Kuinka moni oikeasti täysimettää sen 6kk?
Onko jossain uusia tilastoja Suomesta? Jonkun vuoden 2000 paikkeilla tehdyn olen nähnyt, mutta luulisi tilanteen jo parantuneen niistä ajoista?
Tuntuu vaan, että olen AINOA joka tuttavapiirissäni täysimettää vielä yli 5kk ikäistä (reippaasti kasvanutta) vauvaa. Ja aion täysimettääkin sinne puoleen vuoteen.
Taidan olla suorastaan tilastollinen poikkeus, kun olen kohta täysimettänyt kolme lasta 6kk ikään ilman pisaraakaan korviketta.
Kommentit (60)
6 kk täysimetetty oli huimat 1%.
Minun tuttavapiirissäni taasen 6 kk täysimetettyjä on aika paljon :), mutta toisaalta oma tuttavapiirini on todella imetysmyönteistä.
2000 tilastoissa 6 kk täysimetettyjä oli 3 %.
eli oli entisestään laskenut.
Minulla on viisi lasta. Kahta ensimmäistä imetin 2 viikkoa sitten jo tarvittiin lisämäitoa kunnes maito loppui/hiipui vauvan ollessa 2-3kk. Molemmat lapsista nukkuivat 6-8h yöunet kun sairaalasta kotiuduttiin. Koska en herättänyt lasta öisin syömään tuli yöstä niin pitkä imettämätön jakso että maito alkoi hiipumaan.
Kolmas lapseni ISO poika on imetetty 10kk asti tosin kiinteä ruoka otettiin mukaan 4kk iässä. Tällöin imetys loppui kun jätin yösyötöt pois 8kk taas siis maitoa riitti sen 2kk.
Kaksi viimeisintä on täys imetetty 6kk asti siis pelkkää äidinmaitoa ja kiinteän ruuan kera rintaa saivat noin.1v asti molemmilta olen lopettanut yö syöttämisen 10kk joten taas maito vain loppui sopivasti siinn yhden vuoden iässä.
Minulla siis maidon riittävyys on yhteydessä yösyömiseen.
Neuvolassa oltiin(esikoisen vauva-aikana v.2000) hyvin hämillään ja näreissään, kun en noudattanut suosituksia aloittaa kiinteitä, kun vauva 4kk!
Herranjestas, poika oli tosi pullukka (4kk 8200g, 5kk tasan 9kg)ja sai tasan tarkkaan tarvitsemansa tissimaidosta. Kiinteisiin totuttaminenkin sujui 6kk iässä paljon helpommin ja nopeammin, kuin vertaa 3-4kk ikäisten totuttautumiseen.
Täysimetin kaikkia viittä lastani puoli vuotta. Eka lapsi syntyi v. 88, ja mua todellakin katsottiin kieroon, hyvä ettei neuvolassa tehty ls-ilmoitusta, kun en alkanut antaa kiinteitä pojan ollessa 3 kk (silloinen suositus). Meillä kans lapsi kasvoi ihan kohisten ja kiinteitä muka vain olisi pitänyt ruveta antamaan. En antanut ennen puolen vuoden ikää. Mun tuttava oli täysimettänyt niin kauan ja hänellä oli siitä hyvät kokemukset, joten uskalsin niin tehdä, vaikka se oli 80-luvulla todellakin tavatonta. Seuraavien lasten kanssa tein samoin ja ilmoitin heti eka neuvolakäynnillä, että täysimetän puoli vuotta. Nuorimmaisesta (s. 2002) jo kannustettiinkin siihen, kun terveydenhoitaja oli vaihtunut. Muutenkin imetin pitkään, 1v 4 kk - 2v 8kk.
korviketta, mutta ei vaan huolinut.
Ja todella rauhalliseen tahtiin aloitettu kiinteät.
Eikä mitään "nälkäkurkia" ole yksikään ollut, pienin syntymäpaino 4 kg ja reippaasti kasvaneet +-käyrillä jokainen ;).
