Kuinka moni oikeasti täysimettää sen 6kk?
Onko jossain uusia tilastoja Suomesta? Jonkun vuoden 2000 paikkeilla tehdyn olen nähnyt, mutta luulisi tilanteen jo parantuneen niistä ajoista?
Tuntuu vaan, että olen AINOA joka tuttavapiirissäni täysimettää vielä yli 5kk ikäistä (reippaasti kasvanutta) vauvaa. Ja aion täysimettääkin sinne puoleen vuoteen.
Taidan olla suorastaan tilastollinen poikkeus, kun olen kohta täysimettänyt kolme lasta 6kk ikään ilman pisaraakaan korviketta.
Kommentit (60)
olen kyllä luullut että täysimetyksellä tarkoitetaan sitä että vauva syö vain äidinmaitoa.. eli jos vauva käyttää sen lisäksi tuttia, niin onko hän sitten muka vain osittaisimetetty?? no väliäkö näillä, kunhan ihmettelen että kuinka joku äiti voi olla puoli vuotta rintojensa kanssa aivan jatkuvasti vauvan saatavilla.. minä kyllä imetin sen 6kk mutta pumppasin välillä myös pulloon ja vauvalla oli tuttikin käytössä eli en tiedä mikä imettäjä minä sitten kriteerien mukaan olin =)
Minä ainakin olen täysimettänyt 6 kk, vaikka vauva saikin korviketta silloin kun olin jossain muualla kuin kotona vauvan kanssa.
sannohan sen nyt järkikin. Eri asia olisi, jos vauva olisi saanut pumpattua äidinmaitoa.
Täysimetys tarkoittaa, että ravintona on yksinoman äidinmaito (äidin oma rintamaito).
Minä ainakin olen täysimettänyt 6 kk, vaikka vauva saikin korviketta silloin kun olin jossain muualla kuin kotona vauvan kanssa.
Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksessa, siksi tilastot näyttävät niin pientä lukua vuodelle 2005.
lukea kokonaan, mutta
TÄYSIMETYS tarkoittaa, että vauva ei syö äidinmaidon lisäksi mitään muuta, korviketta tahi kiinteitä. Se, MITEN äidinmaitoa syö, ei liity täysimetykseen :). Eli jokainen, joka pumppaa lapselleen maitoa poissaolojen ajaksi ja se syötetään pullosta, on täysimettäjä, jos siis korviketta ei anneta.
Tutilla ei mitään tekemistä imetyksen kanssa!!
Valistakaahan vanhaa äitiä.
että nimenomaan IMETETÄÄN. Tuttipullosta annettuna kyseessä ei ole täysIMETYS, vaikka vauva saakin vain äidinmaitoa. Itse asiassa myös D-vitamiinia ei saisi antaa, mutta jokainen osannee käyttää järkeään. Kyseessä on kuitenkin suositus, eikä mikään määräys.
Noissa tilastoissa tosiaan se alhainen luku johtuu siitä, että täysimetyksen kriteeri on erittäin tiukka. Lusikallinen korviketta tai luovutettua äidinmaitoa sairaalassa tiputtaa pois listalta.
Minä katson lapseni täysimetetyksi puolivuotiaaksi asti, vaikka kerran ollessa migreenissä mieheni joutui antamaan korviketta kun omaa maitoa ei ollut sulana riittävän nopeasti. Fanaatikot ovat tietysti täysin eri mieltä ja tämäkin lapsi on tuhoon tuomittu.
ensimmäinen lapsi oli täysimetuksellä siihen asti että maitoallergia todettiin, toinen puolivuotiaaksi. Kasvu oli riittävää ja ekan kanssa kun kiinteät aloitettiin 5 kk iässä vatsavaivoilla niin en kiirehtiny toisen kanssa.
ImetysMYÖNTEISYYTEEN en sikäli ole törmännyt että nyt kun tyttö on 2,5 vee niin kauhistellaan kun syö vielä kerran päivässä tissiä ja neuvotaan että lopeta jo ja joku jopa sanoi ällöttäväksi. Mikä nyt ei mielestäni ole asiallista, kun kuitenkaan en perheen ulkopuolisten nähden enää imetä..
molemmat lapseni 6kk ikäiseksi ja hyvin kasvoivat ja olivat ihanan pyöreitä pullukoita ja maitoa riitti ihan liikaakin:)
Puolen vuoden jälkeen aloin pikkuhiljaa totuttaa vauvojen masuja kiinteisiin ruokiin, mutta maidon korvikkeita en ole lapsilleni antanut lainkaan vauvana vaan molempien juoma oli pelkkä rintamaito 1,5 vuotiaaksi asti ja sitten lasista maitoa vähitellen:)
Ja täysin terveitä lapsia ollut ei flunssia eikä mahatauteja:)
Jo tuolloin (v. 2001) oli WHO:n ohjeet puolen vuoden täysimetyksestä yms., mutta suomalaisissa neuvoloissa ei niitä noudatettu! Itse siis täysimetin esikoista puolivuotiaaksi neuvolan painostuksesta huolimatta. Toista lasta täysimetin allergiajuttujen vuoksi vain 4 kk, mutta kolmatta taas 6 kk. Nyt kolmannen kohdalla neuvolassa on vasta puhuttu puolen vuoden täysimetyksestä, eikä nytkään kovin voimakkaasti.
