Oletteko huomanneet, että toiseksi lapseksi tosi usein toivotaan tyttöä?
Ekasta ei niin ole väliä tai voidaan toivoa jompaa kumpaa, mutta kun yksi lapsi jo on, niin siitä useimmiten toivotaan tyttöä ihan riippumatta mitä ekasta toivottiin ja kumpi tuli.
Eli jos eka on tyttö tahdotaan toinen tyttö ja jos eka on poika tahdotaan tyttö siihen pariksi. Poikaa ei tunnu kukaan haluavan toiseksi lapseksi, mutta jos se nyt tytön pariksi tulee on se vielä ok, mutta jos pojalle pariksi aletaan haaveilla kolmannesta.
Mietin vaan, että miksi näin? Perinteinen käsityshän on, että kyllä perheessä pitää poika olla...
Kommentit (28)
Esikoinen on ihana tyttö ja olin tosi pettynyt kun kuulin toisen tulokkaan olevan poika. Itselleni sisko on kaikki kaikessa ja olisin halunnut esikoiselle siskon. Kolmas tulee toivottavasti vielä. Toivon tyttöä. Ääneen en tietysti kehtaa sanoa asiaa ja rakastan toki poikaani ja tulen kolmattakin rakastamaan, mutta toivoa aina kai saa salaa...
Tytölle toivotaan ennemmin pikkusiskoa kuin pojalle pikkuveljeä. Ehkä perustuu siihen, että veljespari koetaan hankalampana ja riitaisampana kuin siskokset.
Minäkin halusin mieluummin esikoistytölleni siskon kuin veljen. Osin liittyi omaan lapsuudenhaaveseen: olisin kovasti halunnut itselleni siskon, isoveljen kanssa vain tapeltiin koko lapsuusaika.
Nyt on onneksi sisko ja sen veli;)
Ihanat toisiaan suojelevat leikkikamut, eikä tarvetta taistella perheen prinsessan paikasta;)
Eka lapsemme on tyttö. Kun toista aloin odottamaan, niin toivoin tyttöä. Mies toivoi poikaa. Tyttö tuli. Kolmatta jos joskus aletaan puuhaamaan niin toivon taas tyttöä ( ja mies poikaa ). En pidä yhtään tuosta perinteestä, että perheessä pitäisi olla poika. Miksi pitäisi? Onko nainen muka jotenkin huonompi ihminen kuin mies?
Omassa tuttavapiirissä toivotaan tyttöä, jos esikoinen on poika ja sitten toisinpäin. En muista että kukaan olisi toivonnut sitä samaa sukupuolta kuin esikoinen.
Jostain syystä äidin on vain sosiaalisesti hyväksytympää toivoa ääneen tyttöä, vaikka salaa toivoisikin poikaa. Ehkä asia on näin juuri sen vuoksi, että automaattisesti oletetaan jokaisen toivovan lapseksi poikaa.
tv. Ihanan ja lahjakkaan pojan äiti, joka on raskaana
mutta kyllä mun mielestä on kiva, että molemmat löytyy! Ensimmäinen oli tyttö, toisesta toivoin poikaa ja poika tuli.
Eka lapsemme on tyttö. Kun toista aloin odottamaan, niin toivoin tyttöä. Mies toivoi poikaa. Tyttö tuli. Kolmatta jos joskus aletaan puuhaamaan niin toivon taas tyttöä ( ja mies poikaa ). En pidä yhtään tuosta perinteestä, että perheessä pitäisi olla poika. Miksi pitäisi? Onko nainen muka jotenkin huonompi ihminen kuin mies?
