ja ensi tiistaina ensimmäinen valmennus. Seuraavaan kahteen ei kylläkään päästä kun olen iltavuorossa, enkä saanut niitä vaihdettua.
Talvilomailen tämän viikon ja huomenna olisi miehen 30v kahvitusta, keskiviikkona shoppailua Helsingissä kaverin kanssa, torstaina se ultra ja lauantaina sitten juhlat, niin tässähän tämä viikko meneekin. =)
Löysin facebookista ryhmän myös eli Heinämasut 2009!
Voikaahan paksusti :P
T: Puunukke ja salamatkustaja 25+2
HEPELIINI....viime ketjussa kyselit et mitä oli neuvolassa sanottu siit vasemman puoleisesta kivusta vatsassa??
No viimein ku sain neuvolasta jonku kii,niin sano et on VAIN sisäisten kudosten repeämistä,ei mitään vaarallista.Mie olin et öööhh....ei mitään vaarallista???Mut jätin sit asian siihen,ja viel mä' hengissä olen.
Niin ja sykkeistäki kyselit.....juu,ne vauvan sykkeet laskee suunnilleen 120lyöntiin minuutissa.Normaalisti on suunnilleen 150 lyöntiä/min.Mut kyl se vissiin kuuluu ihan asiaan et sykkeet vaihtelee tollai.Mulla potkut tuntuu vielki vähä missä sattuu...vauva vissiin pystyy viel aika hyvin liikkumaan.Viimeyö taas meni siinä et mä ramppasin iha taukoamatta vessassa ku joku vähä paino tonne alas.Ja eipä noi supistelutkaa ole kauheesti lientyny....mut en jaksa enää reagoida muutaku semmosiin supistuksiin jotka suunnilleen vie jalat alta.Sillon mie yleensä rauhotun vähäks ajaks.
Mut joo....jatkan tätä illan viettoa jos vaikka pääsis nukkuun jossain vaiheessa .
Johanna & lottismöhkis 24+5(muistaakseni)
Puunukke: En mä löytänyt haulla facebookista ryhmää, mitenhän toi löytys mulle kans :) ? Hain tolla heinämasut nimellä?
Taateliz 25+5
Tänään oli taas neuvola. Kaikki oli ok, mutta aiemmin näkynyttä pippeliä ei enää saatukaan näkymään..mitä ihmettä!? Tosin nuo laitteet oli huonommat kun ne laitteet millä se näkyi, mutta silti kummallista. Oletin, että painoni olis noussu hirveesti kun en oo liikkunu ollenkaan, mutta vain 160g/viikko oli tullu lisää. hb 145 ja verenpaine 126/78 (matalin moneen vuoteen, jee), kohdunpohjan korkeus 22 ja vauveli painoi jo yli 500g.
Aika moni näyttää olevan menossa 4d-ultraan. Oi ihanaa..Harmi, että se on meillä päin aika kallista touhua. Ei siis taideta ottaa sitä.
Weera rv 23+2
löysin nyt..piti liittyä johonkin verkostoon ennenkuin löyty haulla..
Neuvolaa odotellessa;
Taateliz ja 25+6
Mies tyol imuroi=)=) ootin vaan perjantai-illasta asti et imurois.Sit eilen ku lapsille sanoin et äiti imuroi aamulla,niin joha oli imuri kädessä ku tulin eskaria viemästä,tehokasta vai mitä=)=)
Mie kans facebookista löysin heinämasut 2009 ryhmän ja liityin siihen.
Nyt nauttimaan auringonpaisteesta
Meneepä tämä odotus hitaasti. Odotan jo niin kovasti vauvan syntymää. En tietenkään halua, että syntyy ennen aikojaan, vaan että olis jo heinäkuu. Näin toissayönä sellaista unta, että synnytin vauvan kotona itsekseni näillä viikoilla ja se olikin ihan täysiaikainen ja kaikki meni hyvin. Taidan odottaa häntä aika kovasti!
