Kortisoni lapsettomuushoidossa ?
Moikka !
Olisin kysellyt myös täällä, onko teille määrätty kortisonia lapsettomuushoidoissa ?
Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja vasta-aineet koholla, mutta en silti saanut kortisoni lääkitystä. Mitä lääkettä olet saanut ja millaisella annostuksella ?
Kiitos jo tiedosta etukäteen ja mukavaa viikonloppua !!!
:)
t.mami
Kommentit (2)
Mulla on se käsitys, että juurikin vasta-aineiden takia kortisonia yleensä määrätään. Mutta meidän lääkäri sanoi, että joskus on kortisonia käytetty ihan varmuuden vuoksi, jos on jo monta epäonnistunutta hoitoa takana, vaikkei vasta-aineita olisi löytynytkään, ja kuulemma hyviä tuloksiakin on saatu.
Lääkkeiden nimistä tai määristä en tiedä, kun ei itselleni ole kortisonia vielä käytetty vaan se on vasta mahdollisesti edessä.
Minulla oli kortisonilääkitys (Prednison 5mg) käytössä viimeisessä onnistuneessa lapsettomuushoidossa. Annostukset olivat 20mg/pvä ensimmäiset 5 päivää (aloitus 2pvää ennen punktiota), sitten 10mg/pvä testiin asti jonka jälkeen 5mg/pvä rv9 asti.
Suoraan sanoen en tiedä miksi minulle määrättiin kortisonia (ei mitään perustautia). Olimme käyneet tätä ennen 4 IVF hoidossa ja tuloksena aina kemialliset raskaudet (testissä pp12 hcg 10-40 joka kerta kun olisi pitänyt olla kaiketi yli 100 että olisi ollut kaikki kunnossa). Mutta siis 5 IVF hoidossa oli kortisonilääkitys ja tuloksena IVF tyttö. :) Joten tuntuu että ainakin meillä kortisoni oli hyvä juttu.