Mutta jos mies toivoo poikaa, niin se on jotenkin väärin? mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä.
mutta kyllä mun mielestä on kiva, että molemmat löytyy! Ensimmäinen oli tyttö, toisesta toivoin poikaa ja poika tuli.
tyttö-poika (se paras vaihtoehto, jos toivoo kumpaakin sukupuolta perheeseen, isosiskot yleensä hoivaavampia kuin isoveljet)
poika-tyttö (ei niin hyvä vaihtoehto, pojilla useammin mustasukkaisuutta pikkusisarusta koskaan, varsinkin jos pieni ikäero)
poika-poika (ei hyvä, koska tietää riitaa, mekkalaa ja epäjärjestystä)
tyttö-tyttö (parempi kuin edellinen, jos kaipaa rauhaisaa perhe-eloa)
yhä useampi toivoo lapsesta ylipäätään tyttöä. Jos esim. hankkii vain yhden lapsen niin toivoo sen olevan tyttö. Miehetkin siis.
minusta tämä väite ei kyllä todella päde kovinkaan usein, jos oikein koskaan.
Meillä on esikoinen tyttö, ja olen raskaana, ja toivomme poikaa.
Mulla ei ole mitään sellaista fiilistä, että esikoiselle pitäisi saada tyttö sisarukseksi, oikeastaan päinvastoin. Olisi kiva jos toinen olisi poika myös tytön kannalta.
tyttö-poika (se paras vaihtoehto, jos toivoo kumpaakin sukupuolta perheeseen, isosiskot yleensä hoivaavampia kuin isoveljet)
poika-tyttö (ei niin hyvä vaihtoehto, pojilla useammin mustasukkaisuutta pikkusisarusta koskaan, varsinkin jos pieni ikäero)
poika-poika (ei hyvä, koska tietää riitaa, mekkalaa ja epäjärjestystä)
tyttö-tyttö (parempi kuin edellinen, jos kaipaa rauhaisaa perhe-eloa)
keskenään kuin pojat ja tappelevat keskenään kovemmin. Mitä tulee tuttavaperheeseen, niin heillä ihan samoin. Keskenään ollaan huvittuuna juteltu tästä asiasta.
yhä useampi toivoo lapsesta ylipäätään tyttöä. Jos esim. hankkii vain yhden lapsen niin toivoo sen olevan tyttö. Miehetkin siis.
ja mun mielestä oikein hyvä järjestys. Veli on ulkopuolisten suhteen suojeleva ja huolehtiva pikkusiskoaan kohtaan, molemmat ovat 'uniikkeja' perheessä ja leikkivät ihan kivasti yhdessäkin. Luulen että kahdella samaa sukupuolta olevalla leikit sujuisivat vielä paremmin, mutta riitojakin tulsi (vielä) enemmän.
koulutetut, kaupungissa asuvat miehet yhä useammin haluavat tytön. Johtuneeko siitä, että miehilläkin arvot pehmenneet, ja tytön kanssa on "hyväksyttävämpää" pehmoilla?
Länsimaissa toivotaa nykyisin enemmän tyttöjä kuin poikia, koska:
-tytöt koetaan helpompina: vähemmän käytöshäiriöitä, aggressiivisuutta, oppimisvaikeuksia
-tytöt säilyttävät usein kiinteämmät suhteet lapsuusperheeseen kuin pojat
->tyttöjen lapsista tulee läheisempiä kuin poikien lapsista
Kun olen mieheni kavereilta kysynyt että, onko toiveita sukupuolesta? vastaust on yleensä, poika.
Helsingissä asutaan ja monenlaisia ihmisiä eri ammattialoilta tunnetaan. Silti kun tätä palstaa lukee niin miehet muka haluaa aina sitä tyttölasta. Väkisinkin tulee mieleen että vaimolle sanotaan toista, mutta todellisuudessa toivotaan ihan muuta.
Meillä on tyttö ja poika.
aiempaa *enemmän*. Ei kaikki, mutta siis useammat kuin aiemmin.
Kyllä miehet edelleen yleisemmin toivovat poikaa, tätä on vaan naisten vaikea myöntää.
Eka oli tyttö ja toisesta toivottiin poikaa..