Olen nyt kolmatta viikkoa sairaslomalla. Ahdistaa ihan kamalasti se, että pitäisi maanantaina mennä takaisin. Olen kertakaikkisen loppu enkä tiedä kuinka jaksan vielä toukokuun loppuun asti. Ärsyttää, kun työ on sellainen, ettei vaan voi jäädä pois. Pitäisi opettaa muut tekemään omia töitä ja siivota sekä kaapit, että tietokoneen kansiot. Karmea sotku ja työmäärä siellä odottamassa.
Rakenneultra oli maaliskuun alussa ja sen mukaan meille olisi tulossa toinen tyttö! Oliko täällä muut sukupuolen tietävät paljastaneet jo sitä? Ei mennä 4D ultraan, kun on niin kallis.
Onneksi esikoiselta on kaikki muu tallessa paitsi vaunut. Nyt aiotaan ostaa Teutonian Prestiget pehmeällä kopalla ja tilataan ne Saksasta ihan piakkoin. Mitä vaunuja muut ovat hankkimassa? Tänään tilailin myös hieman vaippakankaita ja muutaman vaipan. Vastasyntyneen vaippoja meillä ei ole, joten niitä pitäisi alkaa tehtailemaan. Kivaahan se on. Ompelut alkaa sitten varmaan äityslomalla.
PUUNUKKE: Jos jaksat päivitellä tuota listaa, niin minun laskettu aikani on siirtynyt ja on nyt 26.7. kiitos.
T. Pötkö rv 22+2
P.S. Nimikin ollaan jo tytölle keksitty. Kaikki kolme. Tällä kertaa ei aiota kutsua millään tekonimellä. Esikoista kutsuttiin Pötköksi ja siitä oli vaikea päästä eroon :)
Neuvolassa kävin ja sokerit oli hyvät!! Siinä tämän päivän ilon aihe :D
Kaikki muukin oli hyvin, hemogl. ei mitattu.
Pitäis alkaa soittaa ja varaa aikaa siihen synnytysvalmennukseen.
Pötkö hei!
Mitäs kankaita olet tilaillu ja mistä? Minä kävin tänään kangaskaupassa katselemassa, kun olis tarkoitus sisko laittaa ompelupuuhiin kestoja tekemään. Mun tieto ja taito noista kestoista aivan surkea, pää meni jo pyörälle kun kankaita oli enemmän kuin kaksi!! Ja täällä eurokankaassa oli päälliskankaaksi(pul-kangas?) vaihtoehtoina ällö vihree vs. ällö pinkki.....ei napanneet!
Mistäs sisäosa joka jää ihoa vasten? Entäs mistä parhaat imut?
Otin kaavat kestovaippayhd. sivuilta, teeseitse- vaippa.
Terkuin : Taateliz ja 25+6 :)
Myllymuksuilta saa huippuhyviä vaippakankaita, myös upeita PUL-kuoseja! www.myllymuksut.com. Todella laadukkaita ja vaippailuun sopivia.
Esikoiselta aloitimme kestojen käytön 4kk iästä, joten vastasyntyneen vaipatuksesta ei ole kokemusta. Tilasin tänään Iguleelta Nalle Nöttönen -vaipan sekä Cuddle Buns New Born vaipan. Myllymuksulta tilasin raidallista bambujoustofroteeta sekä luomujoustofroteeta ja aion tehdä tuon Nalle Nöttösen kaavalla omaan käyttöön lisää vaippoja. Tuosta vaipasta ei ole siis kokemusta, mutta olen kuullut siitä suosituksia. Tilasin lisäksi mikrokuitujoustofroteeta lisäimuja varten. Kotoa minulta löytyy jo hamppufleeceä ja hamppucollegea, joista saa imukykyisiä vaipan imukerroksia. Myllymuksuilta olen myös tilannut laadukasta fleeceä, joka sopii esim. taskuvaipan sisäpuolelle sekä kuivaliinoihin. Varsinkin fleecen kanssa kannattaa olla tarkkana, että ostaa vaippoihin sopivaa. Kuivaliinaksi löytyy myös esim. kuivaliinaneulosta, mutta itse olen tykännyt eniten fleecestä kuivaliinana.
Esikoiselta on jäänyt joustofroteesta ja fleecestä ommeltuja kuivaliinoja, joita aion käyttää mm. tuon Nalle Nöttösen sisäpinnalla. Ystävältä sain Bumbyn new born -kokoisia kuoria, joita aion käyttää sisävaipan kanssa.
Eli vaipan sisäpuolen voi ommella suoraan kuivaliinakankaasta (fleece, kuivaliinaneulos, coolmax), mikä on suositeltavaa etenkin taskuvaipan kanssa. Muuten vaipan sisäpinnalla voi olla esim. joustofroteeta, flanellia, bambua, hamppua ja käyttää vaipan kanssa erillistä kuivaliinaa, joka on ohut tiimalasinmuotoinen kangaspala. ( esim. saumurilla ommeltu joustofrotee ja kuivaliinakangas). Jotkut tykkäävät myös riisipaperista, mutta minusta se menee liian helposti ruttuun. Aion kyllä taas kokeilla sitä vastasyntyneen kanssa.
Parhaat imut saa hampusta, bambusta, flanellista, mikrokuitufroteesta. Myös vanhoista froteepyyhkeistä saa hyviä imuja.
Olen tehnyt usein niin, että olen ostanut valmiina jonkun suositellun vaipan/imun ja tehnyt itse lisää samalla mallilla.
Kestovaippainfon sivuilta löydät paljon tietoa ja apua esim. vastasyntyneen vaippailuun. Autan mielelläni, jos sinulla on lisää kysymyksiä! Muistathan kankaiset liivinsuojat! Ehdottomasti miellyttävämmät kuin kertakäyttöiset.
T. Pötkö
Moi Pötkö!
Kiitos mukavasta infosta! :)
Tässä olen iltapäivän surffaillu netissä, ja tehnyt seuraavat "päätelmät" ja suunnitelmat->
Löysin juuri tuon myllymyksujen kautta, jos oikein muistan, oululaisen liikkeen ja nettiputiikin Taikapilvi. Olen menossa ensi viikolla ouluun, ja ajattelin mennä paikanpäälle käymään. Samalla liityin kestovaippayhd. ja otin heidän sivuiltaan tuon taskuvaipan ohjeen (tee-se-itse -> taskuvaipan ohjeet). Sillä ajattelin mennä? Sitten palataan taas tuohon kauppaan, eli näyttää olevan tarjolla tuota Pul-kankaan nimellä menevää kosteussuojakangasta..sitä ajattelin ottaa? Ja sitten kysymys, mistä tulisi paras sisäosa, eli se mikä jää vauvan ihoa vasten? Coolmax, fleece..?! Ymmärsinkö oikein että taskuvaipan sisälle tulevana imuna voin käyttää montaa eri vaihtoehtoa, fleeceä, froteeta(tuli heti mieleen omat eripari pyyhkeet, eikö niitä olisi hyvä hyödyntää)? Eli vähän sitten senkin mukaan paljonko pissaa tulee? Voisin myös toimia niin, että ostaisi jonkun imun valmiina, ja tekisi siitä mallin. Tai laitan siis siskoni hommiin, kun sillä pysyy paremmin tuo ompelukone käsissä :) Tarranauhaa ajattelin kiinnitys systeemiksi?
Sitä vaan vielä mietin noista koko asioista, että mitä koko tekisi ja montako? Kaavat oli valmiiksi tulostettavissa S= 3,5 - 6kg, M= 6 - 9kg, L= 9 - 13kg, ajattelisin itse että kovin montaa S-kokoa ei varmaan kannata tehdä, jos menisi niin että alun vaikka osa kestoiluna, ja sitten enemmän nuita muita kokoja?
