Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja määrätä kesäloman ajankohdan??

Vierailija
18.03.2009 |

Palaan äippälomalta töihin toukokuussa. Nyt työnantaja kuitenkin ilmoitti minulle uudesta "linjauksesta", jossa minun pitäisi pitää kesäloma ennen kuin palaan töihin - eli kesäloma jo toukokuussa!

Eihän kukaan halua lomailla toukokuussa! Voiko työnataja määrätä loman ajankohdan piittaamatta minun mielipiteestäni?!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan työnantaja voi jopa kesken loman määrätä palaamaan töihin, jos työssä on akuutti tarve.

Mutta voithan sanoa että teillä on jo matkat varattuna ja maksettuna tjms. Tai jäät vaan hoitovapaalle...

Vierailija
2/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveita kai pitää kuulla, mutta viimekädessä työnantaja määrää ajankohdan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat esittää oman toivomuksesi mutta eihän se välttämättä voi toteutua - ei kaikki voi olla lomalla heinäkuussa.

Vierailija
4/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesälomakauden puitteissa touko-syyskuussa.

Vierailija
5/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele asia lapsen kannalta; saat pidennettyä lapsen kotona oloa vielä muutaman viikon.

Vierailija
6/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toiveitaan, mutta kyllä sen loman ajankohdan työnantaja lopulta päättää.

Meidän alalla ainakin taitaa olla niin että kesäloma sijoittuu touko-syyskuun välille, joka vuosi eri aikaan siis.

Meillä pyörii lomaryhmät ja voidaan vaihtaa halutessamme ryhmää jos vaan saa jonkun vaihtamaan.

Mutta siis joo, työnantaja on se joka sen loman ajankohdan lopulta määrää. Eihän siitä todellakaan mitään tulisi jos työntekijät saisivat itse päättää, hullu ajatuskin!! =D

Vierailija
7/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi käynyt samoin. Olisin joutunut pitämään lomani toukokuun lopusta juhannukseen.

Onneksi sain kuulla ajoissa ja jatkoin hoitovapaata kesäkuun loppuun ja lomailin siihen perään heinäkuun.

Siinä vaiheessa taas työnantaja oli sitä mieltä, että olisi pitänyt mennä heinäkuuksi töihin ja pitää loma elokuussa tai syyskuussa. Mutta onneksi oli työnantajan oma kirjoitus tallella, että linjaus on pitää kesälomat äitiysloman ja hoitovapaiden perään heti.

Vierailija
8/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi siinä pulju kiinni...

Vierailija
9/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ehdit ilmoittaa että olet sitten kesä-heinäkuun hoitovapaalla. Mitään muuta et tule katumaan niin kuin sitä ettet viettänyt kesää pienen lapsesi kanssa.

Vierailija
10/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ilmoittaa, että jonkun on pakko pitää loma toukokuussa. Ilmoitan haluavani loman silloin, koko 4vkoa toukokuussa.

Nyt työnantaja ilmoittaakin, että kukaan EI SAA pitää lomaa toukokuussa!

Ja minä olin ainoa joka haluaisi loman silloin...

Vuosilomalaki sanoo:

"Työnantajan on selvitettävä työntekijälle vuosiloman anatmisessa työpaikalla noudatettavat yleiset periaatteet. Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden esitykset."

Voisinko tähän vedoten vaatia lomaa toukokuussa? Kun ensin ilmoitetaan periaate, että toukokuussa on lomailtava ja nyt onkin päinvastoin.

Tosi ärsyttävää, suunnitelmatkin jo tehty, kun kuvittelin, ettei ongelmia tulisi, koska kukaan muu ei halua lomailla toukokuussa.

Vierailija
11/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi.

Loman keskeyttämisestä en ole samaa mieltä, en minä ainakaan lähtisi kesken loman takas töihin.

mulle on itse asiassa soitettu lomalla, et tulisinko tekemään yhden sunnuntain kun ketään muuta ei saada, sanoin et mites palkka maksetaan. Siihen vastattiin et normipalkka lisineen, vastasin et kuule oon just matkoilla en pääse.

Jos olisivat maksaneet reilun korvauksen olisin voinut harkita menoa....

Vierailija
12/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös sulla ole niitä kesälomapäiviä hyvin tallessa, että riittää kunnon lomaan?

Vierailija
13/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin pidät kesäloman. Kesälomakausi on virallisesti touko-syyskuu

ja tuon ajan sisällä työnantaja voi tosiaan määrätä kesälomasi ajankohdan. Kesälomaa ei siis voi määrätä esim. lokakuussa pidettäväksi. TYyönantaja voi myös määrätä pitämään kertyneet kesälomat sen sen vuoden sisällä, jonka aikana ne ovat kertyneet (lomia ei siis voi hamstrata vuosiksi eteenpäin). Kellään työntekijällä ei ole automaattista oikeutta "määrätä itse haluamansa kesäloman ajankohtaa". Wellcome to the real world!

Vierailija
14/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis työnantaja ensin ilmoittaa, että loman saa pitää toukokuussa ja sitten, lomatoiveiden jättämisen jälkeen, muuttaakin mieltään, että ei saakaan????

Vierailija
15/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis työnantaja ensin ilmoittaa, että loman saa pitää toukokuussa ja sitten, lomatoiveiden jättämisen jälkeen, muuttaakin mieltään, että ei saakaan????

Vierailija
16/16 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesälomakausi alkaa (ainakin useimmissa työpaikoissa) toukokuun alussa. Itsekin "joudun" pitämään kesälomani toukokuussa, koska ä-lomani alkaa kesäkuun alussa, ja lomat täytyy pitää ennen sitä, jos vain mahdollista.

Pidän sen kyllä ihan mielelläni tässä tapauksessa toukokuussa.

Kyllä työnantaja saa päättää koska työntekijät lomailevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan