Miksi mua haukutaan kun esikoinen hoidossa?
meille pitäs syntyä vauva kesällä ja aion pitää 4,5v esikoisen päiväkodissa. Mies vie sen kun menee töihin ja hakee kun tulee töistä. Sitten kun vauva syntyy niin ajattelin hakea sitten vaunujen kera päiväkodista. Nyt en voi pitkiä matkoja kävellä kun tulee heti huono olo ja verensokeri laskee (diabetes ollut 14v). Esikoinen tykkää olla päiväkodissa ja hänelle on paljon kaveria siellä. Meidän pihapiirissä ei valitettavasti ole muita lapsia ja esikoiselle tulisi kyllä tylsää jos olis koko ajan mun ja sit vauvan kanssa.
Esikoinen oikeesti tykkää tosi paljon olla päiväkodissa ja leikkiä kavereiden kanssa. Miksi se kuitenkin on niin huono asia täällä kaikille? "karmeeta kun lapsi klo.8-16 hoidossa kun äiti kotona"?
Kommentit (21)
kuka sut pakottaa kökkiä pihapiirissä? jos ei ole autoa saat sen ostettua sillä rahalla jonka hoidosta maksat!
kuka sut pakottaa kökkiä pihapiirissä? jos ei ole autoa saat sen ostettua sillä rahalla jonka hoidosta maksat!
mitäs jos ei ole ajokorttia? se + auto maksaa aika paljon enemmän.
ja mä ainakin rakastan lastani ylikaiken vaikka on hoidossa. ei kyse ole siitä ettei silmissäni voi sietää vaa siitä mitä lapsikin tahtoo.
te saatte saman takas jonka ootte laittanut liikkeelle. Jokainen ihminen ja elämä on erilainen. Musta on törkeää kun toista haukutaan huonoksi äidiksi vain sen takia että lapsi on hoidossa. Onneks te itse olette niin täydellisiä ja ihania. Hävetkää.
Hei ap, luepa tämä.
Meilläkin syntyi vauva, ja sikoinen oli 4 v. Lapsi oli ollut päiväkodissa sitä enen ja viihtyi hyvin.
Mutta muutimme ja siksi päiväkoti jäi ja tilalle tuli kerho.
Meidän kohdalla tilanne huononi. Lapsi ei saanut kerhossa kavereita. Me emme tutustuneet kehenkään, vaikka kävimme äiti-lapsi kerhossa, muuta täällä ei ole, ei ole avoimia päiväkoteja eikä ole asukaspuistoja.
Noissa vauvakerhoisa oli vain vauvoja ja max 3 v lapsia.
Oma lapsemme oli kovin yksinäinen.
Hän kävi harrastuksissa ja minä annoin puhelinnumeroni ja osoitteeni ja pyysin kylään, mutta turhaan, ketään ei tullut, olimme aivan yksin.
Nyt lapsi on 5 v. Sain hänet taisteltua päiväkotiin. Hän viihtyy siellä todella mainiosti. On saanut kavereita, kuuluu joukkoon, on aktiivista ja tekemistä.
Vauva on vaippaikäinen taapero.
Omani on osa-aikaisena. Toisinaan on koko päivän, tämä oli päiväkodin toive, kaverisuhteiden takia.
Toisinaan haen klo 12, on siis 3 tuntia silloin
Pieni nukkuu pitkät päiväunet sisällä, ja kun 5 vuotiaalla on kotipäivä, päiväunien aikana olemme "jumissa" sisällä.
Asumme ok.talossa JA VAikka asumme keskustassa, ja tässä on lapsia ymopärillä, yrityksistä huolimatta em me ole tutustuneet kehenkään.
En tiedä haukutaanko minua selän takana. Ei heilauta minua. Tiedän, että kykenen lapsistani huolehtimaan, touhuan hänen kanssaan, mutta en minä pysty muuttumaan hänelle kaveripiiriksi !! Ja tuon ikäiselle se on toddella tärkeää
Iso kasa muita perusteita löytyy ketjusta "Perustelkaa, miksi 3,5-5v. pitäisi ottaa pois päiväkodista, kun vauva syntyy?". Olepa hyvä ja käy katsomassa sieltä.
Kun mun poika oli 4 aloitin opintovapaan. Opiskelin pääasiassa iltaisin, parina päivänä viikossa menin jo puolen päivän jälkeen koululle tekemään hommia. Aamuisin luimme aamusatuja ja köllimme sängyssä 10 asti, kunnes lähdimme ulkoilemaan jne. Jos oli päiväkotipäivä, niin vein aamu-ulkoiluun mukaan. Poika nautti aivan hirmuisesti ja kun loppuvuodesta jouduin työharjoitteluun, niin harmitteli kun oli pakko mennä joka päivä päiväkotiin, jossa oli ne kaikki kaverit ja toisaalta kivaa sielläkin. Mutta ei esim tykännyt siitä että siellä oli puuroa 4 aamua viikossa, joten ei koskaan halunnut mennä aamiaiselle jollei ollut ihan pakko.