Ihanaa jos asiasta tietävänä jaksat lukea, ja poimia noi kaikki kysymysmerkit mitä tuohon tekstiin tulikaan! Niitä on taas monta :D
Asioista pikkuhiljaa enemmän ymmärtävä Taateliz ja potkuja antava asukki :D
Kankaiset liivinsuojukset, tehdäkö itse vai onko ostettavissa valmiina? Jos tekee itse, mikä on paras materiaali?
Voin hyvin samaistua tuohon, ettei jaksa töissä. Loppuviikosta tein parina päivänä hiukan kiireesti töitä, kun tekijöitä puuttui. En ennättänyt vessaankaan ennen kuin kahden nurkilla - tuloksena hiukan veritippoja to ja rusehtavaa valkovuotoa loppuviikkoon. Jäin pariksi päiväksi nyt kotiin lepäämään, kun lapsetkin ovat koulussa ja eskarissa.(Viikonloppuna meinaa se lepäily jäädä, kun tulee touhuttua lasten kanssa.) Ja tänään kävin varmuudeksi otattamassa tulehdusnäytteen. Tosin nyt alkuviikosta on valko taas valkoista. Supparit on lievempiä kuin aiemmin tai sit jotain muita tuntemuksia - ei ainakaan leviä kohtua pitkin.
Muuten masussa liikkeitä on turvallisen tuntuisen paljon - tarpeeksi... Alkaa olla tosi kömpelöä liikkuminen. Kun se vauva nyt on tuossa ja yrittää selällään punnertaa itsensä vatsanpeitteiden läpi ulos. Selkä on yleensä oikeassa kyljessä, mutta en osaa sanoa onko jalat vai pää alaspäin. Pientä taputtelua tuntuu alhaalla, mutta ylös tulee kyllä välillä mojovia näkyviä liikkeitä.
Onneksi jään huhtikuun lopussa vuosilomalle ja pääsiäisviikot häämöttää edessä. Vain kaksi täyttä viikkoa enää.... Ja kolme vajaata :D Ja ehkä uskallan luottaa olooni niin, että voi iltiksen ja eskarin päiväkoti osuuden perua tuolta toukokuulta - vähän kyllä hirvittää missä pulassa sitten ollaan, jos jotain ongelmia vielä ilmenee, eikä kahden jälkeen hoitoa olisi tarjolla ennen puoli viittä.
Tulipa paljon omaa masua ja oloa. Nyt hiljenen taas lueskelemaan muiden kuulumisia.
Hyvää loppuviikkoa kaikille!
Mulla on tullut vähän lomailtua tässä kun on tää viikko töistä vapaata.
Kolme päivää putkeen seisovasta pöydästä ruuat... öyh! Ekaks oli päiväristeily tallinnaan ammattiliiton kokouksen merkeissä, ja sit oltiin miehen kans kylpylässä pari yötä.
Juuri kävin vaa'alla, ja kohta ollaan uudella kymmenluvulla! =O
Mutta painonnoususta huolimatta tuntuu (näyttää) että vatsa olisi pienentynyt!
Liikkeitä tuntuu ihan kivasti edelleen. Öisin saa enimmäkseen ravata wc.ssä, parhaimmillaan viisikin kertaa yössä, mutta viime yönä nukuin aamuun asti heräilemättä! Harvinaista.
Oon kyllä ollut tosi väsynyt nyt päivisinkin, varmaan joutuu aloittaan rautatabletit.
Liityin myös siihen facebook-ryhmään, tai jätin liittymispyynnön just äsken, se oli suljettu ryhmä.
Nyt tarvii mennä katsoon leffaa!
-Laku, öööö, oliskohan se 25+0...
