siivoaako kukaan lastensa kanssa?
olenko aivan kauhea nipottajaäiti? meillä on vauva ja 2,5 -vuotias lapsi, olen kotona äitiyslomalla. mies tekee pitkää päivää töissä joten kotihommat kaatuvat väkisinkin arkena minun niskaani.
olenko ihan hullu, kun patistan leikki-ikäiseni mukaan siivoamaan? minusta todellakin nimittäin näyttää siltä, että hän on ihan täysillä mukana ja viuhuttaa rättiä mielellään. välillä tietty joutuu korjaamaan hänen jälkiään mutta silti: siivoamme yhdessä: minä, lapsi ja vauvakin kantoliinassa :0)
tuli vain mieleeni, kun yhdessä ketjussa äiti kokee kodinhoidon kauheana ja toisaalta ahdistuu kun ei ehdi millään siivoamaan paikkoja niin puhtaiksi kuin haluaisi.
Kommentit (7)
voi olla leikkiä? pitääkö leikin tapahtua aina leikkikaluilla jota se olisi "oikeaa" leikkiä?
2,5 vuotiaathan nauttii kun ne saa osallistua kaikeen äidin mukana.
Me siivotaan kerran viikossa koko perhe yhdessä. Jaetaan ennen siivousta työt ja jokainen saa toivoa mitä haluaa siivota. Ikinä en moiti siivousjälkeä vaan kehun ja hauskaa on jokaisella. Nuorin on jo 5-v. Poikia vielä kaikki ja heistä on kiva siivota ja osallistua kotitöihin. Jos pyydän jotain tekemään ei sitä tarvitse heti tehdä vaan vasta sitten kun on hyvää aikaa, sen päivän aikana kuitenkin.
Me tehdään myös paljon yhdessä ruokaa yms. Ei katsota juuri telkkua tai olla tietokoneella. Luetaan kirjoja.
Meillä myös pienet lapset (vauva ja 2½v) kuten ap:llakin eli ei heistä varsinaisesti apua ole mutta tykkäävät huseerata mukana. Tai no vauva nyt vain konttailee perässä mutta taapero kulkee rätin kanssa pyyhkimässä tai vetää imuria perässään ja tykkää erityisesti peilin pesusta. Voisi hinkata sitä vaikka kuinka kauan. Eikö nuo kotityöt ole myös "leikkimistä"? En minä varsinaisesti leiki lasten kanssa oikeastaan ollenkaan sitten jos leikkimistä on vain leluilla leikkiminen. Minä teen kotitöitä; siivoan, pyykkään, laitan ruokaa tms ja lapset on siinä mukana, esim pyykkien nostelu koneesta, perunoiden pesu, pöydän kattaminen ym. Minä haluan että kotityöt on tehty kun mies tulee töistä jotta voidaan sitten olla ilta yhdessä ja tehdä jotain kivaa, mennä vaikka ulos, kauppaan tai mitä nyt tehdäänkin. Mies enempi meillä harrastaa tuota "oikeaa" leikkimistä esim duploilla.
No en nyt tiedä, mistä ketjusta ap puhuu, mutta käsittäisin, että kyseessä on vähän eri asia. Jos otan lapset mukaan siivoukseen ja lapset tykkää siitä se on mielestäni ihan kivaa, mutta en kyllä sillä tavalla saa kaikkea millään siivottua siten kuin haluaisin. Minä vihaan yleensäkin siivoamista ja lasten kanssa homma vielä venyy eli ongelma ei ole sinänsä lapsen mukana oleminen, vaan se kun valmista ei tule millään.
t. kaksi tuntia pienen kirjahyllyn pölyjä pyyhkinyt (eikä vieläkään valmis)
myöskin kotihommat oikeastaan minun tehtäviä. lapsi 4-vuotias on innoissaan mukana siivoamassa. joskus jos ei halua niin en tietenkään pakota. sitten siivoan yksin. meillä sujuu kotityöt: luutuamiset, ruoan laitot ym..yhdessä (yleensä) jopa mattoja on pesty nyt jouluksi lapsen kanssa yhdessä. ruoan laitossakin lapsesta paljon apua jos vaikka pilkkoo makkarat keittoon tmv..
et ole mikään nipottaja. jos lapsi tykkää siivota niin en tiedä tossa mitään väärää.