Imetteleekö ateistit lainkaan miten tämä meidän maailmamme on mahdollista?
Jos taivat ja Jumala ovat mahdoton ajatus niin eikö pitäisi olla niin ettei tätä meidänkään maailmaa ja meitä olisi. Koska kuoleman jälkeen varmasti tulee ei mitään niin miksi nyt ei ole ei mitään?
Kommentit (51)
ateisti kykenee hyväksymään sen, että ei ole mitään suurta suunnitelmaa, jonka toteutumaa tämä kaikki on. Tämä on vaan muotoutunut tällaiseksi sattumien kautta. Olemme siis kaikki vastuussa siitä millaiseksi tämä maailma muotoutuu ja muuttuu. Emme oleta, että joku muu olento hoitaisi kaiken meidän puolesta. Siinä mielessä olisi todella kätevää, jos me kaikki olisimme ateisteja: ehkä ilmastonmuutoskin saataisiin kuriin, kun ihmiset ymmärtäisivät, että heidän tekonsa määrittävät sen, miten tässä käy.
Kyllä minä kaikenlaista ajattelen. Ihan perusteellisestikin välillä ajattelen. Ja mitä enemmän ajattelen, sitä käsittämättömämmältä tuntuu se, että joku tosissaan uskoo jumalaan (kuka mihinkin jumalaan).
mutta mitä enemmän asioita pohdin, sitä vähemmän uskon. Olen joskus ajatellut, että olisi kyllä kätevää uskoa johonkin, joka auttaisi pahojen aikojen yli ja tekisi elämäni onnelliseksi. Mutta kun ei pysty, vaikka kuinka asiaa kääntelisi miten päin. Ap:n kirjoituksista en ymmärrä mitään.
todistatte jälleen kerran, että vilpitöntä uskovaa kristittyä saa lyödä kuin vierasta sikaa, tai ainakin hymähdellen vähätellä. Karulta tuntuisi maailma, jossa olisi vain teitä kyynisiä kyseenalaistajia!
Mutta:
Korjatkaa jos olen väärässä, kun olin ymmärtävinäni että ap tässä ketjussa ikäänkuin puhuu sielun vaelluksesta tai siis siitä että ihminen syntyisi uudelleen. Sitäkö hän noilla höpinöillään tarkoitti? Eihän se kuulu kristinuskoon?
on miljardi galaksia joissa jokaisessa on miljardi aurinkoa. Toisin sanoen on epätodennäköistä, että maapallo on ainoa planeetta jossa on elämää. Avaruuden välimatkat vaan on niin jättimäisiä, että mahdetaankohan ikinä saada selville mitä elämää ja missä. Tosin saattaa olla että elämää on jopa Marsissa. Jokin aika sitten oli uutinen, että siellä on jotain outoa toimintaa maan alla, joka johtuu joko bakteerien tms. aineenvaihdunnasta tai jostain muusta, en muista mistä.
Toinen juttu on että uskovaiset lähtee aina ihmisestä ja sitten ihmettelee miten hienosti kaikki on tuunattu ihmistä varten, täytyyhän tässä olla luoja takana. Kun kerran elämää voi olla vain tietyssä pienessä lämpötilahaarukassa. Tosiasia on kumminkin että viime vuosina elämää on löytynyt aivan käsittämättömistä paikoista. Bakteereja jotka elävät todella korkeissa lämpötiloissa, niin korkeissa ettei niitä ole aikasemmin havaittu kun ei ole tajuttu että ne kuolevat "normaalilämpötilassa". Yksi hassu elukka josta luin oli sellainen mato tms., jonka toinen pää eli tosi kylmässä ja toinen pää tosi kuumassa, hitsi kuin muistaisin missä se eli - ehkä jonkun kuuman lähteen ääressä syvällä valtameren pohjassa. Että ehkä elämän rajat ei ole aivan niin tiukat kuin kuvitellaan.
kun se ei mene täsmälleen hänen haluamaansa suuntaan. "Eiku ei me tästä puhuttu, puhutaan nyt sillei kun mää haluan..." :D
Sun täytyy ymmärtää, että sä puhuttelet nyt joukkoa ihmisiä, joilla ei ole mitään yhteistä mielipidettä tähän asiaan. Ei ole mitään ateistien uskomattomuusryhmittymää, jolla olisi kollektiivinen mielipide ja koodisto kuten kristityillä. Sä puhut myös tieteestä, vaikkei sulla ole selvästikään mitään hajuakaan niistä asioista. Sydämen sivistys nyt ei vaan riitä, jos haluaa keskustella vakavasti maailmankaikkeudesta. Itsekään en maallikkona osaisi sulle selittää niitä päänräjäyttäviä teorioita, joita olen lukenut. Kannustan kyllä tutustumaan.
