Hoitoalan ammattilaiset!
Mistä johtuu, että joillakin osastoilla eri sairaaloissa on farmaseutit alkaneet jakaa lääkkeitä? Kuulin, että suurin syy olisi se, että sairaanhoitajilla on sattunut niin paljon virheitä lääkkeitä jakaessa, että vastuu on siirretty farmaseuteille. Miten se on mahdollista?! Ja mitä seuraamuksia hoitajalle tulee, jos jakaa lääkkeet väärin?
Kommentit (28)
Mutta meillä ainakin myös lähihoitajat/perushoitajat jakaa lääkkeitä. Ennen jopa hoitoapulaiset, jotka myös inskoja pisti, mutta siihen tuli muutos...
Mutta mistä perustuu väite että hoitajat tekis virheitä lääkkeiden jaossa?
Sehän on yksi vahvimmista asioista joita hoitajat tekee! Siihen miltei koko hoitaja idea perustuu: lääkäri määrää lääkkeet ja annokset ja hoitaja jakaa oikeat määrät potilaille.
Luulen, että enempi puhutaan KIIREESTÄ. Ei ole enää aikaa kaikkeen. Hoitajathan tekee monia täysin työhönsä liittymättömiä asioita kuten jakaa ruokaa, siivoaa, vie roskia. Eikö laitoshoitaja taida olla oikea ihminen näihin?
Hoitajahan voi toki auttaa syömisessä mutta ei sen tuominen keittiöltä, vieminen sinne enää ole hoitajan hommaa.
Jos työt ajateltaisiin läpi niin hoitajilla olisi aikaa tehdä sitä HOITAMISTAKIN.
Kyllä hoitajan perustehtävä on osata lääkelaskuja!
tulee halvemmaksi tilata apteekista lääkkeet, kuin pitää suuri arsenaali joka osastolla, jolloin väkisinkin menee paljon vanhaksi.
Hihkuisin onnesta jos meilläkin tuohon mentäisiin, yöllä väsyneenä kun on aika raskasta jakaa noita lääkkeitä.
siitä, että kiireessä sattuu lääkkeiden jaossa _inhimillisiä_ virheitä ja siksi on pistetty farmaseutit jakamaan lääkkeitä ja saavat tehdä sen rauhassa. Tuskin kukaan hoitaja tahallaan väärin jakaa lääkkeitä ja eipä noista virheistä mitään seuraamuksia tule, jos ei nyt ihan älyttömiä virheitä tee.
sairaanhoitaja tekee virheitä(niinkuin varmasti tekeekin, niinkuin jokaiselle tulee töissään joskus virheitä)
farmaseutille ei tapahdu virheitä???
Farmaseutithan jakavat vain tabletit.
Sairaanhoitajat hoitavat käsittääkseni edelleen injektioiden antamisen ja iv-lääkkeet ja jos jossain voi tapahtua kohtalokkaita virheitä niin ennemmin näissä em. kuin tableteissa (ainakin noin yleisesti ottaen).
Farmaseutilla on aikaa paneutua lääkkeen jakoon tabletteina, hoitajilla on enemmän aikaa keskittyä hoitamaan potilaita ja täyttämään heidän tarpeitaan. Edelleenkin nestehoidon ja suonensisäisen että- lihaksensisäisen, epiduraalihoidon hoitaa sairaanhoitaja. Näissä voisi tapahtua myös virheitä, jos noin ajateltaisiin ja tapahtuukin valitettavasti. Ja kyllä farmaseuttikin on joskus vahingossa jakanut väärin. Sairaanhoitajan tehtävä on myös edelleen huolehtia ajantasalla olevista lääkekorteista, eli laittaa sinne lääkemuutokset joita lääkäri kierrolla tekee. Näin että farmaseutti osaa jakaa ne oikein. Ja sairaanhoitaja jakaa lääkkeen potilaalle tarjottimelta, voihan siinäkin sattua virhe että antaisi väärälle potilaalle väärät lääkket. Kyllä näitä sattuu aina silloin tällöin. Onneksi en ole kohtalokkaita virheitä vielä nähnyt, niitä sattuu onneksi harvoin. t. sh
onko suuri ero annostuksissa, tai vallan eri lääkkeet
ja jos otat tänään aamulla iltalääkkeesi ja illalla taas iltalääkkeet, voi olla että jotain todella tärkeää jää kokonaan saamatta
esim itselläni on moniniaisia sydänlääkkeitä ja kyllä olisi melkoinen ero ilta ja aamulääkkeillä
saisin liian vahvaa illalla yöksi jos aamulääkkeet ilalla ottaisian
minä muistutan kaikkia, että tarkistakaa AINA ITSE sairaalassa ollessanne omat pillerinne, jos ette jotain pilleriä tunnista niin kysykää ennen kun nielasette
itse olen maannut sairaalassa pitkiä akkoja, ja kyllä olen monen kerta saasnut virheellisesti lääkkeitä, milloin on jotain kokonaan puuttunut, milloin on ollut väärää annosta
pahin oli se kun sain vahingossa kaksinkertaisen lääkemäärän, eri pilleri oli vahvempi kuin olisi pitänyt olla
mutta itse siis aina tarkistan pillerit ja huomasin, pillerin värin vaihtuneen ja kysyin asiaa, 100mg tilalla olisin siis ottanut 200mg ja tuo 100mg jo teki pulssini hyvin matalaksi ja verenpaineen matalaksi, mitenlie olisi käynyt jos tuon vahvemman olisin ottanut
iv- lääkkeitä on unohtunut, tunnin odottelin ja menin kysymään lääkettä ei hoitaja edes tiennyt et olis pitänyt antaa
yms mukavaa
eli liikaa virheitä sattuu
uskon että voipi joku virheisiin kuollakin ihan huomaamatta