Etelä-Savosta oli uusi palstalainen..toimittaja 1-tyypin diabeteksellä. Sama ala, eri hommat, ja minulla tälläinen sekalainen gestaatio-diabetes. Viime raskaudessa eivät osanneet päättää mikä se näistä kolmesta tyypistä oli..nyt onkin sitten taas ihan erilainen taudinkuva. Pitkävaikutteista insuliinia laitan kerran päivässä, ateriapistot tulee sitten myöhemmin. Ne joilla tauti on ollut entuudestaan tuskin vaivaavat päätään asialla niin paljon kuin gestaatiot ..joutuu opettelemaan kaiken ja sopeutumaan tähän menoon. Itselläni toinen kerta, joten jokseenkin helposti menee..ja onhan se mukava käydä tiuhaan ultrassa.
PUUNUKKE: Olisitko minutkin listaan lisännyt. Onko tuo listan pito työlästä?
Murmelskan laskettu 19.7
Oi joku miettii jo tulokkaan kassin pakkaamista :) Jollain on 10 työviikkoa..ja totta parin kuukauden päästä aletaan olla lähellä..tosin toiset parikuukautta niin kaikki ovat synnyttäneet. Nopeasti se aika alkaa kulkea kun vuoden aika vaihtuu nyt nopeasti. Minusta nämä kuukaudet katoavat jo nyt käsistä ..apua..
Masu: Sitä kiristää ja se on ihan turta välillä. Olo on ahdas..pitää seurailla, koska tunne on aika hallitseva..aivan kuin kaikki ei nyt mahtus samaan palloon. En muista edellisestä raskaudesta tälläistä..en ainakaan näillä viikoilla. Mikähän lie? Tähän ei kipua liity mutta sellainen koko mahan kattava kiristys ja ahtaus..tekee olon tukalaksi.
Isuliinia lisättiin ja tasainen nousu jatkuu( viimeksi 07 heittelehti 1.8-12) kaikki tasainen ja rauhallinen kuulostaa siltä, etten joudu sairaalaan :) Ainakaan ihan heti.
Sokerirasituksesta..minkähän takia on päädytty rasittamaan kaikki yli 25 vee..aika suureelliset on systeemit. Jos merkkejä on sokerin noususta niin ei sille asialle kannata välinpitämätönkään olla. Esikoiseni painoi 3.6kg ja juuttui hartioista koska rasvaa oli kertynyt hartioihin..ei paljon mutta se riitti...28tikkiä ja erittäin kipeä haava joka teki kaikesta hankalaa..pissasin seisaaltani viikon.
Lapselle kertyy rasvaa vatsan ympärille ja sisäelimiin jos se nautiskelee liian korkeista sokereista. Tästä seuraa vaikeita synnytyksiä. Synnytyksen jälkeen vauvan sokeria pitää seurata mahdollisten heilahtelujen varalta ja keltaisuutta on sokerivauvoilla enempi.. On ihan hyvä, että raskauden aikana seuraillaan ja säädellään niin lopputilanne on sitten mahdollisimman hyvä ja turvallinen. Esikoisella ei ollut mitään ongelmia ja sain hänet heti viereeni..joitakin joudutaan viemään sokeritippaan teholle.
Minä toivoisin alatiesynnytystä mutta koska sokerit nousi jo aikaisilla viikoilla voi olla, että haaveeksi jää ja joudun leikkaukseen..en haluaisi..minulle tulee arpikudosta enkä ole mikään sportti hirmu joka parantuisi oitis moisesta.
Mulla oli varmasti muutakin asiaa mutta tähän sokeripokeriin juutuin taas..no ensikerralla sitten..
Murmelska 23 + 2
Piti tulla kommentoimaan ku sie murmelska kirjotit just niillä sanoilla mitä mie olisin voinu kirjottaa....
"Masu: Sitä kiristää ja se on ihan turta välillä. Olo on ahdas..pitää seurailla, koska tunne on aika hallitseva..aivan kuin kaikki ei nyt mahtus samaan palloon. En muista edellisestä raskaudesta tälläistä..en ainakaan näillä viikoilla. Mikähän lie? Tähän ei kipua liity mutta sellainen koko mahan kattava kiristys ja ahtaus..tekee olon tukalaksi.""