Omat lapseni ovat syntyneet -01 ja -03 ja silloin ei tuollaista sanaa edes ollut olemassa ja soseet neuvottiin aloittamaan 4 kk iässä.
Lähes joka vuosi taitaa ne neuvoloiden ukaasit muuttua.
on ihan turha tavoite. Paljon oleellisempi olisi keskittyä siihen imetyksen tukemiseen itseensä.
Itse olen omasta mielestäni (ja neuvolan mielestä) täyimettänyt kuopustani 6kk. Vaikka hän parin ensimmäisen vuorokautensa aikana saikin lisämaitoa sokereiden laskettua ja myöhemmin silloi tällöin pumpattua rintamaitoa pullosta kun oli isänsä hoivissa. Samaa linjaa ovat noudatteneet itseasiassa valtaosa tuttavapiirini äideistä ja kaikki heistä on myös imettäneet yli 1v ajan. Mielestäni näille lapsille imetys on ollut merkityksellinen asia vaikka tämän tiukan linjan mukaanhan nämä lapset eivät ole olleet täysimetyksellä lainkaan.
Meidän neuvola määrittelee tuon täysimetyksen niin että siinä ei huomioida lapsen kolmen ensimmäisen vuorokauden aikana saatua lisämaitoa ja myöhemminkin pumpattu äidinmaito menee täysimetyksen piikkiin. Minusta paljon järkevämpi määritelmä kuin tuo ei-tippaakaan-linja.
Naurettavaa pilkunnussintaa väittää, että vauvaa ei ole täysimetetty jos hän on saanut korviketta vaikka kerran puolen vuoden aikana.
Koin ahdistavana neuvolan imetysintoilija-kantoliinahörhö-terveydenhoitajan "neuvot". En ihan oikeasti jaksanut toteuttaa hänen mielikuvaansa äitiydestä.
oli täysimetyksellä 6 kk ja kuopus 5,5 kk. Korviketta kumpikaan ei koskaan saanut, eivätkä pullosta juoneet muutenkaan. Molempien imetys loppui n. 1 v 5 kk iässä (esikoinen lopetti silloin itse ja kuopuksen vieroitin aikoinaan pikku hiljaa).
Imetin siihen saakka kun poitsu täytti 1,5v.
tosin 3kk meni, ettei imetys onnistunut, vaikka monta kertaa päivässä yritettiin yhteistyötä.
Mutta äidinmaidolla mentiin ja neste "vauvalla" äidinmaito/vesi ikää 1v2kk
Naurettavaa pilkunnussintaa väittää, että vauvaa ei ole täysimetetty jos hän on saanut korviketta vaikka kerran puolen vuoden aikana.
Mielestäni se korviketilkka pitäisi ottaa huomioon vain jos kyse on tutkimuksesta jossa halutaan erityisesti selvittää pilaako jo se yksi annos vierasta maitoa suoliston tai jopa koko vauvan.;)
Ekaa lasta mielestäni täysimetin 4 kk (keskoselle alettiin kiinteät tuolloin). Poika sai ensimmäisinä päivinä luovutettua äidinmaitoa.
Tokaa lasta mielestäni täysimetin 5,5 kk. Hänelle yritettiin pariin kertaan juottaa pumpattua maitoa pullosta, mutta mahaan asti sitä ei montaakymmentä millilitraa mennyt.
Muilla kerroilla on vieroitettu äitiä, ei lapsia, jo ennen puolen vuoden ikää.
sen mukaan täysimetys=vauva saanut vain äidinmaitoa, vain tissistä. Jos nöin tiukka määritelmä otetaan niin sitten en ihmettele tuota 3 %. Meilläkin lapsi sai joskus mun maitoa tuttipullosta alle 6 kk iässä, mutta vaikka olikin vain minun maitoa niin ei olisi WHO:n mukaan täysimetetty....
Mun lapset ei ainakaan ole saaneet, ei yksikään. Olen sen ensinnäkin aina kieltänyt, ja sitten olen vielä itse vierihoitanut lapset ihan taukoamatta. Kyllä täysimetys on sitä, että lapsi ei saa ollenkaan lehmänmaitoa tai kiinteitä.
ei KOSKAAN saa lisämaitoa pullosta, eikä syö edes tuttia. Eli kaikki imemisen tarve tyydytetään rinnalla. Siitä varmaan johtuu tuo pieni prosentti?
Meillä tyttö sai korviketta jo laitoksella, joten täysimetys oli heti alkuun "tuhoon tuomittu". Nyt totutan nelikuista vauvaa kokonaan pulloruokinnalle ainakin päivisin, kun ei pää enää kestä imetystä.