Jos nyt kuitenkin yritän vastata siihen kysymykseen, joka sulla aloituksessa oli... Ensinnäkin joo ihmettelen. Olen erittäin utelias ja musta on äärimmäisen mielenkiintoista lukea siitä, miten "kaikki" on syntynyt. Taivas ja Jumala ei sinällään ole mulle mahdoton ajatus. Ihmismieli luonnostaan on taipuvainen uskomaan johonkin "jumalaan", koska me normaalijärjellä varustetut yksilöt emme yksinkertaisesti kykene ymmärtämään maailmankaikkeuden hienouksia muulla tavalla. Se on niin hieno systeemi, että se ylittää järjenkin.
Mutta olisiko kaiken takana todellakin joku ukko, joka olisi tehnyt tämän _kaiken_ (tähdet, planeetat, mustat aukot, mikrobit, jänikset, dinosaurukset, sukupuuttoon kuolleet saniaiset jne), jotta ihmiset voisivat rällätä aikansa maapallolla, totella hänen käskyjään, tappaa hänen poikansa, kuolla ja päästä taivaaseen tai sitten helvettiin? Jotenkin kuulostaa vaan väärältä.
Komppaan sua! Missähän ap luuraa... Toivottavsti tulee esiin vielä.
täällä AP taisi jossain vaiheessa kysyä kuinka ateisti voi uskoa niin uskomattomaan sattumaan, että olisi tullut evoluutio joka mahdolistaa ihmisen olemassaolon (tms.). minua aina hämmästyttää nämä jotka kuittaavat spontaanin alkuräjähdyksen ja eoluution yms liian epätodennäköiseksi sattumanvaraiseksi tapahtumaksi. emmehän me tiedä kuinka monta kertaa koko touhu on vaikkapa epäonnistunut! kuinka monta kertaa alkuräjähdys loppui ensimmäisiin millisekunteihinsa, kuinka monta kertaa universumi onkaan syntynyt, mutta sitten meteoriitti ei osunutkaan maapallon eivätkä dinosaurukset koskaan kuolleet, eivätkä nisäkkäät pääseet hallitsemaan maapalloa eivätkä ihmiset koskaan kehittyneet.
pieninkin sattuma on mahdollinen, ja siitä mitän ON JO tapahtunut, kuinka epätodenäköistä hyvänsä, todistaa se, että tosiaan, se ON tapahtunut, sinä ja minä molemmat oleme tässä. ei se mielestäni sen kummempaa ole.
Itsekään en maallikkona osaisi sulle selittää niitä päänräjäyttäviä teorioita, joita olen lukenut. Kannustan kyllä tutustumaan.
Tai sanotaan nyt että ehkä on parempi ettei tutustu, jos haluaa säilyttää sen paljonmainostetun lapsenuskon, jonka ihannoinnin toisaalta ymmärrän, toisaalta en. Kyllä se vaan niin on, että kun on lukenut noista asioista mistä tuo ylläoleva kirjoittajakin mainitsee, kristinuskon idea jumalasta tuntuu suoraan sanottuna jumalan ajatuksen rienaukselta. Kun tosiaan mietitään kaikkea henkeäsalpaavaa mitä universumista löytyy mikrobeista mustiin aukkoihin, joku puuhastelu vaikkapa muiden seksuaalisuuden tuomitsemisen parissa tuntuu niin lapselliselta ettei ole tottakaan.
Eikö evoluutio ole teidän mielestä käsittämätöntä "sattumaa"? Ja
Usein sattuma käsitetään väärin elämän synnyn ja evoluution suhteen. Uskovaisten piirissä kiertää sellaisia ajattelua vääristäviä esimerkkejä, kuten että miten kukaan voi uskoa että syntyy lentokone, jos lentokoneen osat laitetaan isoon rumpuun ja ravistellaan. Ylipäänsä todennäköisyyslaskennan esimerkkejä käytetään väärin. On erittäin epätodennäköistä saada lotossa 7 oikein, vaikka joku siinäkin vähän väliä onnistuu. Evoluutiolotto ei kuitenkaan ole samanlaista kuin 7 oikein kerralla -lotto. Evoluutiolotossa arvotaan ensin niin kauan että saadaan eka numero ja saadaan pitää se. Sitten ruvetaan arpomaan seuraavaa numeroa ja saadaa pidää se, ja niin edelleen. Tällä lailla 7 oikeinkin on paaaaljon helpompi saada.
Mutta lasten kaltainenhan se jumalan valtakuntakin on. Vaatii aika reippaasti naiviutta uskoa sellaiseen.