Tuo vois olla niin mun tekstiä,PAITSI et olo on viel kipeä.Alaselkä on tulessa,vasen pakara jumittaa kokoajan(ilmeisesti siel on joku hermo painuksissa),närästys on ihan kauhee,ja tuo maha....musta tuntuu et mun nahka repeää ku niin kiristää.En tajua miten toi vauva siel tällä hetkellä on,mut maha on niin älyttömän korkeella ja ISO,et ihan ku oisin viimisilläni.Ja sit toi vauva varmaan painaa jollaki tonne alas jotenki hassusti ku välissä vihlasee oikeen kunnolla,ja saa oikeesti miettiä et tuleekohan se kohta ulos ku tuol alhaalla,siis tosi alhaalla käy semmonen paineen tunne ja pulpahdus.Siis mitenhän mä selittäisin ton pulpahduksen....ööö...se on semmonen niinku ilmapalloon laittaa sisälle vettä,ja puhaltaa perään viel vähä ilmaa...sit ku sen tökkää jonku ahtaan paikan läpi,niin se pullahtaa sit ku pääsee läpi.=)=)
Hyvin kerrottu vai mitä??!!Sanoin just miehelle ettei lue mun hyviä selityksiä ku varmaan naurais ittesä kipeeksi näistä=)
Mut joo,jos jatkais tätä NORSU OLOA!!!
Hyvää illanjatkoa -Johanna & lottismöhkis 24+6(edelleenki kait)
Moi Taateliz,
Itsellä ei ole vielä tosiaan kokemusta vastasyntyneen kestovaipoista, mutta kuvittelisin, että taskuvaipat eivät ehkä välttämättä pidä kaikkein parhaiten ihan pienellä. Tarpeeksi pienellä koolla voivat tietysti pitääkin. Mutta jos teet/teetät itse taskuvaippoja, suosittelisin ulkopuolelle tuota PUL-kangasta ja sisäpuolelle fleeceä (esim. Fuzzy Bunzin tavoin). Ja tosiaan taskuvaipan imuna voi käyttää mitä tahansa imua. Esim. vanhoista froteepyyhkeistä tai uusista kankaista (flanelli, bambu, hamppu) joko tiimalasin muotoon ommeltuja tai neliöksi ommeltuja imuja, jotka sitten taitellaan sopivaksi. Siellä kaupassa kannattaa katsella noita imujakin. Myllymuksuilta saa tosiaan hyvät materiaalit noihin ja ovat todella helppoja tehdä itse. Tarranauhaa (kannattaa ostaa applix) saa myös Myllymuksuilta.
Pitävyyden kannalta on tärkeää, ettei vaippa ole liian iso. Innostus saattaa myös turhaan lopahtaa, jos väärän koon takia vaipat vuotavat. Kannattaa myös kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, jotta näkee mikä tuntuu itselle helpoimmalta. Kannattaa ehkä tehdä muutama erilainen vaippa ihan pienellä koolla, ja kun huomaa mikä sopii itselle, tekee sitten lisää isompia. Meillä 4 kk käytettiin jo M-koon vaippoja. S-kokokin varmaan joissakin malleissa menee ihan hyvän aikaa. 4 kk:lle varmaan S-koko olisikin ollut ehkä parempi, mutta muotoonommeltu sisävaippa/villahousu -systeemillä koko ei ollut niin tarkka. New Born -koko ei varmaan hirveän kauaa mene, mutta pitävyyden takia olen ajatellut niitä joitakin tehdä sen Nalle Nöttösen kaavalla.
Hyvä, että olet menossa tuonne kauppaan, siellä saat sitten konkreettisesti vertailla vaihtoehtoja. Taikapilvessä näytti olevan ihan hyvät valikoimat. Itse olen tykännyt tosi paljon noista Imse Vimse Bumby -vaippakuorista, tosi pehmeät.