Omat lapseni ovat syntyneet -01 ja -03 ja silloin ei tuollaista sanaa edes ollut olemassa ja soseet neuvottiin aloittamaan 4 kk iässä.
Lähes joka vuosi taitaa ne neuvoloiden ukaasit muuttua.
Ja oli tässä ketjussa muitakin jo 80-luvun lopulla 6 kk täysimettäneitä. Eli kyllä tuo käsite oli jo silloin olemassa, itse muistelen lukeneeni siitä Ritva Kuusiston Imetän ja hoivaan -kirjasta, vuodelta 1989. Itse "uskalsin" luottaa siihen, että lapselleni riittää äidinmaito sen jälkeen kun naapurin 1990 syntynyt esikoinen kasvoi 'äitinsä maidolla puoli vuotta ja painoi siinä kohtaa 10 kiloa :-). (On hänkin nyt jo herranen aika sentään parin kuukauden päästä 19-vuotias nuori mies, niin se aika kuluu :-)...)
Neuvoloiden suositukset ovat olleet 4-6 kk jo 1996, jolloin sain kolmannen lapseni. Ja 2003 aivan varmasti oli 6 kk, koska muistan kuinka tuo muuttui ennen kuin sain kuopukseni, joka on syntynyt 2004.
Suositus oli aloittaa kiinteät 4 kk iässä kuten teinkin.
Kaksi nuorempaa ovatkin sitten olleet täysimetyksellä sen 6 kk.
Esikoiseni on syntynyt -03 enkä edes ajatellut 6 kk täysimetystä.Suositus oli aloittaa kiinteät 4 kk iässä kuten teinkin.
Kaksi nuorempaa ovatkin sitten olleet täysimetyksellä sen 6 kk.
ja on ollut ihan neuvolan suosituksesta täysimetyksellä 6 kuukautta. Kyllä se suositus siis silloinkin oli 4-6kk mutta mammat vaan tapaavat lukea 4-6 ilmeisesti pelkkänä neljänä...
Silloinen asuinpaikkani Espoo ja synnytyssairaala Jorvi. Jo sairaalassa kehottivat täysimettämään 6kk jos vauva voi ja kasvaa hyvin, neuvolassa myös tähän kannustettiin.
Sittemmin myös 05 ja 08 syntyneet lapseni ovat olleet täysimetyksellä 6kk.
Omat lapseni ovat syntyneet -01 ja -03 ja silloin ei tuollaista sanaa edes ollut olemassa ja soseet neuvottiin aloittamaan 4 kk iässä.
Minustakin nuo luvut ovat aina olleet häkellyttävän matalia. Mutta toisaalta 1 % vauvoistakin on aika monta vauvaa :-).
Jos otos olisi oma tuttavapiirini, olisivat täysimetys luvut melko toisenlaisen näköisiä. Samoin kuin myös se ikä, johon asti lasta osittaisimetetään :-).
t. tilastot laittanut
Onhan meitä muitaki =D tosin voin todeta että neuvola ei hirveesti asiassa tukenut. Pikemminki äimisteli että näin :o vaikka lapsi kasvoi ihan hyvin. Ja kun imetin melko pitkään niin hämmäsli terkka että eikös se satu kun on jo hampaita siis se imetys :o
mikään kummallisuus. Itse olen täysimettänyt ja niin on moni tuttavakin tuon 6kk.
Esikoista aikoionaan vain 3,5 kuukautta. Jos meille tulisi kolmas lapsi, ainakin pyrkisin vähintään 5 kk täysimetykseen.
Rispektiä no9 joka on TÄYSimettäny 3,5 vuotta :o ooh
Esikoisen kohdalla (12 vuotta sitten) suositeltiin aloittamaan soseiden kokeilu vähän aikaisemmin, joten täysimetin häntä 5 kk, minkä jälkeen pikkuhiljaa lisättiin soseita. Nuoremmat 3 lasta ovat kaikki eläneet pelkällä rintamaidolla puolivuotiaaksi.