Millainen alue on UITTAMO, SUIKKILA tai KURALA?
Olemme ostamassa ensiasuntoa Turussa. Toiveena on iso kaksio tai kolmio, mieluiten kolmio. Halvimpia asunnot ovat Pernossa, Pansiossa, Lausteella tai Varissuolla, mutta niihin emme halua muuttaa.
Budjettimme ohjaa meidät ilmeisesti Uittamolle, Suikkilaan tai Kuralaan. Millaiset palvelut alueilla on? Ovatko rauhallisia alueita? Entä päiväkodit, palvelut ja bussiyhteydet? Mihin itse muuttaisit ja miksi?
Kiitos vastauksistanne.
Kommentit (12)
mutta en ole saanut huonoa kuulla alueesta.
Suikkila on täysin yliarvostettu alue. joo, onhan siinä länsikeskus vieressä mutta silti samalla hinnalla saisi varmasti paremmaltakin alueelta asunnon.
Uittamo on sellaista perus keskiluokan asuinaluetta. varmaan löytyy juoppoja ja rauhattomampia taloja mutta niitä nyt on jokaisella alueella.
itelle valita asuinalue niin valinta olis ehdottomasti Uittamo.
-4
Uittamo on todella rauhallinen, meren rannalla. Ihan vieressä ovat kaupungin uimaranta ja katariinanlaakson luonnonsuojelualue kävelyreitteineen. Myös pururata on lähes vieressä (kymmenien kilometrien lenkit useaan eri suuntaan). Metsää on paljon ja joka puolella.
Keskustaan pääsee bussilla 10-15min, omalla autolla 10min. Kävellen 30min. Alueella on pienempiä kauppoja (siwa, k-kauppa, kukkakauppaa, kampaamoa jne), useampi päiväkoti, paljon perhepäivähoitajia, alakoulu. Kaupungin pienempi uimahalli jne.
Asuntoa kannattaa katsoa ns. vanhan uittamon puolelta (rusthollinrinne, rykmentintie), ns. city-uittamo (k-kaupan ympäristö) on hiukan "levottomampaa" (ts. tässä mittakaavassa tarkoittaa, että pari kertaa kesässä joku humalainen kävelee kävelytiellä).
Mittausten mukaan melutaso on huomattavasti alhaisempi kuin esim. suikkilassa ja lisäksi ilma on puhtaampaa.
UIttamosta kertoo paljon se, että siellä asuu todella paljon toisen polven uittamolaisia perheineen.
ruuhka-aikaan bussimatka kestää 20min ja ehkä normaaliin aikaan 15min, ehkä tuo 10min oli arvioitu alakanttiin. Busseja menee kaksi keskustaan (kumpikin hieman eri reittiä), joten aika näppärästi pääsee liikkumaan.
Muutaman kilometrin säteellä onkin jo enemmän ruokakauppoja, ispoisissa k-kauppa ja valintatalo, koivulassa s-market. Ja nyt kuukaden päästä avataan skanssiin iso ostoskeskus, sinne pääsee uittamolta kätevästi.
Suikkilassa on mietityttänyt se ison tien läheisyys, jota pitkin rekat ajavat satamaan.
En muistanutkaan tuon Skanssin tulemista. Se taas tukee Uittamoa.
Täytyy vielä miettiä. Lisääkin saa kommentoida jos haluaa.
ap
mutta loistavia paikannimiä! Suomalaiset on niin kekseliäitä! Pidän Turusta ja turkulaisista paljon, mutta en tunne kaupunkia kauhean laajalti. Uittamo on tuttu, Suikkilasta tulee suukot mieleen ja Kuralasta sitten taas ei. Sain hyvät naurut, kiitos ja onnea uuteen kotiin!
lisäksi nuo isot tiet huonontavat ilmanlaatua. En miettisi kahta kertaa jos pitäisi valita suikkilan ja uittamon välillä. Suikkilan ympäristössä ei liikenne ainakaan vähene.
UIttamo on taas uskomattoman rauhallinen luonnonidylli vain 5km keskustasta ja vieläpä meren rannalla.
MInua kyllä se "iso tie" nauratti, kun olin aiemmin asunut Kehä 1:n lähellä. Ei siinä oikeasti ollut mitenkään häiritsevästi liikennettä. Rekkoja meni muutama aina aamuisin ja iltaisin kun laivat tulivat ja lähtivät satamasta, siinä kaikki.
Muutimme Suikkilaan hyvämaineisen alakoulun ja appivanhempien takia. Yläkoulua siellä ei kuitenkaan ole lainkaan, mistä sainkin hyvän tekosyyn patistella perhe keskustaan asumaan (olen oikeasti vannoutunut keskusta-asuja). Bussi kulkee Suikkilasta keskustaan 10 minuutin välein, matka kestää 10-20 min. "ruuhkasta" riippuen. Kävellen keskustaan pääsee noin 45 minuutissa, jos haluaa kuntoilla.
Keskellä aluetta on metsä, jossa on kuntorata, jonka taisin kerran kävellä ympäri... Ennätysruman Länsikeskuksen monipuoliset palvelut ovat lähellä, mutta eivät sellaisen matkan päässä, että juuri viitsisi sinne kävellä. Suikkilan omassa pikku ostoskeskuksessa on kauppa, kapakka ja pieni seurakuntakeskus. Alue on rauhallista ja lähiöksi ihan ok, mutta siellä ei ole esim. MITÄÄN kaunista paikkaa lähistöllä, jonne tekisi mieli mennä kävelylle. Oli se ankeaa... onneksi en asu enää siellä.
ovat ok. Itse asuin noin 10 vuotta sitten Suikkilassa. Oih, tuleekin tosi nostalginen olo:)
Perno, Pansio, Lauste ja Varissuo - ei kiitos.
Toivottavasti löydätte teille sopivan asunnon.
T. Ex-turkulainen
...ovat itse asunnot. Niiden pohjat ovat enimmäkseen hyviä ja toimivia, makuuhuoneet aika isoja ja talosaunojen yhteydessä uima-altaat. Meilläkin itse koti oli ihana, mutta en vaan viihdy lähiöissä, jatkaa tuo äskeinen kirjoittaja.
on se tie nyt tulossa isommaksi ja liikenne lisääntyy entisestään. Eli tiestä tehdään nelikaistainen. Varmasti liikenteen äänet siis kuuluvat jatkossakin.
Ainakin noin nimestä päätellen...