Eräs miespuolinen työkaveri sanoi minulle että hän ei ymmärrä miksi nykyäideillä on kiire töihin, eivät ole kun vajaan vuoden kotona. Silloin kun heillä oli lapset pieniä hänen vaimo oli lasten kanssa monta vuotta kotona.
Yritin puolustautua että 7 hengistä perhettä ei elätetä yhden palkalla. Johon hänellä löytyi uudet perusteet, miten heillä asiat oli hoidettu.
Joku muu tietysti voisi haukkua siitä kun ei käydä töissä ja tehdään vaan lapsia ja eletään muiden verorahoilla.
Pitää vaan elää ja tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee.
Täällä palstalla riehuu välillä vähän häiriityneitä ääri-ihmisiä. (ääriuskovaisia äärioikeistolaisia joiden on pakko todistella pätevänsä kotiäitinä kun koulutu ja työkokemus on jäänyt hankkimatta ...?)
Ei kukaan normaali täysjärkinen koulutettu normaali työssäkäyvä äiti sinua ratkaisustasi kritisoi. Muista että sinulla on täysi lain suoma oikeus lapsesi päivähoitoon ja pidä siitä kiinni !
Tärkeintä on että itse jaksat, mielenterveytesi on kunnossa eikä parisuhteenne hajoa toisen lapsen synnyttyä. (mikä on tälläkin palstalla tuntuu olevan aika yleistä...)
Lapsesi viihtyy päiväkodissa sen muutaman tunnin minkä aikana saat vauvasi hoidettua ja nukuttua päiväunet yövalvomisen jälkeen.
Itse pitäisin lapseni päiväkodissa tuossa tilanteessa.
Kai niitä kavereita nyt löytää ystävien joukosta, puistoista, muskarista, perhekerhoista ym. ym.
Meillä lapsella ei ole päivähoitopaikkaa, enkä ole sellaista hakemassakaan. Ajattelin aivan riittäväksi sen, että syksyllä lapsi aloittaa päiväkerhon kerran viikossa.
Itse hoidan työkseni lapsia, ja tiedän hoitopäivien olevan pitkiä ja raskaita lapsille, vaikkakin hoidossa viihtyvät ja siellä on kavereita. 4-vuotias on vielä pieni ja tarvitsee paljon äitiä. Nyt on myös viimeiset ajat tarjota hänelle kiireettömiä ja leppoisia kotipäiviä ennen kuin esikoulu ja koulu alkavat ja pakottavat lähtemään aamulla aikaisin ulos tuuleen ja tuiskuun.
Mielestäni, jos hoidossa välttämättä tahtoo lapsensa pitää vaikka on itse kotona, pitäisi hoitopäiviä olla vain pari viikossa, nekin lyhyitä. Lapsella on oikeus olla myös kotona rauhassa äitinsä ja pikkusisarensa kanssa. Ja tietenkin myös vauvalla on oikeus isosisarukseensa, josta ottaa mallia kasvuunsa.
hoidossa kun olen vauvan kanssa kotona. En ota mitään nettipalstakommentteja minään henkilökohtaisena haukkumisena. Mielipiteensä toki saa jokainen ilmaista.
kuin nyhjää kotona äidin ja vauvan kanssa.
pitää tehdä koko ajan aloituksia samasta asiasta. Kyllä se jostain syyllisyydestä kielii, sori vaan...
Ei se nyt kieli mistään muusta kuin syyllisyydestä. Näin se vain on.
pitää tehdä koko ajan aloituksia samasta asiasta. Kyllä se jostain syyllisyydestä kielii, sori vaan...
öö.. tää on kyl eka kerta kun tästä mun asiasta aloitin keskustelun.
mäkin olin päiväkodissa töissä pari vuotta sitten ja siellä missä mä olin oli kyl aika rentoa. paljon askarreltiin ja laulettiin. miksi lapset väsyis siihen? sehän on mitä lapset tekee muutenkin.
ja asutaan aika keskellä ei mitään tällä hetkellä, ei täällä oikein mitään kerhoja oikein ole (mulla ei ole autoa).
-ap
seurakuntakerhoon ei mennä koska ei kuuluta kirkkoon. kun vauva syntyy niin voit hakea vaunujen kanssa esikoisesi jo vaikka klo.12, niin on vain sen 4tuntia hoidossa.
hahaa, no eihän kieli. ihan vaa ihmetyksestä se johtuu. tässäkin ap ihmetteli että miksi häntä haukutaan kun lapsi hoidossa ja hän kotona. mut ei tässäkään ole tullut ilmi yhtäkään hyvää syytä miksi näin ei saisi tehdä.
Menisi ihmettelemään niihin muihin ketjuihin.
hahaa, no eihän kieli. ihan vaa ihmetyksestä se johtuu. tässäkin ap ihmetteli että miksi häntä haukutaan kun lapsi hoidossa ja hän kotona. mut ei tässäkään ole tullut ilmi yhtäkään hyvää syytä miksi näin ei saisi tehdä.
vaan hoitoon. lapsi voi olla äidin kanssa kotona ja silti käydä vaikka kerhoissa leikkimässä.
eipä siinä mitään mun mielestä silti yli 3-vuotiaan voi laittaa tarhaan.