Tässä muutamia kestokauppoja vielä vinkiksi:
Dream Nappy, Hippu-vaipat, Igulee, Jopatuu, Kestovaippakauppa, Nuppuliina, Nanu, Riemuli, Tuhinatupa, Vekaravintti, Tirsokas.
Tosi kiva, että olet innostunut kestovaipoista! Ne ovat tosi helppoja käyttää, kunhan jaksaa vähän tutustua aiheeseen ja malttaa löytää itselle sopivan ratkaisun. Vaikeinta on juuri tämä tiedon etsiminen ja valintojen tekeminen, vaihtoehtoja on niin paljon.
Tai: Jos omistaa saumurin, liivinsuojat on tosi helppo tehdä. Mutta suht edullisesti saa valmiinakin esim. tuolta Hippu-vaipoilta. Ulkopuolelle PUL-kangas ja sisäpuolelle joku hyvin imevä esim. flanelli. Valmiita myyviltä kannattaa käydä kurkkaamassa, mitä materiaaleja ovat käyttäneet. Myllymuksuilta saa muuten PUL-kangasta pieniä paloja esim. liivinsuojia varten pelkän kirjeen postikuluilla!
T. Pötkö
En oo pitkään aikaan kirjotellu mitään tänne lueskellu vain muitten juttuja.
Nyt sit on aikaa ku ei edes väsytä, musta on tullu hirveä yökukkuja ja toisaalta taas kun pikkunen alottaa aina ilta/yöjumpat kun ois laittamassa nukkumaan, menee tovi että löytyy asento. Oon joutunu laittaan muutamana yönä tyynyn jalkojen väliin tai tohon kyljen/selän alle..
Mulla on välistä myös sitä väsymystä vaikka oon syöny jo yli kuukauden päivät rautaa ja Hb oli myös noussu viimeksi kun kävin neuvolassa (kolmisen viikkoa sit) oli 124, kauon tuota rautaa pitää oikein sit syödä? ku välistä ällöttää jo ottaa sitä, syön obsidania. seuraava neuvola on sit ens torstaina vasta.
Myös täällä kiristää mahaa välistä, oon koittanu rasvailla sitä muulloinkin kuin suihkun jälkeen.
Painoa on myös tullut lisää, ihan jo ittiäkin välistä hirvittää et kuin paljon se vielä nousee :D Masu on kyllä kasvanut tosi vauhdilla, varmaan viimisen parin-kolmen viikon aikana.
Onko muilla turvotusta nilkoissa tms? Kun mulla turvottaa nilkat tosi paljon ja varsinkin jos joutuu seisomaan paljon, mikä siihen auttas? neuvolasta ne sillon sano et kokeilla sitä kylmägeeliä ja se on kyllä kovassa käytössä iltasin ennen nukkumaan menoa! mut monesti sit on jo aamusta/päivästä jalat sit taas turvonneet ja kipeät, joskus tuntuu et hyväkun pystyy käveleen ku sattuu niin paljon. Onko tää loppuaika sit koko ajan tämmöstä? Oon kokeillu myös nostaa jalkoja korkeelle, sekin auttaa hetken.
Tässä mietin meinaan et ku mulla ois ens kuussa työharjottelua ja tietäis sit jalkojen päällä oloa ainakin sen 6h/pvä et jätänkö ihan suosiolla käymättä ja siirrän tulevaisuuteen.
Minäkin oon täytelly nuita äippärahahakemus lappuja ja pitäis myös varata synnytysvalmennukseen aikaa.
Jospa sitä nyt koittais nukkumaan :)
tikru85 rv 25+4
Kirjoitin pitkän pätkän ja se otti ja katos! Mur! Tästä lähtien kyllä kopioin kirjoiittamani tekstin ennen lähettämistä.
Mulla oli myös samaa paineen tunnetta mitä Näppiksellä on ollut. Se tuli mulle Egyptin matkan lopussa ja paheni aina kun oli käynyt vessassa. Suomessa soitin asiasta neuvolaan ja ne kohoitti tulla tarkistukselle. Kohdunkaula oli kiinni, mutta pehmennyt ilmeisesti rasituksesta (kävely, rappujen nousu) Käskivät levätä ja välttää viikon ajan lenkkeilyä. No sehän tepsi ja paineen tunne katosi... Oiskohan sulla sama homma?
Kannattaa Tikru ostaa tukisukat. Ne helpottaa hieman turvotukseen. Odotin esikoista kesällä- 06, ja tämä kesä oli todella kuuma koko Suomessa (muistatte varmaan) Mulla oli niin paljon turvotusta, että mun varpaiden välitkin katosi.
= / heh... Polvesta alaspäin jalka oli yhtä pölkkyä, ja jos nilkasta painoi sormella jäi tosi syvä kuoppa... Elokuun lopussa kun tyttö oli syntynyt lähti turvotuskin pois. Koho asento, kylmägeeli ja kylmä vesi helpottaa myös oloa, mutta sukat pitää turvotusta loitolla...
Mä kärsin myös todella katkonaisista yö unista. Viime yönä taisin klo.23-08.30 välillä käydä seitsämän kertaa vessassa, ja se on aika hassua, että virtsaa tule joka kerta ihan kunnolla (ei siis vaan pikku lirua)...vaikka tämä virtsarakkoon talloja ei kyllä helpota yhtään oloa.
Mä liityin myös heinämasu ryhmään (facebook) ja oottelen nyt siihen hyväksyntää... Facebookia ei tahdo enää osata käyttää sen uuden ulkomuodon ansiosta, mutta jospa sitä taas oppisi.
Jos Puunukke viitsii päivittää listaa (ei ole pakko) niin mun synnytys sairaalaksi muuttuu Porvoon sairaala (jos sinne ei tuu kesä taukoa) ja laskettu aika on jo 29.6, mutta tahdon silti jäädä teihin heinäkuisiin..
AatuLiina ja Iivari rv.27 ja tyttö-06
(kauhistus, enää kolme viikkoa niin on jo 30 raskausviikkoa täynnä... hiuka aika menee äkkiä!)
Hepeliinille... mulla ainakin tossa sokerirasituksen ajanvaraus ohjeessa lukee, että siellä tulis käydä H 24-28. Itse olen menossa ensi viikolla, jolloin mulla on menossa rv 27.
Omaan napaan ei ihmeempiä kuulu. Masuasukki suorastaan jyrää kantapäillään rakkoa koko ajan ja välillä tuntuu, että hänen varpaansa varmaan kurkistaa pian haarovälistä. Jotenkin tuntuu jo epätoivoiselta ajatus, että tuo epeli osais kääntyä millään pää alaspäin. Pelottaa kyllä jo tässä vaiheessa tuo perätilasynnytyksen uhka.
Viime viikolla yhtenä päivänä potkut tuntui kyljissä, ja se jo helpotti, kun rakko sai olla hetken rauhassa. Viime yönä sai, asukin potkiessa rakkoa, useampaan otteeseen käydä vessassa ja unet jäi aika repaleiseksi. Aamulla kun herätys oli 4.30 niin nyt kyllä tuntuu siltä, että kello 17 on ikuisuus vielä aikaa. Työt ei suju yhtään ja koko ajan jotain unohtuu... ennustaa tänään kotona väintään päikkäreitä ja varmaan myös melko aikaista nukkumaanmenoa noin ylipäätään. No koiran ulkoilutuksen lisäksihän täällä työpaikkakunnalla ei juuri iltaisin tekemistä ole, joten aikainen nukkumaanmenohan sopii :)
Täytyy tässä jotain töitä yrittää tohvertaa vielä hiukkasen, joten palailen myöhemmin asiaan.
Mirable ja masuasukki 24+6